فیض الله عرب سرخی

کسانی که دست به "تحریم انتخابات مجلس یازدهم" در سال 98 زدند، امروز نگران سطح کارآمدی مجلس شده‌اند. این رویکرد غیر قابل قبول، جای تأملات بسیاری دارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

عبرت‌ها و تأملات در پایان "میرحسین موسوی"

تحریم‌گران انتخابات، نگران کارآمدی مجلس!  / پایان میرحسین موسویناصر قوامی، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون حصر سران فتنه گفته است:

"نه میرحسین موسوی و نه زهرا رهنورد مایل نیستند که به میدان بیایند و رفع حصر برایشان مهم نیست."[1]

*به زعم ما این جمله مهم از زبان آقای قوامی که به رُک گویی شهره هستند؛ اعترافی است ناخواسته به فرا رسیدن تاریخ انقضای اضلاع فتنه.

به نحوی که دیگر کسی در اردوگاه اصلاحات نیز منتظر امثال میرحسین و کروبی و... نیست و این افراد با ظلم خودخواسته‌ای که در فتنه سال 88 مرتکب شده‌اند تنها مانده‌اند.

این عاقبت عبرت‌آموز؛ نتیجه دروغگویی و ایستادن در مقابل یک حکومت اسلامی است که در مسیر پیشرفت و عدالت قرار دارد.

***

تحریم‌گران انتخابات، نگران کارآمدی مجلس!

تحریم‌گران انتخابات، نگران کارآمدی مجلس!  / پایان میرحسین موسوی

فیض‌ا... عرب‌سرخی از فعالان جریان چپ در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با بیان اینکه مجلس یازدهم ناکارآمد است! اظهار می‌کند:

"مجلس یازدهم با شعار بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی روی کار آمد. این در حالی است که تاکنون که نزدیک به دو سال از عمر این مجلس می‌گذرد هنوز نتوانسته تصمیمات موثری در زمینه وضعیت اقتصادی مردم بگیرد. دلیل این وضعیت نیز ناکارآمدی و ناتوانی مجلس در تصمیم گیری‌هاست. به همین دلیل کسانی که زمینه‌های ناکارآمدی این مجلس را به وجود آورده‌اند نیز در کنار مجلس مقصر هستند."[2]

*در وهله اول باید دانست که اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 دست به رفتار "تحریم خاموش انتخابات" زدند فلذاست که این جریان سیاسی به دلیل خروج از مردمسالاری و دموکراسی؛ اکنون هیچ حقی درباره قضاوت پیرامون عملکرد مجلس یازدهم ندارد.

مع‌الوصف، مجلس یازدهم بر خلاف آنچه که عرب‌سرخی مدعیست؛ یکی از کارآمدترین مجالس ادوار تاریخ نظام است که توانسته تصمیمات پیشروانه‌ای را در بحث مسکن، خودرو و معیشت مردم بگیرد.

چه اینکه طرح‌های مهمی مثل "اخذ مالیات از خانه‌های خالی"، "طرح اخذ مالیات از سوداگری"، تصویب ارائه یارانه بیشتر به قشرهای محروم و تأکیدات مداوم رئیس مجلس بر لزوم نظارت بر قیمت‌ها همگی در مقابل چشم مردم رخ داده‌اند و آقای عرب‌سرخی نمی‌تواند چنین طرح‌های بزرگی که مردم سال‌ها منتظر تصویب آنها بودند را انکار کند.

عرب‌سرخی و دوستان او از بیان این حقیقت مهم نیز طفره می‌روند که مجلس شورای اسلامی هیچگونه شأنیت اجرایی ندارد و نمی‌تواند مصوبات خود را اجرا کند بلکه این دولت برآمده از رأی مردم است که باید به اجرای مصوبات مجلس اهتمام داشته باشد.

اهتمامی که در دولت آقای روحانی هیچ علاقه‌ای به آن دیده نمی‌شد و در دولت سیزدهم نیز بایستی منتظر بروز رویکردهای دولت در این زمینه باشیم.

اینکه قیاس عقلانی و تحلیل منطقی نشان می‌دهد مجلس یازدهم در بحث تقنین و نظارت میدانی بسیار موفق و همان چیزی بوده است که مردم ایران در زمانه کنونی نیاز دارند.

اما اینکه مصوبات جهادی این مجلس اجرا بشود یا نه؛ بسته به میزان وجود تفکر جهادی در دولت وقت دارد.

***

عاقبت ناشکری از زندگی در ایران چیست؟

پروژه "زندگی ایرانی و احساس آنگولایی"!

تحریم‌گران انتخابات، نگران کارآمدی مجلس!  / پایان میرحسین موسوی

ناصر فکوهی، استاد انسان‌شناسی و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه اعتماد در اشاره به بحث شرایط کرونایی در دنیا و اوقات فراغت در ایران گفته است: شاخصی که در این زمینه سال‌های سال است مورد تایید دانشمندان و همه دست‌اندرکاران است‌، «شاخص مازلو» است یعنی نیازهای انسان به صورت نابرابری از نیازهای اولیه شروع می‌شود (مثل غذا و مسکن) و در نهایت به نیازهای ثانویه (مثل اوقات فراغت و سرگرمی) می‌رسد. وقتی مردم از لحاظ بهداشت، از لحاظ مسکن، از لحاظ تغذیه و سایر نیازهای اولیه بیولوژیک خود دچار مشکلات اساسی هستند چگونه می‌خواهیم با اوقات فراغت آنها را راضی کنیم.

امروز به دلیل بی‌کفایتی عظیم در زمینه واکسیناسیون‌، همه ترس جان خود و عزیزان‌شان را دارند، هزاران هزار خانواده ایرانی در غم از دست رفتگان‌شان هستند، اقلام غذایی حتی ابتدایی‌ترین‌شان به حدی گران شده که افراد حتی نمی‌توانند به خوردن یک غذای ساده مطمئن باشند، بهداشت را که بهتر است چیزی از آن نگوییم، زیرا نزدیک شدن به یک بیمارستان بلافاصله فکر از دست دادن خانه و آشیانه و آواره شدن را برای تامین مخارج ضروری‌ترین درمان‌ها در ذهن هر کسی می‌آورد، بسیاری از مردم باید حقوق سال‌ها کار خود را صرف خرید دارو از قاچاقچی‌ها بکنند و... در این شرایط آیا تصور می‌کنید کسی می‌تواند به اوقات فراغتش فکر کند.

او سپس تصریح می‌کند: ممکن است گفته شود: پس چرا همه پارک‌ها و مجالس و غیره پر است: پاسخ در غیر عقلانی شدن جامعه است، در حقیقت وقتی به قول معروف «همه به سیم آخر می‌زنند» و به خود می‌گویند «هرچه پیش آید، خوش آید». ما وارد دوران آنومی اجتماعی شده‌ایم و اینکه پارک‌ها پر است یا اگر فردا سینماها را باز کردند مردم به آنها هجوم می‌آورند، پاسخ حل مشکلاتی به عظمت و سختی معضلات جامعه ما در چنین حد بزرگی از فشار بین‌المللی نیست!

فکوهی در بخش دیگری از این گفتگو نیز گفته است:

"اگر امید و چشم‌اندازهای آینده‌ای بهتر از مردم گرفته شود، می‌توان آنها را به چنان ضعف و فقری از لحاظ مادی و معنوی رساند که در هر موقعیتی به ویژه سلطه قدرت‌های بزرگ را پذیرا شوند، دامن زده می‌شوند."[3]

*ما قضاوت درباره گفته‌ها و قیاسات آقای فکوهی را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

و البته این سؤال را مطرح می‌کنیم که فضای تصویر شده در قبال ایران از سوی فکوهی دقیقا چه تفاوتی با کشورهای قحطی‌زده و بی‌دولت چون سومالی دارد؟!

دقیقاً هیچ...

و از اینجاست که می‌توان به قضاوت‌های منطقی‌تری فکر کرد. قضاوت درباره کشوری مثل ایران که شاخص ضریب جینی آن از آمریکا هم بهتر است، نرخ بیکاری خود را ثابت نگه داشته، در زمره سیرترین کشورهای جهان است و ارزان‌ترین نان و سوخت و مالیات و برق جهان را به مردم خود ارائه می‌کند.[4]

کشوری که امروز حتی از متحدان خود نیز حمایت‌های اقتصادی و نظامی و سیاسی بعمل می‌آورد و اگر اراده کند؛ تحریم‌های آمریکا در هر کجای دنیا (اشاره به تحریم سوخت لبنان و ونزوئلا) را می‌شکند و کسی جلودارش نیست.

جالب است که آقای فکوهی هنگامی که می‌بیند در پیامد این اظهارات؛ بلافاصله اخباری مثل رکورد شکنی فروش بلیط سینما و کنسرت و افزایش مسافرت در ایران به ذهن متبادر می شود؛ می‌گوید این رخدادها نتیجه "آنومی اجتماعی" است!

دقت شود که هیچکس منکر وجود مشکل در ابعادی از زندگی مردم ایران نیست و نمی‌تواند باشد. اما ندیدن مثبتات، ناشکری و بزرگنمایی از مشکلات می‌تواند جامعه را به همان جهنمی برساند که فکوهی نیز اعتراف کرده است. به فضای ناامیدی و تصور بی‌فردایی...

برخی محافل تحلیلی تأکید دارند که ادامه روند سیاه‌نمایی و القای ناامیدی از سوی اصلاح‌طلبان به تکرار فتنه اقتصادی آبان 98 و تحقق خواسته آمریکا در ایران خواهد انجامید.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1130781

2_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/322642

3_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/173774

4_ mshrgh.ir/1273029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • US ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    56 26
    پایان او به معنای اغاز اصولگرایان نیست بلکه ملت تند تر از او می خواهد
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      30 22
      ديگر زمان بازي با واژه هايي مانند اصولگرايان و ترساندن مردم گذشته است مردم تندتر نمي خواهند شمافرصت طلبان پوپوليست زير سايه برچسب اصلاح طلبي تصور كرديد كه مردم انتظار دارند تا تندتر بشويد غافل از انكه تند تر از شما خيلي قبل تر توسط مردم به زباله دان تاريخ فرستاده شد مانند مجاهدين خلق ...
    • SE ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      43 36
      پایان اصحالات یعن آغاز اقتدار و شکوفایی خلاقیت جوانان و پایان کدخدا و کدخدا پرستان مذموم
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      35 16
      امار مشارکت در انتخابات 1400 گویای خیلی چیزهاست
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      22 28
      میرحسین، رفسنجانی، خاتمی احمدی نژاد و روحانی پایان یافته است
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      21 5
      اصلاح طلب یا اصول گر یا هر اسم ورسم دیگر مهم نیستند...اصل نفروختن وطن خیانت نکردن ثروت اندوزی نکردن و...است حالا اگر اصلاح طلبان خیانت کرده اند ربطی به دیگران و مقایسه با آنان ندارد ..هر کس علیه این ملت باشد منفور است وبا اسم ولقب و حرفهای قلنبه سلنبه چیزی تغییر نمیکند
    • عبدالله IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      10 12
      عزيز 10:23 آمار مشاركت نشانگر نظر مردم به عملكرد روحاني و ليبرالها بود. اين اصلاح‌طلبان و ليبرالها كجا نشسته‌اند كه هيچ وقت احساس نمي‌كنند كه بايد پاسخگوي عملكردشان باشند و هميشه متهم مي‌كنند؟ با آمار انتخابات نگاه كنيد، هميشه در پايان كار اصلاح‌طلبان، درصد مشاركت پائين آمده است.
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      4 1
      میر حسین موسوی بایدمجازات شود.
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      0 0
      ۱۸:۲۳ - اگه جرات داشتن طی سیزده سال اخیر مجازت میکردن نه اینکه غیرقانونی و غیر انسانی حصر کنن
  • fhfh IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    39 36
    فتنه نابود شد د رجنگ هشت ساله پیروز شدیم سالگرد جنگ شد بیاد شهدا ایران زمین زنده باد یادشان روحشان شاد
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      27 16
      اره همه چی گل و بلبل شد
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 3
      الهی آمین
  • صبا IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    42 38
    سلام علیکم میر حسین موسوی خیلی وقت است که پایان یافته است. از دولت انقلابی دکتر آیت الله رئیسی (دامه برکاته) انتظار می رود که در محاکمه آنان تسریع کند.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      7 19
      خخخخخخخخخخخخخخخخخ دولت برجامیتون خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • محسن IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      16 10
      بازخواست مرادو منجیتون آقای احمدی نژادهم یاتون نره.اون که علنی روبروی نظام ورهبری ایستاد.چیه روتون نمیشه
    • FR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      50 11
      اگه وجودشو دارین مخاکمه کنین و الا سکوت بهترین کاره براتون
    • مهدی.م IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      17 22
      در جواب 04 : 10 بایدگفت : خود میر حسین و دار و دسته اصلاحاتی ها میدانند که لطف اسلامی شامل حالشون شده که هنوز به پای میز محاکمه فرستاده نشده اند و از این حالت هم خوشحالند و دقیقا همچون بلعم باعورا در قوم بنی اسرائیل است برای جمهوری اسلامی چون یک عده هنوز در نادانی و تعصب و غربگدایی خود غرق شده اند آنچنان که حق را در وجود افراد می بینند نه در وجود راستی و حقیقت. وگرنه گنده تر از اینها رو هم به پای میز کشیده شده.
    • امیرو IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      13 24
      واقعاً قوه قضائیه از محاکمه سران فتنه و از خیانت یاران فاسد روحانی و خود رو.... دوری دارد. حالا از واکنش گروهی از اصلاح طلبها ترسیدید از خدا نمیترسید؟ یعنی در قیامت چاره ای دارید!
    • داود IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 0
      دقیقا
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    17 7
    هر کسی به کس دیگر ظلمی روا دارد در دنیا و آخرت خواهد چشید. حق الناس چیزی نیست که با توجیحات دنیوی از آن گذشت.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    10 59
    ميرحسين موسوي سال ٨٨با خدعه و نيرنگ هاشمي و اصلاح طلبان قدرت طلب به ميدان اورده شد و بعد از ٢٠سال خانه نشيني در حاليكه دولتهاي اصلاحات و سازندگي در دوران خود نامي از او نبردند ابروي جمع كرده خود را با تاراج داد!ميرحسين همان سال ٨٨تمام شد بد هم تمام شد
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 0
    فیض ا... عرب سرخی!.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    11 20
    ای کاش میشد حساب بانکی و گاوصندوق خانگی اطرافیان میرحسین موسوی و حساب بانکی و گاوصندوق و ملک های اطرافیان دولت بنفش رو بررسی و حسابرسی کرد البته به غیر از ملک صدهامیلیارد تومنی جناب حسن فریدون در ولنجک!
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      2 2
      ای کاش میشد حساب بانکیشو چک کرد.
    • ذزظ IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      2 2
      منم داشتم به همین موضوع فکر می کردم
    • احدی IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      2 1
      دقیقااااااا
  • سید IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    8 17
    شدت حسادت و عداوت موجب شده است تا سران اصلاح طلبان نتوانند آرزوی خود مبنی بر ناکارآمد شدن دولت آقای رئیسی را پنهان نگاه دارند!
  • عطاالله IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    7 18
    افساد طلبان فاسد و متوهم در چه عوالمی سیر می کنند///////
  • علی قاسملو IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 8
    اتفاقا نظرات آقای فکوهی هم غلط نیست با این درآمدها زندگی عادی هم نمیشه کرد اصلا مریض هم که نمی تونی بشی اگه مریض بشی هزار فکر جورواجور پدرت رو در میاره صنعت خودرو و جاده ها باندبازی و پارتی بازی در ادارات فساد بالا دستی ها و....... اینها مشغله فکری نیست؟ بله فقط نیروهای مسلح وظیفه شون رو درست انجام دادن بقیه ترّه و ضرّره!!!!
  • علی IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    16 5
    جملات نشون میده، بعد از ۱۲ سال هنوز موسوی....
  • محمد IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    23 2
    کاری به حرف اصلاح طلبان ندارم اما اینکه هنوز آقای میر تاج‌الدینی میگه ۶ ماه بعد اسامی دارندگان حقوقهای نجومی را اعلام خواهیم کرد این یعنی چه ۲ ساله قانون معطل مانده و هنوز ۶ ماه بعد هم تازه اعلام میشن و تمام میشه معنیش اینه که قصد ندارند کاری بکنند چرا چون خود نماینده ها هم نجومی بگیر هستند
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    7 16
    اونا ده سال قبل تمام شده اند
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    5 5
    چه اینکه طرح‌های مهمی مثل "اخذ مالیات از خانه‌های خالی"، "طرح اخذ مالیات از سوداگری"، تصویب ارائه یارانه بیشتر به قشرهای محروم و تأکیدات مداوم رئیس مجلس بر لزوم نظارت بر قیمت‌ها ، دوست عزير مشکل فراتر از اين هاست خيلي فراتر اينا که يه سري چيزاي عادي که بايد رفع بشه محاکمه مسئولين ناکارآمد پايان اختلاس و دزدي حفظ محيط زيست،جنگل و آبخيزداري از بين بردن رانت فساد سرمايه گذاري داخلي بالا بردن کيفيت محصولات داخلي و احيا و حفظ چرخه توليد، تصحيح قوانين مدني و شهروندي به نفع مردم مشکلات ريزگرد مشکلات فرهنگي ..... و مشکلات اونقدر زياد که مشکلاتي که شما گفتين در برابر مشکلات کشور هيچي نيست
  • ... IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    5 6
    این اقای فکوری هم فکرانشان درکوری مطلق بسر میبرن دید کافی وبینش ندارن چندین سال امور مملکت دردست اصلاح طلبان وهم مساکانشان بوده مملکت را مثل گله بیچوبان رها وخودشان بفکر حقوقهای نجومی
  • صابر IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    8 4
    چقدر شما بی‌تقوایید دهان آدن میزان وقاحت شما باز می‌ماند این میزانداز بی‌تقوایی و مهارت در وارونه کردن حقایق جای شگفتی دارد...
  • سیامک IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    9 7
    این عناصر ضد وطن خیلی وقت است که از صحنه بیرون رفته اند و در این 8سال فریدونی نقاب از صورت اصلاح طلبان افتاد و ملت دیدند این بی وطنان برای چپاول امده بودند و ضربه اساسی هم زدند و اینجاست که قوه قضائیه باید محاکمه را شروع و ملت را از لوث این عناصر پاک کند
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    8 12
    اصلاح طلبها برای ملت هیچ ارزشی ندارندبزارید رجزبخوانندتا جان دهند
  • امیرو IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    8 14
    این اصلاح طلبان فاسد که به تازگی از لال بودن شفا پیدا کرده اند چقدر ذرت حرف می‌زنند
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    6 9
    یکی نیست به این اصلاح طلبان بگه حالا طلبکار ملت هم هستین ؟
  • محمد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    13 9
    برای هزارمین بار کامنت میگذارم ولی ... شما مشرقی ها نفستان از جای گرم در میاید و واقعیات جامعه را نمیخواهید ببینید. البته سیر از گرسنه و سواره از پیاده خبر ندارد
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    10 0
    سلام هر چی گفتن حقیقت فشار گرانی روی کارمندان کم درامد بیداد میکنه قبلن وام میگرفتیم ماشین یا خانه میخریدیم الان وام میگیریم برنج و گوشت چای و میوه فقط میشود خرید////کجای این زندگی از نظر تو زیباست سالها تو جبهه دواطلبانه جنگیدم که این بشود روزگارم///با چند کارمند کارگر مصاحبه کن اول بعد بیا اظهار ....
  • عادلمه IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    6 2
    تاریخ بعدها خیلی چیزا خواهد گفت
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    8 3
    اصلاح طلبهاهمیشه بـوقچی افکارـکارگزاران اهداف غرب درایران بـودن دقت کنین همیشه ازهمینهاضربه خورده کشور
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    8 11
    انصافا حال آدم از تفکرات خود تحقیر اصلاحات بهم میخوره
    • CZ ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 2
      خود تحقیر اصلاحات ؟
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    14 4
    تنها کسی که میتواند مملکت را ازاین وضع نجات دهد فقط موسوی است
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 2
      امیدوارم تا زنده هست خیانتها و کم کاریهایش در دوران ٨ سال دفاع مقدس بررسی و برملا شود!!افسوس که شهید ایت نتوانست در مورد او افشاگری کند
    • احمد IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 0
      کوری عصاکش کوران دیگر شد؟
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    8 21
    پایان میرحسین موسوی
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    8 6
    میشه ساکت شی
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    5 16
    پررویی نجومی ویژگی خاص اهل فتنه ست
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    10 14
    "نه میرحسین موسوی و نه زهرا رهنورد مایل نیستند که به میدان بیایند و رفع حصر برایشان مهم نیست." چون دستشان به گوشت نمی رسد می گویند : پیف بو می دهد !!!!!!
  • محمد IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    8 10
    شما با این خبر قصد بیرون آوردن از قبر یک مرده را دارید
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 0
    آخرش نفهمیدیم این آقای قوامی خلاف میگه یا به رک گویی معروفه
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 0
    خداوند عادل، قاضی القضات اصلی، در مورد همه انسانها قضاوت خواهد کرد.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    5 1
    میرحسین موسوی بخاطر منافع خودشٍ چقدر آدم رو نابود کرد....خدا نگذره ازش
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 1
    بسیار تحلیل ‌‌لیمحتوابببود
  • محمدایوب IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 1
    سلام چرا یکی به فکر این روزنامه خانواده م.ا.ف نیست. که پایگاه مخربان وطن فروش اصلاح طلب است. بررسی شود بودجه آن ازکجا تامین میشود. از گاندوها ویا دزدی های مهدی. یا قراردادهای زانتی یاسر با شهرداری واگر رو.... محاکمه شود آنهم علنی. مردم بیشتر به خیانت‌های آنها. مطلع واین قشر که تا دوماه پیش برای رفتن در آغوش آمریکا وکدخدا زمین وزمان را به هم می‌دوختند. وثانیه شماری میکردند و به هر ذلتی ونامردی تن میدادند ازجمله گره زدن واردات واکسن را به قبول fetfوکشته شدن بسیاری از هم وطنانمان گردید. حالا زبان باز کرده طلبکار شده اند. تنها راه آن محاکمه رو... است
  • فیروز IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    2 1
    اصلاحات اگه اینکارا رو نکنن که کلا فراموش میشن.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 1
    اصلاح طلبان ، سپاه عمرو عاص و معاویه اند ، این پیروان شیطان، خود و وطنشان را به دریافت ویزا و مشتی دلار فروخته اند ،همه شان در اتش جهنم و لعنت خداوند تا ابد ماندگارند
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 4
    زمان احمدی نژاد که یادتون نرفته رجایی زمان شما بود عاقبتش دیدیم برا چی محاکمه نکردید مثل این که آلزایمر گرفتید تاریخ همه چیز رو خواهد گفت زود قضاوت نکنید بزار همه چی گل وبلبل بشه بعد ادعا بکنید
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 1
    میرحسین موسوی نزد ملت منفوره
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    2 1
    اقایان اصلاح طلب اگر شما در اطهار نطرتان از کلمات فارسی استفاده کنید از فضل شما کم میشود این خود یک نوع تحقیر بخود است با جریان اب حرکت کنید این خود نوعی ذلت است .
  • مجتبی از زنجان IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 0
    باید با کسانی که علیه مملکت اقدام می کنند برخورد بشه
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 0
    مرگ برداعش مرگ برآمریکا
  • لاله IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 2
    احمدي نژاد پايان يافت ولي موسوي پايان ناپذير است .
  • DE ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    .....به زعم ما این جمله مهم از زبان آقای قوامی که به رُک گویی شهره هستند؛ اعترافی است ناخواسته به فرا رسیدن تاریخ انقضای اضلاع فتنه. // البته از زاویه دیگری هم بایستی مطلب را ببینیم اصلاح طلبان همه طماع و و زیاده طلب هستند براشون از اول هم مهم نبود که این دو در حصرن یا آزاد وتعداد بسیاری از آنها دقیا اینها را در حصر میخواهند زیرا تا در حصر هستند میشود از بابت حصر داد زد و ننه من غریبم دراورد و طلبکار شد اصلاح طلبان حتی دلشان برای یکدیگر هم نمیسوزد ببینید 32 سال ملت به اینها رای دادند و 32 سال حتی رای دهندگان به خودشان را هم در تگنا قرار دادند و جیب خود و رفقایشان را پر د... اصلاحات جمع اضداد است اصلاحات " تجمع تکخور هاست" بله میشه تجمع تکخور ها ..اصلاحات مُرد همچنانکه برجام مُرد وحتی اگر برجام زند ه شود قطعا برجام ذلت اصلاحات نخواهد بود آن برجام برای همیشه مُرد.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    تو این متنها و تحلیلها به یه نکته ای توجه نمیشه. میرحسین موسوی و خاتمی منجی عالم بشریت نیستند که هزار و دویست سال عمر کنند و به سلامتی یک مرد چهل ساله باقی بمونند. آقایون هر دو هشتاد سال هستند. میرحسین مال چهل سال پیش و خاتمی مال بیست و چهار سال پیش بوده. اتفاقا خودتون رو گول نزنید که این به معنی تاریخ انقضای فتنه است. این دقیقا به معنی احیای فتنه و خلق مهره های جدیده.
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    احمدی نژاد پایان نمی پذیرد چون با ملت است و حرفش حرف ملت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس