The Mitchells vs. the Machines

پایان بندی فیلم سرشار از رنگین کمان هایی است که به عنوان سمبل همجنسگرایی به کار می رود. هنگامی که خانواده میشل ها به ساختمان کالج می رسند افکت های رنگین کمانی فزونی می یابند و در تصویر به کرات نش

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - کمپانی سونی حالا بعد از قریب به دو دهه فعالیت در تولید انیمیشن، گویی سبک بصری خودش را انتخاب کرده و با این انتخاب همچنان قصد حرکت به سوی جلو را دارد. گویی مذاق صاحبان این استودیو را سبک فانتزی پر کرده، اگر به این مطلب شک دارید نگاهی به انیمیشن های قبلی مانند بارش کوفته قلقلی بیاندازید.

فروکاست ارزش‌های خانوادگی در انیمیشن میشل‌ها علیه ماشین‌ها

انیمیشن (خانواده) میشل ها علیه ماشین ها (ربات ها) پا را فراتر از این نهاده و از نظر بصری به سبک کارتونی خویش را نزدیک کرده در حالی که هنوز سه بعدی بودن تصویر حس می شود. شاید منظور Sony از گزینش این سبک به خاطر نزدیکی و انطباق آن با روش داستانگویی این اثر پویانمایی باشد. یعنی به بیان دیگر میلیون ها دلار برای تولید این تصاویر همگی، برای آسان بودن روش داستان گویی و تاثیر گذاری آن هزینه شده است. شاید بگویید تولید این انیمیشن کار سختی نباشد اما جالب است بدانید، برای تولید انیمیشن سه بعدی با سبک کارتونی بایستی مهارت و دانش فنی و هنری بالایی نزد تیم سازنده وجود داشته باشد.

فروکاست ارزش‌های خانوادگی در انیمیشن میشل‌ها علیه ماشین‌ها

بیشتر بخوانید:

نقش هالیوود در ترویج «خانواده‌ تک‌والدی» و سبک زندگی بی‌بندوبار

فروکاست ارزش‌های خانوادگی در انیمیشن میشل‌ها علیه ماشین‌ها

گذشته از این موارد، سخن از داستان گویی و میزان تاثیر گذاری آن به میان آمده است. لازم است تا نگاهی عمیق تر به داستان و محتوای این اثر پویانمایی ۱۰۸ دقیقه ای داشته باشیم. داستان به صورت خلاصه درباره یک خانواده چهار نفره آمریکایی است که یک دختر بزرگسال نوجوان و یک پسر کوچک دارند.

پایان بندی فیلم سرشار است از رنگین کمان هایی است که به عنوان سمبل همجنسگرایی به کار می رود. هنگامی که خانواده میشل ها به ساختمان کالج می رسند افکت های رنگین کمانی فزونی می یابند و در تصویر به کرات نشان داده می شوند. دختر خانواده یا همان کیتی میشل در دوران نوجوانی خویش با خانواده خویش و خصوصا پدرش مشکلاتی جدی را سپری می کنند که هر یک به سهم خود تلاش می کنند تا این مشکلات را حل کنند. کیتی علاقه زیادی به فیلم سازی دارد و برای حل مشکلاتش، قصد رفتن به یک کالج آموزش فیلم سازی در کالیفرنیا را دارد. در این میان است که هرج و مرج رخ می دهد و یک دستیار هوشمند رایانه ای کنترل ارتشی از ربات ها که قرار است به انسان ها کمک کنند را در دست می گیرد و قصد نابودی همه انسان ها را دارد. دستیار صوتی رایانه ای، با آنالیز و پردازش رفتار انسان ها به این نتیجه رسیده است.

پدر میشل برای نزدیکی بیشتر به دخترش سفر زمینی خانوادگی را برای رسیدن به کالج فیلم سازی شروع می کند. با گذشت زمان نسبتا کمی از فیلم متوجه می شوید که کیتی سمبل های همجنس گرایی را به صورت پیکسل استفاده می کند که نشان می دهد قهرمان اصلی داستان دارای انحراف فکری و اخلاقی است. این مسئله زمانی علنی می شود که در پایان فیلم مادر کیتی از وی می خواهد تا دوستش را که یک دختر است برای آشنایی در عید شکرگزاری به خانه شان بیاورد!

خانواده میشل‌ها، نماد کامل یک خانواده آمریکایی هستند. پدر در احمق ترین شکل یک انسان به تصویر کشیده شده است و در ابتدای فیلم کیتی پدرش را به یک میمون در حال فریاد کشیدن تشبیه می کند. ظاهرا فروکاست ارزش‌های خانوادگی در آمریکا و جهان غرب تمامی ندارد.

تلاش های پیاپی پدر برای به دست آوردن دل دخترش شکست می خورد و شکل تلاش هایی مذبوحانه به خود می گیرد. مادر کیتی در میان این جدال های تلاش دارد تا تعادل خانواده را حفظ کند. در این میان سگ دست آموز خانواده میشل ها هم به عنوان عنصر کمدی همه ماجرا ها حضور دارد.

بیشتر بخوانید:

نقش هالیوود در ترویج «خانواده‌ تک‌والدی» و سبک زندگی بی‌بندوبار

فروکاست ارزش‌های خانوادگی در انیمیشن میشل‌ها علیه ماشین‌ها

متاسفانه امروزه سگ به مثابه یک عضو خانواده در ارزش های امریکایی جا پیدا کرده است و تبدیل به همنشین انسان شده است. در طول فیلم به مرور سپری شدن حوادث میان پدر و کیتی، نوعی تعادل میانشان برقرار می شود. پدر به توانمندی های دخترش که همان تولید فیلم های سخیف یوتیوبی است اعتراف می کند و دختر نیز برای وی کمی احترام قائل شده است و تلاش های پدرش را به رسمیت می شناسد!

متاسفانه پایان بندی فیلم سرشار  از رنگین کمان هایی است که به عنوان سمبل همجنسگرایی به کار می رود. هنگامی که خانواده میشل ها به ساختمان کالج می رسند افکت های رنگین کمانی فزونی می یابند و در تصویر به کرات نشان داده می شوند.

فروکاست ارزش‌های خانوادگی در انیمیشن میشل‌ها علیه ماشین‌ها

دستاورد های فنی سونی و سبک بصری اش همگی برای نمایش مفهوم ارزش های امریکایی هزینه شده است. به زبان ساده یعنی فناوری و دانش غربی برای این مصارف فرهنگی بکار گرفته می شود. این مفهوم به زبان ساده یعنی جنگ نرم. یعنی صدور اعتقادات، افکار و فرهنگ و سبک زندگی از غرب به شرق برای اینکه ما در طول تماشای فیلم و لابلای خنده هایمان متوجه این مفهوم به صورت ملموس نشویم، بلکه به این سلسله اتفاقات بخندیم و برایمان عادی شود و از این انحرافات برای ما حساسیت زدایی شود!

***حمیدرضا جلالی فراهانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    19 7
    شب بخیر! تقریباً یک دهه است که کم و بیش اکثر انیمیشن های کودکان مملو از این نشانه ها و علائم گناه آلود و نجس همجنس‌بازها است و در کشور ماهم آزاد تر از همه جای دنیا در دسترس کودکان و نوجوانان معصوم است
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    11 5
    انشاءالله بچه های عمار یه کاری بکنند این همه دستگاه عریض و طویل فرهنگی ک ه حیف نون
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    12 7
    کارتون بسیار زیبایی است و توصیه می کنم ببینید. توی هر چیز هم دنبال همجنس گرایی بگردید حتما پیدا می کنید.
  • محمد حسن خادمی IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    21 8
    با عرض پوزش خیلی نوشته مزخرفی بود.من در کنار خانواده این کارتون دیدم، اصلا همچین چیزی که شما گفتید نیست. خیلی هم کارتون خوبی بود. از صبح تا شب صدها فیلم غربی بدتر از این از صدا و سیما پخش میشه. اگر میخواهید ایرانی ها یا شرقی ها این فیلم های غربی را نگاه نکنند، دست به کار بشید و خودتون فیلم و کارتون های با کیفیت با ارزش های شرقی بسازید. از بس فیلم های آبکی ساخت شما را نگاه کردیم، مجبور شدیم بریم سمت فیلم های غربی.
    • نور IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      12 4
      این مطلب اونقدر پرت و پلاست که نمیدنم از کجا شروع کنم فقط به دو مورد اشاره میکنم اول اینکه رنگین کمانی که بهش اشاره کردین هیچ ربطی به جامععه ال جی بی تی نداره ترتیب رنگ ها خیلی مهمه. اینطور که شما میفرمایید دیگه هیچ کی حق استفاده از رنگین کمان رو درکارهاش نداره چون نماد فلانه... مطلب دوم (..توانمندی های دخترش که همان تولید فیلم های سخیف یوتیوبی است..) سخیف؟!! مشخصه انیمیشن رو ندید.. از یه دختره 17 ساله که عاشق سینما و فیلم سازیه توقع ساخت چی رو داشتین؟! بیاد راجع به مفاهیم فلسفی صحبت کنه؟! سینمای هالیوود جا برای انتقاد زیاد داره وقتی دست روی نقاط اشتباه می‌ذارید فقط سطحی بودن تفکر و کم وسعتی دید خودتون رو به نمایش میذارید
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      8 3
      خوب اینها القاات مستقیم نیستن باید هوش بالا داشته باشید تا متوجهش بشید. متاسفانه شما شوت هستی
  • صمد IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    8 1
    دو تا از انیمیشن هایی که از صدا و سیما پخش میشود نشانه های همجنس بازی را القا میکنند اولی انیمیشن توپولوها که چهار کاراکتر رنگی با چهار نشانه بالای سر خود نماینده ال جی بی تی هستند و بیشتر از شش سال درآنتن بوده دومی انیمیشن بزرگ و کوچک که دو همخانه مذکر که برادر هم نیستند نمایش داده میشود. اسم انیمیشن اشاره به رابطه ارباب و برده - یا مستر و اسلیو دارد نشانه های دیگری در داستان موجود است متاسفانه با وجود اطلاع رسانی های قبلی همچنان از آنتن کنار نمی‌روند
    • علی IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      3 0
      حال کردم با حرفت
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    6 3
    با سلام جنگ سختی است. دشمن با امکانات زیاد و مهارت های شیطانی اش تمام ارزش های اخلاقی را هدف گرفته است و در کمال وقاحت بشریت را به مسلح برده است. انسان حیرت زده هم به شکل بهت زده ای برای رسیدن به این ارزش های از همه چیز خود سرمایه گذاری کرده و به تقویت این پروژه شبه معرفتی پوچ کمک می کند. صدای حق در همه جا در حال شنیدن است ولی مستی و سرگشتگی انسان ها و شدت تبلیغ قدرت استماع را سلب نموده است و بشریت با سرعت خیره کننده ای سمت و سوی گمراهی و جهالت را در پیش گرفته است. یا معبود، عجل فی فرج مولانا صاحب العصر و الزمان روحی لک الفداء و انقذنا .
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    12 1
    تیتر خبر رو عوض کن بنویس "یازده دستگاه و نهاد فرهنگی عرضه ندارند
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    8 0
    نقد غیر منصفانه است. کارتون زندگی ماشینی و فضای مجازی و اعتیاد مردم به وای فای را به نقد جدی می کشاند و اهمیت خانواده را نشان می دهد قطعا نقدهای هم به آن وارد است مثل بی احترامی به پدرو... اما تمام نقطه های قوت و ضعف را باید باهم دید.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    14 2
    یعنی اگه در کارتونی رنگین کمان کشیدند یعنی ترویج همجنس گرایی کرده؟!!
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    7 5
    با احترام: مزخرف
  • Ali IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    1 1
    سلام. اونا چقدر خوب بلدن آموزشو از کی شروع کنن. ما که تولید محتوا اصلا نداریم. اونا تو باطل چقدر تلاش میکنن. آموزش از پایه صحیحه. از کلام معصوم میدونیم آموزش به کودک مثل حکاکی روی سنگه. از ابتدایی شروع کنید دانشگاه دیر است. رهبر معظم انقلاب هم به اسباب بازی کودکان اشاره کرده. صدتا خاله و دایی و عمو تو تلویزیون هستن به هیچ دردری نمیخورن. الان انیمیشن و کارتون برا بچه‌ها حذابیت داره. این کار تولید محتوا، روانشناسی کودک میخواد. خیلی مهمه با بچه چطور رفتار کنیم. اونوقت معلمای ابتدایی که من دیدم همگی بلا نسبت خوب‌ها عین گوسفندن. طرف به بچه ده ساله گفته تو هیچی نمیشی! تحصیل کرده بیکاره و فراش مدرسه معلم میشه. همه سابقه کارش هم با معلمی ثبت میشه. معععععلللللم، این گوسفندایی که من دیدم همه بچه‌های زیر دستشون تبدیل به اختلاس‌گر و دزد و یاقی میشن. یکی رو بیارن به بچه ها درس بده که بلد باشه چی بگه. بعد یه عده به تولیدکننده‌های این‌جور کارتونا فحش میدن، اونا تو باطلشون خعلی تلاش میکنن. فحش حقشونه. ولی من تا اینو دیدم به کسایی که حقوق میگیرن ولی دست رو دست گذاشتن و کم کاری میکنن صد برابر بدتر فحاشی کردم.
  • Ali IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 1
    در ضمن اینو بگم که از کودکی باید مسئول تربیت کرد. کسی که سرش بره، دزدی نمیکنه. اول باید به پدر و مادرشون احترام بذارن. برید یه سر به راهنمایی و دبیرستان بزنید. هرچی میگذره بی ادبتر میشن. اینا همش تقصیر معلما هست. آموزش بلد نیستن. بعضیاشونم تو بی ادبی از دانش‌آموزا پیشی میگیرن. اینا خنده نداره، گریه داره نسل بعد مهمه تا میتونن باید تلاش کنن درست شه
    • .... IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      1 1
      کدوم نسل مگه بچه به دنیا میاد که نسل باشه تا چندسال دیگه هم جمعیت ایران نصف میشه
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      همون قدرم با کیفیت باشن وضع درست میشه
  • یه بنده خدا IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    4 1
    واقعا متاسفم که دیدگاه ها و نقد هاتون انقدررر سو گیری دارد من همجنسگرا نیستم ولی به شدت عاشق رنگین کمان هستم چون به من انرژی میده اخر فیلم هم این افکت اورده شده تا نشان دهنده پایان خوش فیلم باشه اینطور که شما نقد کردید، پس پسر خانواده هم باید همحنسگرا باشه که اصلا اینطور نیست خواهشا دیدتون رو باز کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس