کد خبر 1282649
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
فواد ایزدی نمایه

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه داستان برجام صرفا موضوع تعلیق تحریم‌هاست گفت: انتظار این بود که وقتی که دوره دولت آقای‌روحانی تمام شد آنها بیایند و به‌صراحت بگویند موضوع برجام تعلیق تحریم‌ها بود

به گزارش مشرق، فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وقتی فایل صوتی اخیر آقای ظریف منتشر شد ایشان از کلمه ذره درباره تعلیق استفاده کرد به این معنا که تعلیق ذره و داستان کوچکی در تحریم‌ها بود و در آخرین لحظه آن هم در شرایطی که ایشان هم خبردار نبوده اضافه شده اما واقعیت امر این است که کل برجام در ارتباط با تعلیق موضوع تحریم بود، یعنی چه تحریم‌های اروپایی، آمریکایی و سازمان‌ملل غیر از چند مورد کوچک که لغو شد، به‌صورت تعلیق درآمد.

بیشتر بخوانید:

آژانس سیاه‌بازی را کنار بگذارد

فؤاد ایزدی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد برجام را توضیح دهد می‌توان گفت که داستان برجام این است که ایران در حوزه هسته‌ای محدودیت‌های بسیار گسترده‌ای را در ازای تعلیق برخی از تحریم‌ها پذیرفت.

وی ادامه داد: بحث اصلی این است که آقای روحانی برای اینکه بتواند برجام را در کشور بفروشد اصرار می‌کرد که ما تعلیق نداریم و هرچه هست لغو است. آقای ظریف هم در آن جلسه معروف مجلس اصرار به موضوع لغو داشت با این که آقای لاریجانی به عنوان رئیس وقت مجلس در صحن علنی از ظریف درباره تعلیق یا لغوبودن تحریم‌ها در برجام پرسید و ایشان به موضوع لغو اشاره کرد درحالی که باید می‌گفت تعلیق است. 

ایزدی با بیان اینکه این تعلیق تازه یک تعلیق مدت‌دار درباره رفع تحریم‌ها بوده، یادآور شد: تحریم‌های اصلی مربوط به آمریکا بود که شامل تعلیق‌های ۱۲۰و ۱۶۰روزه شد و درواقع مدت‌دار بود؛ به همین دلیل وقتی ترامپ از برجام خارج شد، دیگر تعلیق تحریم‌ها را ادامه نداد.

بیشتر بخوانید:

عبرت‌های برجام در اختیار دولت مردمی

این عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: متاسفانه هنوز هم با این که دولت آقای روحانی به اتمام رسیده اما مسوولان وقت آن حاضر نیستند واقعیت برجام را آن‌گونه که بوده و هست مطرح کنند.

وی بر همین اساس گفت:‌ انتظار این بود که وقتی که دوره دولت آقای‌روحانی تمام شد آنها بیایند و به‌صراحت بگویند موضوع برجام تعلیق تحریم‌ها بود نه لغو. بنابراین اگر کسی هم این موضوع را نمی‌دانست یا زبانش ضعیف بود افراد بسیاری بودند که اعلام می‌کردند داستان برجام صرفا موضوع تعلیق تحریم‌هاست و روسای‌جمهور بعدی آمریکا می‌توانند به‌راحتی از آن خارج شوند کمااینکه همین اتفاق هم افتاد.

ایزدی درخصوص اظهارات وندی شرمن و تمسخر تیم مذاکره‌کننده ایرانی به دلیل اشراف‌نداشتن بر موضوع زبان به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی دیپلماسی هم گفت: لیفت به معنای برداشتن است اما اینکه آیا لغو یا تعلیق شد موضوع دیگری است. ما برای همین جزئیات مذاکره کردیم و باید روی معنای کلمات دقت می‌کردیم تا اگر شبهه و اختلاف‌نظری نسبت به کلمه‌ای همچون لیفت وجود داشت به توافق دقیق برسند لذا اگر متوجه می‌شدند طرف مقابل می‌خواهد لیفت را به معنای تعلیق بگیرد باید از کلمه دیگری مثل end استفاده می‌کردند تا اختلاف‌نظر پیش نیاید. نیازی نیست که توانمندی زیادی هم در زبان داشته باشید. اگر چند فیلم آمریکایی دیده باشید در آخر فیلم کلمه the end به معنای پایان قید شده است؛ بنابراین اگر طرف مقابل اصرار داشت که حتما از کلمه‌ای مانند لیفت استفاده شود یعنی غرض خاصی وجود داشته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین گفت: مسوول این اتفاق شخص آقای روحانی بود که می‌خواست حتما به هر قیمتی برجام را تصویب کند؛ بنابراین برخلاف واقعیت‌ها ادعا کرد که برجام تحریم‌ها را لغو می‌کند در حالی که آنها را تعلیق می‌کرد بنابراین برجام یک پروژه سیاسی داخلی بود که آن را دستمایه‌ای برای پیروزی در انتخابات قراردادند.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    18 1
    عقده کلید مک فارلین در دل این آقایون مونده بود.هدف نهایی این آقایون و اون مغ روق سازش با امریکا بود به هر قیمتی.
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      9 0
      ظریف خییییییییییلی ....و .....ی . خیلی .... ولی خدا بدجور بهت سیلی میزنه پیش فطرت منتظر باش عذاب الیمی در انتظارته ....
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    15 0
    این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین گفت: مسوول این اتفاق شخص آقای روحانی بود که می‌خواست حتما به هر قیمتی برجام را تصویب کند، پس بقول امام خمینی رحمت الله علیه، هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، البته در باب کج فهمی و قصد شوم سرخه ای ، در اینجا قاطعانه باید گفت: هرچه فریاد دارید بر سَر خودباختگان داخلی، تیم بیسواد مذاکره کننده، معلوم الحال ظریف و بالاخص سرخه ای بکشید، یک سوال: اکنون بعنوان یک ایرانی خسارت امثال اینجانب بعهده کیست؟ لعنهم الله اجمعین، الیٰ اسفل السافلین ان شاء الله
  • علیرضا IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    6 1
    بله اما تعلیق فعالیت های هسته‌ای ما نه تعلیق تحریم ها
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    8 0
    دولت جدید صنعت هسته ای رو تعطیل نمیکنه چه لیفت چه تعلیق چه end خیانت بزرگی کردند در هر صورت
  • mojtaba SE ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    8 1
    ظریف 6 ساله برجام رو نمیدونسته چی هست؟
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    5 0
    باکلمات برجام خسارت بارسریال بازی کردندحالاچگونه؟
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    11 0
    آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب نیست. در حالی که جمهوری اسلامی، شش سال به تعهدات خود در برجام عمل نمود، غربی‌ها طی این مدت نه فقط به تعهدات خود عمل نکردند، بلکه هر روز بر تحریم‌ها افزودند. اکنون باید مقابله به مثل لازم با آن‌ها در برجام صورت پذیرد. آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را با هر برچسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع نموده‌اند، برای همیشه و در عمل لغو نمایند، و این امر مورد راستی‌آزمایی دقیق و طولانی مدت قرار گیرد. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ تمام خسارات وارده به دلیل عمل نکردن به تعهدات خود در برجام را بپردازند. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف شود. این موارد باید پیش شرط شرکت در مذاکرات باشد. باید برای انجام این موارد ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر شش ماه یک بار به حال تعلیق در آورد.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    9 0
    علت شکست خوردن همه مدیران دولتی . تفکر خود اندیشی برای دریافت پورسانت و رشوه و رانت است. هیچ مدیری بفکر مردم و ملت وکشور نبوده ونیست.
  • محمدایوب IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 0
    روحانی از برجام دو نتیجه میخواست بگیرد. رف......که آرزویش یا به رهبری برسد یا شورای رهبری وخود او داخل شورا شود که آرزو رابه گور برد. وشاگرد خلف او روحانی. با ورود به مقوله برجام. اگر رهبری مانع می شدند این 8سال را می‌گفت اگری رهبری گذاشته بود الان کشور گلستان و همه در رفاه بودند همانطور که اصلاح طلبان میگفتند تاخیر در مذاکره روزانه 150میلیون دلار به کشور زیان وارد میشود. واگر هم برجام به نتیجه می‌رسید می گفت دراین چند سال رهبری مانع خوشبختی شما شده بود دیدید که مذاکره با آمریکا در بهشت رابه روی کشور باز کرد واز طرفی تمام کارهای کشور را رها کرد وبه برجام گره زد و گرانی‌ها را به اوج رساند تا به مردم القا کند تنها برجام است که منجی کشور است وباز برای هرچه زودتر به نتیجه برساند.
  • سید مرتضی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    5 0
    از مشکلات نظام ما اینه که هر کسی هر کاری هم بکنه نه فقط محاکمه نمیشه بلکه در اینده به دلایل سیاسی همون مسؤولیتو دوباره بر عهده میگیره کلا تقریبا هیچ کس جدیدی مسؤولیت بر عهده نمیگیره مهترین دلیل این موارد نبود ساختار قدرتمند و درست در کشور موجود نیست پایه ساختار ما از قاجار وپهلوی تا الان مونده تقریبا تغییر زیادی نکرده متاسفانه متخصیصن ما تفکر غربی توشون بیداد میکنه مدیران ما و.. اماکاش تفکری که باعث پیشرفت بشه مثل کشوره کره تفکر خود تحقیری دارن، البتهمدیرا انقلابی هم هستم اما تعدادشون خیلی باید بیشتر باشه
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 1
    شما به اندازه کف قضیه هم کار نمی کنید سالهاست این وضعه براندازا
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    4 0
    اگر من جزو مذاکره کنندگان بودم اجبار میکردم غربی ها خودشون متن توافق رو به فارسی ترجمه کنند بعد ما امضا میکردیم بعد ما هم این متن ترجمه ی فارسی رو به انگلیسی ترجمه میکردیم می‌دادیم اونا امضا کنند.
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    1 7
    اشکال نداره حاجی، شما توافقی بهتر انجام بده تا ما یاد بگیریم
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    5 0
    هموطنان اگر مسبب یا مسببین عهدنامه ننگین ترکمانچای زنده بودند با او چه میکردید ؟!!!!! بسم الله مسببین ننگ نامه برجام هنوز زنده اند ! تاریخ فقط در مورد بانیان ذلت قضاوت نخواهد کرد ! سرسپرده گان به مذلت هم قضاوت خواهند شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس