کد خبر 12857
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۹

پژوهشگران کشور با تحقيقاتي اثرات نامطلوب لامپهاي کم مصرف بر مغز جنين، کاهش حافظه، پوست و چشم را به اثبات رساندند و ضمن هشدار نسبت به نحوه استفاده از اين لامپها خواستار ايجاد پروتکلي براي معدوم سازي يا استفاده صحيح از آن شدند. <BR>

به گزارش مشرق به نقل از مهر، لامپهاي فلورسنت فشرده (CFL) که در ايران به نام "کم مصرف" عرضه مي شود در اوايل دهه ???? به بازار آمد و همزمان با ورود اين نوع لامپها هشدارهايي در زمينه اثرات نامطلوب اين نوع لامپها گزارش شد. در اين راستا پروژه هاي تحقيقاتي در شرکتهاي دانش بنيان اجرا شد که برخي از ادعاها در زمينه اثرات زيان بار لامپهاي فلوروسنتي به اثبات رسيد.
محمود عابدي خرسند مدير گروه تحقيقاتي فناوري سبز (Green Tech) ، لامپهاي کم مصرف را لامپهاي فلوروسنتي يا مهتابي معرفي کرد و گفت: لامپهاي کم مصرف همانند لامپهاي فلوروسنتي لوله اي هستند که براي توليد نور سفيد به ميزان 5 ميليگرم "جيوه" (quicksilver) استفاده مي شود. لامپهاي مهتابي بر خلاف لامپهاي رشته اي که 5 درصد انرژي را به نور تبديل مي کند قادرند 95 درصد انرژي را به نور تبديل کنند.
وي با تاکيد بر اينکه "جيوه" ماده سمي است اظهار داشت: انتشار اين ماده در محيط، اثرات نامطلوبي بر روي مغز جنين، عقيم شدن، سردرد و کاهش حافظه دارد. از اين رو در حال حاضر در دنيا استفاده از اين ماده در توليد "ترموستات" و "دماسنج" ها ممنوع اعلام شده است.
اين محقق با تاکيد بر اينکه مشکل اصلي اين ماده سمي زماني است که لامپهاي کم مصرف شکسته مي شود و جيوه آن در محيط منتشر مي شود گفت: تنکستن موجود در لامپهاي رشته اي به مرور مستهلک و جباب شيشه اي آن به پودر "سيليس" تبديل مي شود ولي زماني که لامپهاي فلوروسنتي فشرده شکسته مي شود پودر جيوه بر روي وسايل و اشياي موجود در محيط مي نشيند که در اين صورت لازم است ضمن استفاده از دستکش و دستمالهاي تنظيف، سيستمهاي تهويه، برودتي و جاروبرقي خاموش شود تا از انتشار آن در محيط زيست جلوگيري شود. علاوه بر اين، لامپهاي کم مصرف بايد در مراکز بازيافت ويژه اي جمع آوري شود تا با زباله هاي معمول معدوم نشوند.
عابدي با اشاره به اجراي پروژه تحقيقاتي در اين زمينه به مضرات لامپهاي مهتابي پرداخت و يادآور شد: لامپهاي کم مصرف از تغيير فرکانس (شدت و ضعف نور) برخوردار هستند که اين امر موجب آسيب رساندن به چشم و ايجاد بيماريهايي چون آب مرواريد مي شود.
مدير عامل شرکت دانش بنيان شرکت ايده سازان تدبير يونيزاسيون (از دست دادن يا گرفتن الکترون توسط يون) را از ديگر معايب اين لامپها نام برد و به مهر گفت: يونيزاسيون نورهاي لامپهاي فلوروسنتي در دراز مدت اثرات تخريبي بر روي بافت هاي پوست ايجاد مي کند از اين رو بر اساس پروتکلهاي جهاني استفاده از اين لامپها در سوله هاي جوجه کشي، مرغداري ها، گاوداريها و صنايع تبديل چون پوست و چرم که زمينه هاي فساد آنها را فراهم مي کند جلوگيري مي شود.
وي لامپهاي کم مصرف را "بمبهاي شيميايي" معرفي کرد و يادآور شد: خطرات زيست محيطي لامپهاي فلورسنتي به گونه اي است که لامپ فلورسانتي بر روي خاک شکسته شود تا چند سال هيچ گياه و درختي در آن منطقه قادر به رشد نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس