کد خبر 1286322
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰
علائم خرابی پمپ بنزین

برای به حرکت درآمدن اتومبیل نیاز به بنزین است. بنزین باید از درون باک ماشین به موتور برسد تا فرآیند احتراق صورت بگیرد. برای این کار از پمپ بنزین استفاده می‌شود.

به گزارش مشرق، برای به حرکت درآمدن اتومبیل نیاز به بنزین است. بنزین باید از درون باک ماشین به موتور برسد تا فرآیند احتراق صورت بگیرد. برای این کار از پمپ بنزین استفاده می‌شود. در صورتی که اختلالی در عمل‌کرد پمپ بنزین اتومبیل رخ دهد ماشین روشن نخواهد شد. دلیل این امر نرسیدن بنزین به موتور خودرو است. در کنار این پمپ بنزین یکی از بخش‌های مهم اتومبیل است که باید خرابی آن زود تشخیص داده شود تا پیامدهای دیگر برای اتومبیل رخ ندهد. خرابی پمپ بنزین یک سری علائم دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید متوجه وجود مشکل در این بخش شوید.

پمپ بنزین خودرو

این قطعه توسط سازندگان خودرو درون باک بنزین قرار داده می‌شود و یکی از قطعات مکانیکی اتومبیل محسوب می‌شود. هرچند موتورهای انژکتوری دارای پمپ‌های برقی هستند. درست کار کردن موتور در گرو صحیح و سالم بودن پمپ بنزین است. از دیگر مزایای وجود پمپ بنزین درون باک جلوگیری کردن از بالا رفتن دمای باک است. بر اثر اصطکاک به وجود آمده توسط بنزین دمای درون باک بالا می‌رود.

علائم خرابی پمپ بنزین +عکس

اجزاء پمپ بنزین خودرو

• فنر

• کانکتور

• صفحه تکیه‌گاه

• فیلتر سوخت

• فیلتر بنزین

• رگولاتور فشار

• لوله برگشت سوخت

• لوله خروجی سوخت

• شلنگ لوله برگشتی

• شلنگ لوله خارجی

• لوله برگشت از رگولاتور

• سوکت‌های اتصالی برق

• گیج سوخت داخل باک

علائم خرابی پمپ بنزین +عکس

نشانه‌های خراب شدن پمپ بنزین خودرو

آشنایی با علائم خرابی پمپ بنزین می‌تواند به راننده کمک کند تا بتواند بهتر منشأ ایراد به وجود آمده را شناسایی کند.

۱.افزایش پیدا کردن دمای موتور

بالا رفتن دمای موتور یکی از مشکلاتی است که می‌تواند بخش‌های مختلف اتومبیل را تحت تأثیر قرار دهد و آسیب های جدی به موتور بزند. در صورتی که از موتور اتومبیل بخار بلند شود و دما به ۱۱۵ درجه سانتی‌گراد برسد، نشانه‌ای از خرابی پمپ بنزین است.

۲.عملکرد پدال گاز افت می کند

بعد از فشار دادن پدال گاز سرعت اتومبیل مانند همیشه به خوبی افزایش پیدا نمی‌کند. شتاب اتومبیل به شدن کم شده و پدال ضعیف می‌شود. در چنین شرایطی یکی از عواملی که باید آن را در نظر بگیرید خرابی پمپ بنزین است.

۳.صدا کردن پمپ بنزین

در صورتی که صداهایی مانند ویز-ویز یا قل‌قل را از پمپ بنزین شنیدید باید به آن توجه کنید. این‌ها نشانه‌هایی هستند که از خرابی پمپ بنزین خبر می‌دهند. همچنین در صورتی که استارت زدید و از پمپ بنزین صدایی شنیده نشد یعنی خراب است. این صدا با صداهایی که گفته شد متفاوت است و چیزی شبیه به وینگ است. صدا منقطع است و نشانه‌ای برای سلامت پمپ بنزین به شمار می‌رود.

۴.استارت زدن دچار مشکل می شود

بعد از استارت زدن، پمپ هم شروع به کار می‌کند. پمپ بنزین یکی از بخش‌های پر کار است و ممکن است ضعیف شود. در صورتی که خودرو به سختی استارت خورد یعنی این‌که پمپ بنزین اتومبیل دچار مشکل شده است.

۵.کم شدن قدرت موتور

کم شدن قدرت موتور از دیگر نشانه‌های خرابی پمپ بنزین است. شتاب خودرو کاهش پیدا کرده و دیگر اتومبیل قدرت گذشته خود را ندارد. دلیل این امر برطرف نشدن نیاز اصلی موتور یعنی نیاز به بنزین است.

۶.اتومبیل روشن نمی شود

اگر ماشین روشن نشد یکی از دلایل آن خرابی پمپ موتور است. در چنین حالتی پمپ بنزین سوخته یا به‌طور کامل خراب شده است. این اتفاق باعث می‌شود که بنزین به موتور نرسد و اتومبیل روشن نشود.

۷.موتور دچار پرش شده است

یکی از نشانه‌های خرابی پمپ بنزین پرش ماشین در سرعت‌های زیاد است. این اتفاق خبر از خرابی پمپ بنزین می‌دهد. توجه داشته باشیدکه این اتفاق بسیار خطرناک است و باید به سرعت به وضعیت پرش خودرو رسیدگی کنید. زیرا در هنگام رانندگی ممکن است که خودرو را منحرف کند.

۸.بالا رفتن مصرف بنزین

اگر پمپ بنزین خراب شود مصرف بنزین ماشین بالا می‌رود. به همین دلیل اگر مشاهده کردید که مصرف بنزین شما افزایش پیدا کرده است، حتما پمپ بنزین آن را بررسی کنید.

علل خراب شدن پمپ بنزین خودرو

علائم خرابی پمپ بنزین +عکس

قیمت خودرو فلان

خراب شدن پمپ بنزین علائمی داشت که با آن‌ها آشنا شدید. اما خراب شدن آن هم عللی دارد که باعث می‌شود پمپ بنزین دیگر کارایی لازم را نداشته باشد.

۱.بالا رفتن دما و سوختن پمپ بنزین

پمپ بنزین هم مانند خیلی از قطعات دیگر در صورتی که زیاد کار کند داغ شده و نیاز به خنگ سازی دارد. پمپ از بنزین موجود در باک برای خنک سازی خود استفاده می‌کند. کم بودن بنزین درون باک یا در اصطلاح رانندگی با بنزین کم موجب می‌شود که پمپ داغ کردن و به دلیل کم بودن بنزین درون باک نتواند که کار خنک سازی را به درستی انجام دهد. این اتفاق باعث سوخت پمپ بنزین می‌شود.

۲.سوختن فیوز پمپ بنزین

در صورتی که فیوز پمپ بنزین دچار ایراد شود، پمپ بنزین دچار مشکل شده و از کار خواهد افتاد. فیوز مورد نظر درون جعبه فیوز واقع شده است و خرابی آن پمپ بنزین را از کار می‌اندازد. اینجا اهمیت فیوز مشخص می‌شود. از همین رو بهتر است که هر چند مدت یک‌بار از سلامتی فیوز اطمینان حاصل کنید. در نظر داشته باشید که خرابی فیوز هزینه کمی را برای شما در پی خواهد داشت اما در صورتی که خرابی فیوز جدی گرفته نشود می‌تواند هزینه‌های بیشتری مانند خرابی پمپ را برای شما در پی داشته باشد.

۳.استفاده از بنزین بی کیفیت

یکی از عواملی که می‌تواند پمپ بنزین را دچار ایراد کند، استفاده از بنزین آلوده و بی‌کیفیت است. استفاده از بنزین نامرغوب باعث می‌شود فیلترهای پمپ دچار ایراد شوند. همچنین فرسودگی و خرابی باک هم می‌تواند بنزین موجود را آلوده کند و موجب خرابی پمپ بنزین شود.

علائم خرابی پمپ بنزین +عکس

جلوگیری از خرابی پمپ بنزین

• پر کردن باک در حد معمول و متعادل

• با بنزین کم رانندگی نکنید

• استفاده از بنزین باکیفیت

• در صورت خرابی باک آن را تعویض کنید تا کثیف شدن بنزین جلوگیری شود

در ضمن تا زمانی که پمپ بنزین دچار مشکل نشده و علائم خرابی را در آن مشاهده نکرده‌اید نیازی نیست که اقدام به تعویض آن کنید. این قطعه از آن بخش‌های مصرفی نیست که نیاز به تعویض دوره‌ای داشته باشد.

سخن آخر

پیشگیری از خرابی پمپ بنزین به مراتب بهتر از تعمیر یا تعویض آن است. همچنین در صورت خرابی پمپ بنزین آن را جدی بگیرید تا اتومبیل با مشکلات بعدی مواجه نشود.

منبع: خودروبانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یارعلی عسگری IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    من تیبا دو دارم درجه باک بنزین خراب شد یک عدد گرفتم تعویض کردم بعداز ۱۵ روز دوباره چراق بنزین روشن شد دو باره خراب شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس