هوآوی

با گذشت نزدیک به سه سال از پرونده جنجالی ادعایی واشنگتن و اتاوا علیه «منگ وانژو» مدیر ارشد شرکت هوآوی به اتهام نقض تحریم‌های ایران، کانادا این تبعه چینی را آزاد کرد.

به گزارش مشرق، به دنبال فشارهای چین به کانادا و آمریکا در پرونده بازداشت دختر بنیانگذار شرکت هوآوی و تشدید تنش‌ها بین پکن، اتاوا و واشنگتن، این شهروند چینی سرانجام آزاد شد و به کشورش برگشت.

بامداد پانزدهم آذرماه سال ۱۳۹۷ بود که رسانه‌های بین‌المللی از بازداشت «منگ وانژو» که از اعضای هیئت رئیسه «هوآوِی» و دختر بنیانگذار این شرکت ارائه‌دهنده سرویس‌های ارتباطی است، خبر دادند.

بیشتر بخوانید:

پکن: کانادا در امور قضایی داخلی چین دخالت نکند

کانادا بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی این مدیر ارشد شرکت فناوری هوآوی  را به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران است، در فرودگاه ونکوور دستگیر کرد. سخنگوی وزارت دادگستری کانادا در بیانیه‌ای گفته بود: «وانژو برای استرداد به آمریکا تحت پیگرد است»

اقدام کانادا در بازداشت منگ وانژو و طرح احتمال استرداد او به آمریکا با واکنش سریع و تند مقام‌های دولت چین مواجه شد و پکن از همان روز اول بازداشت، فشارها بر اتاوا و واشنگتن را برای آزادی این تبعه چینی آغاز کرد.

بنا بر گزارش منابع رسانه‌ای غربی، منگ وانژو مدیر ارشد شرکت هوآوی به دنبال توافق کانادا و آمریکا با چین آزاد شد و به کشورش بازگشت.

وبگاه پالتیکو در این باره گزارش داد: «منگ وانژو مدیر ارشد هوآوی روز جمعه (به وقت محلی کانادا) پس از توافق با دادستان‌های آمریکا در پرونده استرداد که به تنش بین غرب و پکن به مدت سه سال دامن زده بود، به چین بازگشت».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، ساعاتی پس از پایان نبرد حقوقی مقامات چینی بر سر پرونده منگ وانژو، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد که دو مرد کانادایی که به تلافی دستگیری وی در چین زندانی شده بودند نیز آزاد شده‌اند.

نخست‌وزیر کانادا نیمه شب جمعه (به وقت محلی کانادا) در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «کانادایی‌ها به شدت خوشحال خواهند شد که بدانند هم اکنون مایکل کووریک و مایکل اسپاوور در هواپیما هستند و دارند به خانه (کانادا) می‌آیند».

بنا بر گزارش رسانه‌ها، اظهارات ترودو در شرایطی مطرح شد که هواپیمای حامل این دو تبعه کانادایی حریم هوایی چین را ترک کرده و در حال عزیمت به کانادا بود.

کانادا مدیر ارشد «هوآوی» را آزاد کرد
منگ وانژو

به دنبال بازداشت منگ وانژو در کانادا، این دو تبعه کانادایی در چین به اتهاماتی از قبیل نقض قوانین امنیت ملی بازداشت شده بودند.

بنا بر گزارش‌ پالتیکو، پیش از آزاد شدن دو تبعه بازداشت شده کانادایی در چین، «مجموعه خیره‌کننده‌ای از رویدادهای حقوقی» در روز جمعه (دیروز) آغاز شده بود.

ابتدا منگ وانژو در اولین حضور خود در دادگاه بعد از ظهر جمعه از طریق یک ارتباط ویدئویی در دادگاه بروکلین آمریکا حضور یافت.

در این دادگاه، قاضی آمریکایی موافقتنامه مربوط به پرونده اتهام کلاهبرداری او را تأیید کرد. طبق این توافق با وزارت دادگستری آمریکا، اتهاماتی را که مبنای درخواست استرداد منگ وانژو بود، حل شد.

ساعاتی بعد در همان روز جمعه (به وقت آمریکا و کانادا)، «هدر هلمز»  قاضی دادگاه عالی بریتیش کلمبیای کانادا، درخواست کنار گذاشتن حکم استرداد منگ وانژو را تأیید کرد.

منگ وانژو مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی در خارج از دادگاه ونکوور ، قبل از ترک کانادا و عزیمت به چین، از هولمز  قاضی فدرال کانادا و مقام‌های کانادایی به خاطر پایبندی به قانون و محترم شناختن قانون از قانون تشکر کرد.

وزارت دادگستری کانادا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که منگ وانژو برای خروج از کانادا آزاد است و می‌تواند کشور را ترک کند.

پالتیکو در پایان گزارش خود درباره این پرونده جنجالی نوشت: «این مقام اجرایی (شرکت هوآوی) متهم به کلاهبرداری در ایالات متحده در ارتباط با نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران است».

به روایت این رسانه آمریکایی، منگ وانژو در جلسه پایانی حضور ویدئویی در دادگاه آمریکایی پس از اینکه قاضی اتهامات علیه او راز جمله در رابطه با نقض تحریم‌های ایران را خوانده بود، گفته بود که او «گناهکار نیست».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 0
    دم چین گرم، اگه اون دوتا حرومزاهٔ کانادایی رو نگرفته بود و به اعدام محکوم نکرده بود عمرا خانم وانژو رو آزاد میکردن!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس