قالیباف: امروز تورم قانون بیشتر از تورم اقتصادی است

رئیس مجلس با بیان اینکه عادت‌ها مانع از تحول در ساختار اداره کشور می‌شود، گفت: سالی ۱۶۰ میلیارد دلار فقط برای انرژی فسیلی هزینه می‌کنیم در حالی که می‌دانیم ۵۰ درصد این انرژی فسیلی هدر می‌رود.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه، ۲۴ شهریور ماه) با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست افتتاح مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه عنوان کرد: مباحث خوب و امیدوارکننده‌ای در این جلسه مطرح شد. باید حوزه فناوری، دانش بنیان‌ها و خلاقیت را جدی بگیریم چرا که چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیا به سمتی حرکتی کرده که فناوری روی سبک زندگی، مهارت و زندگی فردی و حکمرانی اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: اما عادت‌ها همواره مانع از این شده که یکسری تحول‌ها اتفاق بیفتد، وقتی رابطه بین ذینفعان و ذی مدخلان نیز به میان بیاید تأثیرات آن دوچندان خواهد شد.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: زمانی که موضوع فناوری در بخش خصوصی و میان افراد فعال در این حوزه مطرح می‌شود، یک مفهوم و زمانی که فناوری بخواهد در حکمرانی اثر خود را نشان دهد، مفهوم دیگری پیدا می‌کند. مهمترین کار نوآوری و خلاقیت این است که حصر زمان و مکان را می‌شکند و همه چیز را پویا و به حرکت درمی‌آورد.

قالیباف اضافه کرد: اگر به فناوری در حوزه حکمرانی توجه شود، ساختار اداری و اجرایی ناقصی که از سال‌های دور به ارث برده‌ایم در برابر فناوری مقاومت می‌کند و درمی‌یابیم که این ساختار حسی نسبت به فناوری و تحول ندارد.

وی تصریح کرد: در اوج اینکه عنوان می‌شود ما پولی در کشور نداریم حداقل سالی ۱۶۰ میلیارد دلار فقط برای انرژی فسیلی هزینه می‌کنیم در حالی که می‌دانیم ۵۰ درصد این انرژی فسیلی هدر می‌رود و ناترازی و ناعدالتی به وجود می‌آید به طوری که از همین مسیر دره‌های فقر و قله‌های تکاثر به وجود می‌آید.

قالیباف با تأکید بر اینکه متأسفانه ما در هر کجای کشور که دست می‌گذاریم ناترازی داریم، به ناترازی در جذب نیرو، تمرکز قدرت، صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی بین اختیار و مسئولیت و ناترازی در جایی که درآمد ۱۱۰ میلیارد دلار داریم اما تورم دو رقمی را شاهد هستیم، وقتی ۲۰ میلیارد درآمد داریم و باز هم کسری بودجه و تورم را شاهدیم، اشاره کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در اینجا می‌یابیم که هیچ اثری از تصمیم و مدیریت در کشور وجود ندارد ولی وقتی در جلسات می‌نشینیم به قدری طرح مسئله می‌کنیم که هیچ کس نمی‌داند چاره و راهکار کار کجاست.

رئیس مجلس اضافه کرد: امروز رقابت بین افرادی است که نوآوری را درک می کنند و افرادی که نوآوری را درک نمی کنند اگر بخواهیم شفاف بگوییم رقابت بین کسانی است که عُرضه دارند و کسانی که عُرضه ندارند. تا زمانی که این فضا باز نشود هیچ حرکتی پیش نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه تجربه ۴۰ ساله فعالیت اجرایی من نشان می دهد باید به چهار رکن شفافیت، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی توجه کنیم، گفت: اگر ادعای مولد بودن می کنیم باید بدانیم چه چیزی را تولید می کنیم؛ حتما باید در این مسیر ثروت، قدرت، معرفت و منزلت تولید کنیم.

مهم‌ترین جایی که می تواند در ساحت حکمرانی اثرگذاری کند بدون شک مجلس است

قالیباف تاکید کرد: مهم ترین جایی که می تواند در ساحت حکمرانی اثرگذاری کند بدون شک مجلس است، مجلس به معنای واقعی خود در رأس امور است و باور به این که نوآوری و خلاقیت می تواند حصر زمان را بشکند و تحول آفرین باشد از همین جا شروع می شود.

وی با بیان اینکه ما با کمترین داده ها بزرگ ترین تصمیمات را می گیریم، گفت: این مسئله باعث می شود هر روز بر گره های کشور اضافه شود.

تورم قانون بیش از تورم اقتصادی است

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر بحث از تضاد منافع مطرح می شود مهم ترین بحث آن در قانونگذاری نمود پیدا می کند. امروز اگر کسی آنالیزی انجام دهد درمی یابد تورم قانون ما بیشتر از تورم اقتصادی است.

قالیباف تاکید کرد: بسیار مهم است که فعالان حوزه فناوری محیطی که در آن کار می کنند و برای آن برنامه دارند را به خوبی بشناسند، ما گاهی اوقات محیط را نمی شناسیم، درحالی که باید بدانیم شرایط انسانی و شرایط مکانی آن محیط چیست و روابط متقابل بین این دو حوزه را به خوبی درک کنیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان اضافه کرد: برای مثال وقتی یک سد می خواهیم بسازیم تمام جزئیات آن را مورد بررسی قرار می دهیم، در حوزه علوم انسانی نیز باید نیازها، مبانی و ارزش های جامعه را به خوبی بشناسیم و بر آن مبنا کار کنیم. از این مسئله به عنوان بومی سازی نیز یاد می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روح مجلس برای ما مهم است، افزود: در ساحت حکمرانی اگر وارد این موضوعات شویم بسیار متفاوت از حوزه های فنی و صنعتی خواهد بود و رویکردی جدی و متناسب می خواهد که باید به آن توجه کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با حضور دکتر نگاهداری در مرکز پژوهش ها و جوانان با انگیزه ای که در این مرکز وجود دارد بتوانیم مرکز نوآوری و خانه خلاق مجلس و مجموعه خود نمایندگان را تأمین کنیم.

رئیس مجلس تاکید کرد: مهم ترین مسئله این است که هر حرکتی ما انجام می دهیم نماینده محور باشد تا با تحولی که اگر در نمایندگان به وجود آید کشور نیز متحول شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • حامدی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 1
    درود بر رییس انقلابی مجلس مردم ایران به مصوبات مجلس انقلابی چشم دوخته اند
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    1 0
    به حرف قالیباف گوش نمیدن
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    جناب قالیباف این قانونها درسته بعضیهاش خیلی خوبه ولی وقتی احرا نمیشه فقط باعث آبروریزی وسواستفاه وارتشا وفسا د میشه! بابا جان من ومردم که نمیتونیم این قانونها را باطل وبریزیم بیرون،حداقل شما وهموارهاتون قانونهای که درعمل احرا نمیشه وسواستفاده های دیکه ای ازجایی دیکه سر درمیآره را بریزید بیرو وباطل کنید تا مردم نفس بکشند(بتوانندیک مسکنی تهیه کنند یک کسب وکارخانگی یا ...راه بیاندازند،واردات وصادراتی کنند...(فقط شیادها،متقلبها ومفسدها را به اشد مجازات محکوم کنید که ازقوانین سواستفاده ومردم کشور را نابود نکنند
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    امروز خداشاهده نان خریدم از آزاد پس دونه ای 3500.تا دیروز بود 2500 گفت امروز گرون شده.
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 1
    درود بر رئیس
  • حکیم IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    شفاف سازی شفاف سازی شفاف سازی قدر دان زحمات آقای قالی باف هستیم اما باور کنید اگر شفاف سازی رای نیاورد شاید بتوان گفت تمام تلاش های این مجلس به باد هوا می رود ...
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    خب بعد؟! فصل الخطاب این باید ها و نباید که شخص شما و رئیس جمهور است.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    بااین قوانینی که احرا نمیشه عملا خودمان،خودمان را تحریم گردیم
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    جناب قاليباف دركشور تعداى تابلو جناح سياسى وجود دارد كه كسى پشت آن نيست وقتى رئيس دولتهاميروند با فرد تابلو داركابينه فرا جناحى درست ميكنند وتوى ذوق ميليونها طرفدار خود ميزنند نيرويى جهت ايجادتحول درساختار كشورايجاد نميشود انوقت ازاين بابت همه دولتها مثل هم ميشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس