عاملان انتحاری و جنگجویان طالبان از جنگ و درگیری محروم شده‌اند

در پی کنترل طالبان بر افغانستان، نظامیان این گروه به ویژه نیروهای انتحاری آن احساس می‌کنند از جنگ و درگیری محروم شده و به تبع فرصت کشته شدن در جنگ را از دست داده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت، تنها همین چند ماه پیش بود که یگان‌های طالبان حملات خود را علیه اماکن و کاروان‌های دولتی کابل آغاز کردند اما اکنون آنها در ایست‌های بازرسی ایستاده‌اند تا شهرهایی را که از اواسط ماه اوت کنترل کرده‌اند سازماندهی و مدیریت کنند.

این روزنامه به نقل از عبدالرحمان نیفیز، فرمانده یگان نظامی ۲۵۰ نفره نوشت: "همه مردان من عاشق جهاد و جنگ هستند و به همین دلیل وقتی به کابل آمدند احساس راحتی نکردند".

وی با بیان اینکه اینجا دیگر هیچ درگیری وجود ندارد و نظامیان سعی می‌کنند خود را با شغل جدید روزانه خود وفق دهند، این شغل را ماموریتی پیش پا افتاده برای تامین امنیت یک شهر توصیف کرد.

نیفیز گفت، نظامیان از اینکه فرصت کشته شدن در جنگ را از دست بدهند نگران هستند و او به آنها گوشزد کرده که همچنان فرصت "شهادت" را دارند و مساله فقط مساله زمان است.

رهبران طالبان بر این باورند که این گروه در مقایسه با حکومتش بر افغانستان در دهه ۹۰ تغییر کرده است. در این رابطه ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در نخستین نشست خبری پس از کنترل کشور گفت: جنگ پایان یافته است و (رهبر طالبان) همه را بخشیده است.

وی در پاسخ به سوالی درمورد فرق بین دولت طالبان که ۲۰ سال پیش با ورود نظامی آمریکا سرنگون شد و گروه طالبانی که امروز وارد افغانستان شده، گفت: اگر سوال در مورد عقیده و اعتقادات است، طالبان امروز با طالبان ۲۰ سال پیش فرقی نکرده است اما اگر سوال در مورد مهارت، پختگی و بصیرت باشد بدون شک تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

اما مصاحبه‌هایی که با بیش از ۲۰ رهبر و نظامی عضو طالبان از زمان کنترل این گروه بر کابل شده نشان می‌دهد طالبان به اجرای قوانین سخت، جدایی جنسیتی در دانشگاه‌ها و سرکوب تظاهرات مخالفان معتقد است.

نیفیز در پاسخ به سوالی درباره تداوم اقدامات خشونت آمیز طالبان برای حفاظت از نظام گفت: کار جدید ما متفاوت است، روز به روز همه باتجربه‌تر می‌شوند.

پیش از این وزارت کشور افغانستان همزمان با تشدید اعتراضات به دولت جدید، تجمع تحت هر شرایط را ممنوع اعلام کرد. دولت جدید افغانستان همچنین نهم سپتامبر خدمات اینترنتی را در برخی مناطق قطع کرد.

یگان بدری ۳۱۳ از نخستین یگان‌های طالبان است که مانند یک ارتش حرفه‌ای مجهز شده و به تامین امنیت فرودگاه کابل در زمان عملیات خروج اتباع خارجی از افغانستان کمک کرد.

سعد یکی از فرماندهان این یگان گفت، نیروهای یگان بدری از بین عوامل افراطی داخل طالبان انتخاب شده‌اند. وجود نگرانی‌های امنیتی واجب می‌کند که چنین شخصیت‌هایی در گردان نظامی حضور داشته باشند.

وی افزود، این به اصطلاح جان برکف‌ها مهارت‌های مختلفی دارند و به برخی از آنها استفاده از کمربندهای انفجاری، خودروهای بمب گذاری شده یا قتل آموزش داده شده است.

همچنین خالد عبدالله ۲۶ ساله یکی از نیروهای یگان بدری گفت که کارش را در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس رها کرده و به افغانستان برگشته است تا آموزش ببیند و عامل انتحاری شود اما شرایط باعث شده به تامین امنیت فرودگاه کابل بپردازد.

وی افزود: "فکر نمی‌کردم روزی سرباز وظیفه تامین امنیت فرودگاه شوم". او در عین حال اعتراف کرد که در ابتدا وقتی به او چنین ماموریتی را سپردند ناامید شد.

عبدالله افزود: "به عنوان یک عامل انتحاری مطمئنی که به سمت شهادت پیش می‌روی. البته هنوز این مساله امکان پذیر است چرا که ما همچنان جهاد می‌کنیم".

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    مسلمانان یا از این ور بوم میافتید یا اونور بوم مجاهد در را ه خدا باید به فرمان الهی عمل کند نه انچه دلخواه اوست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس