افغانستان

احمد مسعود گفت: اگر در پنجشیر مقاومت صورت نمی‌گرفت، مانند سایر ولایات افغانستان تسلیم می‌شد، اما مقاومت در این ولایت تا همین لحظه هم ادامه دارد و دلیل آن هیچگاه منافع شخصی نبوده است.

به گزارش مشرق، «احمد مسعود» فرمانده جبهه پنجشیر در گفت‌وگو با محمدحسین جعفریان، روزنامه‌نگار آزاد گفت: ما به هیچ عنوان جنگ را بر کسی تحمیل نکردیم و همیشه درِ مذاکره را باز گذاشتیم و این تصمیم دیگران بود که جنگ را بر ما تحمیل کردند.

وی افزود: ما پیش‌بینی می‌کردیم که این گروه، هیچ باوری به حقوق انسان، حقوق زن و آزادی ندارد و یک گروه تمامیت‌خواه است و دقیقاً بعد از قدرت‌گرفتن هم چنین شد.

مسعود افرود: مبارزه ما برای ارزش‌هایی بود که برای مردم ما و ملت ما به عنوان خطوط صلح مطرح است و ما طی دهه‌های گذشته شهید دادیم تا این ارزش‌ها حفظ شود و هیچ‌گاه در این راه بر اساس منافع و تصمیم شخصی کاری نکردیم.

وی ادامه داد: ما هیچ‌گاه به کسی حمله نکردیم و تنها، زمانی که به خانه‌های ما حمله شد مجبور شدیم از خود دفاع کنیم. وظیفه دفاع از شهروند و مردم افغانستان یک وظیفه شرعی است و ما در مقابل گروهی که جان و زندگی مردم را به خطر انداخته از مردم دفاع خواهیم کرد.

مسعود با بیان اینکه پیش از این، صحبت از حکومت فراگیر بود، گفت: دیدیم که از نظر این گروه، حکومت فراگیر به چه معناست و تا زمانی که برقراری ارزش‌ها به مبارزه ادامه خواهیم داد.

این در حالی است که طالبان اعلام کرده که دولت فعلی، دولت موقت است و در دولت بعدی، تنوع اقوام رعایت خواهد شد.

وی همچنین گفت: مبارزه ما برای آزادی مردم افغانستان است و به یک جغرافیای خاص منحصر نخواهد بود.

طی یک ماه گذشته، طالبان علیه مردم پشتون نیز در قندهار اقداماتی انجام داد. کوچ اجباری و قتل‌هایی که در این منطقه صورت گرفت همچین کوچ اجباری ‌که در دایکندی و در مورد مردم هزاره صورت گرفته و قتل‌هایی که صورت گرفته، بسیار فراتر ار پنجشیر است.

مسعود اظهار داشت: مبارزه ما برای تمام مردم افغانستان است و به یک قوم و جغرافیا مربوط نمی‌شود و برای استقلال و آزادی و عدالت افغانستان است.

احمد مسعود در رابطه با همسایگان افغانستان نیز گفت: از همسایه‌ها به دلیل عدم به رسمیت پ‌شناختن طالبان سپاسگزاریم و خواستار این هستیم که طالبان را به رسمیت نشناسند و تلاش خود را برای تشکیل دولت فراگیر افزایش دهند به خصوص مردم ایران که حمایت خود را به صورت توصیف‌ناپذیری نشان دادند و امیداوریم که دولت‌ها نیز با تصمیم درست، مانع جنگ در افغانستان شوند و به ثبات در این کشور و در منطقه کمک کنند.

وی تصریح کرد: تنهاراه افغانستان، یک دولت فراگیر و واگذاری قدرت به مردم است و تنها این دولت است که قادر است عدالت را تأمین کند و به‌غیر از این، راه دیگری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کنار گذاشتن سلاح، به صلح منجر می‌شود، گفت: در کشورهایی مثل کره شمالی نیز امنیت به طور کامل برقرار است و کسی شاهد جنگ نیست، اما باید در نظر داشت که آزادی و عدالت، بالاتر از همه چیز است و امنیتی که تحت استبداد، ظلم و ستم و ترس و وحشت باشد مقطعی بوده و در دل خود مشکلات بساری را به همراه خواهد داشت.

مسعود همچنین گفت: اگر در پنجشیر مقاومت صورت نمی‌گرفت، مانند سایر ولایات افغانستان تسلیم می‌شد و اما در این ولایت مقاومت صورت گرفت و تا همین لحظه هم ادامه دارد و دلیل آن منافع شخصی نبوده و مبارزه ما تنها برای آزادی و عدالت است و حاضر هستیم در این راه کشته شویم.

وی درباره اخبار حاکی از بروز اختلاف داخلی در جبهه پنجشیر و امرالله صالح گفت: صالح موافق مقاومت بوده و هیچ‌گونه مخالفتی در این زمینه ندارد و در حال حاضر به هیچ عنوان در جبهه مقاومت اختلاف وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از کشوری درخواست کمک شده است، گفت: هر کشوری که به حاضر به کمک به مردم باشد و باعث شود بار دیگر استقلال، آزادی و برابری برگردد و باعث انسجام مردم در افغانستان شود از این موضوع استقبال می‌کنیم، اما تا امروز به هیچ عنوان از هیچ کشوری شخصاً درخواست کمک علنی نکردم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گروه‌های مختلف از ترویست‌ها در افغانستان فعال هستند، مدعی شد که افغانستان به خانه تروریسم جهانی تبدیل شده و او به دنبال جلوگیری از این موضوع بوده و وهر کشوری که بخواهد به این موضوع کند از آن استقبال خواهد کرد.

وی درباره درخواست کمک از آمریکا و انتشار مقاله در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نیز گفت: درباره مقاله در یک شرایط سخت و اضطراری در پنجشیر دوستانی بودند که تلاش داشتند در هر صورت کمکی انجام گیرد و به این دلیل که مردم افغانستان آمریکا را مسبب عوامل پیش آمده می‌دانستد و من در پنجشیر حضور داشتم و مقاله‌ای چاپ شد که من از کمک‌خواستن در آن اطلاعی نداشتم و دوستان گفته بودند که به این دلیل که آمریکا مسبب عوامل است باید در این زمینه نیر کمک کند که نتیجه‌ای در بر نداشت.

وی گفت: اگر کشوری حاضر به کمک به مردم افغانستان شد استقبال خواهیم کرد، اما اگر چنین کمکی صورت نگیرد ما به تنهایی به مبارزه خود در استقلال افغانستان ادامه خواهیم داد.

مسعود همچنین در پایان این گفت‌وگو، درباره علاقه خود به علم کیهان‌شناسی و ادبیات نیز گفت: زمانی از پدرم پرسیدند: «دوست دارید پسرتان چکاره شود؟» پدرم پاسخ داد: «دیپلمات.» گفتند: «حیف است شما نظامی باشید، پسرتان نباشد...» پدرم گفتند: «بگذار حیف باشد.»

وی مدعی شد: امروز همراهی با مردم مظلوم افغانستان بر دوش من گذاشته شده است و در مقابل ناعدالتی و ظلم، سکوت نخواهیم کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • بهمن IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    34 17
    چه زیبا و با وقار و بافرهنگ صحبت می کند این است بر امده از فرهنگ ایران
    • بنده خدا IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      15 10
      درودبرشرفت واقعاکه فرزندهمان شیرپنجشیری
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      دقیقا
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    21 10
    اگر بدون تعصب وجهت گیری و تنها باوجدان وخردمندانه به سخنانش گوش بدیم ،میبینیم که طرفِ درست،طرفِ احمدمسعودهست که به نوعی فرزند ایران هم‌هست. اما دریغ که به قول حافظ: فلک به مردمِ نادان دهد زمامِ مراد تو اهل دانش و فضلی،همین گناهت بس
    • GB ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      18 12
      به همان اندازه که ربع پهلوی ایرانی است. حرف دلت را بزن/
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      12 13
      اتفاقأ اگر بدون تعصب نگاه کنیم میبینیم که این طرف آدم غربی‌ها و صهیونیست‌ها هست، کاملا مشخصه!!!!
  • FR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 4
    با کی راه مذاکره را باز گذاشتید ؟!
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      از اقای شریعتمدای میپرسیم
  • محسن IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 5
    دلمان سوخت که موفق نشد پنجشیر را نگه دارد
  • آراز RU ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    21 11
    در پنجشیر هم مقاومتی صورت نگرفت که فقط تو یه خرده ژست گرفتی و اینکه شهرها در اختیارته و بعد شد کوهها و دره‌ها و بعد هم فقط جاهای صعب العبور و در نهایت هم از تاجیکستان سربرآوردی. مقاومت اینطوری مثل اون شیر بی یال و دم و اشکم است مسعود. فکر کنم بری همون درس و مشقتو بچسبی بهتره. اقلا بذار ابهت احمدشاه مسعود دست نخورده بماند
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      2 2
      مقاومت به چه می گویید؟ حتما باید تمام زنان و کودکان پنجشیری را به آتش طالبان به کشتن می داد تا مقاومت کرده باشد، جنگ چریکی همین است دیگر، به دشمن اجازه ورود به منطقه را می دهی وقتی وارد شد آنقدر از جایی که نداند و نفهمد به او ضربه می زنی تا مجبور به خروج شود، دقیقا کاری که احمد شاه مسعود هم با شما کرد، مگر ارتش شوروی کم وارد پنجشیر شد، در ده سال حضور همان کشوری که شما با پرچم آن کامنت گذاشته ای در افغانستان بارها و بارها پنجشیر تا بازارک به دست شوروی افتاد ولی وقتی جنگ وارد روستاها و دره های فرعی می شد به قدری روسها تلفات می دادند که دوباره از پنجشیر عقب نشینی می کردند، یا مثلا در غزه، رژیم صهیونیستی غزه را تحت اشغال داشت اما آنقدر جنگ چریکی شدتا مجبور به عقب نشینی از غزه شد و تا امروز هم دارد از غزه سیلی می خورد، یا درجنوب لبنان اوّل ارتش رژیم صیهونیستی وارد خاک لبنان شد ولی بعد آنقدر جنگ چریکی شدت گرفت که در تمام جنگ هایی که در جنوب لبنان صورت گرفت که جنگ 33 روزه آخرین آنها بود، صیهونیست ها مجبور به فرار شدند تا از تلفات خود کم کنند، یا مثلا در ویتنام، ویت کنگ ها اجازه می دادند تا آمریکایی ها مناطقی را در ویتنام شمالی بگیرند بعد به آنها به قدری حمله می کردند که آمریکایی ها و ارتش ویتنام جنوبی مسافت زیادی را عقب نشینی کنند؛ جنگ چریکی هیچ وقت برای متوقف کردن دشمن نیست چون هر واحد نظامی را فقط نظیر آن می تواند متوقف کند همانطور که در جنگ ارتش توانست در غرب کرخه لشگرهای زرهی و.. عراق را متوقف کند ولی بیشترین تلفات در جنوب خوزستان جایی که مقاومت مردمی و تکاوران نیروی دریایی جریان داشت به ارتش عراق وارد شد و پیشروی آن را کند کرد ولی مانع از پیشروی آن به سمت خرمشهر و محاصره آبادان نشد، یا مثلا در سوسنگرد ارتش و سپاه توانستند عراق را عقب برانند ولی در جنگ چریکی عراقی ها پشت سوسنگرد کلافه شده بودند، جنگ چریکی همین است، همین کشوری که شما با پرچم آن کامنت گذاشته ای استاد بیشتر چریک های مطرح جهان است ولی از احمد شاه مسعود شکست خورد، پس نگران نباشید، احمد مسعود حتی اگر شهید یا اسیر هم شود بازهم پیروز است چون هدف درستی دارد و طالبان حتی اگر پنجشیر را کامل بگیرند و احمد مسعود را هم شهید یا اسیر کنند بازهم شکست خورده اند.
  • عبدالله GB ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    10 3
    یک سؤال از کاربران عزیز مشرق‌نیوز دارم. اگر قرار بود بین طالبان و احمد مسعود، فقط یک طرف را به عنوان حکومت افغانستان تعیین کنید، حقیقتاً کدام‌یک را انتخاب می‌کردید؟ و چرا؟
    • SE ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      4 1
      طالبان چون دقیقا عین حکومت خودمان است روابط بهتری شکل میگیرد، مثل همین الان.
  • خسرو IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 1
    افغانستان دیگر روی خوش و سازندگی را نخواهد دید چون طالبان به تنهایی میخواهد آن کشور را بسازد و از طرفی تندروهای آن دارند جذب داعش میشوند که این توطئه آمریکا و کشورهای عربی است و با بجا گذاشتن میلیاردها دلار اسلحه توسط آمریکا جنگ خونین داخلی را با رفتن خود تضمین کرد که سالها طول خواهد کشید پس بهتر است مسعود فعلا کنار بکشد و تماشا کند و اجازه ندهد بیش از این توسط اروپاییها و یا اصلاحطلبان ایران تحریک شود که جنگ داخلی و نا امن کردن مرزهای ایران خواست آنها است
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    مسلمانان همواره در شناخت حسین زمان خود اشتباه کرده و خواهند کرد . این همه مردمی که برای حسین ع عزاداری می کنند ولی در هنگام طرفداری از حسین زمان خود یا کرند یا کور .
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    حرفهایش درسته موقع سختی آدم به دوست و دشمن رو میزنه تا یکی جوابش بده حکوت فراگیر یعنی در حکوت تاجیک وعزبک و هزاره و پشتو و طالب
  • DE ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 1
    بله بارزانی هم متولد ایران هست و با حمایت ایران اقلیم کردستان پایه ریزی شد ولی متاسفانه به لانه ی جاسوسی و مرکز خرابکاری شرق آسیا تبدیل شده و پنجشیر هم به خاطر نزدیمی با چین و جاده ی ابریشم و داشتن روابط با بخشی از جریانات در داخل ایران برای آمریکا و اسرائیل بسیار مهم است و می‌تواند حافظ منافع این دو کشور باشد. احمد مسعود متاسفانه ناخواسته به یک مهره ی تجزیه طلب تبدیل شده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس