رضا شیوا

رئیس شورای رقابت گفت: در عمل فقط دو خودروساز اصلی داریم و مابقی، مونتاژکارهای خودرو و سی. کی. دی‌کار بوده که مانند قارچ در حال رشد هستند.

به گزارش مشرق، رضا شیوا امروز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این روزها دوباره موضوع واردات خودرو به کشور مطرح شده که در دولت گذشته به دلیل مشکلات ارزی با آن مخالفت می‌شد؛ برخی این طرح را مخالف موضوع اقتصاد مقاومتی و در جهت تضعیف تولید داخلی برشمرده‌اند.

وی بیان‌داشت: اگر می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کرده و محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب داشته باشیم، باید بازار رقابتی ایجاد کنیم، زیرا در رقابت است که می‌توان کیفیت و بهره‌وری را ارتقا داد.

شیوا تاکید کرد: این شورا در تعامل با مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال خارج کردن بازار خودرو از انحصار است و در این زمینه بر واردات خودروهای پُرتیراژی که عامه مردم توان خرید آنها را داشته باشند تاکید داریم.

رئیس شورای رقابت تصریح‌کرد: در حال حاضر بازار خودروی ایران انحصاری است و در این سال‌ها هراندازه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش تلاش کردند نتوانستند خودروسازهای جدیدی را وارد عرصه تولید کنند و این اتفاق خوشایندی نیست.

شیوا گفت: برخی می‌گویند در حال حاضر بیش از ۱۵ خودروساز داریم و به نوعی با واردات خودرو مخالفت می‌کنند، در حالی که این طور نیست و ما در عمل فقط دو خودروساز اصلی داریم و مابقی، مونتاژکارهای خودرو و سی. کی. دی‌کار بوده که مانند قارچ در حال رشد هستند که آنها نیز بی‌حساب و کتاب ارز مصرف کرده و در نهایت هیچ کنترلی بر قیمت تولیدات‌شان نیز نبوده است.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: بر این اساس بهتر است که واردات خودرو سر و سامانی داشته باشد و خودروهایی که قرار است وارد شوند در حد توان و قدرت خرید مردم باشد و مصرف عامه است.

وی با تقسیم‌بندی خودروها به کوچک، متوسط و بزرگ، افزود: با انجام واردات، بازار هر دسته از این خودروها که رقابتی شود، آن‌گاه می‌توان خودروهای داخلی را از شمول قیمت‌گذاری خارج کرد تا با خودروهای وارداتی رقابت کنند و مطمئناً ما طرفدار رقابت هستیم.

شیوا تصریح کرد: برخی می‌گویند واردات خودرو در تعرض با اقتصاد مقاومتی است. در حالیکه اینگونه نیست و تولیدات اقتصاد مقاومتی باید در سطح خوبی باشد. واردات خودرو نه تنها به اقتصاد مقاومتی ضربه نمی‌زند، بلکه معادل آن است، زیرا اقتصاد مقاومتی باید به تولیداتی منجر شود که رضایت مردم را به دنبال داشته باشد که این مهم از طریق رقابت حاصل می‌شود. رقابتی شدن اقتصاد منجر می‌شود که قیمت به حداقل برسد و کیفیت و کارایی بالا رود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع مقیاس تولید، گفت: برخی فکر می‌کنند که با تولید سالیانه ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو می‌تواند به سودآوری رسید، اما این روزها تیراژ کمتر از یک میلیون دستگاه در سال صرفه اقتصادی ندارد و این مهم نیز با رقابت امکان پذیر است. رقابت منجر به رشد اقتصاد و صنایع مختلف می‌شود؛ اگر رقابت نباشد کیفیت و کارایی پایین خواهد بود و ما نباید نگرانی داشته باشیم که اگر رقابت شود به اقتصاد مقاومتی صدمه وارد می‌شود؛ اقتصاد مقاومتی برابر با اقتصاد رقابتی است.

رئیس شورای رقابت یادآور شد: این شورا از چند سال پیش با مکاتبه با هیأت وزیران، خواستار برنامه‌ریزی برای آزاد شدن واردات خودروهای پرتیراژ به منظور شکل گرفتن رقابت در بازار خودروی کشور شده بود و حتی خودروسازان داخلی بارها و بارها موافقت خود را با آن اعلام کردند؛ این یعنی اینکه توان رقابت در خود می‌بینند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 1
    ظلم نکنید به ملت یک میلیون تولید خودرو کم بهراحتی میتونید با چین تهات رکنید ملت نجات بدید از دست مافیا نه خونه میتونیم بخریم نه ماشین امید به زندگی خیلی کم شده چراانقدملتون اذیت میکنید مگه چیکارتون کردن
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      3 0
      واقعا ازاذیت وازارمردم لذت میبرید هدفتان اینه که حتی مردم خبرش روهم نشنوند مبادا یک لحظه شادی دردل این مردم شوربخت ایجاد شود قیمت ارز رابا شعبده بازی ظرف ۲تا۳سال ۱۰برابرکردین خانه وماشین را تواین مدت ۱۵برابر!!!!!!!!!!!کردید موادغذایی و....همه چیز هفتگی !!!!!!افزایش قیمت دارند صدای خرد شدن استخوانهای مردم نگون بخت گوش فلک راکر کرده خانه وماشین دارشدن راشماها به رویای محال تبدیل کردید چه کسانی مخالف واردات هستند ایا اینها درحلقه مخوف انحصار ماشین داخلی جای دارند قطعا شما ازسر دلسوزی کشور وبهانه هایی مثل خروج ارز و...مخالف واردات نیستید اگردلسوز مردم مستضعف بودید اینهمه بلا سر زندگی وسفره های خالی مردم نمی اوردیدچرااینهمه اه وناله دراخرت برای خود میخرید
  • بوئین زهرا IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    قطعا ً اقشار محتلف مردم ، متناسب با بودجه خودشون موافق هم واردات متناسبب با قدرت خریدشون هستند و هم اینکه این و گوی میدان برای داخلی ها در رقابت برابر و سالم با خودروهای خارجی
  • محمد IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 0
    سی یا چهل هزار خودرو در سال تولید میکنند که با فروش قیمتهای فضایی برای خرید یک خودرو باید پول سه خودرو پرداخت شود این همان چیزی است که خودرو سازان میخواهند قیمت فروش سه خودرو در ازای تحویل یک خودرو ... کاسبی از این بهتر هم میشود ؟؟؟
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    شورای رقابت خودروهای داخلی روسامان دهی کردکافیه
  • فیروز IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    برادر من هر وقت قدرت و مدیریت ساماندهی ( از تولید تا قیمت گذاری و تحویل بموقع) خودروی داخلی را داشتید آنوقت ادعا بفرمایید من شهروند این اظهار نظر شما را به حساب دلواپسی تان می گذارم نه دلسوزی
  • رهام حسامی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 15
    اصلا واردات خودرو لازم نیست .بدین دست سپاه تا بسازه و بهترین و مدرنترین را میسازه .کلا این شرکتها را بدن دست سپاه مثل پهپاد و موشکی و سد سازی و هواپیمایی پیشرفت میکنیم
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 0
      متاسفانه این فکر غلط و مسخره در بین مسئولین اجرایی هم وجود داره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس