ویژه ها

فعالین اصلاح طلب به گونه ای درباره سیاست خارجی و مذاکره با غرب سخن می گویند که گویا اصلا در سالهای گذشته مذاکره ای با کشورهای غربی صورت نگرفته است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** دولت رئیسی نباید از مذاکره بترسد

«مهدی پازوکی» فعال اقتصادی اصلاح طلب که در دولت روحانی از مشاوران «محمدباقر نوبخت» در سازمان برنامه و بودجه بوده است، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«درباره دولت آقای رئیسی هنوز زود هست که قضاوت کنیم. با این وجود از همین مدتی که  دولت روی کار آمده نیز می‌توان به این نکته رسید که دولت فاقد برنامه و استراتژی اقتصادی است... از سوی دیگر دولت باید با معضلات اقتصادی برخورد کارشناسی و علمی‌انجام بدهد. در شرایط کنونی چنین چشم اندازی در دولت وجود ندارد».

وی افزود:«موضوع مهم دیگر...سیاست خارجی دولت است. دولت رئیسی...اگر بتواند به جهان توسعه یافته و غرب ارتباط داشته باشد به سود کشور است...آقای رئیسی باید به این نکته توجه کند که امروز زمان شعاردادن نیست. امروز دولت رئیسی مستقر شده و دوران انتخابات به پایان رسیده است. به همین دلیل نیز رئیسی باید به شعارهایی که به مردم داده عمل کند».

پازوکی در ادامه گفت:«به نظر می‌رسد رئیسی و امیر عبداللهیان فکر می‌کنند که اگر با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته ارتباط نداشته باشند می‌توانند سیاست‌های منطقه‌ای خود را جلو ببرند. این در حالی است که در واقع چنین نیست و بدون ارتباط موثر با کشورهای توسعه یافته چنین امکانی برای ایران فراهم نیست... به سود ماست که مذاکره کنیم و از مذاکره نترسیم. به تعویق انداختن مذاکره و عنوان کردن اینکه در حال مطالعه پرونده برجام هستیم و هنوز درباره زمان مذاکرات تصمیم نگرفته ایم به ضررکشور و سود دشمنان است...نباید از مذاکره ترسید...اگر رئیسی به سمت پذیرش برجام و برداشته شدن تحریم‌ها حرکت نکند شرایط اقتصادی ایران به مراتب بدتر نیز خواهد شد و کشور با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شود».

سانسور مانور ارتش در روزنامه بزک‌کننده غرب/ دولت رئیسی نباید از مذاکره بترسد

فعالین اصلاح طلب به گونه ای درباره سیاست خارجی و مذاکره با غرب سخن می گویند که گویا اصلا در سالهای گذشته مذاکره ای با کشورهای غربی صورت نگرفته است.

دولت روحانی با شعار تنش زدایی با جهان و مذاکره برد- برد و تعامل با دنیا روی کار آمد. آقای روحانی در سال 92، دولت آمریکا را «کدخدا»! نامید و تاکید کرد که «بستن با کدخدا راحت تر است».

دولت تدبیر و امید- دولتِ اصلاح طلبان- با همین رویکرد، مذاکره با 1+5 حول پرونده هسته ای را کلید زد. در این میان، در اقدامی بی سابقه پس از انقلاب، نه تنها وزرای خارجه دوکشور به دفعات با یکدیگر دیدار کرده و با هم قدم زدند، بلکه روسای جمهور دو کشور نیز به صورت تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند.

دولت روحانی علاوه بر این ارتباطات ویژه، به صورت پیش دستانه و یکطرفه تمامی تعهدات برجامی خود را اجرا کرد و آنقدر در اجرای تعهدات عجله داشت که حتی تعجب رسانه های غربی را در پی داشت.

قرار بود به واسطه این اقدامات، تحریم ها بالمره لغو شده و به تاریخ بپیوندد و آنچنان رونقی ایجاد شود که دیگر مردم به پول یارانه نیازی نداشته باشند. اما آیا چنین شد؟!

جریان اصلاح طلب با پاک کردن صورت مسئله، دوگانه های کاذبی همچون «موافق مذاکره- مخالف مذاکره» را ساخته و به آن پر و بال می دهد. این در حالی است که هیچکس مخالف مذاکره نیست و به عبارتی هیچکس از مذاکره نمی ترسد. بلکه مسئله اینجاست که مذاکره باید اولا از موضع اقتدار و تعامل دوسویه باشد و ثانیا نتیجه محور بوده و روند فرسایشی نداشته باشد.

این مواردی است که متاسفانه در دولت روحانی از آن غفلت شد. در آن دوره، وزیر خارجه در اظهارنظری عجیب گفت «امضای هر توافقی، بهتر از عدم توافق است»؛ در ادامه معاون وزیر خارجه گفت «امضای وزیر خارجه آمریکا برای ما تضمین است»، پس از آن رئیس جمهور گفت «من رئیس جمهور آمریکا را فردی مودب و باهوش یافتم» و «آمریکا قول داده است که به تعهداتش عمل کند» و «اروپا پشت ماست».

راه حل خروج از وضع موجود، بکارگیری دیپلماسی مقتدرانه و پرهیز از مذاکرات فرسایشی و توجه ویژه به توان عظیم داخلی و اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و پرهیز از شرطی سازی اقتصاد و به عبارتی، پرهیز از گره زدن معیشت مردم به سیاست خارجی است.

** سانسور مانور ارتش در روزنامه بزک کننده غرب

روز جمعه- 9 مهرماه- رزمایش فاتحان خیبر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نزاجا، ارزیابان ستاد کل نیروهای مسلح و مسئولین استانی در منطقه عمومی شمال غرب کشور برگزار شد. این رزمایش پیام بسیار مهمی دارد و مخاطب آن علاوه بر دولت آذربایجان، دولت های آمریکا، انگلیس، ترکیه و رژیم اسرائیل هستند.

با اینکه این رزمایش بازتاب وسیعی در رسانه های داخلی و خارجی داشت، اما روزنامه شرق در صفحه اول روزنامه هیچ اشاره ای به این رویداد بسیار مهم نداشت و آن را سانسور کرد.

سانسور مانور ارتش در روزنامه بزک‌کننده غرب/ دولت رئیسی نباید از مذاکره بترسد

قطعا کاخ سفید، ملکه و دولت انگلیس و سران رژیم اسرائیل از این رزمایش مقتدرانه، آشفته و عصبی شده اند. اما سوال اینجاست که چرا یک روزنامه داخلی همراستا با سیاست های کاخ سفید و همپیمانان واشنگتن، این رزمایش را سانسور می کند؟!

 رزمایش فاتحان خیبر پیام بسیار مهمی داشت و قطعا صدایش در باکو و آنکارا و مهم‌تر از این دو در تل‌آویو و لندن و واشنگتن شنیده شده است.

لازم به ذکر است که روزنامه اعتماد- به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم- در شماره 8 مهرماه در یادداشتی تأمل برانگیز با عنوان «باکو را از خود نرانیم» به قلم «افشار سلیمانی» سفیر اسبق ایران در باکو نوشته بود:«گویا چه در مرکز و چه در محل نمایندگی ما در باکو، توجه چندانی به مطالبات دولت جمهوری آذربایجان نشده و این اهمال باعث ایجاد نوعی سوءبرداشت و اختلاف‌نظر میان دو طرف شده است».

سانسور مانور ارتش در روزنامه بزک‌کننده غرب/ دولت رئیسی نباید از مذاکره بترسد

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشته بود:« آقای علی‌اف ادعا کرده که ایران تا پیش از آزادسازی مناطق تحت اشغال ارمنستان، رزمایشی در این منطقه انجام نداده، حالا که جمهوری آذربایجان خاک خود را آزاد کرده، این رزمایش‌ها برگزار شده است. به گمان من این بیش از آنکه اظهارنظر تند علیه ایران باشد، احساس تهدید از سوی ایران است. من معتقدم که نباید اجازه دهیم که در باکو احساس تهدید از سوی ایران ایجاد شود. باید روشی در پیش گرفته شود که به جای ریختن بنزین بر آتش التهابات اخیر، به دنبال ریختن آب بر آتش باشیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    15 0
    بهتر اصلاح طلبا تا یک سال ساکت شن بعد نظر بدن
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      11 0
      با روحانی و برجامش روند ونزوئلا شدن ایران تسهیل شد و مملکت 200 سال به عقب رفت آدم عاقل از یک سوراخ 10 بار گزیده نمیشه !
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      6 0
      برجامو پله کردند و مردمو ذله کردند بازهم دم از مذاکره می زنند.
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      4 1
      رئیسی اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام نخواهد کرد آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      5 1
      افساد طلبان در 8 سال گذشته اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و فقط باید سکوت کنند.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      دقیقا
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    15 2
    نقش مخرب اکبر اعلمی ، محسن مهرعلیزاده و مسعود پزشکیان و سایرین از اردوگان اصلاحات در ایجاد و تشدید شکاف های قومی نادیده نگیرید
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      6 0
      این سه نفری که اسم بردید اصلا جایگاهی در افکار عمومی ندارند واقعا ول معطلند فقط مفت خور بی خاصیت تشریف دارند
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    8 0
    بعد از اینهمه خیانت هایی که این گروه لیبرالطلب کردند دوران مماشات با اینها تمام شده و باید قبل از اینکه فتنه دیگری خلق کنند جلویشان گرفته شود .
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 0
    چرا رسانه های خائن حذف نمیشن؟
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      1 0
      کاش حذف میشدن ولی حذف که بشن پررنگ تر میشن
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 0
    اصلاحات ذخایر اسرائيل وآمریکا درايران((منافقين جديد که به‌ مراتب از منافقين فرقه رجوی بدتروخطرناکتر هستید
  • عطاءالله IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 0
    شما از افساد طلبان فاسد بنفش بیشتر از این انتظار داشتید؟ اینان پیاده نظام سر سپرده بایدن و صهیونیسم هستند.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      1 0
      لایک داری
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 0
    مهدی پازوکی نه سواد اقتصادی دارد نه .... می گوید:«دولت رئیسی...اگر بتواند به جهان توسعه یافته و غرب ارتباط داشته باشد به سود کشور است»/باید به این متوهم چپاولگر سفره مردم گفت،پولهایی که بابت نمی توانیم و نمیشود از جیب ملت دزدیده اند برگردانید!!!
  • PL ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 1
    آخه اف به روی سیاهت. رئیس اقلیم باکو به وضوح به ایران تهمت های ناجور می زنه اونوقت تو اسمش را سوء برداشت گذاشتی؟
  • سید فروزان CH ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 0
    پازوکی و امثال او واقعا جوک هستند رابطه با جهان توسعه یافته و غرب ؟؟؟؟ حتما منظورش انکلیس است و فرانسه و صد البته امریکا کور و کر هستند ،اخبار جهان توسعه یافته را دنبال کنند ، انکلیس مهد و قبله آقایان ، نمیتواند بنزین شهر وندان خود را تامین ، مواد غذایی در حال کمبود ، داروخانه ها قادر به تامین نیاز مردم نیستد ، آنوقت این دلقک مینویسد دولت دکتر رئیسی باید رابطه با غرب داسته باسد کارنامه بک ماهه دکتر رئیسی برابر با هشت سال دولت فریدون بوده ، از واکسن تا رفع خاموشیها و تخلیه کالاهای اساسی و ...... واقعا که احمق و دلقک هستند این اصلاح طلبان
  • DE ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 0
    دولت رئیسی نباید از مذاکره بترسد مذاکره که ترس نداره ما اینقدر رفتیم مذاکره که نگو .مذاکره انواع اقسامه .بهترینش مذاکره برای مذاکره میباشد اینقدر سفر و هتل و خبرنگار و عکس یادگاری ...اضافه حقوق ..درمیاد هوووووووو .نترسید برید مذاکره هرچی خواستند بهشون بدهید امضاء کنید بره والا
  • DE ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 0
    اصلاحاتچی های اسرائیل مزاج بهتره ساکت باشن نه اینکه هفت سال مدام با غرب و امریکا مذاکره نداشتید و دنبالشون ندودید همه مذاکراتتون شکست خورد ! بس کنید سنگ قزوین از رو رفت شما پرروهای نجومی از رو نمی رید. لازم نکرده شما به اقای رئیسی راه نشون بدید. اگر طبیب بودید سر کچل خود در32 سال که زمام رو در دست داشتید درمان می کردید ! اتفاقا اقای رئیسی مدیریت و برنامه استراتژی بسیار مناسبی با این زمین سوخته که تحویل اش دادید داره تا اقتصاد ایران رو به امید خدا توانمند کنه تا شما از خودتون خجالت بکشید و ببینید که این سید عزیز و بزرگوار با یاری جدعزیز و دوست داشتنی اش با روحیه جهادی و ایمان همه ضعف و ناکارامدی های شما اصلاحاتچی های بی لیافت رو که فقط بلدید ایه یاس بخونید که: " نمی توانیم" و برای دشمنان ایران کف و سوت بزنید! ایشان با همت و اخلاصی که داره با کمک خدا و مردم ایران همه این اسیب های شما رو از صفحه ایران بزرگ پاک می کنه زیرا ایشان استعداد شناسایی مشکل و یافتن راهکارها رو و عملی کردن راهکارها رو هزار بار بهتر از شما داره و روحیه جهادی و خردمندانه ایشان به مشاوره نخبگان کاردان همیشه اهمیت میده نه اینکه مثل شما عقل های کل ! به حرف هیچ عاقلی گوش ندادید و به خواسته های مردم ایران توجه ای نکردید! همان یک قلم اقای اخوندی تون با خسارت های تورمی سنگینی که به بخش مسکن و اموال مردم زد برای هفت نسل اینده ایران بسه! برید که برنگردید!
  • مهرداد حیدری US ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 1
    باکو را از خود نرانیم دیگه چه قضیه ایه؟ چپ و راست و مدتهاست که این الهامف برای ایران داره نقشه میکشه. ادمهای منفعل توی دولتهای قبلیمون این را برای ما شاخ کردند، به عنوان اذری زبان شاهسون میگم... گر امر الیه بو گون مراجع....
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      1 1
      آخه کدام شاهسونی به خودش می گه آذری که تو دومیش باشی
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 0
    یک مشت غارتگر به نام افساد طلبان تا کی باید اینارو تحمل کنیم سنگ پای قزوین پیش این جماعت کم آورده
  • امیرو IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 1
    هر وقت مشاهده کردید دشمنان موضوعی را که در ایران اتفاق افتاده سانسور میکنند شک نکنید که دارند میسوزند و مینالند همان کار را بیشتر ادامه دهید تا آتش تمام وجودشان را بسوزاند. اروپائیان و همکاران اصلاح طلبشان خیلی سعی کردند انقلاب را از بین ببرند اما به یاری خدا خودشان از بین رفتند. و حالا باقیمانده لشکر شکست خورده خود را به نفهمی میزند.
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    7 0
    خاک عالم بر سرتان باد روزنامه های وطن فروش اخطار رزمایش بزرگ را بازنشر ندادید!؟
  • SE ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    3 0
    نمیترسه، مثل شما کدخدا حسابشون نمیکنه
  • حجت LU ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    3 0
    من از همینجا از طرف ملت اعلام می کنم هیچ مشکلی نداریم الا رفع حصر.خخخخخخخ
  • كريم IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    3 0
    جمع كنيد اين ننگين نامه هايتان را از روي دكه ها اي مفسدين في الارض. اين كاغذ پاره هاي شما آن قدر مي ماند كه دو باره به نشريه هاي دروغ پراكن شما و به دفترهايشان باز مي گردند و از آنجا يك راست براي شانه تخم مرغ و كارتن سازي به كارخانه هاي مربوطه پرواز مي كنند. مرگ بر تمام افسادطلبان بويژه تمامي سران فتنه 88 و حاميان جهاني تان.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    4 0
    اصلاح طلبان کمی هم شرم و حیا چاشنی سیاست تان بکنید بد نیست مملکت سی سال دست شما بود آنقدر با علم و استراتژی کارآمد و تدبیر مشکلات اقتصادی را حل کردید که ماشاالله مردم هیچ مشکل اقتصادی ندارند و رییس‌جمهور هم از این باب خاطری آسوده دارد. بابا جمع کنید! در باب اقتصاد شما باید مدتها ساکت شوید!
  • كريم IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    اي نوكران اجانب و اي منافقين تازه به دوران رسيده چرا بايد تمام تلاشهاي شما مفسدين، موجه جلوه دادن خيانت ها و جنايتهاي عناصر بيگانه كه از دير باز تا كنون بر عليه كشور ما صورت گرفته است باشد.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    این حزبالهی.ها چقدر لرزه بجان ما میاندازند هرجا ولی نعمت ما حضور داره در مقابلش می ایستند غزه.لبنان.سوریه یمن.که ما مخلفیم هستند اما درافغانستان کهبنفع ارباب است نمیروند اخر امریکا وغرب حمایتشان را ازما برمیدارند‌.شمال چرا
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    اقای انصاری راد شما باخودتان چند چندین شما باولایت چگونه هستید اصلا ولایت راقبول دارید اگردارید که ندارید اموال این ملت را چهلسال بالا کشیدن پس بدین بانک عایی را که از پول ملت ایجاد کردین پس بدین
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    لطفا چهارسال ساکت شید بعد اظهار نظر کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس