کد خبر 128628
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۳

جمعي از همرزمان شهيد دكتر مصطفي چمران در نشستي ابعاد مختلف فرماندهي و شخصيتي اين شهيد را تشريح كردند.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در ابتداي اين نشست، سعيد «ابوالحسن چوبدار» از همرزمان شهيد چمران در ستاد جنگ‌هاي نامنظم با اشاره به اوضاع نابسامان روزهاي آغازين جنگ در خوزستان گفت: شهيد چمران در تاريخ ششم مهرماه سال 1359 همراه با مقام معظم رهبري براي بازديد از خوزستان به اين شهر آمدند و به همراه حدود 60 نفر از نيروهايش در دانشگاه جندي‌شاپور مستقر شدند. همراهان شهيد چمران متشكل بودند از نيروهاي داوطلب و عده اي از پرسنل ارتش كه در قائله كردستان همراهش بودند.

اين رزمنده درباره چگونگي تشكيل ستاد جنگ‌هاي نامنظم خاطرنشان كرد: هنگامي كه شهيد چمران به ايران آمد قصد داشت با توجه به آموزش‌هايي كه در مصر و لبنان ديده بود ستادي را براي مقابله با بحران تشكيل دهد و حركت‌هاي ابتدايي ايشان نيز در زمان قائله كردستان آغاز شد اما در آن هنگام به صورت جدي مطرح نبود. با آغاز جنگ تحميلي، شهيد چمران معتقد بود كه بايد براي مقابله با حمله ارتش مجهز عراق عمليات‌هايي نامنظم انجام داد تا پيشروي آنان با تاخير صورت گيرد و در اين راستا، اولين اقدامي كه شهيد چمران انجام داد آموزش نيروهاي ستاد جنگ‌هاي نامنظم بود كه متشكل از نيروهاي ارتشي، سپاه، ژاندارمري و نيروهاي مردمي بود. او توانسته بود ارتباط خوبي ميان نيروها برقرار كند.

چوبدار ادامه داد: ستاد جنگ‌هاي نامنظم چهار ركن داشت. ركن اول اين ستاد مسئوليت جذب نيروهاي انساني را به عهده داشت و ركن‌هاي ديگر متشكل از اطلاعات، عمليات و لجستيك بودند. آموزش نيروها بر عهده ركن عمليات بود كه شهيد رستمي مسئوليت آن را بر عهده داشت و لجستيك نيز متشكل از روابط عمومي و واحد مهندسي بود.

اين رزمنده خاطرنشان كرد: عراق با الگو گرفتن از ابتكارات شهيد چمران توانست در برخي از مواقع با ما مقابله كند. به عنوان مثال طرح «پل خيبر» و «موانع خورشيدي» از ابتكارات شهيد چمران است. همچنين شهيد چمران ايده جنگ آبي و خاكي را طرح‌ريزي كرد و توانست عراق را زمين‌گير كند. ستاد جنگ‌هاي نامنظم در طول هشت سال جنگ‌ تحميلي به هيچ عنوان از دولت بودجه نگرفت و كاملا مردمي بود. «حاج صادق عبدالله‌زاده» كسي بود كه اعتبارات ستاد جنگ‌هاي نامنظم را از طريق انجمن بازار،‌اصناف و مردم تامين مي‌كرد.

چوبدار در پايان سخنانش اظهار كرد: در طول فعاليت ستاد جنگ‌هاي نامنظم اين ستاد توانست 110 عمليات كوچك و بزرگ انجام دهد كه فرماندهي آنها با شهيد چمران بود.

در بخش ديگر اين نشست، محمد نخستين، از اعضاي ستاد جنگ‌هاي نامنظم خاطرنشان كرد: هنگامي كه امام فرمودند كه نيروهاي مردمي و بسيج به جبهه بروند جمعيت زيادي از توپخانه تا مسجد امام خميني در مقابل مسجد امام خميني صف كشيده بودند تا پس از ثبت نام به جبهه اعزام شوند اما متاسفانه به علت كمبود امكانات و ناآگاهي برخي مسئولين به خوبي نشد از اين فرصت بهره‌مند شويم.

وي بيان كرد: به همراه 14 نفر از دوستانم از تهران به جبهه رفتيم و بعد از اشغال خرمشهر توسط عراق، تعدادي از دوستانم براي مرخصي به تهران آمدند و من به اهواز رفتم و به گروه شهيد چمران پيوستم. از پيش به خاطر اينكه با شهيد چمران آشنايي داشتم با او همراه شدم و از آغاز شكل‌گيري اين ستاد تا آخر انحلال و احياي آن در سپاه عضو آن بودم.

نخستين درباره ايمان شهيد چمران بيان كرد: ايمان شهيد چمران با ديگر رزمندگان تفاوت داشت چرا كه بيشتر رزمندگان اجل را در لوله تفنگ دشمن مي‌ديدند اما او اجل را در قدرت خدايي مي‌ديد. در آن زمان كه شهيد چمران عارفانه سخن مي‌گفت در حالي كه كسي حتي از عرفان اطلاعي نداشت.

وي با اشاره به فتح تپه‌هاي «الله اكبر» گفت: اعضاي ستاد جنگ‌هاي نامنظم حدود 15 كيلومتر جلوتر از نيروهاي ارتش و سپاه مستقر شده بود. نيروهاي ارتشي و ديگر فرماندهان با بررسي‌هايي كه انجام داده بودند معتقد بودند كه عراق توانايي مقابله با نيروهاي رزمنده ايراني را ندارد. شهيد چمران از بني‌صدر خواست تا از رزمندگان پشتيباني كند و گفت: اگر پيروز شويم كه هيچ، اما اگر شكست بخوريم به همه مي‌گويم كه شما با ما همكاري نكرده‌ايد و همين تهديد شهيد چمران باعث شد تا عمليات فتح تپه‌هاي الله اكبر به پيروزي منجر شود. ديدي كه شهيد مصطفي چمران از جنگ داشت با ديگر فرماندهان تفاوت داشت و او مصداق اين شعر عطار است كه مي‌گويد «هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر پي يك كوچه‌ايم».

نخستين با بيان خاطره‌اي از حضور شهيد چمران در منطقه «سيد خلف» بيان كرد: روزي شهيد چمران به ديدار ما آمد. در آن زمان شهيد رستمي فرماندهي محور را بر عهده داشت و او در آن موقع حضور نداشت. بنابراين من ميزبان شهيد چمران شدم و او از من خواست تا به بازديد منطقه بروم. او بسيار شجاعانه در ميان دشت قدم مي‌زد و هنگامي كه به وي گفتند كه دشمن مي‌خواهد در هنگام بازگشت ما را مورد هدف قرار دهد بيان كرد: دشمنان ما كور هستند در غير اين صورت آنها با ما نمي‌جنگيدند.

وي در پايان سخنانش بيان كرد: هنگامي كه آخرين دست‌نوشته‌هاي شهيد چمران كه در منطقه دهلاويه نوشته است را مطالعه مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه او از پيش آماده شهادت بوده است. او خود را با خواسته خدا منطبق كرده بود و خدا هم به اين خاطر خواسته اش را كه شهادت بود اجابت كرد.

به گزارش ايسنا، سردار اسلامي از اعضاي ستاد جنگ‌هاي نامنظم شهيد چمران نيز بيان كرد: ستاد جنگ‌هاي نامنظم كه توسط شهيد چمران تشكيل شده بود يك اقدام انقلابي بود. موقعيت آن زمان جبهه‌ها با توجه به پيشروي دشمن نيازمند اين بود كه با انجام عمليات‌هاي ايذايي جلوي او بايستيم. هويت عملياتي در مقابل دشمن اين گونه اقتضا مي‌كرد. شهيدان علي لطيفي، محمدرضا طالقاني، حميدرضا عابدي، حسين ذوالفقاري و محمدرضا رسولي از جمله شهداي ستاد جنگ‌هاي نامنظم هستند.

در ادامه اين نشست، امير كمالي از اعضاي پيشين «جنبش امل» گفت: نقشي كه شهيد دكتر مصطفي چمران در خاورميانه ايفا كرده است بسيار مهم است چرا كه شخصيت سياسي تاريخي شهيد چمران به جغرافياي خاصي تعلق نداشت. حضور در صحنه‌هاي مختلف سياسي اجتماعي، علمي فرهنگي در كشورهاي مختلف بيانگر اين موضوع است. شهيد چمران سهم بسزايي در بيداري اسلامي لبنان و منطقه داشت. مقاومت اسلامي لبنان با توجه به ماهيت جنگ‌هاي اسراييل كه هميشه تحقيركننده بوده است توانست با حضور شهيد چمران متحول شود چرا كه او براي اولين بار بود كه توانست با مقاومت اسلامي در مقابل اسراييل بايستد. امروزه سيد حسن نصرالله نيز در گفته‌هاي خود به اين اذعان دارد كه شخصيت امام موسي صدر و شهيد چمران بسيار بر روند مبارزاتي لبنان تاثيرگذار بوده است.

وي يادآور شد: هويت‌يابي شيعيان لبنان، تشكيل جنبش شيعيان و سازمان امل، تغيير موازنه جنگ به نفع اسلام‌خواهان و ايجاد تشكل‌هاي مختلف از جمله فعاليت‌هاي شهيد چمران در زمان حضورش در لبنان بوده است.

امير كمالي با بيان اينكه سخن گفتن از چمران سخن گفتن از مردي است كه در معماري آينده نقش داشته است، گفت: شهيد چمران در زمان حضورم در لبنان به من مي‌گفت مادامي كه دشمناني مانند امريكا و اسراييل داريم حق نداريم به توليد دشمن جديد و ايجاد اختلاف و تضاد بپردازيم و اگر آگاهي‌هاي امام نبود همچنان ابعاد مختلف چمران پوشيده مانده بود.

امير كمالي يادآور شد: پيكر شهيد چمران هنگامي كه در «كريدور» مجلس قرار داشت برخي از نمايندگان اعلاميه‌هايي عليه او پخش و او را به ليبرال‌ها منتسب مي‌كردند. اين در حالي است كه اگر پيام امام درباره شهادت شهيد چمران نبود همچنان او ناشناخته مي‌ماند.

اين تحليلگر مسايل خاورميانه بيان كرد: رژيم صهيونيستي طاقت جنگ‌هاي فرسايشي را ندارد و قرارداد «كمپ ديويد» كه بر خلق عرب تحميل شد باعث شد كه كشوري مانند مصر ديگر نتواند عليه اسراييل تحركي انجام دهد. اما شهيد چمران توانست با تشكيل ستاد جنگ‌هاي نامنظم در كشوري مانند لبنان بار ديگر جنگ فرسايشي را عليه اسراييل آغاز كند.

نيكخواه، مسئول ستاد تبليغات جبهه‌هاي جنوب و قرارگاه كربلا نيز در اين نشست گفت: از رسانه‌ها درخواست دارم كه تنها به ابعاد نظامي و شهادت شهيد دكتر مصطفي چمران نپردازند چرا كه او داراي ابعاد متضادي بوده است. به عنوان مثال عرفان و مبارزه با هم در تضاد هستند. اما شهيد چمران به خوبي توانسته بود اين دو بعد را در خود نهادينه كند. همچنين شهيد چمران داراي بعد علمي مثال زدني‌اي نيز هست.

وي ادامه داد: در زماني كه گروه‌هاي ضد انقلاب به دنبال انحلال ارتش بودند چمران توانست بار ديگر ارتش را احيا كند. او در حالي كه نماينده مجلس و وزير دفاع بود به جبهه مي‌آمد و بايد خاطرنشان كرد كه شهيد چمران تنها وزيري است كه در خط مقدم جبهه در مقابل دشمن مي‌جنگيد.

اين محقق و نويسنده اظهار كرد: اعضاي ستاد جنگ‌هاي نامنظم شهيد چمران متشكل بود از قشرهاي مختلف مردم اعم از تحصيلكرده، عامي، ارتشي و ... . عاملي كه باعث مي‌شد اعضاي ستاد جنگ‌هاي نامنظم شهيد چمران بتوانند در مقابل ارتش بعثي عراق بجنگد ابتدا عشق به اسلام و سپس علاقه‌شان به شهيد چمران بوده است.

نيكخواه گفت: شهيد سيد مجتبي هاشمي نيز معتقد بود كه برخي از عمليات‌ها بايد با الگوپذيري از ستاد جنگ‌هاي نامنظم شهيد چمران بايد به صورت چريكي و پارتيزاني در جبهه از حميديه گرفته تا سوسنگرد انجام شود.

اين رزمنده در پايان خاطرنشان كرد: روح شهيد چمران بر جسمش غلبه داشت به اين معني كه جسمش تحت اختيار روحش بود و اين را مي‌توان در دست‌نوشته‌هايش دريافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس