کد خبر 1273133
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
پرچم افغانستان

وزرای خارجه ایران، پاکستان، روسیه و چین در نشستی در دوشنبه بر لزوم شکل گیری آشتی ملی در افغانستان و تشکیل دولت فراگیر جهت تامین منافع تمامی نیروهای سیاسی و قومی این کشور تأکید کردند.

به گزارش مشرق، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه ، چین و پاکستان در حاشیه اجلاس کشورهای عضو سازمان شانگهای و پیمان امنیت دسته جمعی در خصوص افغانستان دیدار و ضمن حضور در نشستی بیانیه‌ای صادر کردند.

بیشتر بخوانید:

بررسی تحولات و تأمین امنیت افغانستان در اجلاس شانگهای

در این بیانیه آمده است: وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی پاکستان در حاشیه اجلاس شانگهای و پیمان امنیت دسته جمعی در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱ در شهر دوشنبه به منظور بحث و بررسی وضعیت افغانستان با یکدیگر دیدار کردند.

وزرای امور خارجه بار دیگر بر اراده خود نسبت به تقویت صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و کل منطقه تاکید کردند.

وزرای امور خارجه ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان، بار دیگر بر رعایت اصل پایه‌ای «به رهبری افغان ها، در مالکیت افغان ها» تصریح کرده و بر ادامه احترام به حق برخورداری از صلح، ثبات، توسعه و رفاه مردم افغانستان تاکید کردند.

وزرای امور خارجه بر ضرورت مرتبط ماندن با کشورهایی که دارای مسئولیت اولیه بازسازی اجتماعی، اقتصادی دوران پس از جنگ در افغانستان می باشند به منظور فراهم کردن کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه اضطراری، تصریح کردند.

وزرای امور خارجه چهار کشور بر لزوم شکل گیری آشتی ملی در افغانستان و تشکیل دولت فراگیر جهت تامین منافع تمامی نیروهای سیاسی و قومی کشور تاکید کردند.

وزرای امور خارجه با امعان نظر به چالش‌های امنیتی با منشا قلمرو افغانستان، بر ضرورت هماهنگی تلاش‌ها جهت مقابله با تهدیدات از جمله گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر، با هدف تضمین ثبات منطقه‌ای و پاسخگویی به نگرانی‌های مشروع کشورهای همسایه و منافع آنها تاکید کردند.

وزرای امور خارجه نگرانی خود از وضعیت شکننده انسانی، اجتماعی و اقتصادی در افغانستان و نیز خطرات به وجود آمدن یک موج آوارگان در منطقه را بیان داشتند.

وزرای امور خارجه ایران، پاکستان، چین و روسیه بر ضرورت احیای زندگی مسالمت آمیز و بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید کرده و از جامعه بین‌المللی برای استمرار کمک‌های بشردوستانه اضراری به افغانستان دعوت به عمل آوردند.

وزرای امور خارجه توافق کردند تا هماهنگی‌های بین چهار کشور جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان در مورد افغانستان ادامه یافته و دیدارها در سطوح وزرا، نمایندگان ویژه و سفرا در زمان‌های تعیین شده را برگزار کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • قوم گرایی یعنی خیانت IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    9 0
    اگه تو کله قومیتهای افغانستان بره لطف بزرگی به خودشون و منطقه می کنند. ایران هم با هر گونه قومیت پرستی به شدت مبارزه کنین. افغانستان ایینه تمام عیار قوم گرایی هست که به این جا رسیده. جرم قومیت پرستی با خیانت امنیتی برابر کنید. معنی نداره قوم و قوم بازی. ترک باشی هم ایرانی هستی . عرب باشی ایرانی هستی . گیلک باشی ایرانی هستی . یکی از دلایل اصلی جنگها باورهای احمقانه قومی است. زمانی بشر از حیطه ده و قبیله خودش فراتر رو دشمن میدونست و غارت برقرار بود. وقتی کشور ها شکل گرفتند این قومیت بازیها کم رنگ شدند و مردم خودشون رو تحت چتر کشور واحد تعریف میکردن. تنها کشورهایی که این چتر واحد کشوری رو نمی پذیرن مصیب افرین هستن. قوم گرایی = خیانت به مصالح ملی است!
    • یوسف اکبری از همدان IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 5
      بله لعنت بر هر چه قوم پرسته ولی سوالی که من دارم اینه مرز قوم پرستی با هویت طلبی کجاست؟ من به عنوان یک تورک خواهان حفظ زبان مادریم هستم خواهان توانایی برای نوشتن به زبان مادریم هستم وقتی این حق اولیه که اتفاقا در قانون اساسی کشورم هم آمده به بهانه حفظ انسجام ملی کشور نا دیده گرفته می شود تکلیف من چیست؟ وقتی فقط و فقط فرهنگستان زبان فارسی به فکر زبان فارسی بوده و سایر زبان ها به مرور در حال مرگند تکلیف چیست؟ وقتی صدا و سیما فقط در انحصار زبان فارسیست و در فیلم ها هرچه آبدارچی و کارگر و پاکبان هست لحجه دارد و هرچه مهندس و تاجر وجود دارد به فارسی سلیس صحبت می کنند تکلیف چیست؟
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      1 0
      ۰۸:۰۴. تا زمانی که امنیت کشورت رو برهم نزنه. از یه خانواده به خانواده دیگه هم مرزها و رسمهای هویت افرین وجود داره اما اگه زن و شوهر بهم بپرن فقط حاصل طلاقه . طلاق و شکست. تکیه بیمارگونه روی مرزهای هویتی و ندیدن کل شاکله زندگی دو نفره خطاست. در کشور هم باید هویت غالب ایرانی بودن عشق به وطن و دین سرلوحه هویتهای گفتمانی باشه !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس