کد خبر 1280269
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹
سبزیجات

در هر الگوی تغذیه‌ای سلامت‌محور باید روزانه از انواع سبزیجات استفاده کرد.

به گزارش مشرق، این مواد غذایی سرشار از مواد مغذی به خصوص ویتامین ها هستند، درحالی که بدن برای عملکرد بهینه به آنها نیاز دارد. 

همه انواع سبزیجات در مقایسه با حبوبات، لبنیات یا گوشت‌ها سرشار از پروتئین نیستند، اما این مطلب سبزیجات سرشار از پروتئین را هم به شما معرفی می‌کند تا بتوانید بیشتر از انواع سبزیجات در رژیم غذایی روزانه استفاده کنید. 

۱. نخود فرنگی: ۸.۶ گرم پروتئین در هر لیوان 

نخود فرنگی در گروه سبزیجات پُرکاربرد قرار می‌گیرد و به‌طرز عجیبی سرشار از پروتئین است. نخود فرنگی منبع خوبی هم برای دریافت فیبر به‌شمار می‌آید و هر لیوان از آن می‌تواند ۳۵ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبرهای غذایی را تامین کند. شما می‌توانید نخود فرنگی را به غذاهای مختلف مانند ماکارونی یا سوپ‌ها اضافه کنید تا پروتئین دریافتی روزانه تان را افزایش دهید. 

۲. اسفناج: ۵.۲ گرم پروتئین در هر لیوان

اسفناج دومین گونه از سبزیجات سرشار از پروتئین است که مواد مغذی بسیار مهمی را هم به بدن می‌رساند. درواقع، اسفناج مقادیر بالایی از ویتامین‌های A، K و C را درون خودش گنجانده است و درنتیجه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، از سلامت بینایی محافظت می‌کند و جریان خون مطلوبی را در بدن به‌وجود می‌آورد. 

۳. کنگر فرنگی: ۴.۸ گرم پروتئین در هر لیوان 

کنگر فرنگی نه‌تنها پروتئین زیادی دارد بلکه فیبر و مواد مغذی مختلفی را هم وارد بدن می‌کند. شما می‌توانید از کنگر فرنگی تازه همراه با غذاهای مختلف یا به‌عنوان بخشی از سالاد استفاده کنید. 

۴. ذرت شیرین: ۴.۷ گرم پروتئین در هر لیوان 

برخلاف تصور بعضی افراد، ذرت شیرین جزو مواد غذایی سالم و مفیدی است که کیفیت غذایی قابل توجهی هم دارد. ذرت به‌عنوان یکی از منابع مناسب برای دریافت فیبر شناخته می‌شود چون هر لیوان از آن می‌تواند ۱۲ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر غذایی را تامین کند. همین ویژگی ذرت می‌تواند حس سیری مطلوبی به‌وجود بیاورد، خصوصا به این دلیل که پروتئین موجود در آن هم در به‌وجود آوردن حس سیری نقش دارد. 

۵. آووکادو: ۴.۶ گرم پروتئین در هر لیوان

دلایل زیادی برای استفاده از آووکادو وجود دارد، از کمک به کاهش وزن تا تقویت سلامت قلب. آووکادو نه‌تنها پروتئین مطلوبی به بدن می‌رساند، بلکه منبع خوبی برای دریافت فیبر غذایی و پتاسیم است. شما می‌توانید از آووکادو همراه با میوه‌های مختلف یا به‌عنوان بخشی از سالاد استفاده کنید. 

۶. مارچوبه: ۴.۳ گرم پروتئین در هر لیوان

مارچوبه سرشار از پروتئین است، درحالی که کربوهیدرات کمی دارد و مواد مغذی مختلفی را هم وارد بدن می‌کند. این ماده غذایی منبع فوق‌العاده‌ای برای دریافت فولات و ویتامین A است که برای رشد سلول‌ها،‌ حفظ سلامت بینایی و محافظت از پوست اهمیت ویژه‌ای دارند. 

۷. کلم بروکسل: ۴ گرم پروتئین در هر لیوان

کلم بروکسل نه‌تنها پروتئین مناسبی را در کنار فیبر غذایی به بدن می‌رساند، بلکه مواد مغذی مختلفی هم دارد تا هم حس سیری مطلوبی ایجاد کند و هم یک خوراکی مغذی باشد. از میان مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از کلم بروکسل می‌توان به پیشگیری از ابتلا به سرطان و کاهش فشار خون اشاره کرد. 

۸. قارچ: ۴ گرم پروتئین در هر لیوان

طعم متفاوت قارچ، این خوراکی را از دیگر انواع سبزیجات جدا می‌کند. این خوراکی مهم نه‌تنها پروتئین مناسبی دارد بلکه مجموعه‌ای از ویتامین‌های B را هم درون خودش گنجانده است. قارچ‌هایی که هنگام رشد و پرورش با پرتوهای فرابنفش خورشیدی تماس دارند، حاوی ویتامین D هستند.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس