معرفی نخست‌وزیر طالبان؛ گزینه‌ای ناشناخته و تحت تحریم آمریکا

نخست وزیر جدید افغانستان که از چهره‌های تاثیرگذار طالبان در مذاکرات دوحه به‌شمار می‌آمد از ژانویه ۲۰۰۱ تاکنون از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان روز گذشته ۱۶ شهریور، پس از گذشت ۲۴ روز از تسلط این گروه بر کابل، کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.

در کابینه جدید، «محمد حسن آخوند» به عنوان رئیس‌الوزرا یا نخست‌وزیر طالبان معرفی شد.

محمد حسن آخوند در حکومت قبلی طالبان، در دهه ۹۰ میلادی، سمت وزارت خارجه را بر عهده داشت. بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱، تاکنون محمد حسن آخوند رئیس شورای رهبری گروه طالبان بوده است.

نخست وزیر جدید افغانستان، متولد ولایت قندهار -خاستگاه گروه طالبان- و از قوم پشتون و شاخه درانی است و نسب خانوادگی او به احمدشاه درانی، بنیانگذار افغانستان مدرن برمی‌گردد. 

معرفی نخست‌وزیر طالبان؛ گزینه‌ای ناشناخته و تحت تحریم آمریکا

گفته می‌شود که نخست وزیر جدید افغانستان تحصیلات رسمی ندارد و فقط در مدارس دینی در پاکستان تحصیل کرده است.

ملا محمد حسن ۷۰ ساله بیشتر از اینکه فرد مذهبی باشد، سیاسی است و به دلیل اینکه ریاست شورای رهبری گروه طالبان را در دست داشته، در امور نظامی هم تاثیرگذار است. او در میان گروه طالبان از احترام بیشتری برخوردار است.

نخست وزیر طالبان، از چهره‌های نزدیک به ملا محمد عمر، رهبر پیشین گروه طالبان بود و گفته می‌شود که اکنون هم به ملا هبت‌الله رهبر فعلی نزدیک است.

معرفی نخست‌وزیر طالبان؛ گزینه‌ای ناشناخته و تحت تحریم آمریکا

همچنین در دهه نود میلادی، او به عنوان معاون وزیر خارجه طالبان کار می‌کرد.

وی نقش رهبری و هدایتگری مهمی در شورای رهبری ایفا کرده است. این شورا، همچنین به عنوان شورای کویته شناخته می‌شود که در سال ۲۰۰۱ پس از حمله ایالات متحده به افغانستان شکل گرفت.

معرفی نخست‌وزیر طالبان؛ گزینه‌ای ناشناخته و تحت تحریم آمریکا

در بیشتر از دو سال گذشته که گفت‌وگوهای آمریکا با گروه طالبان در دوحه قطر آغاز شد و چهره‌های تاثیرگذار این گروه در برابر دوربین‌های رسانه‌ها قرار گرفتند، حسن آخوند در این گفت‌وگوها حضور نداشت و اعلام اسم او به عنوان سرپرست نخست وزیر غیرمنتظره بود.

معرفی نخست‌وزیر طالبان؛ گزینه‌ای ناشناخته و تحت تحریم آمریکا

ملا محمد حسن از ژانویه سال ۲۰۰۱ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. در این فهرست از او به عنوان مشاور و دستیار نزدیک رهبر طالبان یاد شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    5 2
    چقدر شبیه بعضی کشورهای منطقه هستند .طرف سواد نداره هفتاد سالش هم هست .اینها فقط ادعای دین دارند وگرنه چنان تشنه قدرت هستند که حتی حاضر نشدند یک پست هم به گروه های دیگر بدن.به هر حال طالبانی که از دل مدارس وهابی عربستان تو پاکستان تغذیه میشه در آینده دور بیشتر به ضرر ایران خواهد بود .نکته جالب ماجرا ورود رییس سیا هفته پیش به کابل بود .این رو گفتم برای اون دوستانی که تو ایران برای طالبان نوشابه باز می کنند.
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    این که چیزی نمونده ازش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس