کد خبر 1277066
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
قتل

نگهبان میانسال وقتی نیمه شب با دو دزد روبه رو شد به سمت آنها شلیک کرد و یکی از آنها را کُشت.

به گزارش مشرق، رسیدگی به این پرونده از یک سال قبل به دنبال شنیده شدن صدای شلیک چند تیر در زمین های کشاورزی در ورامین آغاز شد .صدای شلیک شبانه باعث شد تا اهالی محله بلافاصله به زمین کشاورزی بروند. آنها با جسد مرد جوانی روبه رو شدند که گلوله خورده بود. نگهبان ۴۵ ساله به نام داوود که به سمت وی شلیک کرده بود گفت مرد ناشناس و دوستش قصد سرقت  از دامداری را داشته‌اند که هدف شلیک قرار گرفته‌اند .شاهدان با اروزانس تماس گرفتند اما مرد ناشناس به خاطر شدت خونریزی جان سپرد.

با مرگ مرد ناشناس ماموران پلیس در جریان قرار گرفتند و پیگیر ماجرا شدند .جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل و داوود نیز بازداشت شد.

وی گفت :من سال هاست در زمین کشاورزی بزرگی که در آن یک دامداری و یک کارگاه بزرگ  قراردارد مشغول به کار هستم. نیمه شب بود که دو مرد ناشناس که صورتهایشان را پوشانده بودند وارد زمین کشاورزی  شدند. آنها قصد سرقت از دامداری را داشتند که سر و صدا کردم و به آنها ایست دادم اما آنها به سمت من حمله ور شدند و من برای دفاع از جانم ناچار به شلیک شدم ولی قصد کشتن هیچ یک از آنها را نداشتم.

در بررسی‌های پلیسی مشخص شد قربانی ۳۰ ساله که شاپور نام داشت چند سابقه سرقت در پرونده‌اش دارد.

با افشای این ماجرا،پلیس در ادامه تحقیقات دریافت نگهبان جوان مجوز حمل سلاح داشته است.

با افشای این ماجرا و در حالی که اولیا یدم درخواست قصاص را مطرح کرده بودند،  برای داوود کیفرخواست صادر شد. اما وی قبل از جلسه دادگاه توانست رضایت اولیای دم را جلب کند.وی از قصاص دهایی یافت و از جنبه عمومی جرم در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران از خود دفاع کرد.

جلسه دادگاه قتل دزد

در ابتدای جلسه نماینده دادستان کیفرخواست را خواند و گفت: با توجه به رضایت اولیای دم از جنبه عمومی جرم و طبق ماده ۶۱۲ برای داوود تقاضای مجازات دارم.

وقتی متهم در جایگاه ویژه ایستاد گفت: من سال ها بود نگهبان زمین کشاورزی بودم .صاحب زمین از همان سال اول به خاطر شرایط شغلی ام  برایم اسلحه تهیه و مجوز حمل آن را نیز گرفته بود .من اسلحه داشتم تا بتوانم از زمین کشاورزی ،چراگاه ،دامداری و کارگاه محافظت کنم. آن شب خواب بودم که متوجه حضور دو دزد  شدم.من سر و صدا کردم تا آنها بترسند و فرار کنند اما به سمتم حمله کردند .من چند بار ایست دادم اما هیچ توجهی نکردند و من ناچار به شلیک شدم. اما قصد قتل نداشتم.

وی ادامه داد: من برای دفاع از خودم ناچار به این کار شدم. من حتی صورت آنها را ندیده بودم و خصومتی با آنها نداشتم. من ناچار به شلیک شدم.

وی به قضات دادگاه گفت: در مدتی که زندان بودم ،صاحب کارگاه و دامداری توانستند با پرداخت دیه رضایت اولیای‌دم را جلب کند و من از قصاص رهایی یافتم. حالا هم از قضات دادگاه تقاضا دارم در مجازات تخفیف قائل شوند.

با پایان دفاعیات متهم، قضات وارد شور شدند تا رای صادر کنند.

منبع: رکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    64 2
    شرم بر قانون و سیستم قضایی ما باد. دزد بی‌شرف و بی‌شرم در حال دزدی کشته شده. خوب به درک. ما هم بریم دزدی. اون دنیا هم شاید تبصره خورد به جای بدهکاری طلبکار شدیم.
    • DE ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      2 20
      بهتر زود قضاوت نکنیم فکر می کنم مشرق تمام قضیه را خوب شرح نداده و گرنه قانون برای دفاع به سارق حق نمی ده
    • FI ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      4 1
      متاسفانه در ایران هر ماده و تبصره بر اساس احکام اسلامی تعیین شده و با مسائل روز مناسبتی نداره. والا در موقعیت فعلی ایران در دوره ای که لات و لات بازی, اعتیاد و زورگیری و... غیره غوغا میکند, باید افراد با سوابق قضایی که شناسنامه دار هستند و معتادین, دیه خونشان بر اساس بز و گوسفند تعیین بشه, اگر همچین اتفاقی افتاد, فردی که قربانی عمل انجام شده قرار گرفته کمتر صدمه خواهد دید, و بلاشک وقتی هر اخلال گر اجتماعی قیمت جان خود را بداند که بیشتر از بز نمی ارزد, و انسان به حساب نمی آید, پس جرم و جنایت هم کم خواهد شد.
    • کارشناس IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      2 0
      اگر با دزدان مدارا نمیکردند بیش از 90 درصد مسئولان باید در زندان بودند
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    42 0
    ای دستت درد نکنه کار خوبی کردی . جماعتی را از شر آن سارق نجات دادی
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    37 1
    متاسفانه مملکت وضع مناسبی ندارد. جای جلاد و شهید کاملا عوض شده و جلاد به خوبی از جرم خود رهاست
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 3
      قانون برای قتل سختگیرانه عمل میکنه ، نمیشه کسی رو بخاطر دزدی کُشت ، چون مجازات دزدی که اعدام نیست ، بهتر بود به جای اسلحه از سگ استفاده میکرد
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      4 0
      اونوقت اگر سارق اسلحه داشت و سگ و خود نگهبان رو کشت حکمش چیه؟!
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      1 0
      اگه سارق بخواد نگهبان رو بکُشه بنابراین نگهبان اگه راهی به جز کُشتن دزد نداشته باشه اونوقت نگهبان قصاص نمیشه ولی اگه نگهبان راه دیگه ای برای دفاع از خود داشته باشه اما دزد رو بکُشه بازم نگهبان قصاص میشه
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    29 0
    منظور از جلاد همان دزد حرامی است ، و منظور از شهید همان نگهبان وفادار است.
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    46 0
    اخه این چه قانونیه بد بخت مجوز داشته نگهبان بوده دوتا دزد حروم لقمه میان سرقت برای انجام وظیفه اش طرف به اونا شلیک می کنه و یکی می میره حالا این نگهبان بدبخته که باید تقاص مس بده واقعا گندش رو در اوردید تمام قانون های این مملکت با دزدا است و از اونا حمایت می کنه همین میشه که سر تا سر مملکت رو فساد گرفته و دزدها هر روز قدرتمند تر از دیروز هستند
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 37
      احتمالا از فامیل های نگهبانی خخخخ نخیر اگه هرکی اسلحه داره بتونه همه را بکشه که نمیشه.میتونست تیر هوایی شلیک کنه.امثالی مثل تو گندش را درآوردند که از قاتل حمایت میکنند
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    28 1
    مملکت اسلامی که نزدیک بود سر مدافع از مال و جانش بالای دار برود و میلیون ها تومان دیه به خانواده سارق بدهد! باید پاشم جمع کنم برم یمن یا لبنان و اگر نشد تلاویو زندگی کنم!
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    39 0
    خوب شد فهمیدیم کسی اومد دزدی باید نوازشش کنیم بگیم بیا ثمره زندگیمون رو دو دستی بردار و ببر.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    24 0
    دمش گرم که زد دزد رو نفله کرد . متاسفانه تو ایران قانون به نفع کلاه برداران و دزدها است وگرنه این فرد حتی یک شب را هم نباید در زندان بگذارند چه برسه به اینکه دیه هم بخواهد بدهد.اگه قوانین درست حسابی داشتیم آنقدر دزدها پرو نمی شدند .تو بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا قتل دفاع از خود هیچ جرمی برا فرد قاتل ندارد.
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    27 0
    اگر کار نگهبان جرمه چرا بهش مجوز حمل سلاح رو دادند منطق حکم میکنه که مالک از اموالش حراست و محافظت کنه و اگر نگهبان بخت برگشته بوظیفه ذاتیش عمل نمی کرد متهم به هزار و یک وصله میشد باید چوب درست عمل نکردنشو می‌خورد حالا هم که بدرستی بوظیفه اش عمل کرده باز هم باید چوب بخوره دفاع از جان و اموال هم مشروعه پس دیگه مجازات چه صیغه ایه
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    14 0
    دمت گرم که رو به درک واصل کردی.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    17 0
    اگه مقتول هوای دزدی و مال مردم خوری به سرش نمیزد این بنده خدا به اون نگاه چپ هم نمیکرد.اگه تیر نمینداخت و میگرفتن خفش میکردن و تا بیست سال قاتل شناخته نمیشد چی؟ واقعا که قانون های تکی داریم تو دنیا
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    9 0
    تو همه جای دنیا اگه فردی به اجازه وارد زمین شخصی بشه و به سمت مالک هجوم بیاره مالک می‌تونه با تیر بزنتش. ولی ما باید بگیم عزیزم بیا چاقو رو بکن تو شکم ما!
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    8 0
    واقعا دفاع جرم است ؟؟؟؟؟!!!!!
  • امین IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 2
    انشاالله هر چه زودتر وضع بهتر بشه وضعیت فرهنگی و اعتقادی و اعتمادی جامعه را از بین بردند.
  • فرید IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    9 1
    هیج کجای این دنیا مثل ایران دزد ها و خلاف کارها تحت الحمایه قانون نیستن، نگهبان و محیط بان و پلیس نگون بخت باید برن بالای دار چون دزد بی شرف رو برای انجام وظیفه قانونی به درک واصل کردن...
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    9 0
    اگر هم صابکارش دیه را جور نمیکرد خود ما مردم پولش را می دادیم دمت گرم چرا گذاشتی دومی در بره باید هر دو را میزدی که متوجه بشوند در جامعه اسلامی سلب امنیت تحمل نمیشه طرف اومده حمله کرده بهش طلبکارش هم هستن
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 0
    نگهبان چه گناهی کرده؟ اگر جلوی دزدها را نمیگرفت فردا به جرم خیانت در امانت، یا همکاری با دزدان یا ... و شاید هم دزدی بازخواست و محاکمه میشد. این که دزدی میدانی بود و مجرم معلوم، نگهبان بیچاره باید تاوان پس بدهد! چه رسد به دزدان یقه سفید! واقعا که بیخود نیست این همه دزد در بین مسئولین داریم.
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 0
    دزد توی زمین کشته شده دیه هم گرفتن بابتش؟ یا خدا...
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    1 0
    من شنیدم کسی که دزد خونه اش رو زده بود البته با چماقی چیزی دست و پایی شکسته بود مجبور شد چند برابر مال دزدی دیه بده تا اقا دزده رضایت بده .تو رو خدا یه فکری به حال این قوانین بکنید دزدها خیلی زبون دراز و پر رو شدن تعداد شونم زیاد شده دیگه شب روز نداره هر وقت عشق شون کشید می دزدن
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    1 0
    دلم برای نیروهای جان برکف نیروی انتظامی که جانم به فدایشان باد. خیلی می سوزد .آنها با هزار زحمت و از خودگذشتگی مجرمین را می گیرند و آقایان قاضی به راحتی آنها را آزاد می کنند .کیست که این را نمی داند . لعنت خداوند بر مجریان قوانین آبکی و من درآوردی . که اینقدر احساسات پاک مردم را جریحه دار می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس