مأمور آیت‌الله رئیسی در مسیر نیویورک/ ورود به مرحله جدید روابط با شرق و غرب

یک دیپلمات ارشد کشورمان معتقد است وزیر امور خارجه به‌عنوان فرستاده رئیس‌جمهور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، همان مأموریت را به خوبی برایشان انجام خواهند داد.

به گزارش مشرق، خبرسازترین رویداد جهانی شاید نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل باشد که امسال هفتاد و ششمین نشست آن برگزار می‌شود ما برای دومین بار بناست، زیر سایه سنگین ویروس کووید-۱۹ باشد.

سازمان ملل اعلام کرده است که ۸۳ رئیس دولت تا حالا برای سخنرانی در مجمع درخواست داده‌اند و ۲۳ نفر دیگر هم خواستار پخش سخنرانی‌های ضبط شده خود هستند.

ریاست این دوره مجمع را «عبدالله شهید» از مالدیو برعهده دارد. او جانشین ولکان بوزکر، از ترکیه شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل تنها نهاد - به اصطلاح - بین‌المللی است که تقریباً همه کشورها در آن عضو دارند. این مجمع سالانه نشستی را برگزار می‌کند تا سران کشورها بتوانند نظرات و سخنان خود را در موضوعات و مسائل بین‌المللی مطرح کنند.

ببینید:

فیلم/ رئیسی: افتخار می‌کنم سرباز رهبری هستم

این نهاد همچنین به مسائل حقوق بشر، قوانین بین‌الملل و همکاری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و موضوعات سلامت و بهداشت رسیدگی می‌کند.

سال گذشته در هفتاد و پنجمین دوره این نشست، بسیاری از سران کشورها به صورت مجازی سخنرانی خود را ایراد کردند.  رئیس جمهور پیشین کشورمان از جمله کسانی بود که به صورت مجازی در این مجمع سخنرانی کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل امسال از ۲۳ شهریور کار خود را رسماً آغاز کرده است.  سران کشورها نیز از ۳۰ شهریور تا ۵ مهرماه سخنرانی‌های خود را در این مجمع شروع خواهند کرد.

اما امسال، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در رأس هیئتی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نیویورک حضور خواهد داشت و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، به صورت برخط سخنرانی خواهد کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که دکتر رئیسی به صورت بر خط سخنرانی خودشان را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهند داشت و به خاطر شرایط کرونایی ایشان ترجیح دادند در این سفر فقط وزیر امور خارجه تشریف ببرند. ایشان روز سه‌شنبه سخنرانی خواهند کرد.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، وزیر امور خارجه در طول این مدت، در حدود ۴۵ دیدار دو جانبه با وزرای خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و منطقه و همچنین ۱+۴ به صورت جداگانه، در حاشیه این مجمع خواهد داشت.

امسال به گفته برخی از رسانه‌ها، کشورهای ۱+۴ قصد برگزاری نشست مشترک با کشورمان را دارند؛ اما سعید خطیب‌زاده ضمن تکذیب این خبر گفت که  الان تصمیمی اتخاذ نشده و قطعاً باید دستور کار را ببینیم. چیزی که مهم است این است که وزیر امور خارجه با همه وزرای امور خارجه ۱+۴ ملاقات‌های جداگانه‌ای خواهند داشت. اما تا الان تصمیمی اتخاذ نشده است.

ابوالفضل ظهره‌وند درباره سخنرانی رئیس جمهور به صورت مجازی در مجمع عمومی سازمان ملل به میزان گفت: ما وارد یک مرحله جدیدی از روابط‌مان با شرق و غرب شده‌ایم. الان قطعاً در شرایطی هستیم که توپ در زمین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها است. به دلیل بد قولی و نوع برخورد با ایران در مسئله برجام، کوتاهی در عمل به تعهداتی که به ایران داشتند، عدم صیانت و ممانعت از خروج آمریکایی‌ها از برجام، در مسئله نشست باید ببینیم که آن‌ها چه پالسی را می‌دهند.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا اضافه کرد: به اعتقاد من حضور آقای امیرعبداللهیان در این نشست کفایت می‌کند و آقای رئیس جمهور می‌توانند بیانات خود را به جای صرف وقت و هزینه، از همین جا منعکس کنند. اما آقای امیرعبداللهیان باید آنجا هم بشنود و هم مواضع ایران را یک بار مرور کند؛ که البته همان مواضع رئیس‌جمهور و نظام است. همچنین نوع واکنش‌ها و نوع دریافت‌ها را از طرف مقابل به دست می‌آورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران انتخاب خودش را کرده است، گفت: مسیر ایران روشن است؛ مسیر ایران در حوزه پیرامونی خود و در رابطه با آسیا است. ما طرحی در رابطه صرف با غرب نداریم. فرق امسال با سال‌های قبل در همین است. ما دنبال این نیستیم که دوباره دور جدیدی از مذاکرات واقعی را برای مذاکره انجام بدهیم. ما امروز باید بشنویم که آیا آن‌ها قرار است کار عملی و اقدام جدی انجام بدهند یا خیر.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: ما تصمیم جدی خودمان را گرفتیم؛ کار با گروه شانگهای و تمرکز بر ظرفیت آسیایی است. این نکته بسیار مهمی است. امروز غرب است که باید ببیند آیا می‌خواهد به همان لجاجت‌ها و شیطنت‌های گذشته خودش ادامه بدهد یا خیر که در اینصورت رفتن برای یک سخنرانی ضرورتی ندارد و این کار از تهران هم انجام می‌شود؛ ضمن اینکه خیلی از سران دنیا هم به صورت مجازی سخنرانی می‌کنند.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا تاکید کرد: بنابراین فرستاده آقای رئیسی که وزیر محترم امور خارجه است همان مأموریت را به خوبی برایشان انجام خواهند داد و این نشان‌دهنده نگاه عملگرایانه جناب آقای رئیسی در عرصه سیاست خارجی است.

همه ساله تصمیمات مهمی در پایان این نشست اتخاذ می‌شود. امسال نیز مانند سال گذشته، مسئله همه‌گیری بیماری کووید از مسائل مهمی است که در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد. در این دوره علاوه بر مسئله کرونا، مسئله افغانستان از دیگر مضوعات حائز اهمیت است و باید دید که سازمان ملل امسال چه خواهد کرد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    4 3
    ایکاش رئیس جمهور عزیزمان خودشان در امریکا حضور پیدا می کردند تا مشت محکمی بر دهان امریکا می زدند.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    6 0
    دیگه این باید باب بشه که رییس جمهور ما نره آمریکا و نماینده بفرستن. اینجور بهتره
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    5 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس مرگ بر فرانسه مرگ بر آلمان
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    3 1
    اگر مثل روحانی ذلیلانه دنبال انها ندوید وعزت نفس داشته انهارا بحال خود بگذاریدوکم محلی کنید واحساس کنند که طرف دوستی با اردوگاه شرق رفتید با شتاب دنبال شما خواهند دوید ودست از زیاده خواهی بر خواهند داشت .خصوصا اینکه شما غربگدا ودیپلماسی التماسی ندارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس