کد خبر 1279326
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
.

رئیس سازمان توسعه تجارت: فرصت‌های تجارت با کشورهای اطراف مغفول مانده که این فرصت‌ها می‌توانست موجب رونق تولید و اشتغال شود.

به گزارش مشرق، "علیرضا پیمان پاک"، رئیس سازمان توسعه تجارت در برنامه گفتگوی خبری ۱۸:۳۰ دقیقه شبکه خبر گفت: بحث دیپلماسی اقتصادی به یک بحث روز تبدیل شده است و بیشتر کارشناسان، مسئولان و مجموعه‌های مختلف بر اهمیت آن تاکید دارند؛ اما بیشتر این تاکیدها در حد حرف، بیان و کار فرهنگی مانده است.

او گفت: زمانی می‌توانیم در دیپلماسی اقتصادی موفق شویم که آن را وارد فضای عملیاتی کنیم، یعنی از دیپلماسی اقتصادی خروجی بخواهیم و خروجی آن عبارت است از صادرات، مدیریت واردات، تعاملات با کشورهای هدف که براساس این اولویت بندی و هدف گذاری که می‌شود وارد فضای عملیاتی می‌شویم

پیمان پاک گفت: دیپلماسی اقتصادی یعنی توسعه بازار، توسعه روابط تجاری به صورت صادرات و واردات است که این خروجی‌های نیازمند یکسری زیر ساخت‌ها و عوامل است.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: هیچ وقت به این موضوع فکر نکرده ایم که مجموعه‌های دولتی ما غیر از بیان اهمیت و ضرورت موضوع دیپلماسی اقتصادی چه کارهایی می‌تواند انجام دهد که در حوزه‌هایی که نیازمند پیش نیازهای اصلی توسعه تجارت باشد، مانند بحث‌های مالی، لجستیکی، تعرفه‌های ترجیحی و همکاری‌های دوکشور که وظایف اصلی دستگاه‌های اجرایی بوده که انجام نشده است.

او گفت: در چند سال گذشته از فرصت‌های تجارت با کشورهای اطراف غافل بودیم و عوامل متعددی موجب شدتا از فرصت‌ها استفاده نکنیم و استفاده از این فرصت‌ها می‌توانست موجب رونق تولید و اشتغال شود.

پیمان پاک گفت: بر اساس قانون باید ۶۰ رایزن اقتصادی داشته باشیم، اما در حال حاضر فقط ۶ رایزن در کشورهای مختلف داریم

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: رایزنی که به یک کشور فرستاده می‌شود، باید شناخت کافی از آن کشور داشته باشد و بنابراین باید بررسی‌های لازم در این خصوص صورت بگیرد.

"وحید قربانی"، کارشناس اقتصاد بین الملل دیگر میهمان برنامه هم گفت: اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید به بحث تجارت خارجی توجه کنیم.

اوگفت: کشورهایی که توسعه پیدا می‌کنند، کشورهایی هستند که صادرات محور هستند و تجارت خارجی موفقی دارند.

قربانی گفت: چین در دوران اوج رشد اقتصادی اش بیش از ۶۰ درصدا وابسته به تجارت خارجی بود و امارات و ترکیه از دیگر کشورهایی هستند که تجارت خارجی آن‌ها بالای ۵۰ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد

او گفت: تجارت خارجی موضوعی است که نمی‌توان از آن گذشت و رابطه معناداری با توسعه اقتصادی کشور دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس