کد خبر 1274847
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳

هر کسب‌وکاری برای ذخیره‌سازی داده‌ها، تأمین نیازهای پردازشی و میزبانی سرویس‌های خود به سرور نیاز دارد. سرورهای اختصاصی، سرورهای مجازی، سرورهای ابری و حتی هاست‌های اشتراکی همگی گزینه‌هایی هستند که ممکن است مدیران شرکت‌ها هنگام خرید سرور در نظر داشته باشند؛ اما اینکه کدام‌یک گزینه مناسب‌تری برای هر کسب‌وکار است، نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. به‌طورکلی برای انتخاب سرور باید به فاکتورهای مختلفی مانند نوع فعالیت کسب‌وکار، کاربرد مورد انتظار از سرور، مشخصات سخت‌افزاری موردنیاز، توان مالی شرکت و ... توجه کرد. آیا می‌دانید چه پارامترهای مهمی باید در زمان انتخاب و خرید سرور موردتوجه قرار گیرند؟

هرآنچه باید درباره «خرید سرور» بدانید

آشنایی با انواع سرور

سرور اختصاصی: سرور اختصاصی را می‌توان اصلی‌ترین نوع سرور به‌حساب آورد. یک سرور اختصاصی مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری خاص است که در محل سازمان مستقر شده و اداره و مدیریت تمامی بخش‌های آن برعهده خود مصرف‌کننده است. در این حالت، مالکیت سخت‌افزارهای فیزیکی سرور نیز در اختیار خود سازمان است. ازآنجاکه برای پشتیبانی و نگهداری از یک سرور باید شرایط خاصی فراهم کرد، سرورهای اختصاصی عموماً در اتاق‌های جداگانه‌ای قرار داده می‌شوند و مجموعه پیشرفته‌ای از تجهیزات خنک‌کننده، امنیتی، تأمین‌کننده برق پشتیبان و ... برای ایجاد تداوم در کیفیت سرویس تعبیه می‌شوند. باتوجه‌به حساسیت عملکردی سرور و داده‌های موجود در آن، پشتیبانی و نگهداری از سرور یکی از چالش‌های مهم ایجاد سرور اختصاصی در محل سازمان است. برخلاف سرور اختصاصی، در دیگر انواع سرور و سرویس‌های میزبانی، سخت‌افزارهای فیزیکی سرور عموماً در محل شرکت سرویس‌دهنده مستقر می‌شوند و مالکیت تمامی این تجهیزات در اختیار سرویس‌دهنده است.

فضای میزبانی اشتراکی (هاست اشتراکی): در این مدل از تأمین منابع پردازشی؛ منابع سرور مانند CPU، هارد، رم و ... به‌صورت اشتراکی در اختیار تعدادی از کاربران و کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. با آنکه هاست‌های اشتراکی هزینه بسیار پایینی دارند، اما به دلیل محدودیت در منابع سرور، هر مشترک نمی‌تواند بیش از یک مقدار مشخص از منابع موجود استفاده کند. به همین دلیل این گزینه تنها برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی که تعداد کاربران محدودی دارند و توان پردارشی چندانی نیاز ندارند مناسب است.

سرور مجازی خصوصی (VPS): سرور مجازی را می‌توان یکی از منعطف‌ترین و کاربردی‌ترین انواع سرور به‌حساب آورد. در این روش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور، تعداد زیادی سرور را در محل شرکت گرد هم آورده و دیتاسنترهای عظیمی ایجاد می‌کنند. منابع پردازشی ایجاد شده در این دیتاسنترها به‌وسیله ابزارهای مجازی‌سازی به بخش‌های جداگانه‌ای تقسیم می‌شود و هر بخش متناسب با میزان نیاز سازمان سرویس‌گیرنده در اختیار آن قرار می‌گیرد. در این روش منابع تخصیص‌یافته به هر مشترک مستقل از دیگران است و سرویس‌گیرندگان آزادی عمل زیادی دارند. امکانات ایجاد شده طی این روش با ایجاد سرور اختصاصی در محل شرکت‌ها برابری کرده و درعین‌حال هزینه بسیار کمتری نیز دارد. انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالاتر نسبت به سرورهای اختصاصی و امکان بهره‌مندی از سرویس‌های امنیتی و پشتیبانی کامل از دیگر مزیت‌های به‌کارگیری این روش است. ازآنجاکه در این روش، منابع پردازشی بر بستر شبکه‌ای مانند اینترنت در اختیار کاربر قرار می‌گیرند، دسترسی پذیری سرویس به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد.

سرور ابری: سرور ابری در واقع همان سروری مجازی است که منابع آن بر بستر ابر قرار داده شده باشند.

برای انتخاب و خرید سرور به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پیش از اقدام به انتخاب و خرید سرور، باید مشخص کرد که به چه نوع سیستم عاملی نیاز دارید. سرورها عموماً بر پایه دو سیستم‌عامل لینوکس و ویندوز عرضه می‌شوند. مورد دومی که در انتخاب سرور مهم است، مشخص‌کردن ظرفیت‌های سخت‌افزاری موردنیاز است. هر سرور در قالب CPU، رم و هاردی که دارد، میزان مشخصی از منابع پردازشی و ذخیره‌سازی را در اختیار مشترکان قرار می‌دهد. پس از تعیین کاربری مورد انتظار از سرور، می‌توان مشخصات سخت‌افزاری موردنیاز را در قالب ظرفیت‌های این بخش‌ها مشخص کرد. معمولاً اداره و مدیریت سرور نیاز به حضور یک متخصص IT دارد. یکی از نکاتی که باید هنگام خرید سرور به آن توجه کرد آن است که سازمان شما چنین فردی در اختیار دارد یا نه. برخی از شرکت‌های سرویس‌دهنده، با ارائه سرورهای مدیریت شده، این بار را از دوش کسب‌وکارها برمی‌دارند و کارشناسان شرکت سرویس‌دهنده خود وظیفه اداره و مدیریت سرور را عهده‌دار می‌شوند. انتخاب شرکت سرویس‌دهنده یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در زمان خرید سرور به آن توجه کرد.

اهمیت «انتخاب سرویس‌دهنده» در زمان خرید سرور

کیفیت خدمات سرور، وابستگی زیادی با نوع سرویس‌دهنده این خدمات دارد. به همین دلیل در انتخاب شرکت سرویس‌دهنده باید توجه کرد. کیفیت سخت‌افزارهای استفاده شده در ایجاد دیتاسنترها و نوع خدمات پشتیبانی ارائه شده به مشتریان، اهمیت بسیار زیادی دارد. «ابرآمد» را می‌توان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری و زیرساختی دانست که با حساسیت بالایی که بر کیفیت خدمات ارائه شده و سخت‌افزارهای به‌کاررفته در ایجاد دیتاسنتر دارد، می‌تواند در بحث فناوری اطلاعات، کیفیت بالایی برای سازمان‌ها فراهم آورد. ازآنجاکه ابرآمد حاصل تلفیق دانش و تجربه دو شرکت افزارپرداز رمیس (فعال در حوزه خدمات زیرساختی و سخت‌افزاری) و همکاران سیستم (فعال در زمینه خدمات نرم‌افزاری) است، توانسته با تحقیق درباره نیاز کسب‌وکارها، سرویس‌های کاربردی و باکیفیتی را برای انواع کسب‌وکارها فراهم کند.

مزایای استفاده از سرویس‌های ابرآمد

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های «سرویس‌های ابرآمد» مقیاس‌پذیری آن است. مقیاس‌پذیری آنی سرویس رایانش ابری به شما امکان می‌دهد تا باتوجه‌به نیازتان، منابع خود را افزایش یا کاهش دهید و بدین ترتیب تنها به‌اندازه میزان سفارشتان پرداخت و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

امکان ارائه سرویس‌های «پشتیبان‌گیری از داده‌ها» از جمله دیگر مزیت‌های «ابرآمد» است. باتوجه‌به اهمیت و حساسیت بالای داده‌ها برای کسب‌وکارها، با خرید سرویس‌های پشتیبان‌گیری می‌توان چندین نسخه پشتیبان از این داده‌ها ایجاد کرد و آنها در دیتاسنترهای جداگانه‌ای نگهداری کرد. چنانچه به هر دلیلی اعم از بلایای طبیعی، اختلالات سخت‌افزاری، خطای انسانی و ... بخشی از داده‌ها آسیب ببیند، می‌توان به‌سرعت نسخه‌ای از داده‌ها را بارگذاری کرده و به این ترتیب کسب‌وکارها می‌توانند بدون هیچ وقفه‌ای به کار خود ادامه دهند.

با هدف تأمین بالاترین سطح امنیت، متخصصان ابرآمد به‌صورت مداوم تمامی شبکه را پایش کرده و در صورت ایجاد کوچک‌ترین اختلال مشکوکی وارد عمل می‌شوند. ارائه خدمات پشتیبانی 24 ساعته در تمامی روزهای هفته (حتی روزهای تعطیل) از دیگر مزیت‌های استفاده از سرویس‌های ابرآمد به‌حساب می‌آید. باتوجه‌به اهمیت سرویس‌های زیرساختی برای کسب‌وکارها، متخصصان و کارشناسان فنی ابرآمد به‌صورت مداوم آماده پاسخ به سؤالات و حل مشکلات فنی کاربران هستند.

برای اطلاع بیشتر از جزئیات سرویس‌ها، می‌توانید به وب‌سایت ابرآمد مراجعه و فرم درخواست مشاوره را تکمیل کنید تا کارشناسان ابرآمد با شما تماس بگیرند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس