تزریق واکسن کرونا در طرح شهید سلیمانی

شیوع کرونا در کشور موجب بیکاری یک میلیون و ۴۵۵ هزار نفر فقط در یک سال شد و با سرعت گرفتن واکسیناسیون پیش‌بینی می‌شود شرایط اقتصادی بهبود یابد.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

این تحلیل، ارزیابی روزنامه اقتصادی تعادل (دو قلوی روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد) است که ضمن گزارشی خاطرنشان کرده است: با تسریع روند واکسیناسیون عمومی در کشور و کاهش شیوع کرونا انتظار می‌رود اوضاع اقتصادی صنایعی که از کرونا آسیب دیده‌اند و همچنین درآمدهای شرکت‌های بورسی بهبود پیدا کند.
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بزرگ‌ترین ویژگی شیوع کرونا اثرگذاری بسیار متفاوت آن بر اقتصاد بود. در حالی که اعمال تحریم‌ها عمدتاً بخش نفت و صنایع بزرگ را متأثر کرده بود، شیوع کرونا عمدتاً بر بخش‌های خدماتی و صنایع کوچک اثرگذار بود. بررسی‌های پژوهشکده آمار نیز نشان می‌دهد با شیوع کرونا فعالیت اقتصادی بسیاری از واحدها کاهش یافت و حتی برخی تعطیل شدند. گزارش مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت کار نیز نشان می‌دهد تعداد شاغلان در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار سال ۱۳۹۸ بیش از یک میلیون و ۴۵۵ هزار نفر کاهش داشته که دلیل اصلی این کاهش تأثیر شیوع بیماری کرونا بوده است.
همانند سایر بخش‌های اقتصادی هنوز آثار شیوع کرونا بر درآمد شرکت‌های بورس محاسبه نشده، اما برخی برآوردهای غیردقیق از میزان اثرگذاری کرونا بر درآمد شرکت‌های بورس نشان می‌دهد پاندمی کرونا اگرچه برای برخی شرکت‌های بورس سودآور بود، اما این مؤلفه در مجموع اثری به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان بر درآمد شرکت‌های بورس داشته است. آمارها نشان می‌دهد جمع کل درآمد شرکت‌های بورس که در اواخر سال ۱۳۹۸ به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود در مرداد ماه پارسال با افت ۳۰ هزار میلیارد تومانی به محدوده ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسید. برخی شواهد میدانی هم نشان می‌دهد همانند کلیت اقتصاد، در بورس نیز صنایع خدماتی بیشترین اثر منفی را از شیوع کرونا دیده‌اند.
یک کارشناس بازار سرمایه به شتاب در واکسیناسیون کرونا و تأثیر آن بر صنایع مختلف بورسی اشاره کرده و می‌گوید: طی چند ماه گذشته شیوع ویروس کرونا به مرحله‌ای از همه‌گیری در سطح بین‌المللی رسید که روند معاملات بازارهای جهانی را تحت تأثیر خود قرار داد، به طوری که شاهد افت محسوس و قابل توجهی در قیمت فلزات، نفت و مشتقات نفتی در بازارهای جهانی بودیم.
پیمان حدادی به تأثیر واکسیناسیون بر صنایع مختلف داخلی اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در داخل کشور، تکمیل مراحل واکسیناسیون، کمک‌کننده به فعالیت‌های خدماتی است و می‌توان شاهد تأثیر آن در صنایع و گروه‌های مختلف بود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رونق صنایعی مانند حمل و نقل و صنایع مرتبط با گردشگری و هتلداری می‌گوید: از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا شاهد وجود محدودیت در ترددهای داخلی و خارجی بودیم که این امر به مراتب صنایع گردشگری، حمل و نقل و هتلداری را با ضرر و زیان‌های هنگفتی مواجه کرد، حال با تکمیل واکسیناسیون، آغاز و افزایش حمل و نقل و ترددها می‌توان شاهد رونق دوباره این گروه‌ها در بازار سرمایه بود. در مجموع واکسیناسیون ضمن جهش رشد اقتصادی کشور می‌تواند زمینه‌ساز اثر مثبت در معاملات بازار سهام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 0
    با تسریع واکسیناسیون کرونا اقتصاد کشور دوباره جان می‌گیرد
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      0 0
      خخخخخخخخ کرونا تموم بشه بازم یه بهونه دیگه برای ناکارامدی و بی کفایتی شون پیدا می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس