سریال افرا

دقیقاً پیمان مجروح زیر تیغ جراحی همسر مسعود می‌رود که در حال جدایی از اوست و اعصاب درستی ندارد...زنده باد فیلم هندی، پاینده باد سریال ترکیه‌ای!

به گزارش مشرق،در ادبیات فقهی حوزه اقتصاد، مفهومی مهمی به نام «کَنز» وجود دارد. جدای از تفاوت‌هایی جزیی در تعاریف مختلف این واژه، کَنز کردن به مفهوم جمع کردن، انباشتن و راکد و بلااستفاده گذاشتن مال یا هر چیز باارزش است.

این واژه، دقیقاً همان اسمی است که می‌توان بر خروجی روندهای تولید آثار داستانی در سیما گذاشت. به این مفهوم که سرمایه‌های هنری نویسندگان، کارگردانان و بازیگران و عوامل تولیدی به واسطه‌ی روندهای مستعمل، کهنه، به روز نشده و سرمایه سوز دچار انباشت و رکود شده و خروجی آن، ملالت و کسالت حاکم بر بخش عمده مجموعه‌های تلویزیونی است. تازه‌ترین نمود و مصداق «کنز» در سیما، سریال «افرا» است که از شبکه 1 سیما در حال پخش است.

سریال افرا، بازگشت به دوران «کلید اسرار»!

یک کارگردان کاربلد و استانداردساز، که قبلاً توان فنی خود را در سریالی چون «آقازاده» نشان داده، در سیستم رکود و رخوت زده تولید سیما، اثری تولید می‌کند که تنها کارکرد آن پر کردن آنتن، به کشدارترین و عذاب آورترین ریتم ممکن است. یا مثلاً مهدی سلطانی، از چهره‌های فرهیخته و باسواد بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون، که قطعاً سطح توانایی و قابلیت‌های او بسیار فراتر از این است و مثلاً در نقش «جمیل» در سریال «دیوار» شمّه ای از آن را دیدیم، در این سیستم فرسوده و خسته، برای «n» امین بار همان نقش مکرّر را بازی می‌کند: انسانی زمخت، بی اعصاب، متفرعن، خشک و خشن، با همان ادبیات حق به جانب و طعنه زن، حتی با همان نحوه راه رفتن «یک کَتی»، حتی با همان نحوه ادای کلمات و شیوه یکوَری نگاه و...

فقط در سه قسمت نخست سریال، شخصیت «پیمان»(محمد صادقی) توسط سه نفر (مسعود، وحید، حاج محمود) سیلی می‌خورد و حتی توسط مسعود لگدمال می‌شود، شخصیت و غرور جوانی او له می‌گردد، اما او به دستی که به او سیلی می زند، بوسه می زند، چون «عاشق» است! این نوع مازوخیسم، این «بی شخصیتی» مفرط که به اسم «عشق» بر جوانان تحمیل می‌کنیم، چه معنایی دارد؟ اصولاً این مفهوم بیمارگونه از «عشق» که بهای آن لگدمال شدن هویت و شکستن و گردن کج کردن جلوی دیگران است، از کجا ریشه می‌گیرد و قرار است چه چیز را به مخاطب جوان خود القاء کند؟

سریال افرا، بازگشت به دوران «کلید اسرار»!

باز هم برای صدهزارمین بار، «عشق» دختر و پسری از دو طبقه اقتصادی، همان مثلاً دیوانه بازی‌های عشقولانه! پسر (با وجود این که از چپ و راست تحقیر نثارش می‌شود)؛ پدر پولدار و نخراشیده دختر که گویی نه از ایران 1400، که مستقیم از «گنج قارون» 5 دهه پیش آمده و جلوی وصال دو کبوتر عاشق را می‌گیرد و پسر که می‌خواهد خود را به او اثبات کند؛ اشک و آه‌های سوزناک و رمانتیک دختر که با صدایی لرزان می‌گوید:" من و تو به در هم نمی‌خوریم...برو دنبال زندگیت" و پسرک که با همان لحن راج کاپوری آشنا جواب می‌دهد "کجا برم؟ زندگی من تویی"؛ این شباهنگام جلوی پنجره معشوق کرکری عشقی خواندن و معرکه رمانتیک گرفتن (که فقط یک گیتار و نواختن آکورد موسیقی فیلم «لاو استوری» را کم دارد)؛ چه چه آوازه خوان روی تصاویر هزاران بار دیده شده شبگردی جوانک عاشقِ موتورسوارِ اشک ریز.... واقعاً بس نیست؟
مورد دیگر اما، مشکل خاص «افرا» نیست، بلکه افرا هم یکی از نمودها و مصادیق این معضل است و آن «گیلان زدگی» است. در این که استان گیلان، نگین سبز شمال کشور، با فرهنگ و تاریخی غنی و درخشان، یک لوکیشن زیبا و مطلوب برای تولید اثر سینمایی یا تلویزیونی است، هیچ تردیدی وجود ندارد. اما ما به طور خاص در سه چهارسال اخیر شاهد یک نوع افراط در مجموعه سازی در لوکیشن استان گیلان بوده‌ایم. گویی جغرافیای پهناور و چهارفصل ایران، این لحاف چهل تکه از تنوع قومی و طبیعی و مواریث تاریخی و فرهنگی غنی و متنوع، خالی از داستان و روایت است و در زاویه دید سیاستگذاران وتصمیم گیران سیما، رویدادها صرفاً با پس زمینه سرسبز و چشم نواز گیلان، سرشت دراماتیک پیدا می‌کنند! یا شاید (بنا به دلایلی)، سریال سازی در گیلان اصطلاحاً «راه دست» است و طبق اصطلاحات فنی تولید در سیما، دران زودتر می‌شود کار را «جمع» کرد!

سریال افرا، بازگشت به دوران «کلید اسرار»!

به هر حال، ترکیبی کارت پستالی از تصاویر سبزه و درخت و جنگل و مه و باران، با حرکت اسلوموشن و رمانتیک شخصیت‌ها در این پس زمینه با همراهی آوازهای سوزناک فولکلور گیلکی، خوراک سکانس‌های «نماهنگ» وار است که «دقایقی» کشدار و پربار بر زمان فیلم می‌افزایند.
خوشمزه اما آن جاست که «مسعود» و «مائده» و «مهتاب» در یک خانه و زیر دست حاج محمود بزرگ شده‌اند و حاج محمود هم از قدیمی‌های ذینفوذ شهر است، اما مسعود و مادرش لهجه گیلکی دارند، اما محمود و مائده و مهتاب اندک لهجه‌ای هم ندارند و «تهرونی» حرف می‌زنند!
آیا «افرا» بازنمود سال 1400 و مناسبات و روابط اجتماعی این روز و روزگار است؟ حاج محمود (مهدی سلطانی) خطاب به عروسش «مهتاب»(مینا وحید) در بیمارستان می‌گوید اگر پیمان به خواستگاری دخترش «مائده»(سارا باقری) بیاید، اسمش روی دختر می افتد! این افتادن «اسم» پسر روی دختر با یک مراسم خواستگاری، آیا به مناسبات عرف‌های رایج این زمانه، در شهرهای ایران، بازمی گردد یا مربوط به سنت‌های قدیمی دست کم چند دهه پیش‌تر در جوامع کوچک‌تری چون روستاها و عشایر است؟ 

سریال افرا، بازگشت به دوران «کلید اسرار»!

در طول روز، در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاهای ما، هزاران پسر به خواستگاری هزاران دختر می‌روند و بخشی از این خواستگاری‌ها به ازدواج ختم می‌شود و بعضی نمی‌شود. این «اسم» خواستگار روی دختر افتادن واقعاً چه صیغه‌ای است و حقیقتاً چه ارتباطی به زیست امروز جامعه ایرانی دارد؟
در سال‌های 86 و 87 سریالی ترکیه‌ای به نام «کلید اسرار» در ژانر پندآموز از سیما پخش می‌شد، که به واسطه داستان‌ها سرراست و بدون پیچیدگی، پیام‌های گل درشت اخلاقی و مستقیم گویی بیش از حد و محتوای بسیار اغراق آمیز آن، بیش از آن که پندآموز باشد، «مفرّح» بود! در این سریال، زیرآب مؤلفه‌ای به نام حساب احتمالات از اساس خورده بود، و گذر پوست در چشم به هم زدنی به دباغ خانه می‌افتاد و آدم‌ها به طرفه العینی، به مستقیم‌ترین و سرراست‌ترین شکل تاوان کارهای بدشان را پس می‌دادند. 

سریال افرا، بازگشت به دوران «کلید اسرار»!

به بیان دیگر، «مکافات عمل» نه در چرخه طبیعی و طبق قواعد و قوانین ناسوتی، که با چرخش قلم جادویی نویسنده محقق می‌شد و رویدادهایی با پایین‌ترین ضریب احتمال، همه با هم رخ می‌دادند تا آدم بدجنس تاوان پس بدهد. 
حالا حکایت سریال «افرا» است. دقیقاً همان لحظه که مائده ترک موتور پیمان می‌نشیند، موتور پیمان خراب می‌شود؛ دقیقاً همان لحظه مسعود (برادر مائده) از همان مسیر رد می‌شود و آن‌ها را می‌بیند؛ دقیقاً پیمان که مغضوب مسعود است، به سراغ شکارزنی می‌رود و در حوزه استحفاظی مسعود به دام شخص او می افتد؛ دقیقاً پیمان مجروح زیر تیغ جراحی همسر مسعود می‌رود که در حال جدایی از اوست و اعصاب درستی ندارد...زنده باد فیلم هندی، پاینده باد سریال ترکیه‌ای!
منبع: روزپلاس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • مجید دلبندم IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    26 9
    و در میان این همه که گفته شد یادی کنیم از ده ها میلیارد پول بی‌زبان که خرج تولید این مسخره بازی هندی ترکی شده و جماعت مردم ناچار با لاجبار باید وقتشان را پای این لاطاعلات بگذرانند .آیا به جای این ناقصه ها قصه خوب نیست؟ هست. آدم کاربلد نیست؟ هست مخاطب ندارد؟ دارد. تما شاید دلیل این نابکاری ها این باشد که پول از جیب بیت المال است و قرار است فقط چیزی جمع و جور شود تایم سیما را پر کند و سر این سفره چند بازیگر تکراری فقط چند بازیگر که مدام از این سریال به آن سریال میپرند نانشان را بخورند و بعد هر چند سال یکبار بعضی از این‌ها فراموش شده عده ای دیگر جولان هم زمان شبکه های تلویزیون را در مینوردند. حیف این پول و آن وقت
    • دبل IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      4 25
      فک کنم یه سوم سریال تحریفی چون گاندو هزینه ک سر افرا سوزش مشرق و اقلیت از دیده نشدن گرانترین سریال تاریخ ایران گاندو هس فقط شیش ماه گ چهار سریال دیدم نوروز رنگی احضار دودکش و الان افرا
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      25 4
      یه ثانیه گاندو شرف داره به 40 سال فیلم سریالی که تو مملکت خرج شده برای ات اشغال سازی و پر کردن جیب یه مش نمک به حروم
    • سعید IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      21 9
      جناب دبل متوهم، دقیقاً کدام قسمت سریال گاندو تحریف بود؟!!! نام ببر.همه کسانی که این سریال بهشون پرداخته بود، دارای محکومیت قضایی بودند که در این سریال فقط نام آنها تغییر کرده بود. در ضمن بر اساس چه سند و مدرکی سریال گاندو را گرانترین سریال تاریخ ایران می دونی؟!!! اگر منظورت از اقلیت ، میزان مشارکت مردم در انتخاباته ، دلیلش غیر از کرونا، عملکرد بسیار بد دولت محبوبت بود، طبیعیه وقتی دولتی بد عمل کنه، این مساله روی مشارکت مردم در انتخابات تاثیر منفی می گذاره، البته بهتره به سایر انتخابات ها در دنیا در ایام کرونا نگاه بیاندازی و ببینی که میزان مشارکت مردم با وجود کرونا و عملکرد بد دولت دوازدهم، از خیلی از کشورها بیشتر بوده است. در زمینه استقبال زیاد مردم از سریال گاندو، همین بس که تقاضاهای زیادی برای ساخت قسمت سوم این سریال صورت گرفته و صداو سیما هم مهر تاییدی بر استقبال بسیار زیاد مخاطبان از این سریال زیبا و غربگداسوز زده است. سوزش ناشی از موفقیت گاندو در جامعه باعث شده که چرت و پرت بگی، اگر گاندو مورد استقبال مردم قرار نگرفته بود، کسانی که ازشون طرفداری می کنی، اینقدر علیه این سریال ( در گاندو 1 و سیزده قسمت اول گاندو 2) شانتاژ نمی کردند و پخش قسمت های باقیمانده گاندو 2 را با تاخیر مواجه نمی کردند.
    • ناشناس IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      3 0
      ده ها میلیارد کجا بود؟
    • احمد IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      چه هندی و ترکی بازیی،اصلا سریال رو دیدی، از خودت داستان سرایی میکنی
    • ناشناس IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      جناب دبل حالت خوب نیست فکر کنم خیانتهایی که این بی سیاست ها به مملکت کردن تو این سریال به خوبی نشون داده شده انوقت چی رو دقیقا تحریف کردن میشه بفرمایید
  • دانشجو IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 7
    تحلیل درستی بود به اضافه اینکه والدین را در نظر فرزندان بیش از پیش معیوب و مقصر جلوه میداد.
  • یاسین رستمی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    شفا دادند
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    8 1
    چرا نیمه خالی سریالو می بینید..... سریال عالی نیس ولی خوبه
  • حمید IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    7 1
    اول اینکه مقایسه این سریال با کلید اسرار مقایسه کاملا بی ربطی است دوم اینکه درسته که داستان سریال تا حدی کلیشه ای هست اما نوآوری هایی هم دارد و با ایجاد چالشها و گره هایی در قصه توانسته مخاطب را جذب کند سوم اینکه هر چند نقد شامل نکات درستی هم هست اما جنبه های تخریبی آن زیاد است چهارم ، اصطلاح گیلان زدگی اغراق آمیز هست حال که تلوزیون کمی از تهران فاصله گرفته و سراغ مناطق مختلف ایران مثل کردستان ، مازندران و گیلان رفته باید مورد حمایت باشه نا نقد
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    18 0
    همه سریال یه طرف،نگاه های عقیل یه طرف! خخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      6 0
      آره دمت گرم خیلی خوب گفتی. خیلی جالب نگاه می کنه
    • A IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      5 0
      اره والا
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    9 0
    و من که کارمند دادگستری هستم تعجب میکنم یعنی آقای کارگردان یک قاضی یا وکیل پیدا نکرد باهاش مشورت کنه سرتاسر اشتباه فاحش حقوقی و قضایی هست
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      2 0
      دقیقا، کاملاً با شما موافقم. اصلا معلوم نیست فاز نویسنده و کارگردان چی بوده، سراسر سریال فقط پر شده از گافها و اشتباهات فاحش و مسخره قضایی و حقوقی.....!!!! واقعا افتضاح و باعث تاسفه......!!!!
    • الینا IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      2 0
      تا زمانیکه همه ی افراد دخیل تو ماجرای جرم پیدا نشنو قاضی حرفاشونو نشنوه نباید حکم قصاص صادر بشه.تو این سریال اصلی ترین مظنون پیدا نشده و قاضی با قاطعیت حکم قصاص صادر کرد!!!!
    • امیر IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      0 0
      واقعا گل گفتی آبروی وکلا را هم بردن با اون وکیل مسخره حاج محمود. طرف اول بهش شلیک کردن بعد اون دفاع کرده ازخودش اینا قتل عمد حسابش کردن یعنی دادگاه را هم مسخره کردن.این تو قانون دفاع مشروعه واقعا کارگردان و نویسنده بیسواد قانونه
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 1
    جای سریالهای مفرح و طنز در تلویزیون بسیار خالیست . اینهمه تلخی اینهمه گریه اینهمه مرگ و اینهمه اغراق در غمگین کردن مردم بایک داستان بی سر و ته اصلا قابل قبول نیست
    • نرگس IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      4 2
      درماه محرم وصفر،میخواهی برای تو طنزپخش کنند؟؟؟
    • مصطفی IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 7
      این سریال فقط به درد زن ها میخوره بشینن پاش گریه کنن واقعا بسه دیگه هندی بازی های زنونه
    • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 1
      عزیزم از سریال های طنز هیچ حمایتی نمی‌شود مگه پایتخت را ندیدیدپایتخت ۶ رو نصفشو سانسور کردن خوب چه فایده ای دارد که الکی خرج فیلم طنز کنن که اینا بیان سانسور کنن یا چرا بازیگرا بیان سر سکانس این همه زحمت بکشن بعد اینا بیان سانسور کنن
  • نیکا فلاحی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    14 3
    من عاشق این سریال ام
  • SE ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    7 0
    نسیمی از سریال گاندو چون طوفان صدها سریال نظیر افرا را در هم می پیچد
  • EXtremist IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 0
    وضعیت امروز سیما متاثر از روند ده ساله ی قهر سینمای ایران با انقلاب از زمان شکست فتنه ی 88 تا امروز است! چیزی که به عنوان فیلم اجتماعی (سیاه نمایی) و با حمایت جشنواره ها و سفارت خانه های غربی ، سرمایه های مشکوک و باد آورده و اختلاسی ( و بعضا صهیونیستی) در داخل کشور رو برو هستیم. گروه های فشاری هستند در روزنامه ها و چماق بدستانی در خیابان که هر کس مخالف آنها و خارج از دستور آنها برای اسلام و انقلاب حرکت کند را مورد عنایت قرار دهد (حتی به بازیگر فرعی سریال دودکش بابت رای دادن به ابراهیم رییسی رحم نکردند و الهام چرخنده رو به عراق فراری دادند - این ها جنبه های روشن و مثبت قضیه است . جنبه های منفی رو که فرار امثال صدف طاهریان و .... به خوبی نشان دادند ) - حرف بسیار است اما انحصار امروز رسانه های به اصطلاح بومی در فردایی نزدیک به انحصاری شبیه به روزنامه های زنجیره ای در دو دهه ی قبلی تبدیل خواهد شد... و هر جا انحصار باشد یهودی صهیونیستی پیدا خواهد شد تا بر آن سیطره پیدا کند. (به سبک دومدیچی)
  • امید IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 0
    جدیدا مد شده هرکی دلش هوس شمال میکنه ، برو بچ رو جمع میکنه میگه بریم شمال سریال بسازیم!
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 13
    از سریال توهمی گاندو بهتره که
    • حمید IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      6 1
      جناب 16:04: باید هم بسوزی بدبخت ، فقط یک مشت وطن فروش جاسوس و مفسد اقتصادی و طرفداران احمقشون ، حقایق گفته شده در گاندو را توهم می دانند. همه مسائل گفته شده در این سریال در مورد افراد خلافکار و تبهکار بر اساس پرونده های قضایی بود.شاید هم تو از دستگیری روح الله زم و فریدون و دری اصفهانی و... بی اطلاعی که سریال گاندو را توهم می دانی!!!!! اگر این طوره که خیلی از مرحله پرتی.
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 1
      ظریف خودتی
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      خودت توهمی هستی ! نه گاندو ! حقیقت براتون تلخه !
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      گاندو توهم نبود که واقعیت بود و هست.....واما افرا ازبخش قضایی که بگذریم پرداختن به مشکلات محیط بانان...بسیار خوبه
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      0 0
      گاندو صدای این ملت بود .... تمام واقع بین ها و روشن فکر ها گاندو رودیدن و ازش حمایت کردن.....
  • Zeraati IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 1
    سلام واقعا برام جای سواله ... مگه گلوله ای که از هر تفنگی شلیک میشه مشخصات خاص خودش را نداره پس چطور اینها نمیتونن تشخیص بدن که گلوله ی برخورد کرده با پیمان مال تفنگ مسعود نیست ... پیمان توسط شلیک مهران یا حتی ممکنه باتفنگ علیرضا توسط شخص دیگر به قتل رسید. ولی جدا از همه ی اینها عدم پشتیبانی قانون از محیط بانان واقعا جای تاسف داره اینکه تفنگ دستشون داده ولی اجازه شلیک نه... فکر کنم بعد فوت باید باهاش شلیک کنن!!
  • محمد IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 3
    یه هجمه ی عجیبی علیه این سریال راه افتاده که معلومه یه جریانی پشتشه.فکر کنم چون صدا و سیما می خواد صدور مجوز سریال های نمایش خانگی رو به دست بیاره باهاش دشمن شدند.خلاصه این سریال خوبی هست و این همه بدگویی مشخصه مغرضانه س
  • گلی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 0
    اصلا این طوری نیست
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    نگویید«تهرونی»!!!"لفظ قلم" یا"رسمی" درست است. درضمن نقدتان اگر درمورد گویش نداشتن سلطانی،صحیح باشد،درباره مائده ومهتاب-سختگیرانه است.(بستگی به هدف!!! نویسنده وکارگردان هم دارد.)
  • سوگل IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 1
    این حرفا رو راجب بهترین سریال میزنین خجالت آوره متاسفم براتون
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      راجع درسته
  • محمد IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 2
    واقعا تحلیل درستی بود سریال شبیه کلید اسرار شده و بیشتر تخیل نویسنده است مثلا تو همه سریال های ایرانی پدر خانواده بعد از ۲۰ سال سر کلش پیدا میشه واقعا فیلم هندی و مزخرف
    • ک IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      الهه منصوری قهرمان ایرانم پدرشون بعد از چند سال اومد توی ماه عسل اونا را دید از این پدرای بی غیرت زیادند
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 2
    نمی فهمم این سریال باتمام سریال های تلویزیونی -بچه مهندس ها، ازسرنوست ها،همایش(ستایش)ها،و.....چه تفاوتی دارد!!!؟؟؟ درآنها چه اتفاق ها وماجراهای هیجان انگیز وغافلگیرکننده وخارق العاده-روی داده که همین شماها درخواست ادامه سازی انها را دارید!؟ولی به سریال «افرا» که شاید غافلگیرانه ترازآنها پرداخت شده-هرچنداخرهمه سریالهاختم به خیراست- می تازید!؟
  • علی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    سلام کارگردان هم به محیط بان وهم به دکترها توهین کرده اصلا سریال خوبی نیست
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      تا موقعی که تعصب بیجا داریم به جایی نمی رسیم فیلمه فیلممم میفهمی ؟؟؟
  • فاطمه DE ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 1
    بسیار عالی بود.خیلی به جا و نقدانه.
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      2 1
      امیدوارم که اصلابدانیدنقد یعنی چی!سپس ازنقد بجا وعالی!!!حرف بزنید!
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    سریال که خالی از ایراد نیست ولی اغلب مردم جهت سرگرمی نگاه میکنن‌و خوب هست
  • قادر IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 0
    داداش .چرا فیلمی که خیلی مخاطب جذب کرده و سریالی بسیار زیبا هست داری تخریب میکنی . بهترین سریال هست تا به حال دیدم
    • علی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      بله واقعا سریال زیبایی هست من خیلی دوست دارم این سریال را
  • ناشناس IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 3
    بهترین فیلمه شما چرا الکی حرف میزنید
    • هزاردستان IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      1 1
      واقعا اونقدر تو اسایشو ارزونی داریم زندگی میکنیم که همه فکرو خیالتون رو گذاشتین برا فیلم همینم که پخش میشه باید خدامونو شکر کنیم که جایشو سانسور نکردن
  • . IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    واقعا نمیدونم فاز کارگردان چیه یه مشاور حقوقی نداشتن آخه وقتی یه قتل معلوم نیست که عمده یا غیر عمده و شاهد های اصلیش فراری هستن چجوری حکم اعدام صادر کردن واقعا مردم رو احمق فرض کردن متاسفم براشون
  • . IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 6
    اصلا از حصاری خوشم نمیاد
    • اسما IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      4 0
      خیلی دلتم بخواد کاملا مخالفم
  • M IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 1
    واقعا این سریال اینجور هم که میگید نیست بعدشم نقد درست ، نقدی هست که به نکات مثبت هم اشاره کنه ، بالاخره این سریال حسن هایی هم داشت
  • هادی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 0
    چرا سریال فقط تو شمال پس لرها چرا فیلم نمی سازند از رئیس صدا سیما رسیدگی می خواهم
  • فلق IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 2
    واقعاسریال مزخرفیه، حیف بیت المال که صرف ساختن همچین فیلمهایی میشه،انگار صداوسیماراهم مثل خیلی چیزای دیگه ول کردن به حال خودش
  • .. IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 1
    بهترین سریاله،مردمم که اگه سریال هزارتا خوبی داشته باشه،میگردن به دنبال یه بدی،یا اگرم بدی نداشته باشه، از خودشون یه چیزی در میارند،فقط بلدید ایراد بگیرید، از سریالی که اینهمه براش زحمت کشیده شده.. دست مریزاد آقای کارگردان
  • US ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 1
    چرت ترین سریال بعداز فیلم عصبانی نیستم
    • نرگس IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      به واقع سریال یا فیلمی چرت تر؟؟؟از«افرا»ندیدی!!!!! یه حرفی بزن بگنجه.شما یا هرگزسریال ایرانی تماشانمیکنی!!!یا یا یا!!!!موندم چی بگم!!!
  • ریحانهد IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 1
    خیلی سریال خوبی است هرکی نظر خودش را داره خیلی ممنون بابت پخش سریال افرا
  • سمیرا IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 1
    یعنی تنها سوالی که برا من پیش اومده اینه که اینهمه سریال داغون و بی محتوا پخش شده از تلوزیون هیچکس صداش در نیومده حالا که افرا پخش شده همه منتقد و دلسوز شدن واقعا هجمه عجیبی پشتشه. البته هر فیلمی ضعف هایی هم داره ولی سریال افرا نقاط قوتش بیشتره و خیلی آموزنده است .
  • سمیرا IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 1
    این نقد نیست تخریب کردنه و اینجور تحلیل کردن خیلی بی انصافیه. افرا سریال قشنگیه و بسیار آموزنده
  • سمیرا IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    واقعا متاسفم برا افرادی که اینجور تحلیل های غیر منطقی دارن حداقل بزارین سریال تموم شه بعد بکوبینش
  • ٠٠٠ IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    تنها سریالی که اوضاعش از بقیه بهتره
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      شما ک این نظرا زو میدین میخواین خودتون رو خاص نشون بدسن....... عر
  • سهرابی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    یک نقص دیگر نبود نیروی انتظامی و پیگیری برای دستگیری دو نفر دیگره و بررسی نوع گلوله است
  • الینا IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 0
    چه عجب یه سایتی یک تحلیل درست و حسابی از این سریال آبکی کرد.بقیه ی سایتها چنان تیتر میزنن سریال پرمخاطب این شبهای تلویزیون هر کی ندیده باشه فکر میکنه چیه.حداقل قبل از نوشتن مطلب برن تو فضای مجازی حتی خود پیج سریال نظرات مخاطبین رو ببینن بعد تیترهای قلمبه سلمبه بزنن.دو سوم سریال گذشته هیچ اتفاقی مشکلات محیط بانها رو نشون بده نیفتاده.عوامل سریال هم هر جا میرن میگن سریالمون درباره محیط بانهاست
    • ناری IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      کدام سریال تلویزیونی ،آبکی نیست!!!؟درضمن نسبت به خیلی ازسریال ها که فقط عشوه وکرشمه است-قابل تحمل است.امیدوارم شما باوجود این نظریه، ازهواداران سریال های: بچه مهندس+ازسرنوشت و....نباشید!
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 1
      نقد درست وحسابی!!!!!!؟؟؟؟ اگردریک مورد درست نقدشده بود-آنجا که باخواستگاری، اسم پسرو دختر روی هم نمی افتد-دیگر تحلیل ها!!! مغرضانه و شخصی بود.آنچه که به دل شما نقدشود ،دلیل بردرستی و حقیقت نمیشود.
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      اتفاقا یکی از منتقدای فصل چهار بچه مهندس بودم.هر چقدر سه فصل اول بچه مهندس خوب بود فصل چهار خراب کرده بودن.ولی با دیدن افرا میگم صد رحمت به بچه مهندس چهار.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 1
    اتفاقا عالیه
  • حسینی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    بنظرم کل سریال های تلویزیون به پای یه دقیقه گاندو نمی‌رسه از بچه مهندس گرفته تا همسایه همشون مزخرفن تو کل این چهل سال گاندو فقط بهترین فیلم بود. بچه مهندس 5 می‌خوان بسازن با چرت و پرت هاشون ، اقای جوادی رو تا لحظه مرگ همراهی میکنن بسه دیگه . باید برای فیلم هایی مثل گاندو پول خرج کنند که از واقعیت ساخته بشه و نه مثل بچچچه مهندس. تورو خدا این همه پول حیف نیست خرج همسایه و بچه مهندس و مزخرف های دیگه میکنن فیلم هایی مثل گاندو بسازید که ارزششو داشته باشششششه
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      البته:« هم سایه»که مسلم مفهومش با همسایه متفاوت است. نگران نباشید تا حالاکه گاندو هم ازقافله چندگانه سازی عقب نیفتاده! درقطعه ای ازسریال گاندو، شخصی میپرسد:برای مردم سوال و(رنجه)-اگه اشتباه نکرده باشم- چرا مسولان ،بچه هاشون رو برای تحصیل وزندگی میفرستن خارج!؟-می شه جواب بدی.فقط کنجکاوشدم بدانم.منظورکنایه ای ندارم.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    چرا سخت میگیرید تو این کرونا ملت تا تعطیلی میبینن میپرن شمال یجوری میگه بتمرگزد خونه هاتون شمالو میاریم خونه هاتون یک شمال دو شمال سه شمال ای فیلم شمال بد که نیت بجا برهوت هش سبزه ببینی حالا انصاف بدین چهار نفرم وسط اینا بالا پایین میپرن نونی میبرن سر سفره زنو بچه شون در اینکه تولیدات صدا وسیما خیلی ضایع هست شکی نیست بغیر گاندو ولی چه میشه کرد مجبوریم
  • یاس IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    سریال افراشبکه یک، پروانه ها شبکه دو، عالیه من عاشقشم وسلام
  • مهدی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 0
    باز فنهای بازیگرا در مقابل واقعیت مقاومت نشون میدن. واقعا سریال حرفی برای گفتن نداره.26 قسمت فقط آب بستن روش.
  • عل بعزاد IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    بنظرم اصلا حتی شبیه سریال هم نیست.... فقط وقت تلف کردن است..
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      مثلاسبک سریال سازی-از دیدشما!!! چگونه است!؟چندنمونه که نه- دو نمونه نام ببر ماهم دنبال کنیم!!!
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 1
    با افرادی که غرض ورزی را،منشا نقدغیرمنصفانه بابت سریال «،افرا»میدانند-موافقم.آنجاکه گفته اند؛هندی!!!دربرنامه های هندی-جدایی وعدم ازدواج دختروپسرمحال است.حالا خوبه که دراین سریال «پیمان»جوانمرگ شد.همین کسانی که از«افرا»ایرادمیگیرند-حتمی باتماشای سریال ستایش(که پیرزنی باپسرجوان وصلت میکند)آنرامتفاوت میدانند!!! چطوروقتی سریالی مثل پاتخت درشمال کشورساخته میشود-جزء نکات(نقد)منفی به شمارنمی آید!!!؟ نقد منفی درباره رودررویی شخصیت های سریال هم-مسعود،پیمان،مائده-بی توجیه است.چراممکن نباشدکه سربزنگاه،اینها باهم برخوردنداشته باشند!
  • امیر IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    هر کی دوست نداره کنترل بغل دستش بزنه بره چرا با دیدن چیزی که دوست ندارید آنقدر خودتون و زجر میدین بزن گاندو ببین کامل شستشوی مغزی شو
  • حامد IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 0
    اگه هر کسی یک ترم حقوق خونده باشه یا چند تا ماده از کتاب قانون مجازات اسلامی واقعا میفهمه که از لحاظ حقوقی یک سریال چرتیه نمی دونم اگه مشاور حقوقی داشته واقعا مشاور بیسوادی بوده به عنوان نمونه گواهی دروغی فوت فرضی جرم است که وحید خودش یک مجرم است
  • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 1
    روزبه حصاری اصلا قشنگ بازی نمیکنه بازیگر خوبی نمیشه
  • سعید آجودانی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 1
    با سلام این فیلمنامه یا سناریو بسیار ناپخته ، خام و بدون هرگونه تحقیقات و اطلاعات درباره انچه مورد نظر نویسنده بوده نوشته وانجام شده است. محکوم شدن ضابط قانون ومحیط بان بدون تحقیقات پلیسی وبدون هیچگونه بررسی مستندات وشواهد به قصاص ،برادر پیمان میگوید ،،پیمان و شخص محیط بان به خاطر ، ، ، ، با هم درگیر شده بودند،قاضی هم برای مشخص شدن وضعیت دختر را به دادگاه میخواند ،خوب اینها نشانه نداشتن اگاهی کافی از چگونگی اجرای ( در این قسمت تحقیقات پلیس ) میباشددر ادامه داستان خانم جراح که هنگام ایست قلبی پیمان در موقع جراحی خانم دکتر هنگام شوک انچنان با دستگاه کار میکند که حتی اسباب بازی هم نمیتواند جواب گو باشد بعد از هر بار استفاده از دستگاه چند لحظه وقت لازم است تا دستگاه شارژ مجدد شود،وبرای استفاده از این دستگاه دستورالعمل هایی هست که لازم الاجراست مثل اعلام زمان وارد کردن شوک ،ماساژ قلبی و، ، ، ،
  • علیرضا IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    این را هم باید اضافه کرد که افراد بومی که فاقد هر گونه بازیگری بودنند به رایگان در این فیلم بازی گرفته شده است در واقع از اشتیاق افراد برای بازیگری سواستفاده شده است.
  • رامین IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    هرچی بسازن شما بقول خودتون منتقدین ی ایرادی ازش میگیرین . به له كردن اثر و بی ارزش ساختنش عادت كردین . فقط موندم چرا خودتون كه اینهمه استادین چرا از خودتون كار نمیسازین . كسی كه برای بار چندم اثری خلق میكنه و از رسانه پخش میشه و مخاطب زیادی هم داره كارشو بلده . هرچند با چند نقص . اما شما به اصطلاح منتقدین فقط ایراد گرفتن بلدین اونم از سر حسد .
  • رضا US ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    سریال بسیار خوبی هست نظرسنجی بزارین میفهمین‌ چقد طرفدار داره
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      0 0
      نظر سنجی لازم نیست.یه سر به پیج سریال بزنید.همین قسمت اخیری که پخش شد نظرات مخاطبین رو ببینید.بالای هزار تا کامنت گذاشتن.اگه یه کامنت مثبت پیدا کردید بیایید به این گزارش ایراد بگیرید.
  • بی نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 1
    اصلا فیلم بیخودی با بازی بد رو به حصاری
  • :/»» IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    این فیلم عادیه، تنش زیاد داره ولی خیلی ضعیف نیست، خوبه،معمولیه اما اینم ۴۰قسمت واسش زیاده، فوقش تو سی قسمت میشه سر و تهشو هم آورد.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    سریال خوبی هست ولی تکراریه بعد هم شما درباره این سریال حرف میزنید چیکار به گاندو دارید .........حقیقت ترشه که همه چشا رو بستن.....
  • امیر IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    ی پرونده ساده ۱سال طول میکشه تا دادگاه حکم بده این سریال هم که پرونده قتله توی ۳ماه دادگاه بدوی حکم دادو الانم دادگاه تجدیدنظر داره تشکیل میشه.از زمانی که شروع شد زمستان و پائیز بود تا الانم که هنوز تو پاییز و زمستانه. خیلی دور از حقیقته. کاش نویسنده از قوانین جزایی و اصول کار دادگاه تحقیقاتی میکرد.
  • فواد IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    متاسفانه سالها است که یک مشت مزدور از سا ده لوحی مسئولین سیما استفاده میکنند و از بیت المال پول می گیرند و بر علیه ساختار های اجتماعی و سیاسی کشورمان سیاه نمایی میکنند و خزعبلات تحویل مردممان میدهند
  • محمدامین IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    واقعا این تحلیل استادانه حرف دل همه کسانی است که بدام تماشای این،سریال افتاده اند!! والله دیوانه شدم! دلم میخواست یک جوری تو این داستان شله قلمکار دخالت می کردم!،،این وحید تا،الان برابر۲۵ سال زندانی،شدن مرتکب جرم شده،چرا دادستان گویی کینه ای با مسعود دارد،اون بازرس وزارت بهداشت که مچ خانم دکتر(مهتاب)را گرفت گویی عاشق مهتابه،و میخاد با هر ابزاری او را مال خود کند! این لاطا تو شهر وتو زندان حکم قتل میدند انگار تو پالرمو سیسل لند،پلیس ضعیف،قاضی جاهل بین،عالمان،وکیل دست پاچه،!! وحید چی از حاج محمود میدونه؟؟چرا قبل از مرگ برادرش استفاده ای از این آتو نبردوووو،درکل کلیشه های هندی،ترکیه ای،مافیای سیسیلی،وسترن،اوشین،ژان وال ژان وه ووووو،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس