کد خبر 1283926
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
آب

مدیر آزمایشگاه تغذیه‌ای انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با تأکید بر، اهمیت مصرف به اندازه مایعات در سالمندان به آنان توصیه کرد که حتما روزانه سه تا چهار لیوان آب بنوشند.

به گزارش مشرق، آقای تیرنگ نیستانی افزود: معمولا حساسیت حس تشنگی در مقابل کم آبی در افراد بالای ۶۵ سال کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه ممکن است آنان دچار کم آبی شوند، اما تشنه نشوند.

وی، کم آب خوردن را از جمله شاخصه‌های افراد سالمند دانست و گفت: براثر این کار، بدن به سمت کم آبی سوق پیدا می‌کند که این موضوع می‌تواند سبب بروز برخی آسیب‌ها در این افراد شود.

این متخصص تغذیه، نظم غذایی را برای سالمندان بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: آن‌ها باید سه وعده اصلی یعنی صبحانه، ناهار و شام را به موقع میل کنند و به هیچ وجه نباید از این کار طفره بروند.

آقای نیستانی ادامه داد: تغذیه مناسب دوران سالمندی باید خیلی پیش‌تر از این دوران یعنی از کودکی آغاز شود تا سنین سالمندی بهتری داشته باشیم. اگر فردی سال‌ها عادات بد غذایی داشته باشد، طبعاً به سن سالمندی که می‌رسد، ممکن است با مشکلات و آسیب‌های فراوانی دست به گریبان شود.

وی، یکی از مهمترین عوامل خطر سوء تغذیه در دوران سالمندی را زندگی منفرد اعلام کرد و گفت: به طور مثال یک خانم که شوهرش فوت کرده و به تنهایی زندگی می‌کند ممکن است دیگر انگیزه و شوق تهیه غذا و چه بسا نظم غذایی را نداشته باشد. در این حال طبعاً هر گاه احساس گرسنگی کند با هر ماده غذایی در دسترس خود را سیر می‌کند و همین موضوع یکی از مهمترین عوامل خطر سوء تغذیه در چنین فردی است.

مدیر آزمایشگاه پژوهش‌های تغذیه‌ای انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: به هم خوردن نظم زندگی، از مهمترین اثرات زندگی منفرد است و باید سعی شود این افراد در جمع خانواده باشند تا شوق غذا خوردن در آنان ایجاد شود.

مصرف روزانه ۲ تا ۳ میوه

این متخصص تغذیه، مصرف میوه در سنین سالمندی را بسیار مهم اعلام کرد و گفت: این افراد باید حتما روزانه ۲ تا ۳ میوه مصرف کنند.

مدیر آزمایشگاه پژوهش‌های تغذیه‌ای انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: اگر سالمندان در خوردن میوه مشکل دارند، می‌توانند آن‌ها را به شکل پوره مصرف کنند.

وی گفت: هرچند مصرف آب میوه طبیعی هم برای آنان مناسب است، اما مصرف میوه ارجح است.

سالمندان شیر و ماست بخورند

وی به سالمندان توصیه کرد که روزانه شیر و ماست بخورند و اگر در روز نمی‌توانند ۲ لیوان شیر یا ماست مصرف کنند، حتما باید مکمل کلسیم استفاده کنند.

مدیر آزمایشگاه پژهش‌های تغذیه‌ای انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور توصیه کرد که سالمندان حتماً تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک مکمل ویتامین دی هم مصرف کنند.

وی افزود: بسیاری از سالمندان مشکل یبوست دارند که یکی از دلایل آن تغذیه نامناسب است. به عبارتی این افراد ممکن است فیبر کمی دریافت کنند که در کنار کاهش مصرف مایعات و فعالیت بدنی مناسب، زمینه‌ساز یبوست است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 1
    میزان نیاز به آب رو بدن افراد مشخص میکنه و دستوری نیست
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 1
    میزان نیاز به آب رو بدن افراد مشخص میکنه و دستوری نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس