کد خبر 1276786
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶
.

رئیس جمهور ترکیه اذعان کرد تلاش چندین ساله برای بهبود روابط با غرب و آمریکا بی نتیجه بوده است.

به گزارش مشرق، شش حزب صاحب کرسی در پارلمان ترکیه و رجب طیب اردغان رئیس جمهوری این کشور بعد از چند سال به این نتیجه رسیدند که بجای تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا و رفاقت با آمریکا در سیاست خارجی کشور اولویت را به همکاری با کشورهای همسایه و منطقه بدهند.

حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه به ریاست "رجب طیب اردوغان" که تا ۲ سال دیگر فرصت برگزاری انتخابات ۲۰۲۳ را داراست با اعتراضات برگزاری انتخابات زود هنگام روبروست و این آتشی است که جوبایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا وعده انتخابتی داده بود.

لغو خرید تجهیزات نظامی از آمریکا و منع سفارش سیستم دفاع موشکی از روسیه(بلوک شرق) به جرم عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به چالشی برای آنکارا تبدیل شد و ترکیه را دست خالی از غرب بازگرداند حتی تهدیدات گسیل کردن مهاجران بسمت غرب هم به جایی نرسید.

درحالی که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ترکیه، قرار است تابستان سال ۲۰۲۳ برگزار شود مخالفان، برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار هستند.

مردم ترکیه اوایل بهار سال گذشته ۱۳۹۷ طی یک همه پرسی به تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی رای دادند و در جریان انتخابات زودهنگام ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ (سوم تیرماه ۱۳۹۷) رجب طیب اردوغان به عنوان نخستین رئیس جمهور در نظام جدید انتخاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • فرزین IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    13 2
    این ها تخته شون کمه
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      5 1
      دقيقأ همینطوره ، وگرنه بالای قبر آمریکا و اروپا نمی‌نشستن فاتحه بخونن چون مرده توشون نیست!!!!!
  • GB ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    13 10
    ترکیه داره مسیری رو میره که ده سال دیگه بر قله اقتصاد و قدرت نظامی سیاسی درجه یک دنیا منتهی میشه.طبیعیه سردمداران استعمار چشم دیدن یک قدرت نو ظهور اون هم از جنس اسلامی ترکی رو ندارن و تمام تلاششون رو برای کشیدن ترمز این قدرت نو ظهور میکنن ولی بعید بنظر میرسه با این مدل کارها ضربه بزرگی به این حرکت وارد بشه.ترکیه امارات و عربستان نیست که با یک تحریم تسلیحاتی تسلیم بشه و کرنش کنه.ده سال قبل درخواست پهپاد اطلاعاتی از ناتو و آمریکا داشت و وقتی دید اونها چشم دیدن تسلط هوایی ترکیه رو ندارن امروز بهترین پهپاد های تهاجمی اطلاعاتی رو داره میسازه .پنج سال دیگه هم جنگنده نسل پنج خلا اف 35 هارو پر خواهد کرد.اقتصاد این کشور هم با رشد 21 درصدی بعد از انگلیس بیشترین رشد در دنیارو داره و ده سال بعد جزء پنج اقتصاد برتر دنیا خواهد شد.به معنای واقعی کلمه ترکیه پیچ تاریخی خودش رو طی میکنه اگر مردم این پیچ رو بدرستی رد کنن یک کشور پیشرفته از هر لحاظ رو خواهند داشت
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    10 6
    ترکیه هم از غرب امتیاز می گیرد و هم شرق به او امتیاز می دهد و با ر دو راوبط حسنه دارد. این کشور یکی از قدرت های بزرگ اقتصادی جهان تا جند سال دیگر خواهد شد و در حال حاضر هم پیشرفته ترین و بزرگنرین قئذت اقتصادی جهان اسلام است. تا حدود 15 سال قبل اقتصاد ایران از اقتصاد ترکیه بزرگتر بود اقتصاد ایران روز به روز با تنش هایی که دنیا دارد آب رفت و کوچتر و مردمش فقیرتر شدن ولی اقتصاد ترکیه پیشرفت زیادی نمود بطوری که امروز اقتصاد این کشور دو برابر ایران شده. پیشرفت های حیرت انگیرش در جنگ قره باغ مشخص شد و در حال حاضر ششمین قدرت نظامی جهان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس