کد خبر 1272753
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ رضاخان از سلطنت عزل شد. شگفت آن که در آن برهه با وجود اشغال کشور توسط قوای بیگانه، انتشار خبر عزل رضاخان باعث خوشحالی مردم ایران شد. او که در زمان کودتای ۱۲۹۹ در منزل استیجاری در سنگلج تهران زندگی می‌کرد، در زمان استعفا، پانصد میلیون دلار در بانک‌های خارج پس‌انداز داشت. 

به شهادت اسناد، رضاخان در مدت سلطنت، ۲۱۶۷ روستا را تصاحب کرد، ۳۰۰۰ سند روستایی داشت و حدود ۴۵۰۰ سند باغ و مراتع و ۸هزار سند شش‌دانگ دیگر متعلق به او بود که با مجموع اسناد دیگر در ۱۳۲۰ به ۴۴ هزار سند رسید. ۲۵۴۵۸۵ نفر از مازندران تا خوزستان رعیت املاک رضاخان بودند و درآمد سالانه او به ارقام نجومی می‌رسید که بخش زیادی از آن به حساب بانکی وی در لندن واریز می‌شد. 

با وجود از میان رفتن استقلال، غارت و کشتار مردم و سلب عزت ملی توسط بیگانگان، مردم از سقوط رضاخان خشنود شدند و این موضوع چنان عریان بود که رضاخان تا واپسین لحظه حیات، به گفته علی ایزدی، از آن نالان بود. خبرنگار «نیویورک‌تایمز» طی گزارشی در همان برهه درباره واکنش مردم ایران به عزل وی، از مشهود بودن احساسات ضد شاهی مردم سخن گفته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • شیرازm IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    10 4
    لعنت به شاه ملعون ارس وارارات وپسرملعونترش استان زرخیز بحرین راتقدیم دشمنان کردن. اندازه ی 500سال بیشترثروت کشوربااین سرزمینهای جداشده دودشد. ثروت بحرین راببینید!!
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 1
    برسر املاک رضا خان چه آمده است و الان در تصاحب چه افراد یا گروه هایی است. لطفا مشرق در گزارشی این پرسش را واکاوی نمایید
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    26 4
    لعنت خدا بر پهلوی
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      10 0
      لعنت بر همه ظالمان
  • شهرام IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 2
    يعنى به پول الان بيشتر از٢٠هزار ميلياردهايى كه يكى دوتا هم نبودند وخوردند وبردند تازه جوجه ها بودند كه تابلو بود بزرگاشون ببين چيه بعدش يه سوال اينكه با اين همه ثروت توانگليس چطور تواون جزيره دور افتاده با اونحال مرد؟
  • SE ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 2
    آقا! من به شما نصیحت می‌کنم؛ ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت می‌کنم؛ دست بردار از این کارها. آقا! اغفال دارند می‌کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند. من یک قصه‌ای را برای شما نقل می‌کنم که پیرمردهایتان، چهل ساله‌هایتان یادشان است، سی ساله‌ها هم یادشان است. سه دسته - سه مملکت اجنبی - به ما حمله کرد: شوروی، انگلستان، امریکا به مملکت ایران حمله کردند؛ مملکت ایران را قبضه کردند؛ اموال مردم در معرض تلف بود، نوامیس مردم در معرض هتک بود، لکن خدا می‌داند که مردم شاد بودند برای اینکه پهلوی رفت. من نمی‌خواهم تو اینطور باشی؛ نکن. من میل ندارم تو اینطور بشوی، نکن! ... من میل ندارم که اگر روزی ارباب ها بخواهند که تو بروی مردم شکرگزاری کنند، من نمی خواهم تو مثل پدرت شوی... نصیحت مرا بشنو، از روحانیت بشنو، از علمای اسلام بشنو، این ها صلاح ملّت را می خواهند، این ها صلاح مملکت را می خواهند، از اسرائیل نشنو، اسرائیل به درد تو نمی خورد،.. امام خمینی عاشورای سال 1383 هجری قمری (‌13 خرداد 1342 شمسی)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس