کد خبر 1277664
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
تجهیزات بازرسی

استفاده از تجهیزات بازرسی و کنترل و مدیریت تردد در جهان امروز،به دلیل گسترده شدن حجم و میزان ارتباطات اجتماعی و جابجایی های بشر و با توجه به افزایش دغدغه‌های امنیتی، از اهمیت قابل توجهی برخورد شده است

به گزارش مشرق به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در این راستا، شرکت های دانش بنیان کشورمان در این حیطه وارد میدان شده اند و توانسته‌اند تا حد زیادی نیاز کشور به این قبیل تجهیزات را رفع و منافع اقتصادی و امنیتی قابل توجهی را نیز نصیب ایران کنند.

در این رابطه، محمد باقری مدیر شرکت دانش بنیان سامانه های کنترل دقیق که در عرصه تجهیزات بازرسی و کنترل و مدیریت تردد فعال است می گوید: به طور کلی در هر جایی که تردد انجام شود، مدیریت و کنترل آن نیز تعریف می ­شود. محصولات مرتبط با این حوزه می­ توانند در سازمان ها و ادارات، مراکز نظامی، مراکز آموزشی، دانشگاه ها، خوابگاه های دانشجویی، هتل ها، مجموعه های ورزشی و ... کاربرد داشته باشد. قبلاً این تجهیزات از خارج تأمین می­ شد تا اینکه چند شرکت داخلی اقدام به تولید پراکنده­ تجهیزات بازرسی، کنترل تردد و مدیریت تردد کردند تا نیازهای داخلی کشور را رفع کنند.

وی در توضیح یکی از محصولات شرکت دانش بنیان سامانه های کنترل دقیق، به تولید "گیت های بدون مانع" اشاره می کند و می گوید: یکی از دغدغه های مدیران، نظارت برعبور و مرور پرسنل، بدون ایجاد اختلال در رویه های کاری آن ها است. در این راستا، شرکت دانش بنیان سامانه های کنترل دقیق، دست به تولید گیت های بدون مانع زده است.

 این گیت ها مانعی برای عبور افراد ندارند ولی سنسورهایی در آنها تعبیه شده است که تصویر فرد عبور کننده را شبیه سازی کرده و با استفاده از یک الگوریتم ویژه، عبور غیر مجاز را تشخیص دهند. در این شرایط در صورت عبور فرد متخلف، دستگاه می تواند با صدای آلارم، ناظرین را از این تخلف آگاه سازد. گیت های بدون مانع از بیشترین امنیت برخوردار هستند و بخاطر نگرش هایی مانند تکریم ارباب رجوع، حداقل هزینه تعمیر و نگهداری، سادگی استفاده و... مورد توجه هستند.

تولیدات این شرکت دانش بنیان به همراه دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه، تقریبا موجب شده است تا جلو واردات محصولات این حوزه به کشورمان گرفته شود. این شرکت دانش بنیان توانسته به طور غیرمتمرکز برای ۹۵ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته باشد. اضافه بر این تا حد زیادی در نتیجه تولید این محصولات، از خروج منابع ارزی کشورمان نیز جلوگیری شده است.

این فعال دانش بنیان در مورد دلایل اجرایی و عملیاتی شدن ایده این شرکت به این موارد اشاره دارد: کمک به ایجاد امنیّت و آرامش در کشور بدون دخالت خارجی ها، ایجاد اشتغال پایدار، صرفه جویی ارزی، ایجاد آرامش برای خریداران با امکان پشتیبانی قوی محصولات بصورت داخلی.

این فعال در حوزه فناوری کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محصولات تولیدی این شرکت از چه وضعیتی در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی برخوردار است می گوید: این محصولات بر سه اصل مکانیک، برق و الکترونیک و نرم­افزار تکیه دارند. تفاوت عمده­ محصولات، بومی بودن آن است. به این معنی که حداقل از نظر نرم ­افزاری (هم نرم ­افزار کنترلی دستگاه و هم نرم ­افزار مدیریت) داخلی بوده و جلو تخلّف های زیادی گرفته شده است.

در نظر داشته باشید که هر دستگاهی که برنامه پذیر باشد می­تواند با روشهای هدفمند مضرّ برنامه ریزی شده یا اینکه مورد هک قرار بگیرد که با تولید بومی آن جلو بسیاری از این موارد گرفته شده است. در واقع، تولیدات بومی در حوزه تجهیزات بازرسی و مدیریت و کنترل تردد عملا می توانند از خروج برخی اطلاعات مهم کشورمان به خارج جلوگیری کرده و در حین حال با تعریف سامانه های بومی که کنترل آن ها کاملا دراختیار خود ماست، از سوءاستفاده های احتمالی بیگانگان جلوگیری کنند.

از طرفی پردازش تردد در محصولات یاد شده با روشهای نوین و الگوریتم های به روز دنیا انجام می ­شود و با هزینه تمام شده معقول که بسیار کمتر از نمونه های خارجی آن است در اختیار مشتریان قرار می ­گیرد. از این منظر، محصولاتی با کیفیت با هزینه ای به مراتب کمتر از نمونه های مشابه خارجی اما هم طراز با آن ها (از نظر کیفیت) تولید می شود که جدای از تامین نیازهای داخلی کشورمان، در ادامه راه می تواند مسیری را برای صادرات آن ها به دیگر کشورها نیز هموار سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس