ویژه ها

دولت روحانی تنها در یک قلم، تورم ۴۳ درصدی را به دولت بعدی تحویل داده است. رقم سرسام آور نقدینگی، وضعیت نامساعد بازار مسکن، خودرو، اقلام خوراکی و...بخش دیگری از میراث دولت روحانی است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** رئیسی باید در این یکماه خرابی های ۸ ساله را آباد می کرد

«محمد تقی فاضل میبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «اکنون در دولت جدید که بیش از یک ماه است روی کار آمده متاسفانه قیمت ارز روز به روز بالا می‌رود، تورم بیشتر می‌شود وگرانی بر مردم فشار می‌آورد. در حالی که این مجلس و دولت شعارهای پرطمطراق اقتصادی می‌دادند که مشکلاتی را از دوش مردم بردارند و کم کنند اما متاسفانه این مهم تاکنون حاصل نشد».

این فعال اصلاح طلب در ادامه نوشت: «امروزه در دنیای مدرن هیچ کشوری نمی‌تواند با قطع رابطه با کشورهای دیگر حیات خود را ادامه دهد. از ابتدای انقلاب که با کشورهایی مثل آمریکا قطع رابطه کردیم تاکنون بهره و نصیبی طرفین نبرده‌اند. پول‌های ما در دنیا بلوکه شده و کشور با مشکلات اقتصادی و مردم با کوچک شدن سفره خود مواجه شده‌اند. هرچند که اگر قرار بود با آمریکا ارتباط نداشته باشیم نباید با کشورهای شرقی نیز ارتباط می‌گرفتیم تا شعار نه شرقی، نه غربی در کمیت و کیفیت رعایت شود».

رئیسی باید در این یکماه خرابی‌های ۸ ساله را آباد می‌کرد/ مذاکرات موشکی و منطقه‌ای برای ایران فرصت است

فعالین اصلاح طلب انتظار دارند که خرابی ۸ ساله در عرض مدت یکماه کاملا آباد شده و فتح الفتوح اقتصادی رخ دهد. این طیف در حالی این ادعا را مطرح کرده است که تا ماههای آخر دولت روحانی نیز مدعی بودند که «دولت روحانی مشغول آواربرداری است» یا اینکه ادعا می کردند «دولت روحانی بدشانس است» و...

دولت روحانی تنها در یک قلم، تورم ۴۳ درصدی را به دولت بعدی تحویل داده است. رقم سرسام آور نقدینگی، وضعیت نامساعد بازار مسکن، خودرو، اقلام خوراکی و...بخش دیگری از میراث دولت روحانی است.

در دولت روحانی قیمت دلار تا ۱۰ برابر افزایش یافت و علاوه بر آن همزمان با از کارافتادن چرخ سانتریفیوژها، چرخ بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی و کارخانه ها نیز از کار افتاد.

وضعیت فعلی نتیجه روی کار بودن جماعتی است که استعداد و توانمندی جوانان عزیز کشورمان را در حد طبخ آبگوشت بزباش و قرمه سبزی می دیدند و دولت آمریکا را منجی اقتصاد ایران معرفی کرده بودند. حالا بانیان وضع موجود با تکرار نسخه پیچی های خسارت بار، مدعی شده اند که چرا دولت سیزدهم ظرف یکماه اوضاع را به صورت کامل سر و سامان نداده است!

** مذاکرات موشکی و منطقه ای برای ایران فرصت است

«جاوید قربان اوغلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «تنها اهرم ایران برای مذاکره در شرایط کنونی، مواضع به ظاهر تند دولت جدید و افزایش کمیت و کیفیت غنی‌سازی است. موضوعی که غرب هم نگران آن است و اصرار امریکا و اروپا به دلیل نگرانی از افزایش زمان گریز هسته‌ای است که با برجام تحت کنترل بود. هر چند این عامل تیغ دولبه است و همان طور که عامل نگرانی غرب نسبت به فعالیت و نیات هسته‌ای ایران است، همسویی دولت‌های غربی و استفاده از اهرم آژانس برای ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت را هم می‌تواند در پی داشته باشد».

این دیپلمات سابق در ادامه گفت: «اهرم‌های دیگر ایران نفوذ و فعالیت‌ها در منطقه و توان موشکی است که اعلام کرده قابل مذاکره نیست و با روی کار آمدن دولت جدید ظاهرا این موضع محکم‌تر هم شده است. در این مورد نیز به نظرم ایران باید به جای نفی قاطع مذاکره، با مانورهای دیپلماتیک دولت‌های غربی که روسیه و چین را هم در این مطالبه همراه خود کرده‌اند، فرصت‌هایی را برای خود خلق کند. مذاکره با عربستان و پایان دادن به جنگ و فاجعه انسانی از نمونه این فرصت‌هاست. در موضوع موشکی هم با توجه به توانایی‌های اسراییل، فعالیت‌های چند سال اخیر عربستان و امارات در همکاری با چین و روسیه در زمینه‌های هسته‌ای و موشکی قدرت مانور ایران را در مذاکره احتمالی افزایش داده است».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «ازسرگیری مذاکره، حصول توافق و برون رفت از شرایط تحریم برای دولت آقای رییسی که وعده بهبود معیشت مردم را داده ضروری است. از سوی دیگر، اما مذاکرات با موانعی روبرو است؛ فشار مخالفان برجام و ...شروطی نظیر لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی...و مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی که تبدیل به قانون شد، عملا مذاکرات را با بن بست روبرو کرده است».

رئیسی باید در این یکماه خرابی‌های ۸ ساله را آباد می‌کرد/ مذاکرات موشکی و منطقه‌ای برای ایران فرصت است

در روزهای گذشته «تمیر هایمن» مدیر اداره کل اطلاعات ارتش اسرائیل در مصاحبه با خبرگزاری «والا»  گفته بود: «ایران سه گزینه پیش رو دارد و یکی از آنها احیای برجام است و گزینه دیگر تلاش برای تقویت توافق است و گزینه سوم سرکشی بی‌سابقه است».

هایمن در ادامه تاکید کرده بود: «بیایید فقط با این حقیقت موافق باشیم که کار درست این است که در جهت دیپلماسی، ایران را به سمتی که می خواهیم ببریم و آن تلاش برای یک توافق بهتر است».

همچنین «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم اسرائیل- ۱۵ شهریور ۱۴۰۰-  در سخنرانی ویدئوکنفرانسی در جمع سران تعدادی از لابی های رژیم صهیونیستی در آمریکا گفت: «در دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به او یک طرح «چهار ستونی» (چهار محوری) برای «توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران، سلاح سازی از آن، توقف برنامه موشکی بالستیک ایران و تجاوزگری منطقه ای» این کشور ارائه دادم».

اسرائیل همصدا با آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در پی آن است تا توافق هسته ای به حوزه هایی از قبیل توان موشکی و قدرت منطقه ای کشورمان نیز تسری یابد. اما نکته تأمل برانگیز اینجاست که برخی در داخل با سران اسرائیل همصدا شده اند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی- ۳۱ خرداد ۱۴۰۰- در نشست خبری گفته بود: «ما تأکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدش در برجام عمل کند و به آن پایبند باشد. مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست مسئله‌ای بر روی آن مذاکره و توافق شده و قرارداد آن منعقد شده و آن‌ها به آن متعهد شده‌اند، اما بدان عمل نکرده‌اند چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید و نو شوند؟ ».

رهبر معظم انقلاب- ۸ خرداد ۹۸- در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها فرمودند: «مدام خارجی‌ها میگویند، روزنامه‌ها مینویسند، تبلیغات‌چی‌ها میگویند مذاکره. مقصود از مذاکره‌ای که میگویند «ایران باید به میز مذاکره برگردد»، مطلق مذاکره نیست، مذاکره‌ی با خصوصِ دولت آمریکا است؛ وَالّا ما که با کشورهای دیگر -با کشورهای اروپایی، با دیگر کشورها- مشغول مذاکره هستیم، ما که مشکلی نداریم. بله، با اروپایی‌ها و دیگران هم که مذاکره میکنیم، مسئله، تعیینِ موضوع مذاکره است؛ روی هر موضوعی مذاکره نمیکنیم؛ روی مسائل ناموسی انقلاب -به این تعبیر بگویم، روشن‌تر است- مذاکره نمیکنیم».

ایشان در ادامه تاکید کردند: «در مورد توانایی‌های نظامی‌مان با کسی مذاکره نمیکنیم؛ چون معنای مذاکره، معامله است؛ یعنی فرض کنید [میگویند] «شما کوتاه بیا و این امکانِ دفاعی را که تو را مقتدر میکند و توانای بر دفاع میکند، از دست بده»؛ خب اینکه قابل مذاکره نیست. مذاکره‌ی در این ‌جور مسائل دو کلمه است و تمام میشود: «او میگوید ما این را میخواهیم، ما میگوییم نه، ما قبول نداریم»؛ مذاکره‌ای پیش نمیرود، معامله‌ای انجام نمیگیرد».

** پروژه دوقطبی سازی و هجمه به اقشار متدین به بهانه کرونا

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «باز هم شوخی با کرونا» نوشت: «وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برخلاف وظیفه‌ای که برای جلوگیری از ایجاد زمینه‌های انتقال کرونا برعهده دارند در برابر کسانی که تلاش کردند ۶۰ هزار نفر از هموطنان ایرانی برای راه‌پیمائی اربعین به عراق بروند، نایستادند...این جمعیت، در چند مورد در معرض انتقال ویروس کرونا قرار می‌گیرند که خود راه‌پیمائی، حضور پرتجمع در حرم‌ها، تجمع در مرزها و فشردگی در هواپیماها و اتوبوس‌ها ازجمله آنهاست. افزایش تعداد مبتلایان به کرونا از عوارض طبیعی این تجمعات بی‌حساب و کتاب است کمااینکه یکی از مسئولین بهداشتی خوزستان نسبت به این موضوع هشدار داد و گفت در جریان بازگشت زائران اربعین فاجعه‌ای بزرگ در راه است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «انتظار این بود که وزیر بهداشت به عنوان مسئول اصلی سلامت مردم و جامعه، اولاً در برابر تصمیم نادرست اعزام زائران به راه‌پیمائی اربعین می‌ایستاد و ثانیاً به جای وعده پیروزی بر کرونا، نسبت به در راه بودن موج ششم هشدار می‌داد».

رئیسی باید در این یکماه خرابی‌های ۸ ساله را آباد می‌کرد/ مذاکرات موشکی و منطقه‌ای برای ایران فرصت است

متاسفانه طیف تندروی اصلاح طلب به بهانه کرونا در پی دوقطبی سازی جامعه و هجمه به اقشار متدین و مذهبی است. چرا میگوییم که کرونا برای این طیف بهانه است!؟ به این موارد دقت کنید:

در سالهای گذشته و در مقطعی که هیچ خبری از کرونا نبود، فعالین و رسانه های منتسب به طیف تندرو اصلاح طلب همزمان با ماههای محرم و صفر، عزاداری سیدالشهدا(ع) را آماج تخریب و تخطئه قرار می دادند. ادعاهایی همچون افزایش کودک ربایی در ماه محرم،  افزایش خودکشی،  همه گیری بیماری وبا در پیاده روی اربعین، تخریب محیط زیست، افزایش ترافیک، بی توجهی قشر متدین به محرومین جامعه و...مثال های روشنی در این زمینه است.

 پیش از این،  هم ماه رمضان و هم ماه محرم با دوره شیوع کرونا همزمان شد، اما مردم عزیز ایران به بهترین شکل ممکن مراسم های مذهبی را برگزار کرده و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی توسط عزاداران حسینی و روزه داران در ماه رمضان،  تحسین مقامات ارشد وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا را در پی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    19 1
    واقعا ازروزنامه ای که پس ازپیروزی انقلاب ایجادشده خیلی بعیداست همچون اپوزیسیون عمل کند خداوند به رهبرعزیزمان صبربدهدازدست این ادم هاکه باپروبال دادن وبزرگ کردن این کوتوله هانمکنشناسی راازحدگذرانده اند
  • ایرانی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    6 24
    اگه ریسی بتونه مثل 4 سال اول روحانی باشه هنر کرده ،
    • NL ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      13 5
      4 سال اول روحانی آیا جز فجایعی مثل تعطیلی پی در پی کارخانجات، فاجعه سبد کالا، مزخرف نامیده شدن مسکن مهر، فاجعه محکوم شدن ایران در کرسنت به خاطر وزیر شدن فرد متهم در آن، رسیدن دلار سه هزار به 7000 تومان قبل از خروج آمریکا از برجام، فاجعه لو دادن شبکه تحریم کنندگان بانکی، دود شدن سرمایه اورانیم غنی شده ایران و بتن ریزی دستاوردهای دانشمندان خودمان و.. چیزی دیگری هم بود؟
    • NL ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      7 8
      من از رییسی انتظار ندارم چیزی را درست کند. اما وقتی می بینم همان راه خلاف اسلام روحانی مثل خوشرقصی برای سلبریتی ها و ماجرای اجازه حضور زنان در ورزشگاهها و ادامه بازی برجام و برنامه توطئه واکسن اجباری و وعده های پوچ و بی سرو ته در سفرهایش را می بینم می فهمم آینده بسبار تاریکی پیش روی ملت است.
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      3 1
      به کوری چشم منافقان و صهیونیست ها آینده درخشان است و آقای رئیسی موفق خواهد شد .ان شالله
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      کدوم خوش رقصی برای سلبریتی ها کدوم حضور فلان.... اتق الله
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    8 1
    در هشت سال با شرق قطع رابط کردن ....
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 5
    خراب نکنید
  • NL ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    10 0
    واقعا اینها ستون پنجم دشمن هستند و جمهوری اسلامی اجازه فعالیت آزادانه به اینها داده! روزنامه ای هم که اسم جمهوری اسلامی یدک میکشه من ندیدم درباره کنسرت ترکیه و خطر کرونا مطلب بزنه که حالا برای اربعین سالار شهیدان مطلب مغرضانه میزنه!
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    10 0
    بعضی افراد فکر می کنند که شعار نه شرقی نه غربی یعنی قطع رابطه با شرق و غرب !!! نه آقا عقل کل! نه شرقی نه غربی یعنی نه کمونیست و نه لیبرال بلکه اسلام ناب محمدی و این ربطی به رابطه با غرب و شرق ندارد پیامبر جهانی است نه قومی و یا کشوری!!!
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    8 1
    خدمت میبدی ، لطفاً پرحرفی نکن . در دادگاه این مردم و سرزمین در پیش رو ، تو هم مثل هم پالانی هایت باید پاسخگوی جنایات داعش وارت باشی .
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    4 0
    متاسفانه مطالبی که این روزنامه ها معمولا نشر می دهند بر پایه مغلطه هستند خدا عاقبت همه را ختم به خیر کنه.
  • ناصر IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    4 4
    وضع اقتصادخرابترنشه ابادکردنش پیش کش
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    6 2
    اراجيف اصلاحاتي پادوهای اسرائيل
  • اصغر IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 17
    خرابی ۸سال نیست این باطن شماست که خراب است درود بر روحانی که هشت سال زحمت کشید
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      2 0
      اگر در دیده مجنون نشینی به غیر از خوبی لیلی نبینی
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      باشه....خودت رو زدی ب خواب کاربر عزیز
  • DE ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    8 1
    رئیسی باید در این یکماه خرابی‌های ۸ ساله ما اصلاح طلبکارها و غربگدایان را آباد می‌کرد .
  • عباس خسروی IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    6 1
    سلام، این جماعت خیلی بی هستند کسی که همصدا با دولتهای معاند و انسان کش عالم می شود باید گفت از جانی ترین به اصطلاح ترین انسانهای تاریخ پست ترند.
  • کارشناس IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 0
    مملکت روبه نابودی است چون مافیا در همه جا نفوذ کرده است.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 0
    سینه خیز رفتن اصلاح طلبان که در زمین دشمن بازی میکنن وتاکید انها ودیگر دشمنان جهت مذاکره با شیطان حکایت از مفید نبودن و بدی موقعیت ان است این یک شاخص است ایران تا انجا که میتواند باید تعلل کند تا دشمن هر چه بیشتر منزوی وجهت مذاکره حریص تر شود تا مجبور به عمل به برجام شود هر چه اسلحه تحریم او را کارساز نشان دهیم بیشتر به ان اتکا وتحریمها را بیشتر خواهد کرد مثل دوره ذلتبار قبل.خلاف سفارشات نوکران غرب عمل کنید
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 0
    کشور و نظام مقدسی داریم
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 0
    دولت روحانی هشت سال فقر ، تعطیلی اقتصاد و خسارت ببار اورد ، حالا مزدوران رو... و امریکا با پررویی و بی حیاگری ، میگن یک شبه دولت رئیسی باید ایران را اباد کنه
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 1
    می ترسم بعد از هشت سال دولت رئیسی هم بهتر از دولت روحانی نباشه ...
  • منابع ملی حق الناس است RO ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    منابع ملی حق الناس است/ امروز که همگان میبینند اشتباهات محاسباتی ژئوپلتیک سی سال پیش مسئولان غافل یا فریب خورده وبعضا القائات نفوذیهای خائن در قضایای مرزهای شمالی! چه همه خسارت که خائنان با تنش آفرینی و نسل سوزان و تحریم سازی داخلی (مافیای جنایتکار مفسدان اقتصادی داخلی) و تحریمچیان خارجی به ملت ایران وارد نکردند! باز میخواهند این اشتبهات تکرار کنند! هرگونه توافق با نوچگان و عوامل استکبار جهانی در منطقه باید با شرط رفع تحریمها بادش وگرنه پانها تجزیه طلب و تفرقه افکنان مذهبی مثل وهابیون جهالت عربیت که ضدیتشان با تشیع و ایرانیان اثبات شده بایدخواب امنیت هم نبینند، باید تا فرصت هست شریان تامین مالی خبایث وهابیت سلفی امارات و عربستان... بخصوص گاز و نفتشان کامل و لاقل دوسوم به دائم و یا ده ساله توسط نیورهای مقاومت منهدم شود. // این فرصت از دست ندهید/

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس