کد خبر 1282727
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
جویدن آدامس ممنوع

بیش از ۱۶۰ میلیون امریکایی در سال ۲۰۲۰ علاقه‌مند به جویدن آدامس بودند و دلایل زیادی برای این علاقه‌مندی وجود دارد؛ برخی از افراد معتقدند جویدن آدامس کمک می‌کند تا فک زیباتری داشته باشند.

به گزارش مشرق، بر اساس آمار منتشر شده، بیش از ۱۶۰ میلیون امریکایی در سال ۲۰۲۰ علاقه‌مند به جویدن آدامس بودند و دلایل زیادی برای این علاقه‌مندی وجود دارد؛ برخی از افراد معتقدند جویدن آدامس کمک می‌کند تا فک زیباتری داشته باشند اما کارشناسان بهداشت این شایعه را رد کرده‌اند، برخی دیگر با هدف سوزاندن چربی و کاهش وزن آدامس استفاده می‌کنند و نتایج مطالعات متعددی نشان می‌دهد که جویدن آدامس می‌تواند اشتهای افراد را به‌طور بالقوه کنترل کرده و میل به خوردن غذاهای ناسالم را کاهش دهد و برای عده‌ای نیز جویدن آدامس ممکن است یک عادت دیرینه باشد.

به نقل از هلث، به هر دلیلی که جویدن آدامس دارای مزایایی مانند سفید شدن دندان‌ها، بهبود جریان بزاق، کاهش بوی بد دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان باشد اما جویدن آدامس در برخی موارد می‌تواند بر سلامتی افراد تاثیر منفی بگذارد. با توجه به اظهارات مرکز پزشکی بیمارستان فلاشینگ، ایالات‌متحده جویدن بیش از اندازه آدامس با کار بیش از حد فک همراه است و منجر به عواقب ناخوشایندی می‌شود.

اگر بیش از اندازه از فک استفاده کنید، ممکن است دچار اسپاسم دردناک و وضعیتی به نام اختلال عملکرد گیجگاهی فکی (TMD) شوید که به آن TMJ نیز می‌گویند. حرف «J» به مفصل آسیب‌دیده اشاره دارد که استخوان فک شما را به استخوان‌های جمجمه متصل می‌کند و هنگام جویدن، فک شما به‌عنوان یک ضربه‌گیر عمل می‌کند. علائم TMD شامل سر درد، درد گردن و فک بوده همچنین ممکن است صدا یا فشار در فک خود تجربه کنید.

سردرد نیز یکی دیگر از خطرات ناشی از جویدن آدامس به ویژه در کودکان و نوجوانان است. نتایج تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۴ در نشریه Pediatric Neurology نشان می‌دهد، جویدن زیاد آدامس با سردردهای مزمن ارتباط دارد. از مجموع ۳۰ شرکت‌کننده در مطالعه ۲۶ نفر در صورت خودداری از جویدن آدامس بهبود کامل یا بهبود نسبی سردرد خود را تجربه کردند.

البته هزاران سال است که افراد آدامس مصرف می‌کنند و معتقدند، جویدن آدامس با برخی از مزایای بالقوه سلامتی مرتبط است؛ آنان بر این باور هستند که جویدن آدامس علاوه بر طراوت بخشیدن به تنفس می‌تواند به کاهش سطح استرس کمک کند. نتایج چندین مطالعه نشان داده است که جویدن آدامس می‌تواند به کاهش استرس و افزایش احساس هوشیاری کمک کند و علت این است که عمل جویدن می‌تواند سطح کورتیزول افراد را افزایش دهد و کورتیزول نقش مهمی در پاسخ بدن به استرس دارد.

جویدن آدامس همچنین می‌تواند جریان بزاق را تحریک کند و پلاک و مواد غذایی باقی‌مانده در دهان را شست‌وشوی دهد و به محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی کمک کند، به خصوص اگر در حال جویدن آدامس بدون قند باشید. علاوه بر این، جویدن آدامس بدون قند می‌تواند از ابتلا  کودکان به عفونت‌های دردناک و گوش میانی جلوگیری کند.

در حالی که جویدن آدامس می‌تواند به طور بالقوه برای سلامتی شما مفید باشد، محدودیت‌هایی وجود دارد. جویدن زیاد آدامس می‌تواند عوارض جانبی دردناک و ناخوشایندی ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال، جویدن زیاد آدامس می‌تواند بر هضم غذا تاثیر بگذارد و باعث ناراحتی معده شود. وقتی آدامس می‌جوید، در نهایت هوای بیشتری را می‌بلعید که می‌تواند باعث ایجاد گاز و نفخ شود. این می‌تواند منجر به درد و ناراحتی شکمی شود و ممکن است برای افرادی که با سندرم روده تحریک‌پذیر زندگی می‌کنند دردناک باشد. شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در آدامس مانند سوربیتول، در صورت جویدن بیش از حد نیز می‌توانند باعث نفخ، گرفتگی یا اسهال مزمن شوند.

اگر علاقه‌مند جویدن آدامس و به دنبال ترک این عادت هستید ابتدا سعی کنید میزان کل مواد قندی مصرفی را کاهش دهید تا میل لثه شما به شیرینی کاهش یابد. همچنین سعی کنید آدامس فعلی خود را برای مدت بیشتری بجوید و جویدن آدامس خود را به دو عدد در روز برسانید. در نهایت، سعی کنید آدامس را با رازیانه یا تخمه آفتابگردان جایگزین کنید تا فک شما بدون کار زیاد مشغول باشد. انجام این مراحل ممکن است به کاهش میل لثه کمک کند اما اگر با مشکل روبرو هستید، صبور باشید.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دکتر فهیمی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    علیرغم آنکه عنوان می شود آدامس به هضم غذا کمک می کند استفاده از آدامس اختلال هضم و اختلال جذب ایجاد میکند. هضم فیزیکی و شروع هضم شیمیایی در دهان و توسط بزاق و جرکات آرواره ایی و خوب جویدن لقمه غذا ایجاد می شود. آدامس با خسته کردن عضلات فکی و تخلیه بزاق غدد هر دو این موارد را مختل می کند. غذایی که خوب هضم نشود جذب خوبی هم نخواهد داشت و باعث سوءتغذیه عملکردی می شود. این فرایند مخرب گرسنگی سلولی را تشدید و باعث بروز بیماریها خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس