کد خبر 1282161
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
تصویب معاهده دفاعی یونان و فرانسه درخصوص تهدیدات کشور ثالث

پارلمان یونان معاهده دفاعی با فرانسه برای مقابله با تهدیدات کشور ثالث را تصویب کرد.

به گزارش مشرق، قانونگذاران یونان روز پنجشنبه معاهده دفاعی با فرانسه علیه تهدیدات کشور ثالث را تصویب کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این معاهده همکاری‌های راهبردی نظامی و دفاعی چندی پیش بین دو طرف به امضا رسید و فروش سه کشتی جنگی فرانسوی به یونان را شامل می‌شود.

«کریاکس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان پیش از انجام این رأی‌گیری گفت: «برای اولین بار تصریح شد که در صورت حمله طرف ثالث به یکی از دو کشور، کمک نظامی اعزام خواهد شد».

میتسوتاکیس با اشاره تلویحی به ترکیه افزود: «همه ما می‌دانیم چه کسی، چه کسی را در مدیترانه به جنگ تهدید می‌کند».

یونان و فرانسه هردو عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند که طبق آن، حمله به یکی از کشورهای عضو، به منزله حمله به همه اعضا خواهد بود. اما تنش میان یونان و ترکیه که عضو این پیمان است، اوضاع پیرامون این اتحاد را پیچیده کرده است.

پیش‌تر ترکیه در واکنش به امضای این معاهده دفاعی، یونان را به زیاده‌خواهی در دریای مدیترانه متهم کرده و تأکید کرد این اقدام، عزم آنکارا برای محافظت از حقوق خود در این منطقه را تقویت خواهد کرد.

با این حال فرانسوی‌ها می‌گویند معاهده دفاعی با یونان، ترکیه را هدف قرار نمی‌دهد و علت واکنش بیش از حد آنکارا به آن را نمی‌فهمد.

یونان اغلب بر سر موضوعات مختلف با ترکیه از ادعای رقابت بر سر منابع هیدروکربن در دریای اژه گرفته تا غیرنظامی شدن جزایر دچار تنش شده است. اعلام افزایش روابط نظامی با فرانسه پس از آن صورت می‌گیرد که اخیراً «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت  که چند فروند هواپیمای «رافال» فرانسوی توازن قدرت را در منطقه تغییر نمی‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس