به دنبال کمیته حقیقت یاب بین الملی درباره انفجار بندر بیروت بودیم

رئیس حزب نیروهای لبنانی گفت که تا چند ماه پس از تعیین قاضی پرونده انفجار بندر بیروت به دنبال تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی بوده اند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه النشره، رئیس حزب نیروهای لبنانی در مصاحبه‌ای تلویزیونی با اشاره به حوادث روز پنج شنبه در بیروت گفت: آنچه دیروز شاهد آن بودیم یک ۷ می کوچک است زیرا ما باید به هدف اصلی در پشت ۷ می که این بار تحقیق درباره جنایت بندر (بیروت) است، برگردیم.

بیشتر بخوانید:

آمریکا به دنبال تغییر موازنه قوی در پارلمان آتی لبنان است

«سمیر جععج» افزود: یک نوع ۷ می در میان مسیحیان برای دستیابی به هدف که تا این لحظه برکناری قاضی طارق بیطار است، ضروری بود بویژه اینکه وی تحقیق درباره انفجار بندر بیروت را ناکارآمد کرد و هیچ گونه قصد و غرض شخصی علیه قاضی بیطار وجود ندارد.

جعجع گفت: برای اینکه با صراحت کامل صحبت کنم می گویم هنگامی که قاضی بیطار تعیین شد من او را نمی‌شناختم و وقتی چهره کودکانه وی را در عکس دیدم با خودم گفتم برای تحقیق درباره پرونده‌ای به این بزرگی این قاضی حقیر را تعیین کرده اند؛ او چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

وی افزود: صادقانه بگویم من درک روشنی برای علت اصرار آنها جهت ناکارآمد کردن تحقیقات ندارم اما در این خصوص به شاخص‌های عملی که همه ما داریم تکیه می‌کنم. ما یکی دو ماه پس از تعیین قاضی بیطار به تلاش برای تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی ادامه دادیم. بر این اساس که معتقد بودیم شمار زیادی از مقامات دولت لبنان به نحوی از انحا با انفجار بندر ارتباط دارند و این قاضی حقیر نمی‌تواند کاری انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

سناریوی ۴ مرحله‌ای آمریکا برای فروپاشی اقتصادی و امنیتی لبنان

جعجع مدعی شد: ما در تحقیقات داخلی به نتیجه‌ای نخواهیم رسید بنابراین بهتر است از ابتدا به دنبال کمیته حقیقت یاب بین المللی باشیم. من نمی‌خواهم بگویم قبل از ۱۴ اکتبر مانند بعد آن نیست اما لبنانی‌ها از حزب الله خسته شده اند. اگر کسی به ما تجاوز کند ما از خود دفاع خواهیم کرد و عزت ما بسیار مهم است.

وی از اقدام اطلاعات لبنان در احضار اشخاصی در منطقه عین الرمانه ابراز تأسف کرد و گفت: این افراد در خانه‌ها و منطقه خود نشسته بودند، اشکالی ندارد آنها را احضار کنید اما اولویت احضار کسانی است که برای حمله به آنها آمده بودند، چرا که تجاوزگر باید قبل از شخصی که مورد تجاوز قرار گرفته احضار شود.

جعجع افزود: من فکر می‌کنم که جوانان جریان ملی آزاد در یک وادی و رهبری آن در وادی دیگر هستند البته آنها در کنار مردم بودند.

وی گفت: نخستین هدف ما براندازی اکثریت فعلی است زیرا کشور را به وضعیت فعلی رسانده است و آینده گاهی با اکثریت و گاهی با اقلیت است اما هنوز نمی‌دانیم.

لازم به ذکر است که رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان امروز در مراسم تشییع شهدای جنایت دیروز الطیونه گفت: «قوات لبنانیه» عامل شهادت تظاهرات‌کنندگان حوادث بیروت هستند و ما اجازه نخواهیم داد خون شهدایمان هدر رود.

به گزارش مشرق به نقل از المنار، «سید هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان امروز در سخنانی در مراسم تشییع شهدای جنایت دیروز الطیونه با اشاره به حوادث روز گذشته اظهار داشت: قوات لبنانیه (حزب نیروهای لبنانی) عامل شهادت تظاهرات کنندگان حوادث بیروت هستند.

وی با بیان این مطلب افزود: نه وارد جنگ داخلی خواهیم شد و نه فتنه مذهبی. هرگز اجازه نمی‌دهیم خون شهدای ما هدر برود.

هاشم صفی‌الدین در ادامه گفت: تظاهرات دیروز علیه سیاسی کاری و ظلم قاضی بیطار مسالمت‌آمیز است و این حق طبیعی ما است. ما در جنبش امل و حزب الله فراخوانی ارسال نکردیم که در این صورت تعداد تظاهرات کنندگان بسیار زیاد می‌بود.

وی ادامه داد: اگر طرح برنامه‌ریزی شده برای تظاهرات دیروز نبود، این امکان وجود داشت که تجمع ما عادی تمام شود.

وی افزود که نیروهای امنیتی به ما اطلاع دادند که همه چیز آرام و شرایط مناسب است و امنیت نیز برقرار است از این رو ما پویش خود را ادامه دادیم.

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان ادامه داد: آنچه توقع نداشتیم این بود که یک جریان یا یک حزب تصمیم چنین کشتاری را بگیرد. همانطور که داعش و النصره برای لبنان تهدید و خطر بودند امروز طرح‌های آمریکا نیز یک خطر و تهدید برای لبنان است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا تمامی مصیبت‌ها را برای جهان به ارمغان آورد و اکنون در اندیشه مصیبتی جدید برای لبنان است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس