کد خبر 1286183
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰
علائم خرابی کویل

کویل یکی از قطعات مهم در سیستم برق است که ساختار آن از سیم پیچ تشکیل شده است.

به گزارش مشرق، یکی از بخش‌های اصلی هر خودرویی سیستم برق آن است که از چند قسمت مختلف تشکیل شده است. کویل یکی از قطعات مهم در سیستم برق است که ساختار آن از سیم پیچ تشکیل شده است. کویل وظیفه تقویت کردن جریان در سیستم برق اتومبیل را بر عهده دارد. کویل توانایی این را دارد که برق ۱۲ ولتی باتری را دریافت کرده و پس از تقویت آن را به چیزی بین ۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت برساند. لازم به ذکر است که شمع‌های اتومبیل با ولتاژ ۱۲ ولت قادر به فعالیت نیستند و به همین دلیل در ساختار سیستم برق اتومبیل از کویل استفاده می‌شود.

ساختار و نحوه عملکرد کویل

آگاهی از ساختار و نحوه عملکرد کویل می‌تواند به درک بهتری از علائم خرابی کویل کمک کند. کویل دارای دو سیم پیچ و یک هسته است. این بخش به درون یک محفظه روغنی قرار گرفته که وظیفه خنک سازی کویل را بر عهده دارد. سیم پیچ‌ها به اولیه و ثانویه دسته بندی می‌شوند. سیم پیچ اولیه به دور هسته است و از تعداد دور کمتری برخوردار است. سیم پیچ ثانویه به دور سیم پیچ اولیه قرار گرفته است و از تعداد دور بیشتری برخوردار است.

سیم پیچ اولیه جریان باتری را دریافت کرده و ایجاد القای الکترومغناطیسی می‌کند. در این شرایط جریان تا حدودی تقویت شده است و وارد سیم پیچ ثانویه می‌شود. در سیم پیچ ثانویه ولتاژ تا مقدار مورد نیاز افزایش پیدا می‌کند.

علائم خرابی کویل +عکی

اجزاء کویل

• سیم پیچ اولیه

• سیم پیچ ثانویه

• هسته مرکزی

• عایق بدنه

• پایه

انواع کویل خودرو

کویل‌ها به طورکلی به دو دسته تقسم بندی می‌شوند.

۱. کویل وایر دار

• معمولی

• دوبل

۲. کویل بدون وایر

• کتابی

• قلمی

علل خرابی کویل خودرو

سوختگی کویل موجب خرابی و از کار افتادن این قطعه می‌شود. هرچند که برای ساخت این قطعه از آلیاژ آلومینیوم و عایق حرارتی استفاده شده است اما به دلیل فشار زیاد گرما و همچنین جریانات برق ممکن است که دچار سوختگی شود. البته لازم به ذکر است که سوختگی این قطعه یک امر عادی است اما باید دقت داشته باشید که این خرابی به بخش‌های دیگر اتومبیل آسیب نزند.

کویل جزء وسایل مصرفی موتور اتومبیل است و بر اثر کارکرد زیاد و طولانی مدت دچار فرسودگی می‌شود. همین امر هم می‌تواند موجب خرابی این قطعه شود. همچنین ممکن است که کویل استفاده شده در برخی از اتومبیل‌ها از متریال بی‌کیفیت ساخته شده باشد. آب خوردن کویل‌های بی‌کیفیت در زمان شستشوی موتور می‌تواند آن‌ها را دچار خرابی کند.

عمل کرد نادرست باتری یا سایر اتصالات هم موجب خرابی کویل می‌شود. همچنین ممکن است که سوکت سولفاته زده باشد یا اتصالی در سیم کشی‌ها موجب شود تا کویل با مشکلاتی روبرو شود. همچنین خرابی ECU باعث جرقه نزدن کویل می‌شود.

علائم خرابی کویل +عکی

خرابی کویل

در صورت خرابی کویل این قطعه از کار خواهد افتاد و با این اتفاق دیگر هیچ جریان برقی به سر شمع‌ها نخواهد رسید. موتور اتومبیل در چنین شرایطی روشن نخواهد شد. اما حالت دیگری هم وجود دارد که کویل به‌طور کامل از کار نخواهد افتاد. به این حالت نیم سوز می‌گویند. در چنین حالتی موتور ناقص عمل می‌کند و ریپ می‌زند.

علائم خرابی کویل کدامند؟

خرابی کویل یک سری علائم دارد که با مشاهده آن‌ها باید اقدامات لازم را انجام دهید تا به سایر بخش‌های اتومبیل خسارتی وارد نشود.

۱. زود تمام شدن بنزین ماشین

در صورتی که بنزین خودوی شما زود تمام شود یکی از دلایل آن می‌تواند خرابی کویل باشد. در چنین حالتی می‌گویند کیفیت بنزیت پایین آمده است.

۲. پس زدن شعله

یکی از دلایل آتش سوزی یا در اصطلاح پس زدن شعله می‌تواند خرابی کویل باشد. این اتفاق در مراحل اولیه خرابی کویل رخ می‌دهد و دلیل آن هم بنزین استفاده نشده درون سیلندرها است که به اگزوز اتومبیل می‌رسند. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد یک دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود. همچنین بوی گازوئیل هم ممکن است حس شود.

۳. اتومبیل حرکت نمی کند

در برخی از مواقع ممکن است که خراب شدن کویل منجر به حرکت نکردن اتومبیل شود. دلیل این اتفاق هم ایجاد جرقه‌های نامنظمی است که به شمع موتور وارد می‌شود و کویل را با شکل روبرو می‌کند. در این حالت اتومبیل خاموش می‌شود و ممکن است که با ری‌استارت کردن روشن شود.

۴. قدرت موتور کم می‌شود

یکی از نشانه‌هایی که می‌تواند به خرابی کویل مربوط باشد کاهش قدرت موتور اتومبیل است. در صورتی که راننده متوجه شد که موتور ماشین قدرت سابق خود را ندارد، می‌تواند کویل اتومبیل را بررسی کند.

۵. چراغ داشبورد و کد DTC را بررسی کنید

برای بررسی خرابی کویل بهترین روش بررسی کد موتور P۰۳۵۱ است. در صورتی که بعد از اسکن کردن این کد با خطا روبرو شدید یعنی این‌که در کویل خرابی وجود دارد. همچنین روشن شدن چراغ داشبورد دیگر نشانه خرابی کویل است.

۶. اتومبیل سخت استارت می‌خورد

از دیگر علائم خرابی کویل سخت استارت خوردن اتومبیل است. در صورت خرابی کویل موتور بدون جرقه درون سیلندرها هندل می‌شود.

روش تست کویل

قیمت خودرو فلان

دو نوع کویل وجود دارد که روش تسن برای هر کدام متفاوت است.

علائم خرابی کویل +عکی

۱. کویل CNP

• اتومبیل را خاموش کنید

• سیم‌های مربوط به شمع موتور را جدا کنید. این سیم‌ها به‌طور معمول از کلاهک روی شمع شروع می‌شوند.

• شمع نو را به سیم‌ها وصل کنید و سیم‌ها را با استفاده از قسمت فلزی موتور نگه دارید.

• فیوز درون لوله بنزین را قطع کنید. لازم به ذکر است که این کار را باید فردی دیگری انجام دهد تا با انجام دادن شمع، دکمه موتور زده شود.

• بعد از روشن شدن موتور در صورتی که فضاهای خالی شمع جرقه آبی زد یعنی موتور به درستی کار می‌کند.

• در صورت نبود جرقه یا نارنجی بودن آن یعنی کویل خراب است.

• بعد از انجام تست دوباره شمع را جدا کنید و سیم‌های شمع را به آن وصل کنید و آن را به فیوز پمپ بزنید.

۲. کویل COP

• در ابتدا موتور را روشن کنید

• موتور خودور باید در حالت درجا قرار بگیرد.

• کویل شماره یک را باز کنید و آن را بیرون آورید تا بتوانید کارکرد موتور بدون کویل را ببینید.

• در صورت شنیدن صدای سفت و سخت از موتور یعنی کویل شماره یک درست کار کی‌کند.

• این مراحل را تا جایی ادامه دهید که همه کویل‌ها باهم به‌طور هم‌زمان کار کنند.

• لازم به ذکر است که کویل‌ها نباید تغییری داشته باشند و باید مانند روالی که در قبل گفته شد کار کنند.

سخن آخر

خرابی کویل می‌تواند اتومبیل را از کار بازدارد به همین دلیل توجه به علائم خرابی کویل می‌تواند مانع از خرابی و آسیب دیدن سایر بخش‌ها شود.

منبع: خودروبانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس