واکنش پنتاگون به تحرکات نظامی چین در نزدیکی تایوان

وزارت دفاع آمریکا در واکنش به نقض حریم هوایی تایوان از سوی چین و تحرکات جنگنده‌های چینی بر فراز تایوان اعلام کرد که فعالیت‌های نظامی فزاینده چین در نزدیکی تایوان، باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

به گزارش مشرق، به دنبال افزایش تنش‌های چین و تایوان پس از به پرواز درآمدن ده‌ها فروند جنگنده چینی بر فراز تایوان همزمان با سالروز تاسیس جمهوری خلق چین، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) این اقدام چین را موجب ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خواند.

به نوشته رویترز، وزارت دفاع آمریکا در واکنشی مداخله‌جویانه اعلام کرد که تحرکات نظامی فزاینده چین در نزدیکی تایوان به ایجاد ناامنی منجر می‌شود.

پنتاگون در ادامه بر تعهد آمریکا به امنیت تایوان تأکید کرد و افزود: تعهد ما به تایوان بسیار محکم است و به حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و داخل منطقه کمک می‌کند.

پیش از این، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، به چین درباره این اقدامات هشدار داد و خاطرنشان کرد که تحرکات چین در نزدیکی مرزهای تایوان، علاوه بر خطری که از منظر اشتباهات محاسباتی دارد، آرامش و ثبات منطقه را تضعیف خواهد کرد.

با پرواز مجدد جنگنده‌های چینی در نزدیکی جزیره خودمختار تایوان، که چین آن را از آن خود می‌داند، آمریکا از آنچه آن را "اقدام نظامی تحریک‌آمیز" چین خواند، ابراز نگرانی کرد.

وی در این بیانیه گفت: ما اکیدا به چین توصیه می‌کنیم که قلدری و فشارهای نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود در مقابل تایوان را متوقف کند.

این در حالی است که کشور چین جزیره تایوان با ۲۳ میلیون نفر جمعیت را بخشی از قلمروی خود می‌داند، لذا مقامات چینی می‌گویند که با پرواز جنگنده‌های چینی در نزدیکی جزیره خودمختار تایوان، حریم هوایی کسی نقض نشده است.

چین در روز جمعه ۳۸ جنگنده، و در روز شنبه ۳۹ جنگنده‌اش را بر فراز این منطقه به پرواز درآورد، آماری که از سپتامبر ۲۰۲۰ که تایوان برای اولین بار گزارشی مبنی بر این پروازها منتشر کرده است، تاکنون، بی‌سابقه بوده است.

از سوی دیگر، دولت تایوان روز شنبه گذشته چین را شدیدا به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد که نیروی هوایی پکن به مناسبت تاسیس جمهوری خلق چین، بزرگترین نفوذ تا به امروز در منطقه دفاع هوایی این جزیره خودگردان را رقم زد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس