کد خبر 1285699
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
کاهش نرخ فرزندآوری به سبب مشکلات فرهنگی

یک پژوهشگر و جمعیت شناس با اشاره به اینکه کشور ما به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پیرترین کشورهای منطقه است، گفت: نگرش فرهنگی و سبک زندگی در کنار مشکلات اقتصادی سبب عدم فرزندآوری شده است.

به گزارش مشرق، صالح قاسمی، پژوهشگر و جمعیت شناس در خصوص اینکه چه مسائلی موجب کاهش نرخ فرزندآوری و سالمندی جمعیت شده است، اظهار داشت: متأسفانه آمار و داده‌های جمعیتی صدای زنگ هشدارهای جمعیتی را به صدا درآوردند و باید بسیار جدی تر از آنچه که تصور می‌شود با موضوع روبه‌رو شد.

این پژوهشگر و جمعیت شناس افزود: در حال حاضر رکورد پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت کشور را ثبت کرده‌ایم که در طول تاریخ ایران بی سابقه است؛ امروز شاهد نرخ رشد ۰.۶ درصد هستیم و تا حدود ۱۵ سال آینده نرخ رشد صفر درصد را تجربه خواهیم کرد و پس از آن نرخ رشد منفی را خواهیم داشت، یعنی کاهش جمعیت کل کشور و این نرخ رشد کمتر از یک درصد در کشور که امروز ثبت شده بی سابقه است.

بیشتر بخوانید:

علت عدم فرزندآوری چیست؟

وی عنوان کرد: در حال حاضر نرخ باروری ۱/۶ فرزند به ازای هر زن است که در کلان شهرها کمتر از ۱/۵ فرزند است و در برخی شهرها به یک فرزند به ازای هر زن رسیده است که این آمار بسیار نگران کننده است که حاکی از ابعاد ابر بحران جمعیت دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه موضوع سالمندی جمعیت هم به همین شکل است بیان کرد: حدود ۱۰/۵ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و ما به سرعت به یکی از پیرترین کشورهای منطقه و تا سه دهه آینده به جمع کشورهای سالخورده جهان اضافه می‌شویم که خود پیامدهای سالخوردگی جمعیت بسیار جدی را به وجود خواهد آورد؛ پیامدهایی که در حوزه اقتصاد بیشترین تأثیر و بعضاً در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و امنیتی تأثیر زیادی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

حواستون به این آمارها هست؟ +کاریکاتور

این پژوهشگر و جمعیت شناس در پاسخ به این سوال که چه مسائلی مانع فرزندآوری است، تصریح کرد: در بررسی موانع فرزند آوری به بیش از ۴۰ متغیر می‌رسیم که در تقسیم بندی کلان آنها به دو ریشه می‌رسیم که اولی مسئله سبک زندگی و فرهنگی است و دوم مسئله اقتصاد و موانع اقتصادی که پیش روی زوج‌های جوان است؛ البته برخلاف باور عمومی ن نقش عوامل فرهنگی، عمومی و اجتماعی از عوامل اقتصادی بیشتر است و در واقع سبک زندگی، عدم بهره‌مندی ارزش اجتماعی فرزند و فرزند را مترادف زحمت و مشقت دانستن سبب شده است که اقبال به فرزندآوری در زوج‌های جوان به شدت کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً شاهد مراسم‌ها، سنن غیربومی و غیراسلامی هستیم که مانند قارچ سبز می‌شوند و از سبک زندگی غربی و اروپایی گرفته می‌شود که برای زوج‌های ما بسیار گران و محدودکننده هستند و سبب می‌شوند که پروسه فرزندآوری به لحاظ مالی، نگرشی و معنوی بسیار گران و پرهزینه باشد که افراد پس از یک بار تجربه آن اقدام به فرزند بعدی نمی‌کنند؛ لذا اصلی‌ترین موانع در حوزه کاهش فرزندآوری فرهنگ و سبک زندگی هستند اما موانع اقتصادی هم وجود دارد؛ موانعی که هزینه‌های بسیار بالای دوره بارداری و فرزندآوری را که بعضاً غیر علمی و ضروری هستند مانند غربالگری، هزینه‌های پس از تولد، هزینه‌های سنگین تأمین مایحتاج کودک و تحصیل فرزندان از جمله عوامل کاهش فرزندآوری هستند.

قاسمی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی را هم در خصوص کاهش فرزندآوری نباید نادیده گرفت؛ در حال حاضر دنیا در بحث سیاست‌های جمعیتی رفع موانع فرهنگی و اقتصادی را در دستور کار قرار داده و هر دو را توأمان پیش برده است چراکه با هیچکدام به تنهایی به نتیجه نمی‌رسیم و برای هر دوی این موارد که از موانع و مشکلات پیش روی فرزند آوری هستند باید سیاست گذاری و قانون گذاری وجود داشته باشد.

این پژوهشگر و جمعیت شناس در خصوص طرح جوانی جمعیت عنوان کرد: این طرح قدمت زیادی دارد و در مجالس قبل با عنوان طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده پیگیری می‌شد اما با مخالفت سازمان برنامه و بودجه در دولت گذشته و با مخالفت رئیس جمهوری سیاست‌های جمعیتی اجرایی نشد و این طرح زمین گیر شد تا اینکه در مجلس سیزدهم طرح با عنوان طرح جوانی جمعیت پیگیری شد؛ این طرح دقیقاً در صدد همین دو موضوع است ابتدا رفع موانع اقتصادی و پس از آن رفع موانع نگرشی و فرهنگی را تحقق بخشد.

وی تصریح کرد: به نظرم این طرح در واقع یک قدم اول برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت است؛ ایده آل نیست اما طرح مطلوب و قابل قبولی است که می‌تواند قدم اول باشد چراکه مسئله جمعیت ابعاد بسیار مختلف و گسترده‌ای دارد که در حوزه نظام برنامه‌ریزی کشور باید حضور داشته باشد.

قاسمی با اشاره به اینکه در طرح جوانی جمعیت به برخی از مسائل پرداخته نشده است بیان کرد: در این طرح به برخی از موارد پرداخته نشده است مثلاً موضوع مهاجرت، موضوع بسیار مهمی است که در این طرح دیده نشده است در حالی که بند ۱۱ سیاست‌های کلی جمعیت به این موضوع اختصاص دارد، مسئله الزامات زندگی خانواده‌هایی با سه یا چهار فرزند، در شهرسازی، صنایع خودرو، ساخت اماکن عمومی، سرویس‌های خدماتی و اجتماعی و به طور کلی مسئله فرزندآوری در روح حاکم بر کشور دیده شود اما حتماً قدم اول است و نیازمند قدم‌های دیگر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمان بسیار کمی داریم و حداکثر ۸ تا ۱۰ سال وقت داریم که الگوی فرزندآوری را اصلاح کنیم، ساختارهای مدیریتی و جمعیتی را اصلاح کنیم لذا زمان برای از دست دادن نداریم و از شورای نگهبان می‌خواهیم که این طرح را زودتر به تصویب برساند و دولت با یک عزم ملی و جدی وارد اجرای این طرح شود من به این طرح بسیار خوشبین هستم و فکر می‌کنم قدم بسیار مفید و باارزشی است.

این پژوهشگر و جمعیت شناس در آخر تاکید کرد: اکیداً بر این باورم که منابع کافی برای مدیریت جمعیت موجود و البته بیشتر را داریم هم منابع طبیعی مثل آب و زیست بوم را داریم که متأسفانه اطلاعات غلطی در این مورد داده می‌شود و هم منابع اقتصادی مورد نیاز را داریم؛ نکته این است که متأسفانه در نظام برنامه‌ریزی کشور افراد ناکارآمدی و ضعف خودشان را در عدم مدیریت ساختارهای اقتصادی و تأمین منابع کشور به گردن جمعیت کشور می‌اندازد و این طور وانمود می‌کنند که منابع کافی نیست در حالی که تحقیقات چند ده ساله ما در این رابطه به وضوح این را تأیید می‌کند که هم به لحاظ منابع طبیعی و هم اقتصادی توان مدیریت جمعیت بیش از ۱۵۰ میلیون نفر را داشته و خواهیم داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    40 5
    همش اقتصادیه فرهنگی نیست
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      8 10
      برای خانواده های متوسط به پایین حرف شما ممکنه تا حد زیادی درست باشه. اما در مورد خانواده های مرفه قضیه دیگه مادی نیست
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      9 0
      بقیه اشم چاپ میکردی مشرق
    • ناشناس IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      9 4
      برعکس حرف شما چیزی که من در اطرافیان میبینم افراد که وضعیت اقتصادی خیلی خوبی دارند تک فرزند یا بدون فرزند هستند و بعضی افراد درآمد متوسط تا سه فرزند دارند
    • محسن .ف IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      13 0
      جناب 8 :23 میزان خیلی بیشتر جامع طبقه متوسط به پایین تشکیل میدن . اگه وضع اقتصادیشان خوب باشه . آینده کشور با پیری مواجه نمیشه.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    28 0
    مشکلات فرهنگی نیست همه اش اقتصادیه نبود اینده روشن و فقر فراگیره بنده 8 ساله ازدواج کردم خرج اجاره خونه و زندگی رو میتونم تامین کنم ولی نفرسوم رو خیر در حالیکه بینهایت علاقه دارم بچه داشته باشم حالا تو هی بیا بگو خدا روزی رسونه عقل که داده خدا...
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    21 0
    بس کنید برید اول مشکلات اقتصادی کشور وبیکاری رو درست کنید
  • ایران IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    18 0
    عقل کل وضعیت اقتصادی رو میبینی ؟
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    17 0
    فقط فقر اقتصادی فرهنگی را از کجادر آوردید
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    16 1
    فقط اقتصادیه، زن و شوهری که مجبورن صبح تا شب کار کنن تا پول اجاره و خورد و خوراک رو دربیارن، اصلا به فرزند فکر نمیکنن. البته ناگفته نماند، بعضی از خانوم های خیلی باکلاس و پولدار هم زیربار فرزند آوری نمیرن که استایلشون به هم نریزه.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    16 0
    به گدایی و بیکاری می خواهیدجوانان ازدواج و فرزنداوری کنند
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    16 0
    خیلی از دوستان و اطرافیان و کسانی که میشناسم فقط مشکل اقتصادیبابت این موضوع دارند. لطفا دروغ نگوییم
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    13 1
    ربطش به فرهنگ چیه ؟بیا به من وام بده برای خودم سر پیری شغلی داشته باشم قول میدم چهارتا زن بگیرم چهل تا بچه هم داشته باشم
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    17 0
    فقط مشکلات فرهنگی!!!؟ مشکلات اقتصادی که 1000 برابر بیشتر از مشکلات فرهنگی پدر ملت را درآورده!!!! گوش شنوا و چشم بینا وجود ندارد
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    15 0
    فرهنگ کجا بود؟ قشر حقوق بگیر زیر خط فقره اونوقت بچه دار هم بچه؟ با کدوم پول با کدوم حمایت دولتی؟ مگه چند درصد جامعه بالای خط فقر هستند؟ اکثر جامعه ای هم که بالای خط فقر هستند زن و مرد با هم کار میکنن که اگر یکیشون کار نکنه با مخ میان زیر خط فقر
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    7 0
    مسوولان خیلی کار دارین فکر نکنم بتونین درستش کنین. چون زاد و ولد که خودش هم مسیله بغرنجی هست
  • علی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    13 0
    وقتی یک مهندس ارشد 27 سال سابقه هنوز در یک خانه قسطی با یک ماشین حداقل و بدون امنیت شغلی گذران امور میکند و هیچ امیدی به اشتغال همین فرزندان خود ندارد قطعا فزرند بیشتر = بدبختی بیشتر .
  • ایرانی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    14 0
    نقش اقتصاد مهمتره چون همین الان چند میلیون جوان در سن ازدواج داریم که به دلیل مشکلات اقتصادی ازدواج نمیکنند
  • محسن IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    14 0
    90 درصد فقط مشکل اقتصادیه.
  • ایرانی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 8
    فقر اقتصادی یه طرف قضیه است که بهانه اصلی شده بعلت نارضایتی مردم . فقر فرهنگی و مجرد ماندن بسیاری پسران بعلت تبعیت از فرهنگ غرب و درنتیجه نداشتن خواستگار برای دختران کشورمان که مجرد هستند و متاسفانه آمار بسیاری را شامل می شود و کمتر به این مقوله پرداخته می شود.
  • اسداله IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    6 0
    تا موقعی که تحلیل ها براساس نظر افراد هست همه ابکی هست به همین خاطر هیچ نتیجه ای ندارد اگه بیایند و به طورکاملا اماری و تحقیقی روی خانواده ها علت فرزند نیاوردن را بررسی کنند اونوقت میتوانند براساس ان راه حل بدهند نه براساس انچه خودشان دوست دارند مردم نظر انان را انجام بدهند نظر این جور افراد مثل این می ماند که پول خرد به بچه بدهید تا برای شما کاری انجام بدهد کار بچه هم به همان اندازه کارایی دارد
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    9 2
    برای بچه دار نشدنم باید جواب پس بدیم!!!
  • محسن .ف IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    10 0
    با گفتن فرهنگی قضیه اقتصادی رو کم رنگ نکنید . من الان تنها دلیلم اقتصادیه .
  • امیر سیروس پور نقش US ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 12
    در دو سال اخیر آمار ازدواج صعودی بوده. همین علت سبب خواهد شد در چند سال آینده بحث زاد و ولد هم حل بشه و افزایشی خواهد بود.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      7 0
      باشه به همین خیال باش تا۲ساله دیگه آمار طلاق به صورت نجومی افزایش پیدا میکنه
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    13 1
    وقتی مشکلات شدید داشتم هیچ کی حاضر نشد بهم زن بده حالا همه چیز دارم به پام میفتن دیگه ازدواج نمی کنم
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    7 0
    افراد کمتر در خانواده مساوی است با پول بیشتر برای خانواده ها
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    11 0
    با بچه های چه کار دارید دنبال زباله گردو دنبال الاف خیابانی میگردید
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    4 0
    مشکلات عدیده اقتصادی و افزایش توقع افراد از زندگی و بالاترین نرخ بیکاری افراد تحصیل کرده و تورم بسیار بالاتر از میانگین جهانی همه عامل افزایش جوانان مجرد و عدم فرزندآوری توسط حتی زوج ها شده است
  • مرادی IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    4 3
    بابا بیایید خرابکاریهای اصلاح طلبان را اصلاح کنید قیمت مواد غذایی سر به فلک کشیده روزهای اخر دولت روحانی قیمت ها رها شد و تولید کنندگان بی رحمانه افزایش دادند فعلا تنها راه افزایش یارانه نقدی و کنترل شدید قیمت هاست
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 0
    یه جوون که بخواد از راه حلال یه زندگی خوب داشته باشه، باید درس بخونه و حداقل لیسانس بگیره. بعد دوسال میره خدمت سربازی و میشه ۲۵ ساله. تازه وارد بازار کار میشه و میبینه با حقوق قانون کار نمیشه زندگی کرد و اصلا ازدواج نمیکنه. اگرم با کمک خانواده و ... ازدواج کنه، محبوره با یک خانوم کارمند ازدواج کنه که با یک حقوق اجاره خونه پرداخت کنن و با یک حقوق خورد و خوراک. خوب این کجاش به فرهنگ ربط داره؟! سن ازدواج رو شما بردین بالا، تورم رو شما بردین بالا، بعد میگین مشکل فرهنگی!
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 1
    دست از سر مردم بردارین . ما نخواهیم تو این جهنم یکی دیگرو بدبخت کنیم باید کیو ببینیم ؟؟
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 0
      باید مرگ رو ببینید
  • ذله IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 0
    بخاطر هم اقتصاده هم فرهنگ
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    4 0
    سلام.دولت کدام حمایت از فرزند آوری خانواده میکنه .هزینه مدرسه.دانشکاه .خانه .کار .پس حق به مردم بدین
  • ایرانی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    5 0
    مشکل فرهنگی نیست مشکل اقتصادی هست چطور یک نفر با این حقوق ناچیز بتونه شکم زن وبچش را سیر کنه پدر مردم درآمده بعد میگی مشگل فرهنگی هست گویا شکمت پر خاک بر سرت با تیتر زدنت
  • مجید IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    4 0
    مشکل فرهنگی چیه چرا دروغ می‌نویسی فقط بلحاظ مشکل مالی سپیده که ملت نمیتونن فرزند آوری کنن وگرنه همه دوست دارن 5تا فرزند داشته باشند هزینه بزرگ کردن هر فرزند مامانه کم کمش ۳م حقوق کارمند ۴م چطور توقع دارین فرزند آوری بشه دروغ نگین به ملت
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    4 0
    پوششی صحبت نکنید اقتصادی است
  • حمید اصلانی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 0
    سلام .چرا واقعیت را سر وته میکنی ؟ کاهش فرزند آوری ربطی به فرهنگ ندارد .چرا؟ خب شما که مسئولی و بیت المال زیر دستتان فرزند آوری داری .اما فرزندانتان را روانه کشور های بی دین کفار میکنی ! قاطبه مردم هم نه برای دخترانشان توان تهیه جهزیه را دارند اگر خدای نکرده یک پسر قصر در رفته وتوانسته یک پشت بام را اجاره کنه! وبقیه هم توان اجاره خانه را ندارند .پس الکی مقاله صادر نکن!!
  • علی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 0
    همین که ازدواج میکنن خوبه بقیش پیش کش ... تو این روزگار نامرد که برادر به برادر رحم نمیکنه بچه به پدر و مادر و همه به فکر در امد و پولند ظلم میکنی اگه بچه دار شی ...پسر خودم همش به من طعنه میزنه پس تا حالا چه کردی برا من چی بگم همه چی هم دلش میخواد ولی شرمنده من نمی تونم تهیه کنم و....برا یه لقمه نون باید پدر خودت و در بیاری ...
  • علیرضا IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 0
    اقای دولت بشنو شما فقط میگید فرزند بیارید خوب بنده فرزند سومم هم داره به دنیا میاد اما یه ازمایش غربالگری برای مادران بالای سن ۳۵ سالگی که انجام دادیم مبلغ ۵ میلیون پول پرداخت کردیم خوب برادر حداقل روی این ازمایش ها برای قشر ضعیف یه تمهیداتی در نظر بگیرید تازه بماند صدها خرجهای دیگر که اینجا وقت گفتنش نیست
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    5 0
    اشتغال درست شود مشکل ازدواج حل میشود
  • محمد ذاکری IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    5 0
    اول مسائل اقتصادی سپس فرهنگی
  • علی خان IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 2
    سن ازدواج ۱۸ و۲۰ سالگی است ، بعد اون ازدواج معنی نداره ،، فقط ی وصلت و شبه ازدواج است ،، چون اون جذابیت و جنب جوش در سنین بالا از بین میره و فرد محتاط و ترسو تر میشه حتی در ازدواج خود هم شک داره چه برسه به فرزندآوری ،، دیدید ی جوان ۱۸ یا ۱۹ ساله وقتی عاشق میشه براش هیچ چیزی مهم نیست ،، بنابراین اگه شرایط مادی این امر زودتر مهیا بشه و ی جوان زود ازدواج کنه تا بیاد سی ساله بشه ی دو ،سه تا بچه دوربرش هستن .و فرهنگ زود ازدواج کردن هم کم رنگ شده چرا ؟ چون ی عده فقط مادیات را بهانه بی مسولیتی خود کردن ،، مانند پدر و مادرانی که اجازه ازدواج و حتی شرایط ازدواج فرزندان را مهیا نمی کنند و به خاطر بی مسولیتی و تنبلی خود در این امر شانه خالی کرده و با بزرگ جلوه دادن مشکلات و سنگ اندازی فرزندان نامید و ترسویی را تحویل جامعه میدهن . مشکل ۹۰ درصد درو ن خانواده است . با تشکر خان همه جیز دون ،،
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 2
    چشم و هم چشمی باعث شده وگرنه قدیما فرزند زیاد بود ولی از لحاظ اقتصادی همه پایین بودن. کسی غصه نداشت که فلانی فلان چیزو داره من ندارم
  • NL ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 0
    برای خانواده مرفه بیشتر بحث فرهنگ و اعتقاداته مثل میلیاردرا ولی برای خانواده هایی که وضعیت اقتصادی ندارن یا کارگرای که روزمزد هستن و کاری ندارن خوب معلومه میلی به ازدواج هم ندارن چ برسه به فرزند آوری چون کاری ندارن که با اون بتونن روزی ببرن سر سفره زن و بچه! دروغ میگم؟ میتونید سر بزنید به بعضی چهار راه های معروف هر شهر اونجا باهاشون صحبت کنید
  • US ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    4 1
    500 میلیون وام بده بتونم خونه تو محله فقیر بخرم و ازدواج کنم قول میدم ۴ تا بچه بیارم. برو عامو فیلم کردی مارو
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    6 0
    بچه نمیارن چون سرنوشتی جز تباهی و حمالی نداره
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 0
      چون ذهنشون خرابه با غیرتشون
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 1
    ده درصد مردم بخاطر تغییر فرهنگ بچه نمیارن ؛ نود درصد دیگ خلاف میل باطنیشون بخاطر فقر بچه نمیارن
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 0
    کارشناس هم کارشناس های قدیم به همه عوامل اشاره کرد جز عامل اصلی وقتی یه دونه یخچال ساده ایرانی شده 40 میلیون خط فقر 11 میلیون نون 4 هزار تومن برنج و غیره و غیره خوب معلومه که طرف حتی اگه بتونه از پس هزینه بچه بربیاد هم باز می ترسه و بچه دار نمی شه
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 0
    یکی ازآشنایان من دریکی ازارگانهای دولتی مشغول هست ودرآمدخوبی هم داره آنهم می گفت مشکل مردم فقط فرهنگیه واقتصادی نیست ! به نظرمیاد یک سری افرادرااینگونه شستشوی مغزی کردندتا درجامعه به دروغ وبه مردم اینگونه القا کنند که مشکل کشورفرهنگیست تااقتصادی
  • حسام IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 0
    یک پژوهشگر و جمعیت شناس با اشاره به اینکه کشور ما به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پیرترین کشورهای منطقه است، گفت: نگرش فرهنگی و سبک زندگی در کنار مشکلات اقتصادی سبب عدم فرزندآوری شده است. این طور که مینویسید ادم فکر میکنه مثلا بالای 80 درصد جمعیت کشور وضعشون خیلی خوبه و به دلیل سرخوشی و مشکل فرهنگی است که جوانها ازدواج نمیکنند چرا به خودتون هم راحت خلاف واقع میگویید ؟؟؟ واقعا از حل این مسئله ساده هم عاجز و ناتوان هستید؟؟ طبق امار های رسمی دولت در سال 95 بود که گفته شد 11 میلیون فارغ التحصیل بدون شغل متقاضی ازدواج وجود دارد که به دلیل بیکاری قادر به تشکیل زندگی نیستند ! من یک ترسیم ساده و روان از یک جوان متقاضی ازدواج در دو حالت براتون میگم تا بفهمید همه اش فرهنگی نیست و قطعا مقدار خیلی کمی اش فرهنگی است 1.در سن 18 سالگی در بهترین حالت با وضع مالی و خوب پدر اول معافی اش رو میخره و بعد با پول پدر یک کاسبی راه میاندازه و یه دونه خونه میخره و با یکی از دخترای فامیل ازدواج میکنه و 3 یا 4 تا بچه هم خواهد داشت. این البته فقط شامل پسر حاجی بازاری ها و نجومی بگیرها است 2. در سن 18 سالگی دانشگاه قبول میشه در مدت دانشجویی یا باید روزمزدی کار کنه یا باید با هزار بدبختی و پارتی قبولش کنند که پاره وقت تو یک شرکت خصوص کار کنه اونم اگه بیمه اش بکنند یا نکنند و بعد 22 سالگی فارغ التحصل میشود و باید 2 سال سربازی برود در25 سالگی طرف باید با سگ دو زدن تو این و شرکت اون شرکت بتونه یه کار حداقل قانون کاری پیداکنه اونهم بصورت قراردادی و سه ماه آزمایشی... شرکتهای دولتی رو که اصلا فکرشو نکن ! به نظر شما با 4 یا 5 میلیون حقوق قانون کاری میشه از پس خرج مخارج وحشتناک یکی زندگی مشترک بر امد ؟؟؟!!! دیگه نگید مشکلات فرهنگی در کنار مشکلات اقتصادی ! اینطوری بیشرمانه به شعور مخاطب توهین میکنید !
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 0
    وقتی یک جوان حتی با وجود تحصیلات عالی برای خود آینده ای متصور نیست چطور میشه ازش توقع ازدواج و فرزندآوری داشت ؟ مشکل فرهنگی !!! خودتان از این استدلال مسخره خنده تان نمی گیره؟
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 0
    اگه مثلا یه زمین ۲۰۰ متری با یه تسهیلات ویژه بهتون بدن اقتصاد بره رو رشد یه ماشین هم بعنوان مشوق مفت بهتون بدن بلیط های هر چیزتون نیم بها بشه حقوق و درآمد تان هم افزایش پیدا کند و هزینه های زایمان با دولت باشه با کلی مرخصی شغلی چند تا بچه میارید؟
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    3 0
    اصلا هم فرهنگی نیست صد در صد اقتصادیه
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    2 0
    به دلیل فرهنگی نیست .. به دلیل بی پولیه!!!! سواد نداری خبر نزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس