کد خبر 1279569
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
ورود پرقدرت بانک مرکزی به بازار ارز/ تعادل نرخ ارز در هفته پیش رو

مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی گفت: شنیده‌ها حاکی از این است بانک مرکزی از ابتدای هفته جاری قصد دارد با عرضه‌های سنگین در بازار اسکناس و حواله ارز از افزایش مجدد نرخ ارز جلوگیری کند.

به گزارش مشرق، شیوا راوشی ضمن تشریح جزئیات تامین ارز کالاهای اساسی در سال جاری، با بیان اینکه در شش ماهه ابتدایی سال جاری برای واردات کالاهای اساسی ۹.۵ میلیارد دلار تامین ارز انجام شده که این میزان معادل کل میزان سال گذشته است گفت: در بازه زمانی اشاره شده بیش از ۱۸ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات سایر کالاها از طریق سامانه نیما تامین ارز انجام شد است.

وی بیان کرد: از نظر نیاز به مصارف خدماتی و نیاز به اسکناس، بازار متشکل ارز از ظرفیت برگشت ارز صادرات تامین و تغذیه می‌شود و به قدر کفایت تمام نیازهای خدماتی کشور را تامین می‌کند، اما اگر این بازار در یک مقطعی از زمان با فزونی تقاضا نسبت به عرضه مواجه شود، بانک مرکزی با قدرت ورود پیدا کرده و این موضوع را مدیریت می‌کند.

راوشی اظهار کرد: علاوه بر این‌ها عرضه‌های سنگین ارز در بازار متشکل ارزی طی روزهای گذشته نشانگر دست پر بازارساز برای اثرگذاری بر نرخ ارز است و گمانه زنی‌ها در خصوص تصمیم بانک مرکزی، ایجاد شوک در بازار از طریق فروش ارزهای خود در قیمت بالا و غافلگیر کردن دلالان و سفته‌بازان را بیش از پیش تقویت می‌کند.

مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی بیان داشت: شنیده‌ها حاکی از این است که بانک مرکزی از ابتدای هفته جاری قصد دارد با عرضه‌های سنگین در بازار اسکناس و حواله ارز از افزایش مجدد نرخ ارز جلوگیری کرده و نرخ را به سمت تعادل هدایت کند.

وی گفت: از سوی دیگر بعید به نظر می‌رسد دولت در ابتدای شروع فعالیتش و نیز در آستانه دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین اجازه افزایش بیش از حد نرخ ارز را به عنوان اهرم فشاری برای طرف مقابل بدهد.

رامشی اظهار داشت: افزایش بهای قیمت جهانی نفت و افزایش فروش نفت ایران به طورغیررسمی که در گزارش‌های اخیر بانک مرکزی به آن اشاره شده است نیز سیگنال‌هایی است که احتمال کاهش نرخ ارز را تقویت می‌کند.

مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی گفت: با این تفاسیر باید واکنش بازار به اظهارات شب گذشته بانک مرکزی و شنیده‌ها در خصوص ورود پرقدرت بانک مرکزی در اولین روز هفته را دید. غافلگیری سفته بازان در راه است یا نرخ ارز به روال هفته گذشته افزایشی خواهد بود؟

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • LU ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    23 3
    عرضه ارز به جیب دلال و خروج ارز از کشور
    • K IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      من خودم تو بورس هستم ولی اگه ارز پاشیده نشه اثرات تورمی کمر اقتصاد رو میشکنه دولت باید تو اقتصاد دخالت کنه تنها حامیان ول کردن فنر ارز باندهای شیطانی مثل کارگزاران و اتاق بازرگانی هستند که سودهای هنگفتی از ول بودن اقتصاد ایران میبرن
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    24 7
    ای خدا. یه چیز دیگه که زمان روحانی بد بود الان خوب شد پیدا شده.عرضه فله ای ارز
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 0
    چرا دلار از چرخه ارز کشور خارج نمی کنيد پس ارزهای چند جانبی چه شد چرا همان سياست شکست خورده دولت‌ قبلی را انجام میدهید
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 0
    بانک مرکزی اگه راست میگه الان ارز بریزه تو بازار چرا هفته دیگه؟
    • م IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      را ست‌میگه
  • محمد IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 1
    قبلا گفتم تمام بازار ها تو سود اند غیر از بورس که 60 تا 70 درصد ضرر به سهامداران داده. حباب بازار های ارز و دلار و خودرو و مسکن به زودی میترکه. بهترین جا بورسه. سهم هاتونو دو دستی بچسبید.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    با دستور ودخالت ونظارت هرگز اقتصاد سامان نمی گیرد. با تولید و اشتغال درست شود. اما با انحصار و محدودیت های گسترده که فقط برای رشوه و انحصار است . هیچ وقت تورم وگرانی و وابستگی از بین نمی رود. باید تمام قوانین صدرو مجوز لغو شود. تنها یک قانون برای هر مجوزی کافی است. ان هم این است . که هر کسی فقط در رشته تخصصی خود کار کند. یا متخصص لازم را استخدام نماید. نظارت دولت فقط باید به درستی کار باشد. چه خدمات و چه تولید محصول
  • یه. ایرانی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    هر کاری میشه کرد روزی ۱۰۰ تومان دلار را پایین بیاورید بعد از مدتی نتیجه را ببینید کنترل بازار را
  • سیدمرتضی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    اصلا چرا ارز میدن دست دلالا که اونا احتکارش کنن بعد باز بانک مرکزی در شرایط تحریم مجبور میشه ارز پخش کنه بعد باز احتکار باز افزایش قسمت بازم سود خیالی بیشتر چون که سود ریالی میکنن دلار همون دلاره هیچی به هیچی نه تولید نه تقاضا فقط بازی پول وقاچاق دلار دلالهای بزرگ معلوم هستن کیاین یک تحقیق کنه وزارت اطلاعات میفهمه کیان چون اگر بین مردم کوچه بازار بری میگن بزرگترین دلال دلار کیه قاچاقچی طلا کیه چون کالایی نیست که قابل پنهان کردن باشه بجای پخش دلار یک شناسایی امایش وبرنامه ریزی کنن بعدش دلارو بدن اون تولید کننده یا وارد کننده واقعی!! ماتوی شرایط تحریم دلار وفلزات گران بها نباید دست دلالارو انقدر باز بزاریم ادماهای عادی که مسافرت میکنند معلومن کیایین چقدر دلار استفاده میکنن اما مشکل دلالان هستن باید مراقب باشیم طلا و ترزو اینطچر راحت به باد ندیم
  • ناشناس IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    ارز فقط به کار خانه دار و تولید کننده باید داده شود وگرنه ارز پاشی هیچ مشکلیا حل نمیکنه که هیچ باعث دلالی و خروج بی ضابطه ارز از کشور و بسمت بازارهای غیر مولد مسکن کشورهای همسایه هم میشود
  • صالح IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 0
    بگو یواش بیاد اینجوری پرقدرت میترسم دلار بره رو ۵۰
  • ادم IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    ورود به با زار ارز بانک مرکزی جز خرج کردن بیمورد از جیب مردم چیز دیگری نیست یکبار برای همیسه قیمت ارز را تک نرخی کنید وبه قیمت واقعی بفروشید فنر ارز را فشردن فقط باعث خالی شدن هر چه بیشتر جیب مردم میشودو یکباره قیمتها فوران خواهد کرد به امید برجام وعیره نباسیم
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    فقط دست دلها را قط کنن درست میشه
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      0 0
      هیچ دنیا این سیاست ندارند که ارز به این باارزشی خیلی راحت دست صراف دزد ودلال بدهند اونم بدون حساب کتاب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس