کد خبر 1286022
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
اسناد پاندورا؛ تاثیر آخرین زلزله مالی جهان چیست؟

انتشار اسناد موسوم به پاندورا به عنوان زلزله ای مالی در حهان توصیف شده است.

به گزارش مشرق، اخیرا افشاگری‌هایی درباره چند تن از سران و مقامات جهانی و معاملات مالی آن‌ها موج تکان دهنده‌ای در سراسر جهان ایجاد کرد.

اسناد موسوم به «پاندورا»، یک تحقیق که توسط کنسرسیوم روزنامه نگاران تحقیقی مستقر در واشنگتن هماهنگ شده بود، بیش از ۶۰۰ روزنامه نگار و ده‌ها رسانه خبری مهم از ۱۱۷ کشور و منطقه، از جمله واشنگتن پست، گاردین، ال اسپرسو ایتالیا، ال پایس اسپانیا و لوموند فرانسه را گرد هم آورد.

بیشتر بخوانید:

اسناد پاندورا و افشای ابعاد تازه‌ای از بحران آفرینی مرد شماره یک آمریکا در لبنان

به گزارش «میدل ایست آی»، به لطف افشای نزدیک به ۱۲ میلیون سند محرمانه، اسناد پاندورا که ادامه و گسترش اسناد پرادایز و اسناد پاناما است، نشان می‌دهند که چگونه صدها نفر از سران اروپایی و آسیایی، ثروت خود را از طریق یک شبکه پیچیده و متراکم از راه‌های دور زدن مالیات و شرکت‌های پوششی پنهان می‌کنند و از مالیات فرار می‌کنند.

ببینید:

فیلم/ فساد گسترده خاندان الهام علی‌اف

برای ادامه زندگی ثروتمندان و قدرتمندان، این گروه بزرگ افراد مشهور و برخی هم نه چندان مشهور از شبکه‌ها و روش‌های مشابهی استفاده می‌کنند که جنایت، پولشویی و فساد را در سراسر جهان ممکن می‌سازد؛ آن هم در حالی که این موضوع عواقب ویرانگری برای صدها میلیون نفر به بار می‌آورد.

جای تعجب نیست که در اسناد پاندورا از جمله عبدالله دوم، پادشاه اردن و مقامات سیاسی لبنان، که در حال صرف هزینه‌های هنگفت در حالی بودند که مردم خود از مشکلات رنج می‌بردند.

بیشتر موارد فاش شده در واقع قانونی بوده و از طریق بهره برداری از خلأ‌ها در سیستم مالی جهانی صورت گرفته است.

چنین رفتاری به اقتصاد سایه و عوامل و شرکت‌های بی شمار آن دامن می‌زند و دامنه جهانی آن را به طرز چشمگیری گسترش می‌دهد.

اسناد پاندورا/ پرادایز/ پاناما همچنین به افشاگری درباره اسطوره‌ها و کلیشه‌های مرتبط با پولشویی، پنهان سازی ثروت و فرار مالیاتی کمک می‌کند.

آنچه در اسناد پاندورا شرح داده شده است، تمام اصول و قواعدی را که قرار است اقتصاد اصلی را تعریف کنند، به سخره می‌گیرد؛ شفافیت، انصاف، پاسخگویی، مسئولیت اجتماعی، اخلاق تجاری و غیره.

اگر این شخصیت‌های قدرتمند مدت‌ها توانسته اند از مالیات فرار کرده و خود را در امان نگه دارند، به این دلیل است که از مجازات مصون مانده اند.

آن‌ها توسط اقتصاد جهانی، حفره‌های سخاوتمندانه آن و مشارکت منفعلانه همه دولت‌ها تا به امروز منتفع شده و حتی تشویق و برای ادامه این روند بی باک‌تر نیز شده اند.

اگرچه ممکن است کسی بگوید که تعداد جنایتکاران مالی و متخلفان در واقع بسیار اندک است، اما عواقب رفتار آن‌ها بسیار گسترده و همه گیر است و صدها میلیون نفر را به طرق بسیار تحت تأثیرات منفی قرار می‌دهد.

تنها بخشی از این ثروت عظیم برای ارائه آموزش رایگان به فقیرترین افراد کره زمین، که نیمی از جمعیت جهان را شامل می‌شود، کافی خواهد بود و آموزش تنها ابزار قدرتمند و موثر برای رهایی افراد از فقر است.

باید دید این زلزله در موضوع تخلفات مالی چه نتیجه‌ای خواهد داشت؛ با وجود برخی علائم و تحولات، نتیجه احتمالاً بسیار جزیی خواهد بود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس