کد خبر 1286623
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۲
علت جوش آوردن ماشین

ماشین‌های مختلف و به خصوص ماشین‌های ساخت چین و داخل ممکن است در فصل گرما با مشکلات متعددی رو به رو شوند که یکی از آنها جوش آوردن موتور است.

به گزارش مشرق، ماشین‌های مختلف و به خصوص ماشین‌های ساخت چین و داخل ممکن است در فصل گرما با مشکلات متعددی رو به رو شوند که یکی از آنها جوش آوردن موتور است. این مشکل معمولا برای ماشین پایین رده پیش می‌آید و عملکرد آنها را دچار اختلال می‌کند.

ممکن است شما هم تا به حال ماشین‌هایی را مشاهده کرده باشید که از زیر کاپوت آنها بخار خارج می‌شود. در این زمان بسیار مهم است که شما بتوانید علت جوش آوردن ماشین را به درستی تشخیص دهید تا بتوانید بهترین اقدام را انجام دهید.

در این صورت می‌توانید از بروز مشکلات و آسیب‌های فنی دیگر جلوگیری کنید. در غیر این صورت و عدم آگاهی کافی، اقدامات نادرست می‌تواند سبب ایجاد مشکلات و هزینه‌های زیادی شود. در این مطلب قصد داریم به علت جوش آوردن ماشین بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

مایع خنک کننده غیر استاندارد

در بعضی مواقع، علت جوش آوردن ماشین می‌تواند مایع خنک کننده غیر استاندارد باشد. در واقع یکی از مهم‌ترین اجزا ماشین، رادیات است. بسیار مهم است تا مایع خنک کننده ای که برای ماشین خود استفاده می‌کنید کیفیت لازم را دارا باشد. اگر از مایع خنک کننده ای استفاده می‌کنید که از کیفیت لازم برخوردار نیست بهتر است سریعا آن را تعویض کنید. جهت این کار ضروری است تا تمامی محتویات رادیات را خالی کنید و سپس با خنک کننده جدید پر کنید.

وجود نشتی در سیستم

اجزای مختلفی سیستم خنک کننده خودرو را تشکیل داده اند. در بعضی مواقع علت جوش آوردن ماشین وجود نشتی در نقاط اتصال اجزای مختلف این سیستم است. به عنوان مثال فرسودگی لوله‌ها و وجود نشتی سبب کم شدن آب رادیات می‌شود و در نتیجه ماشین جوش می‌آورد.

گرفتگی مسیر آب

تجمع ذرات گرد و غبار در لوله‌هایی که مسیر حرکت آب به سمت رادیات هستند می‌تواند منجر به ایجاد گرفتگی و کاهش جریان آب به سمت رادیات می‌شود. این موضوع می‌تواند سبب کاهش محتویات رادیات و در نتیجه سبب جوش آوردن ماشین شود. این مشکل در ماشین‌های قدیمی و پایین رده بیشتر رایج است و راه حل آن تعویض اجزای سیستم و تمیز کردن مسیر حرکت آب است.

پمپ آب

در برخی مواقع علت جوش آوردن ماشین، خرابی پمپ آب است. پمپ آب مسئول به گردش در آوردن آب رادیات است. در صورتی که اختلالی در روند فعالیت پمپ آب ایجاد شود، آب به خوبی در رادیات به جریان نمی‌افتد و در نتیجه روند خنک کردن سیستم به مشکل بر می‌خورد. پس از مدتی ممکن است پمپ آب دچار نشتی شود یا پره‌های آن خراب شوند. جهت جلوگیری از این مشکل ضروری است که پمپ آب را مرتب چک کنید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

فن رادیاتور

مهم‌ترین جز رادیاتور، فن آن است. این وسیله دارای پره‌های بزرگی است و با چرخش خود سبب خنک شدن آب رادیات می‌شود. در صورتی که فن رادیاتور دچار اختلال شود، دمای آب رادیات به سرعت بالا می‌رود و ماشین جوش می‌آورد. اختلال در عملکرد فن رادیاتور می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد که برای پیدا کردن دلیل آن، باید به جایگاه تخصصی تعمیر ماشین مراجعه کنید.

خرابی ترموستات

دمای خودرو و میزان جریان و حرکت آب توسط ترموستات تنظیم و کنترل می‌شود. ترموستات دمای موتور را اندازه گیری می‌کند و سپس دمای آن را کنترل می‌کند. در صورتی که ترموستات معیوب باشد، دمای موتور به خوبی کنترل نمی‌شود و ماشین جوش می‌آورد. در واقع مقدار خنک کننده کافی نخواهد بود و در نتیجه ماشین داغ می‌شود. پس خرابی ترموستات قدیمی و یا غیر استاندارد می‌تواند علت جوش آوردن ماشین باشد.

تسمه پروانه

قطعه ای که سبب چرخش پروانه می‌شود، تسمه پروانه است. گاهی اوقات خرابی در این قطعه علت جوش آوردن ماشین است. این قطعه نباید چرب شود و ضروری است که در هر صورت هرگونه ایراد و یا پارگی در پروانه آن را تعویض کنید. همچنین به شل یا سفت بودن تسمه پروانه نیز دقت کنید.

سایر موارد

علاوه بر موارد ذکر شده جوش آوردن ماشین می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که به طور مختصر به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.

• استفاده به مدت طولانی از دنده سنگین

• رانندگی طولانی مدت در سربالایی

• میزان نبودن باد لاستیک

• خراب شدن در محافظ رادیاتور

اقدامات لازم پس از جوش آوردن ماشین

حال به توضیح علت‌های جوش آوردن ماشین پرداختیم، اما اکنون می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که پس از جوش آوردن ماشین چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟ در صورتی که مشاهده کردید که از کاپوت ماشین بخار خارج می‌شود ضروری است که یک سری اقدامات را به ترتیب انجام دهید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خاموش کردن ماشین

اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، خاموش کردن خودرو است. آرامش خود را حفظ کنید و به آرامی ماشین را متوقف کنید. حال ماشین را خاموش کنید. خاموش کردن ماشین بسیار ضروری و مهم است. در این مرحله به هیچ وجه نباید در رادیاتور را باز کنید. زیرا آب موجود در محفظه رادیاتور دمای بسیار بالایی دارد و در صورت باز شدن در رادیاتور، پوست صورت و دستان شما ممکن است آسیب جدی ببیند.

ریختن آب روی بدنه رادیاتور

اکنون با صرف دقت و حوصله کافی بر روی بدنه رادیاتور آب بریزید، تا دمای آن کاهش یابد. دقت کنید که بر روی موتور آب نریزد چون ممکن است سبب وارد شدن آسیب و ترک خوردن آن شود.

حرکت ماشین در یک مسیر مستقیم

با سرعت پایین، ماشین را در یک مسیر مستقیم حرکت دهید. این کار سبب می‌شود تا جریان هوا به رادیاتور مرطوب برخورد کند و سبب خنک شدن سریع‌تر آن شود.

پر کردن آب رادیاتور

پس از خنک شدن رادیاتور، با استفاده از یک دستمال در آن را باز کنید و اگر میزان آب در داخل آن به اندازه کافی نبود آن را با آب پر کنید.

جمع بندی

در این مطلب به دلایل مختلف که باعث جوش آوردن ماشین می‌شود پرداختیم. علت جوش آوردن ماشین می‌تواند نقص فنی در قطعات مختلف و اجزای سیستم رادیاتور باشد که هر کدام از آنها را بررسی کردیم. در صورتی که در هنگام رانندگی متوجه شدید که ماشین جوش آورده است، باید اقدامات خاصی را که قبل‌تر ذکر کرده‌ایم را انجام بدهید تا از آسیب بیشتر به خودرو جلوگیری کنید.

منبع: خودروبانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    وقتی آمپر میره بالا و پایین نمیاد اگه پیچ هواگیری اش رو باز کنید و آب داغش رو تخلیه کنید و آب داغش و هواش رو تخلیه کنید و درست هوا گیری کنید دما میاد پایین(البته در صورت نیاز عملی به ما جواب داده ولی مگانیک باید نظر بده)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس