ایران و کره

وزرای خارجه ایران و کره جنوبی درباره پولهای بلوکه‌شده ایران گفت‌وگو کردند

به گزارش مشرق، وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد وزیر خارجه این کشور با «امیرحسین عبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری «یونهاپ» با استناد به بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی نوشته دیپلمات‌های ارشد دو کشور برای رایزنی درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران و تلاش‌ها برای احیای برجام با یکدیگر رایزنی کرده‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، گفت‌وگوی «چانگ یو-یانگ» با «امیرحسین عبداللهیان» در شرایطی انجام شده که سئول به دنبال حفظ روابط نزدیک با دولت جدید ایران به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی است.

چانگ در پاسخ به درخواست امیرعبداللهیان که خواستار مضاعف شدن تلاش‌ها جهت حل و فصل مسائل پیرامون پول‌های بلوکه‌شده ایران شده بود گفته سئول تمامی تلاش‌های ممکن از جمله پرداخت بخشی از بدهی‌های خود در قالب اقلام بشردوستانه را به کار بسته است.

در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی تصریح شده است: «وزیر خارجه چانگ تأکید کردند این تلاش‌های رو به جلو ادامه خواهند داشت.»

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است. از آن زمان تاکنون سفرهایی بین مقامات دو کشور انجام و رایزنی‌هایی صورت گرفت که آخرین سفر در این خصوص در سطح نخست‌وزیر کره جنوبی انجام شد، ولی عملاً پس از آن هم هیچ تحولی رخ نداد.

مقامات ایرانی در این مدت به‌صراحت به کره‌ای‌ها گفته‌اند که بهانه تراشی آنها برای عدم پرداخت بدهی‌شان قابل پذیرش نیست؛ چرا که ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت قرار نداشته و فقط تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعمال شده و کره هم به عنوان یک دولت مستقل موظف به اجرای این تحریم‌ها نیست.

وزیر خارجه کره جنوبی در بخش دیگری از اظهاراتش گفته کره جنوبی راه‌های همکاری با ایران جهت کمک به این کشور برای غلبه بر مسائل ناشی از پاندمی کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار خواهد داد.

چانگ همچنین حمایت خود را از مذاکرات جاری در وین برای احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) اعلام کرده و گفت تلاش‌ها برای تداوم حمایت از این گفت‌وگوها را ادامه خواهد داد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه روز پنجشنبه تصریح می‌کند امیرعبداللهیان و چانگ بر ضرورت همکاری میان دو کشور در جهت تعمیق همکاری‌های دوجانبه تأکید کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ایراندوست IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    8 0
    جناب آقای امیر عبدالهیان : این مقام کره ائی هیچ اختیاری از خودش ندارد و دارد صورت مسئله را عوض میکند . بایستی به او بگوئید که ما فقط و فقط پولهایمان را میخواهیم و به کالاهای کره ائی که نظیرش در کشورمان تولید میشود یا واکسن احتیاج نداریم. بیخود وقت ما را با این اراجیف تلف نکند. کره جنوبی مجری اوامر آمریکاست و هیچ اقدامی نمیتواند بدون اجازه امریکا انجام دهد. کره جنوبی را باید به خاطر این اقدامات غیر سازنده اش و دنباله روی از آمریکا به تنزل روابط دیپلماتیک بین دو کشور تهدید کرد.
  • FR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    10 1
    غلط کرده کره جنوبی ! کمک های بشر دوستانه چه صیغه ای ست. مگر صدقه می‌دهد ؟ حالا وقتی ورود کالای کره جنوبی ممنوع شد آدم میشن !
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    8 0
    مسئول عوضی کره جنوبی. پول ایران رو بلوکه کردن میخوان کمک ... در ازاش بدن. اقا هیچ محصول کره ای نخرید.
  • وطن پرست DE ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    7 0
    فقط زبان زور می فهمند و بس. دنیای گفتگو تاریخش منقضی شده.
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    6 0
    کره جنوبی یعنی رفیق دزد و شریک قافله
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    6 1
    همه ما میدونیم که کره جنوبی یه مستعمره آمریکاس مثل عربستان و ترکیه و امارات و غیره و بدون اجازه اربابش آب نمی خوره.
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      0 3
      خوش به حالت
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    3 0
    دولت کره ی جنوبی موظف است بدهی های خود را در اسرع وقت بپردازد؛ مسئولین نباید اقلام صدقه سری به اصطلاح بشر دوستانه را به جای طلب های مان بپذیرند. ضمناً از این پس نیز با دولت های ترسو و گوش به فرمان غرب نباید وارد تبادلات تجاری گردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس