کد خبر 1281989
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
فرار تروریست های سنتکام

وزنامه وال استریت ژورنال آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که حاکی هستند، سیا در ماه اوت "دری مخفی" در اطراف فرودگاه کابل ایجاد کرده بود تا تروریست ها و اشغال ‌گران از آن فرار کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که حاکی هستند، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ماه اوت "دری مخفی" در اطراف فرودگاه کابل ایجاد کرده بود تا کارمندان سفارت و افغان‌هایی که خواهان فرار از دست گروه طالبان هستند را خارج کند.

 به نوشته این روزنامه، دری که با اسامی مستعاری مثل "دروازه مجد" یا "دروازه آزادی" شناخته می‌شد بسیار محرمانه بود تا جایی‌که طالبان از وجود آن اطلاعی نداشت.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: در حالی‌که هزاران تن از افراد خارج از درهای اصلی فرودگاه کابل جمع شده بودند تا از افغانستان بگریزند سیا در مخفی را در حدود سه کیلومتری طول شمالی فرودگاه باز کرد.

این در به واسطه حصارها و سیم‌های خاردار و دیوارهای بتنی ایجاد شده و با یک جرثقیل حرکت می‌کرد و مزدوران سیا و افراد یگان ویژه آمریکا موسوم به "نیروهای دلتا" آنها را اداره می‌کردند و واحد نیمه نظامی آموزش دیده افغان توسط سیا موسوم به "۰۲" آن را محافظت می‌کرد. افراد آنها نیز در آخرین پرواز قبل از موعد نهایی خروج، خارج شدند.

در ابتدا تمرکز روی خارج کردن افراد به عنوان اولویت‌های سیا نظیر مزدوران محلی، خانواده‌هایشان و افراد اصلی اطلاعاتی و نیز موارد بسیار مهم در لیست ارسالی کاخ سفید بود.

در مرحله بعد، درب مذکور کانال اصلی برای تلاش‌های وزارت خارجه آمریکا در ۴۸ ساعت آخر جهت مساعدت افغان‌هایی بود که برای سفارت آمریکا و کسانی دیگر بودند که نتوانستند از ایست‌های بازرسی طالبان عبور کنند؛ زیرا مانع رسیدن آنها به فرودگاه شدند.

افغان‌هایی که از این دروازه عبور می‌کردند چه پیاده یا سوار بر اتوبوس‌ها و ون‌ها پشت دیوار تفتیش می‌شدند. آنها چندین صد متر در طول دیوار بتنی و بر فراز پلی عبور می‌کردند و به سمت پایگاه آمریکا می‌رفتند.

این روزنامه افزود: این درب در ۲۶ اوت در پی اینکه تیم وزارت خارجه با سیا برای استفاده از این گذرگاه جهت خارج کردن کارمندان سفارت آمریکا و خانواده‌هایشان در ۴۸ ساعت آخر مذاکره کرد، بسیار پرازدحام شد.

از کارمندان سفارت آمریکا و خانواده‌هایشان خواسته شد در مناطق سری در سراسر کابل تجمع کنند و سوار بر اتوبوس‌ها شده به صورت مخفیانه راهی فرودگاه شوند.

این در حالی است که سیا از اظهار نظر درباره این گزارش وال استریت ژورنال امتناع کرد و وزارت خارجه آمریکا نیز نقش سیا در این باره را رد کرد.

آخرین هواپیمای آمریکایی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای را ۳۱ اوت همزمان با آخرین مهلت تعیین شده از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا جهت خروج نیروهای این کشور از افغانستان ترک کرد.

به گزارش مشرق؛ تروریست های سنتکام و اعضای سفارتخانه های اروپایی در حالی از در مخفی و با خفت افغانستان را ترک کردند که حاضر نشدند؛ مترجمان؛ مزدوران و افغانی های همکار با خود را ببرند، یورو نیوز پیش از این نوشته بود که آمریکایی ها سگ ها و گربه های خود را بردند؛ اما همکاران افغان تبار خود را جا گذاشتند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    1 3
    چرا بجای کلمه فرار از خروج استفاده نمی کنید؟ خودتان هم می انید آنها به خواست خودشان افغانستان را ترک کردند.
    • محمدایوب IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      1 0
      19/34 می گویند تا احمق در جهان است مفلس در امان است آخه به خواست خودشان. چرا قبل از اینکه طالبان به کابل نزدیک شود نرفتند چرا قبل از سقوط شهر های بزرگ. افغانستان نرفتند. اگر خودشان رفتند چرا با آن فضاحت. آمریکاییان واستعمارگران تا زمانیکه افرادی مانند شما واصلاح طلبان هستند. می توانند جولان دهند. سواری بگیرند. اما وقتی چند تا مرد ببینند فرار میکنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس