کد خبر 1279661
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: الجزیره در یادداشتی به ارزیابی سیاست خاورمیانه‌ای آلمان پس از مرکل پرداخته است. به نظر نویسنده مهم‌ترین موضوعات پیش‌روی دولت جدید برلین، فروش تسلیحات، مسأله فلسطین و پناهندگان و مهاجران غرب آسیا هستند.

 به نظر نویسنده، مرکل در حالی منادی صلح و پذیرش مهاجران بود که از سوی دیگر با فروش گسترده سلاح به رژیم صهیونیستی و دیگر متحدان غرب، زمینه‌های جنگ‌افروزی بیشتر را فراهم می‌کرد. این سلاح‌ها علیه مردم یمن توسط سعودی و علیه مردم غزه توسط اسرائیل به کار گرفته شد.

 طبق داده‌های موسسه تحقیقات صلح استکهلم، آلمان از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، چهارمین صادرکننده تسلیحات به خاورمیانه بوده است. هم‌چنین در ۲۰۲۰، ۱/۳۶ میلیارد دلار سلاح به عربستان و مصر در جنگ‌های یمن و لیبی فروخته است.

 این یک تناقض آشکار با سیاست‌های اعلامی به‌اصطلاح حقوق‌بشری و صلح‌طلبانه آلمان است که به خاطر منافع تجاری حاضر به فروش گسترده سلاح به بازیگران آتش‌افروز نبرد در غرب آسیا می‌باشد. دولت مرکل هرگز در این سیاست تجدیدنظر نکرد، زیرا مسأله تسلیحات، مناقشه داخلی آلمان نبود.

 نویسنده به نقل از کارشناسان آلمانی بیان می‌کند که سیاست آلمان در قبال اسرائیل تغییری نخواهد کرد. هر چند در صورت ظهور یک دولت چپ‌گرا ممکن است در حجم فروش سلاح به کشورهای عربی تجدیدنظر شود.

 با توجه به نتایج انتخابات و اینکه سوسیال‌دمکرات‌ها به تنهایی امکان تشکیل کابینه را ندارند، در صورت ائتلاف با سبزها و ممکن است مقداری گرایش‌های چپ‌گرایانه‌تر در زمینه‌هایی مانند صدور تسلیحات پررنگ‌تر شود ولی تغییر سیاست خارجی در مسائل اصلی خاورمیانه مانند مساله فلسطین بسیار بعید است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس