کد خبر 1273679
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
تراژدی تسلیحات آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان

پایگاه اینترنتی وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی به تسلیحات آمریکایی باقی مانده در افغانستان اشاره کرد و نوشت که این تسلیحات تنها یکی از تراژدی‌های خروج آمریکا از افغانستان بوده‌اند.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «هیل» در گزارشی به تسلیحات آمریکایی جامانده در افغانستان پرداخت.

در این گزارش آمده است: «ژنرال "کنت مک‌کنزی" فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا روز ۳۰ آگوست (۸ شهریور) و زمانی که تکمیل خروج آمریکا از افغانستان را اعلام کرد، گفت که نیروهای آمریکایی بخشی از تجهیزات آمریکایی که در این کشور باقی مانده را از کار انداخته‌اند.»

وی در ادامه سخنانش گفت: «این تجهیزات هرگز قابلیت استفاده مجدد را نخواهند داشت».

مک‌کنزی در این سخنرانی تنها به سه نمونه از تجهیزات اشاره کرد. ۷۰ وسیله نقلیه مقاوم در برابر مین، ۲۷ وسیله نقلیه چندمنظوره با قابلیت حرکت بالا (Humvees) و ۷۳ هواپیما که مک‌کنزی گفته دیگر پرواز نخواهند کرد.

این فرمانده آمریکایی هیچ اشاره‌ای به نوع این هواپیماها نکرده و هیچ چیزی درباره تجهیزات آمریکایی که واشنگتن به ارتش افغانستان انتقال داده و طالبان آن را به تصرف خود در آورده بودند، نکرد.

در واقع مک‌کنزی به سرنوشت تجهیزات آمریکایی باقی مانده در افغانستان که طی ۲۰ سال جنگ از آن استفاده می‌کرده اشاره‌ای نکرد.

پایگاه اینترنتی هیل در ادامه گزارش خود نوشت: «اما بدون هیچ شگفتی، حتی پیش از آنکه خروج آمریکا از افغانستان تکمیل شود، ‌ کارشناسان درباره نوع‌ها، کیفیتی، کمیت و کاربرد تجهیزاتی که به دست طالبان افتاده بود در حال تحلیل بودند که این موضوع شامل تجهیزات آمریکایی بود که به جا مانده یا تسلیحاتی بود که طالبان از نیروهای افغانستانی به غنیمت برده بود».

برخی تحلیل‌ها، برآوردهای خود را بر تجمیع محاسباتی قرار دادند که بازتاب دهنده ارزش تجهیزاتی است که نیروهای آمریکایی طی چند سال گذشته از آن استفاده کرده یا در جریان جنگ به نیروهای افغانستانی منتقل کرده و طالبان آنها را در دو ماه پایانی حضور آمریکا در افغانستان به غنیمت برده است.

اعداد و ارقامی که در این تحلیل‌ها به آن اشاره شده، ‌ سرسام‌آور هستند. آمارهای وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد که بیش از ۵ هزار تجهیز ارتباطاتی در افغانستان باقی مانده است. همچنین بیش از ۱۷۰۰ دستگاه انواع وسیله نقلیه و بیش از ۸۰ هزار تسلیحات کوچک، از جمله تسلیحاتی است که آمریکا تنها بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به نیروهای افغانستانی انتقال داده است.

تراژدی تسلیحات آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان

ارتش افغانستان در ۲۰۲۰ حدود ۱۸۰ هواپیما و بالگرد در اختیار داشته است

از آن بیشتر، بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی،   در سال ۲۰۲۰، ارتش افغانستان حدود ۱۸۰ هواپیما و بالگرد و همچنین ۷۷۵ توپخانه از انواع مختلف در اختیار داشته است اما با پیشروی سریع طالبان در افغانستان چه تعداد از این تجهیزات به دست این گروه افتاده هنوز مشخص نیست.

همچنین این موضوع نیز نامشخص باقی مانده که تا چه حدودی این سیستم‌ها و همچنین تسلیحاتی که نیروهای آمریکایی قادر به تخریب آن نبوده‌اند، زمانی که به دست طالبان افتاده‌اند همچنان قابلیت کار کردن داشته‌اند.

برخی از این سیستم‌ها برای راه اندازی توسط طالبان احتمالا بسیار پیچیده باشند اما طالبان بسیاری از تسلیحات کوچکتر و کمتر پیچیده را می‌تواند به نیروهای خود اظافه کند.

امکان بازیابی تسلیحاتی که آمریکا مدعی تخریب آنها شده است

جدای از تسلیحات آمریکایی که دست نخورده باقی مانده،   تسلیحات بسیار دیگری در افغانستان باقی مانده که از جمله می‌توان تسلیحاتی را اشاره کرد که واشنگتن مدعی شده آنها را از کار انداخته اما این امکان وجود دارد که قابل بازیابی باشد.

علاوه بر آن، برخی کارشناسان گفته‌اند حتی اگر این سامانه‌ها قابل بازیابی برای استفاده مجدد نباشند، اما ممکن است دیدگاهی درباره چگونگی استفاده نیروهای آمریکایی از این تجهیزات در میدان نبرد ارائه کند.

چین و پاکستان قابلیت بازیابی سامانه‌های از کارافتاده آمریکایی را دارند

در حالی که طالبان قابلیت بازیابی سامانه‌های از کار افتاده آمریکایی را ندارد اما چین و پاکستان که متحدان نزدیک طالبان به شمار می‌آیند احتمالا از این قابلیت برخوردار باشند. به عبارت دیگر، ‌ هم اکنون سوال این است که آیا پاکستان و چین بینش جدیدی درباره کاربرد واقعی این تجهیزات پیدا خواهند کرد.

پایگاه خبری «دیفنس وان» نیز اخیرا در گزارشی نوشته بود احتمالاً چین پیروز نهایی دو دهه جنگ در افغانستان خواهد بود. وسایل پروازی و خودروهای زرهی که آمریکایی‌ها حین خروج از افغانستان به جا گذاشته‌اند، به چینی‌ها در درک چگونگی ساخت و استفاده از این ابزارهای جنگی کمک خواهد کرد.

به گفته چند کارشناس که سال‌ها در زمینه تولید و آزمایش برخی از این تجهیزات نقش داشته‌اند، انتظار می‌رود چینی‌ها از این فرصت باد آورده استفاده کرده و نسل جدیدی از تسلیحات را به مشتری‌های خود صادر کنند که در آن از نقاط ضعف آمریکایی‌ها استفاده شده باشد.

تجهیزات رادیویی و ارتباطی بر روی هواپیماهای C-۱۳۰ نیروی هوایی افغانستان نصب شده‌اند که اکنون به دست طالبان افتاده‌اند. پنتاگون تضمین داده که این تجهیزات را معدوم کرده اما اگر بخش‌هایی از آن‌ها به دست دشمنی با زمان و اراده کافی بیفتد، می‌توانند یک به یک سرهم شوند. همچنین اگر بخشی یا همه این قطعات الکترونیکی به دست دشمن بیفتد، می‌تواند از آن برای حملات سایبری خود استفاده کند که تا آن زمان برای به راه انداختنش با مشکل مواجه بود.

رویترز نیز در گزارش خبر داده بود که آمریکایی‌ها از سال ۲۰۰۳، دستکم ششصد هزار قبضه تسلیحات پیاده‌نظام از جمله مسلسل‌های ام۱۶، ۱۶۲ هزار قطعه تجهیزات مخابراتی و ۱۶ هزار دوربین دید در شب به ارتش افغانستان تحویل داده است.

تراژدی تسلیحات آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان

پایگاه هیل در ادامه گزارش خود نوشت : «برای آغاز، باید اعلام کرد بسیاری از تجهیزاتی که آمریکایی‌ها به نیروهای دفاع ملی افغانستان منتقل کرده‌اند تقریبا از پیچیدگی خاصی برخوردار نیستند. این سامانه‌های کمتر پیشرفته به سختی به چین و پاکستان چشم انداز جدیدی درباره نحوه نبرد آمریکا ارائه خواهند کرد. علاوه بر آن، ‌ پاکستان خود دارنده سامانه‌های هوایی و ارتباطی بسیار پیچیده‌تر آمریکایی نظیر جنگنده اف-۱۶ است. تردیدی وجود ندارد که پاکستان به پرسنل و ارتش چین این امکان را داده بود تا به بررسی تمام بخش‌های این هواپیما و دیگر تجهیزات آمریکایی که اسلام آباد از آمریکا بدست آورده، بپردازند».

در نهایت، حجم وسیع تسلیحاتی که آمریکا از خود در افغانستان به جا گذاشته یا آنکه طالبان از نیروهای دولتی شکست خورده افغانستان به غمنیت برده، تنها یکی از عناصر تراژدی است که آمریکا در خروج از افغانستان ایجاد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس