.

محققان کشور موفق شدند براساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی، دستگاهی برای اندازی‌گیری سه مؤلفه مهم قلب را تولید کنند.

به گزارش مشرق، محققان کشور موفق شدند براساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی، دستگاهی برای اندازی‌گیری سه مؤلفه مهم قلب را تولید کنند. این اختراع بسیار مهم می‌تواند مؤلفه‌های اصلی عملکرد قلب مانند نوار قلب، فشار خون و سیگنال پی پی جی را اندازه‌گیری و ثبت کند. اهمیت این دستاورد اینجاست که اکنون سهم بیماری‌های قلبی از علل مرگ در ایران به ۴۴ درصد رسیده‌است. مدت‌هاست که بیمارستان‌های لوکس ترکیه در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ شیوه‌های مدرن جراحی‌های قلبی را می‌کنند، حال آنکه پیشرفته‌ترین جراحی‌های قلب سال‌هاست در ایران انجام می‌شود.

بحث هوش مصنوعی این روزها در اکثر پژوهش‌ها و کنفرانس‌های پزشکی مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از تحقیقات پزشکی بر پایه هوش مصنوعی در حال انجام است. در ایران هم مؤسسات تحقیقاتی زیر مجموعه دانشگاه تهران بیشترین دستاورد در حوزه هوش مصنوعی و مؤسسات تحقیقاتی دانشگاه پلی‌تکنیک هم بیشترین اختراع در حوزه پزشکی را به نام خود ثبت کرده‌اند.

بازار گرمی ترکیه با سکوت علمی ایران

در خصوص روش‌های بسیار مدرن درمان نارسایی و تنگی دریچه قلب بدون جراحی باز هم مراکز درمانی کشور در غرب آسیا پیشتاز بوده‌اند. از دو سال پیش نصب دریچه آئورت بدون استفاده از جراحی در بیمارستان‌های فوق تخصصی کشور آغاز شد، در حالی‌که همین حالا بهترین بیمارستان‌های ترکیه با تبلیغ همین نوع درمان اقدام به جذب بیمار می‌کنند. جراحان قلب طی سال‌های اخیر در کشور توانسته‌اند با استفاده از یکی از شریان‌های بدن همچون شریان دست و حتی بدون استفاده از ورود به بدن از قفسه سینه دریچه‌ای را در قلب کار بگذارند.

درمان بیماری‌های قلبی، بازار بسیار خوبی در جهان دارد و بیمارستان‌های لاکچری ترکیه سال‌هاست با تبلیغات ماهواره‌ای، سعی در جذب بیماران خارجی در این حوزه کرده‌اند، اتفاقی که با دستاوردهای علمی محققان باید نصیب ایران شود. بیماری‌های قلبی عروقی و دیگر عوامل مربوط به آن مثل سکته مغزی و فشار خون بالا از سه دهه قبل تاکنون همچنان علت نخست مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری‌ها در جهان و ایران هستند.

نیمی از فوت‌ها به خاطر قلب

اواخر سال گذشته مجری بزرگ‌ترین مطالعه پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته‌های قلبی در ایران نسبت به شدت گرفتن فوت در اثر بیماری‌های قلبی هشدار داد. رضا ملک زاده در آخرین کنگره قلب و عروق ایران، افزایش سهم فوت بیماران قلبی از کل علل مرگ در ایران به ۴۴ درصد را نگران‌کننده دانست و از فوت حدود ۱۷۴ هزار ایرانی بر اثر این بیماری‌ها در سال گذشته خبر داد. این استاد دانشگاه تهران روند مرگ‌های زودرس در ایران را نگران‌کننده خواند و گفت: حدود نیمی از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه در ایران زودرس (زیر ۷۰ سال) و خیلی زودرس (زیر ۵۰ سال) است که سهم بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی از مرگ‌های زودرس، ۳۲ درصد است. ۱۵ درصد ایرانی‌هایی که بر اثر سکته قلبی فوت می‌کنند، زیر ۵۵ سال هستند! در مجموع، سن سکته قلبی در ایران ۱۰ سال پایین‌تر از میانگین کشورهای اروپایی است.

تشخیص بیماری‌های قلبی با هوش مصنوعی

خوشبختانه اکنون دستگاه پایش هوشمند عملکرد قلب و عروق توسط محققان کشور ساخته شده تا بی‌نظمی قلب در افراد سریع‌تر تشخیص داده شود. دستگاه پایش هوشمند عملکرد قلب و عروق ساخته محققان کشور، قادر است مؤلفه‌های اصلی عملکرد قلب مانند نوار قلب، فشار خون و سیگنال پی پی جی را اندازه‌گیری و ثبت کند.

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های به کار رفته در این محصول ایران ساخت است. با استفاده از این فناوری سیگنال‌های ثبت شده توسط دستگاه تحلیل می‌شود و هر گونه بی‌نظمی قلب تشخیص داده می‌شود. البته یک ویژگی خوب این محصول قابلیت اشتراک‌گذاری گزارش‌های الگوریتم هوش مصنوعی با پزشکان آن هم به آسانی است.

آنطور که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داده، محققان علوم پزشکی دانشگاه تهران با نوآوری خود این دستگاه را ساختند. نوآوری این محصول هم در هیچ نمونه خارجی وجود ندارد. قابلیت‌های سه دستگاه در یک دستگاه قرار داده شده‌است. همچنین قادر است گزارش‌های تحلیلی مبتنی بر الگوریتم‌های هوش مصنوعی ارائه کند که نقش کلیدی در تشخیص زود هنگام بی‌نظمی قلب دارد.

حل مشکل بی‌نظمی‌های قلب و فشار خون

در توسعــه فنی این محصول از دانــش و تخصــص ســخت‌افزار و نرم‌افــزار بــرای طراحــی و ســاخت مدارهــای الکترونیکــی و توســعه برنامه‌های قابل اجــرا توســط پردازنده‌های روی بردهــای الکترونیکـی اسـتفاده شـده‌اسـت. همچنیـن بـا اسـتفاده از نرم‌افزار پایتون (یکی از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای تحلیل هوش مصنوعی) امـکان توسـعه برنامـه کاربـردی، برنامه‌های راه‌اندازی و پشـتیبانی سـرور و الگوریتم‌های هـوش مصنوعـی بـرای تشـخیص بی‌نظمــی قلــب فراهــم شــده‌اســت. بیماران مبتلا به بی‌نظمی‌های قلب و فشار خون با استفاده از این دستگاه به راحتی می‌توانند ثبت و پایش سیگنال‌ها را انجام دهند و سپس برای درمان اقدام کنند.

گفتنی است سال گذشته به ازای هر ۱۰۰ هزار ایرانی، ۲۷۷ نفر جان خود را بر اثر بیماری‌های قلبی - عروقی از دست دادند.

سهم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در ایران از کل علل مرگ از ۲۵ درصد در سال ۶۹ به بیش از ۴۴ درصد در حال حاضر افزایش یافته‌است. تعداد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در ۳۰ سال گذشته در ایران از حدود ۹۰ هزار مورد به بیش از ۱۷۳ هزار مورد رسیده که یعنی بیش از دو برابر افزایش داشته‌است!

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    7 1
    تا احمق در جهان هست مفلس در نمی ماند. در ترکیه خود ترکها به علم و دانش پزشکی ایران غبطه می خورند تا جایی که پزشک شخصی اردوغان یک ایرانی تحصیلکرده ایران است اما احمقهای نادان تربیت شده توسط شبکه جم و سریال ترکی برای درمان به ترکیه می روند و اغلب با بیماری تشدید شده و جیب خالی به کشور بر می گردند.
    • احد IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      2 4
      آخه آدم نمیدونه چی بهت بگه انگار توی یک کشور دیگه زندگی میکنی! ترکیه اگر پزشک خوب نداشت ک اولا تبلیغ نمیکرد و دوما سرت رو از توی برف در بیار و برو ببین امکانات و رسیدگی اون بیمارستانهای ترکیه اصلا قابل قیاس با بیمارستانهای داغون ایران نیست.خدارو شکر ک تمام دکترها هم در حال مهاجرت و فرار هستن پس دیگه ادعای چی داریم
    • محمد IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      0 0
      اقای ماله کش عشق بیمارستان ترکیه داری برو همون جا ما هم از شر شما خودتحقیر کن ها راحت میشیم
  • Poya IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    4 2
    ایران سطح تبلیغات اش را بیشتر کند متاسفانه در بخش تبلیغات ضعیف هستیم تورکیه در تبلیغات اونقدر هالیوودی خودشو نشان میدهد که جذب میکحد در بحث تکنولوژی و علم و دانش ایران به مراتب قدرتمند تر از تورکیه هستش شاید بعضی ها باور نکنند اما ایران سالانه مقالات تحقیقاتی دانش بنیان هاش پژوهشکده هاش تولیدات علمی اش در زمره معدود کشور های دنیاست در منطقه اول هستیم باید بیشتر تبلیغات مفید شود
    • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      2 1
      ترکیه نه تورکیه،ما قرار نیست مثل خودشون تلفظ کنیم اینجا ایرانه نه ترکیه.
  • htn IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    2 0
    ایران هم به زبان ترکی و عربی برای کشورهای همسایه تبلیغ کنه، توریسم سلامت جذب کنه، درآمد چندین برابر بالاتر از نفت هم داره
  • ناشناس IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 1
    خوبه که ترکیه هست هر از چندگاهی درسهایی در زمینه اقتصاد به ما بده
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    3 0
    طورکیه ای ها ذاتا دزدن چند سال پیش هم دستگاه علائم حیاتی شرکت مار و با تمام اطلاعات ساخت دزدیدن و به اسم خودشون تولید می کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس