کد خبر 1278129
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳
افزایش بی‌سابقه جنایت «قتل» در آمریکا در 2020 - کراپ‌شده

آمارهای منتشر شده توسط پلیس فدرال آمریکا از افزایش ۳۰ درصدی جنایت قتل در آمریکا در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال پیش از آن حکایت دارد.

به گزارش مشرق، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها درباره دلیل افزایش جنایت قتل در آمریکا اختلاف نظر دارند. محافظه‌کاران تقصیر را متوجه ایالت‌هایی می‌دانند که دموکرات‌ها مدیریت آن را بر عهده دارند و می‌گویند که در این ایالت‌ها سیاست‌های محدود کننده شدیدی علیه افسران پلیس اعمال می‌شود.

شبکه خبری الجزیره در گزارشی با اشاره به افزایش شمار جرم و جنایت در آمریکا نوشت: «جنایت قتل در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال پیش از آن ۳۰ درصد افزایش داشته که رکورد افزایش آمار جنایت قتل در آمریکا از ابتدای دهه شصت قرن گذشته که آمار و مدارک جنایت قتل در سطح کشور ثبت می‌شده را شکسته است».

بر اساس گزارشی که دفتر تحقیقات فدرال آمریکا روز دوشنبه منتشر کرده، طی سال  ۲۰۲۰ حدود ۲۱هزار و ۵۷۰ قتل روی داده که ۴۹۰۱ قتل بیش از سال ۲۰۱۹ بوده که افزایش حجم خشونت در آمریکا را نشان می‌دهد.

به طور کلی، میانگین کل جنایت‌های مرتبط با خشونت که شامل قتل، تجاوز و سرقت می‌شود طی سال ۲۰۲۰ با افزایش ۵ درصدی همراه بوده است.

همچنین دفتر فدرال آمریکا روز گذشته در پیام توییتری خبر داد که بر اساس گزارش سالانه درباره آمار جنایت‌های دفتر تحقیقات اتحادیه، برای نخستین بار طی ۴ سال گذشته آمار خشونت در آمریکا افزایشی بوده است.

آمار قتل در شهرهای کوچک آمریکا بیش از شهرهای بزرگ است

بر اساس گزارش پلیس فدرال آمریکا، شهرهای کوچک آمریکا که تعداد ساکنان آن بین ۱۰ هزار تا ۲۵ هزار نفر بوده، با افزایش بیشتر آمار جنایت قتل همراه بوده است.

البته برخی گزارش‌ها اعلام کرده‌اند که با وجود افزایش شمار جنایت قتل در آمریکا، باز هم آمارهای قتل در این کشور بسیار کمتر از آمارهایی است که در اوایل دهه ۹۰ قرن گذشته است و همچنان جنایت قتل در واشنگتن، نیویورک و شیکاگو بسیار کمتر از آماری است که ۳۰ سال پیش به ثبت رسیده است.

افزایش بی‌سابقه جنایت «قتل» در آمریکا در ۲۰۲۰
حضور پلیس آمریکا در محل وقوع تیراندازی در مدرسه‌ای در ویرجینیا

خرید سلاح و پیامدهای کرونا

همزمان با شیوع ویروس کرونا در آمریکا در طول سال ۲۰۲۰، روی آوردن مردم به خرید سلاح در این کشور با افزایش همراه بوده است. نگرانی شهروندان آمریکایی از احتمال بروز بحران امنیتی دلیل آنها برای روی آوردن به خرید سلاح اعلام شده است. هر چند که تاثیر فیلم‌های آمریکایی که سناریوهای مشابهی در این زمینه داشته، در روی آوردن مردم به خرید سلاح بی تاثیر نبوده است.

یک شهروند آمریکایی که اخیرا اقدام به خرید سلاح کرده و چند فروشگاه تجاری دارد، به شبکه الجزیره گفت: «من نحوه استفاده از سلاحی که مجبور به خرید آن شدم را نمی‌دانم. من در گذشته آموزش نظامی نداشته و به هیچ یک از باشگاه‌های تیراندازی نیز نرفته‌ام».

این بازرگان که در ایالت اوهایو زندگی می‌کند و خواست تا نامش فاش نشود گفت تحولاتی را که در اطرافم شاهد آن بودم و همچنین قوانین منع آمد و شد و تعطیلی فروشگاه‌های تجاری، من را مجبور کرد تا اقدام به خرید کلت ۹ میلیمتری کرده و خرید این سلاح را نیز بر اساس نصیحتی که همسایه وی به او کرده، خریده است.

قوانین آمریکا خرید سلاح را ممنوع نکرده است

قوانین آمریکا خرید سلاح را ممنوع نکرده است و بر اساس متممی که در قانون اساسی آمریکا وجود دارد، مردم این کشور حق داشتن و حمل سلاح را دارند. دادگاه عالی قانون اساسی آمریکا نیز به شهروندان این کشور داشتن سلاح در منازل خود را قانونی اعلام کرده اما قوانین نحوه دستیابی و حمل این تسلیحات را به ایالت‌ها واگذار کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، یکی از عوامل تشدید خشونت در آمریکا در دسترس بودن سلاح بوده به گونه‌ای که ۷۷ درصد از جنایت‌های قتل بوسیله سلاح انجام شده است.

افزایش بی‌سابقه جنایت «قتل» در آمریکا در ۲۰۲۰
خرید و حمل سلاح در آمریکا ممنوع نیست

در گزارش پلیس فدرال درباره دلایلی که به افزایش جنایت قتل در امریکا منجر شده اشاره‌ای نشده است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که ناآرامی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ روی داده از جمله شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن به علاوه پیامدهای قتل «جورج فلوید» در شهر مینیاپولیس از دلایل این افزایش آمار جنایت قتل بوده است.

سال گذشته بسیاری از نیروهای پلیس آمریکا در اطراف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مستقر شده بودند و در ۵۰ ایالت آمریکا وظیفه حفظ مقررات منع آمد و شد را بر عهده داشتند که همین موضوع باعث شد تا افسران پلیس نتوانند نقش خود در مقابله با جرایم را به خوبی ایفا کنند.

در همان زمان، با آغاز همه گیری کرونا و اعمال قوانین منع آمد و شد و تعطیلی جزئی در برخی ایالت‌ها و تعطیلی کامل در ایالت‌های دیگر، روند خرید سلاح با افزایش شدیدی همراه شد.

نکته قابل توجه این بود که افزایش فروش سلاح به افزایش شدید شهام شرکت آمکو (AMCO) که در زمینه فروش تسلیحات فعالیت دارد، شده است. سهام این شرکت در مارس ۲۰۲۰ با افزایش ۴۰ درصدی همراه بوده این در حالی است که سهام اغلب شرکت‌های آمریکایی در پی همه گیری کرونا با سقوط همراه بود.

البته «جاستین نیکس» استاد علوم جنایی در دانشگاه نبراسکا گفت که جنایت قتل در تمام بخش‌های جهان با افزایش همراه بوده در حالی که دیگر جنایت‌ها روندی کاهشی داشته‌اند به همین دلیل این آمار در آمریکا شگفتی به شمار نمی‌آید.

نیکس اضافه کرد که افزایش شدید در جنایت قتل در آمریکا به دو موضوع مربوط می‌شود که نخست همه گیری کرونا و دیگری بحران مشروعیت پلیس در پی قتل جورج فلوید بوده است.

سال گذشته اقدام نژادپرستانه یک پلیس سفیدپوست آمریکایی در قتل جورج فلوید، شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست با فشردن زانو بر روی گردن وی، به بروز آشوب در چند ایالت آمریکا منتهی شد.

انتشار ویدئو صحنه به قتل رسیدن فلوید موج گسترده‌ای از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در آمریکا به‌دنبال داشت که به دیگر کشورهای جهان نیز کشیده شد. قتل چند شهروند سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس آمریکا نیز در شعله‌ور شدن بیش از پیش این اعتراضات موثر واقع شده است.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها درباره دلایل افزایش جنایت قتل در آمریکا اختلاف نظر دارند. محافظه کاران تقصیر را متوجه ایالت‌هایی کرده‌اند که تحت سیطره دموکرات‌ها بوده و می‌گویند که سیاست‌های محدود کننده علیه افسران پلیس دلیل افزایش آمار قتل شده است. اما دموکرات‌ها معتقدند که دسترسی آسان به تسلیحات، دلیل اصلی افزایش جنایت قتل در این کشور است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    حمل اسلحه نباید ممنوع بشه. علتش رو همه میدونن یا اگه نمیدونن میتونن فک کنن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس