اتهام‌زنی نخ‌نمای فرانسه درباره تعلل ایران درمذاکرات برجامی

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه مدعی شد که ایران باید برای ازسرگیری مذاکرات برجامی گام‌های عملی بردارد.

به گزارش مشرق از تارنمای وزارت امور خارجه فرانسه، وی ادعا کرد که ایران باید در عمل تمایلش را برای ازسرگیری مذاکرات برجام نشان دهد. این سخنگوی ادعا کرد که اظهارات و عمل جمهوری اسلامی باعث تردید در انگیزه ایران برای ازسرگیری مذاکرات وین شده است.

این دیپلمات فرانسوی بدون اینکه به نقش اروپایی ها از جمله کشورش در مشکلات ایجاد شده پیرامون برجام اشاره کند مدعی شد که اعضای برجام و ایالات متحده آمریکا آمادگی دارند تا بدون فوت وقت به مذاکرات برجامی از نقطه‌ای که ژوئن گذشته متوقف شد برگردند.

وی مدعی شد: ما درباره به نتیجه رسیدن سریع مذاکرات که بر مبنای آن ایران و ایرانیان از مزایای فوری و چشمگیر توافق هسته‌ای بهره‌مند شوند،  دارای اراده سیاسی مشترک هستیم.  از ایران هم انتظار داریم که این شفافیت را در تمایلاتش نشان دهد.

دیپلمات‌های ارشد گروه ۴ به‌علاوه یک، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمده تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند. این مذاکرات از تیرماه گذشته متوقف شده و اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بر ازسرگیری مذاکرات اصرار دارد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در نخستین پالس برجامی به طرف‌های مقابل تصریح کرده است که یک قدم از منافع ایران عقب نشینی نخواهد کرد. وی در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی بیان داشت: آنچه ما در گفت‌ وگوها به دنبال آن هستیم، رفع تحریم‌های ظالمانه است و محور گفت‌ وگوها، منافع ملت ایران خواهد بود.

وی خاطر نشان کرده است: ما به دنبال گفت‌ وگو برای گفت‌ وگو، و مذاکره برای مذاکره نیستیم؛ بلکه مذاکره نتیجه محور می‌خواهیم و به دنبال آن تحریم‌ها علیه ملت ایران رفع شود و زندگی مردم رونق بگیرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    همون طور که بایدن سه ماه کش داد ماه باید بیشتر کش بدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس