گزارش| شکست رژیم‌صهیونیستی در نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس

۵ افسر ارشد ارتش رژیم صهیونیستی از شکست طرح این رژیم در نابودی شبکه تونل‌های وابسته به مقاومت اسلامی فلسطین در جریان جنگ اخیر خبر داد.

به گزارش مشرق، ‌ ۵ افسر از فرماندهی جنوب ارتش رژیم صهیونیستی از شکست طرح این رژیم برای از بین بردن شبکه تونل‌های وابسته به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در جریان درگیری اخیر در ماه می گذشته خبر داد.

این ۵ افسر صهیونیستی که با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت‌وگو می‌کردند از شکست عملیات فریبی صحبت کردند که ارتش رژیم صهیونیستی آن را به کار گرفت. بر اساس این عملیات فریب، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی آغاز عملیات زمینی علیه نوار غزه شد تا بدین ترتیب مبارزان گردان‌های عزالدین القسام (بخش نظامی جنبش حماس) از تونل‌ها خارج شده و به کمک این فریب، تونل‌های آنها رصد و نابود گردیده و حداکثر تعداد ممکن از این مبارزان نیز کشته شوند.

اما این عملیات فریب رژیم صهیونیستی نتوانست گردان‌های القسام را در تله بیاندازد و در پایان، ارتش رژیم صهیونیستی تنها توانست بخش کوچکی از شبکه تونل‌های وابسته به این گردان‌ها را تخریب کرده و همچنین فقط تعداد اندکی از مبارزان جنبش حماس را به شهادت رساند.

این پنج افسر صهیونیست در مصاحبه با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفتند که در جریان عملیات فریب گردان‌های القسام، ادعا شد که حمله زمینی به نوار غزه آغاز شده و ارتش اسرائیل حمله هوایی گسترده‌ای را به کمک ۱۶۰ هواپیما به همراه بمباران توپخانه‌ای گسترده انجام داد.

با وجود ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر نابودی کیلومترها از شبکه تونل‌های داخلی حماس، اما سران ارتش این رژیم از نتیجه حاصل شده ناراضی بودند که همین موضوع زمینه را برای انتقاد از آنها به دلیل این عملیات فراهم کرد.

این پنج افسر صهیونیست گفتند که شبکه تونل‌های وابسته به گردان‌های القسام که صهیونیست‌ها از آن با عنوان «متروی حماس» یاد می‌کنند طی سالیان گذشته به طور گسترده حفاری شده‌اند.

اهمیت اعترافات

این اعتراف اسرائیل در نوع خود برای نخستین بار صورت می‌گیرد اما این بار از این جهت اهمیت دارد که از سوی افسران اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و طی این مصاحبه گفتند که در جنگ بعدی تعقیب سران حماس بسیار سخت‌تر خواهد بود. این در حالی است که تلاش رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر برای ترور سران نظامی حماس با شکست همراه شد. از سوی دیگر، هشیاری غزه از توانایی‌های اسرائیل بیشتر شده و حماس نیز از دیدگاه اسرائیل به دشمن بسیار پیشرفته تبدیل شده است.

شکست اسرائیل در نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس

یحیی سنوار، رئیس جنبش حماس در پایان جنگ اخیر گفت که ارتش اسرائیل در این جنگ که ۱۱ روز به طول انجامید تنها ۳ درصد از تونل‌های غزه را ویران کرد.

سنوار گفت که رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ در تلاش برای کشتار بیش از ۱۰ هزار نفر از جنگجویان فلسطینی و بازگردان نوار غزه به ۱۱ سال به عقب بوده اما دستاوردش در این زمینه صفر بوده است.

جنبش حماس نام جنگ اخیر خود با صهیونیست‌ها را «شمشیر قدس» نام گذاری کرده بود و بر اساس گزارش‌ها، گردان‌های القسام هر ماه ده‌ها میلیون دلار برای توسعه شبکه تونل‌ها هزینه می‌کند. این تونل‌ها در حال حاضر به منبعی برای پرتاب موشک‌ به جای اجرای فعالیت‌های هجومی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش‌ها، این تونل‌ها به شهر کوچک زیر زمین تبدیل شده که دارای زیرساخت‌های برق، سرویس‌های بهداشتی، حمام و اتاق‌های استراحت است.

در ظاهر به نظر می‌رسد نوار غزه با مساحت ۳۶۰ کیلومتری، منطقه‌ای راحت برای نظارت سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی باشد اما آنچه در عمق زمین می‌گذرد جزئیات زیادی را مخفی کرده است.

در زیر نوار غزه شبکه تونل‌های پیچ در پیچی وجود دارد که حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی طی سالهای گذشته آن را حفر کرده‌اند. رژیم صهیونیستی آن را متروی حماس می‌نامد و یکی از اهداف جنگ یازده روز اخیر (در ماه می) علیه نوار غزه را نابودی همین تونل‌ها عنوان کرد.

شبکه «آناتولی» نیز در گزارشی در همین باره نوشت، ارزش شبکه تونل‌ها در نوار غزه چیست و آیا ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر وارد کردن خسارت‌های زیاد به این تونل‌ها صحت دارد؟

مقاومت فلسطین برای اولین بار در زمان انتفاضه دوم «انتفاضه الاقصی» در سال ۲۰۰۰ به حفر تونل به عنوان یک تاکتیک جدید در مقابله با رژیم اسرائیل روی آورد و این تهدید امنیتی در خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ شریک بود.

مقاومت فلسطین ما بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ عملیات‌های نظامی بزرگی علیه پایگاه‌های اسرائیلی انجام داد و به واسطه همین تونل‌ها بود که نظامی اسرائیلی «گلعاد شالیت» در سال ۲۰۰۶ به اسارت گرفته شد.

بر اساس این گزارش، امتیازی که تونل‌ها دارد این است که قابلیت مخفی ماندن از دستگاه‌های نظارتی رژیم صهیونیستی دارد و این باعث می‌شود رزمندگان مقاومت با فراغ بال نسبی به اجرای طرح‌های نظامی، دفاعی و هجومی خود به دور از چشم تل آویو بپردازند.

در همین ارتباط «امین حطیط» تحلیگر نظامی و سرشناس لبنانی به آناتولی گفت، رژیم اسرائیل از نظر هوایی بر غزه مسلط است و مقاومت در برابر دو گزینه قرار داشت؛ یکی تسلیم شدن و دیگری رو آوردن به شیوه‌های ابتکاری. مقاومت فلسطین با حفر تونل‌ها، خلأ‌های مهمی را از نظر دفاعی حل کرد.

وی افزود، شبکه تونل‌ها در غزه یک شهر کامل در زیر زمین است که تمام عناصر لازم برای یک عملیات جنگی را دارد. روند مدیریت زرادخانه سلاح و مهمات، کارگاه‌های تولید آن، سکوهای پرتاب موشک و غیره، همه و همه از طریق شبکه تونل‌ها صورت می‌گیرد و علاوه بر این شبکه ارتباطی ویژه‌ای نیز برای اداره عملیات وجود دارد که رژیم اسرائیل قادر به رهگیری آن نیست. این شبکه تونل‌ها باعث شده اسرائیل نتواند از سلاح خود به صورت موثر استفاده کند.

در جنگ ۱۱ روزه در ماه می «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، با هدف گرفته شدن متروی حماس، بخش اعظمی از توان موشکی این جنبش گرفته شده است.

«یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس این اظهارات را تکذیب کرد و گفت، حماس پانصد کیلومتر تونل زیرزمینی دارد و رژیم صهیونیستی تنها به چند درصد آنها آسیب زده است.

در همین ارتباط، امین حطیط ضمن اعلام اینکه رژیم اسرائیل دلیلی برای این ادعای خود در آن زمان نیاورده است، گفت، این رژیم راه‌حلی مناسبی برای پایان دادن به خطر تونل‌ها در  غزه ندارد.

حطیط تأکید کرد، رژیم صهیونیستی تنها زمانی می‌تواند به خطر تونل‌ها پایان داد که تصمیم به ورود زمینی به غزه و اشغال آن بگیرد یا اینکه هر از چند گاهی دست به یک یورش زمینی گسترده و تخریب تونل‌ها بزند.

وی ادامه داد، اما اشغال زمینی غزه در حال حاضر غیرممکن است زیرا ارتش رژیم صهیونیستی باید بهایی گزاف بپردازد و بر اساس برآوردهای اسرائیلی حداقل دو هزار کشته خواهند داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس