هواپیما

خبرگزاری رویترز گزارش داد که هواپیمای مسافربری «کام ایر» متعلق به افغانستان که حامل بیش از 100 شهروند آمریکا بود، از سوی ایالات متحده اجازه فرود در خاک این کشور را نیافت.

به گزارش مشرق، مقام‌های آمریکایی به هواپیمای شرکت «کام‌ایر» که حامل بیش از صد تن از شهروندان ایالات متحده و دارندگان کارت اقامت دائمی آن بودند، اجازه نشست به خاک آمریکا را ندادند.

«برایان استرن»، بنیانگذار گروه غیرانتفاعی «پروژۀ داینامو» به خبرگزاری رویترز گفت: «آنان [اداره محافظت از گمرکات و مرزهای آمریکا] به پرواز چارتر شده بین‌المللی اجازه ورود به قلمرو آمریکا را نخواهند داد.»

استرن افزود که این پرواز چارتر شده کام ایر، شرکت خصوصی هوایی افغانستان، که حامل ۱۱۷ نفر از جمله ۵۹ کودک است اکنون در فرودگاه شهر ابوظبی در امارات متوقف است.

به گفته او ۲۸ شهروند آمریکا، ۸۳ دارنده کارت اقامت دائمی ایالات متحده و شش افغان دارنده ویزای خاص مهاجرت به آمریکا سرنشینان هواپیمای چارتر شده کام ایر هستند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که وزارت امنیت داخلی ایالات متحده که اداره محافظت از گمرکات و مرزهای آمریکا تحت اداره آن فعالیت دارد، تاکنون به تماس‌ها برای ارائه جزییات در این مورد جواب نداده است.

یک مقام دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفته است که مقام‌های مسوول از این موضوع آگاهی نداشته‌اند، اما به گفته او تایید و بررسی فهرست مسافران پروازهای چارتر شده که قرار است در قلمرو آمریکا فرود آیند، همواره زمانگیر است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه گفته بود که ایالات متحده اطلاع داشت که حدود ۱۰۰ شهروند و دارنده کارت اقامت دائمی آمریکا آمادۀ خروج از افغانستان هستند.

استرن گفت که در پی بروز این مشکل، وی مسافران پرواز کام ایر را به یک پرواز چارتر شده خط هوایی اتیوپی منتقل کرد و مقام‌های آمریکایی اجازه فرود آمدن آنان را به فرودگاه جان اف کندی شهر نیویورک دادند.

اما به گفته وی سپس اداره محافظت گمرکات و مرزهای آمریکا گفتند که به هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی در فرودگاه دالاس در ایالت ویرجینیا اجازۀ فرود آمدن می‌دهد و سپس گفتند که این پرواز اجازۀ فرود آمدن در هیچ فرودگاه آمریکا را ندارد.

استرن گفت که نهادهای میانجی مانند پروژۀ داینامو در کابل از سازمان هواپیمایی طالبان اجازه گرفته‌اند تا پروازهای چارتر شده خود را برای انتقال مسافران از فرودگاه کابل از سر بگیرند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس