.

مولفه‌های شباهت عرصه داخلی افغانستان با اوضاع عمومی موجود در عربستان، نگرانی‌ محمد بن سلمان از سرنوشت مشابه اشرف غنی را افزایش داده است.

سرویس جهان مشرق _ حسنی مبارک، رئیس جمهور اسبق مصر مدتی پیش از سقوط در نتیجه اعتراضات مردمی جمله‌ای را مطرح کرد که بعدها خیلی معروف شد. او گفت: «کسی که آمریکا او را پوشش می‌دهد، عریان است».

کابوس بن سلمان در تکرار سرنوشت اشرف غنی/ کسی که آمریکا او را پوشش می‌دهد، عریان است +تصاویر

گرچه تحولات دهه اخیر در خاورمیانه و آفریقا بارها صحت این جمله را به اثبات رسانده، اما در سایه متغیرات پرشتاب تحولات سیاسی در افغانستان که به فرار یکی دیگر از روسای جمهور دست نشانده آمریکا منجر شد، کابوس این جمله بار دیگر دامن حاکمیت سعودی و شخص محمد بن سلمان را گرفت.

بن سلمان در حالی با این کابوس مواجه است که در سایه تنش‌های پرشمار داخلی و بین‌المللی همچنان آمال و آرزوهای خود را در رسیدن بدون دردسر به تخت پادشاهی عربستان قرار داده و در این زمینه روی کمک متحد آمریکایی خود که صدها میلیارد دلار طی سالهای اخیر به آن باج داده، حساب کرده است.

نگرانی بن سلمان و چرخش به سمت شرق

نگرانی سعودی‌ها از متحد اصلی خود تا حدی بالا رفته که این کشور بدون در نظر گرفتن نارضایتی آمریکا، خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع خود را به مسکو فرستاد تا توافقنامه همکاری‌های نظامی با روسیه امضا کند. گرچه بسیاری از تحلیلگران نسبت به سرنوشت این توافق خوش‌بین نیستند، اما به نظر می‌رسد سعودی‌ها این اقدام را به عنوان هشدار و تنبیهی برای طرف آمریکایی در پیش گرفته که این روزها روی خوش به مقامات ریاض نشان نمی‌دهند.

کابوس بن سلمان در تکرار سرنوشت اشرف غنی/ کسی که آمریکا او را پوشش می‌دهد، عریان است +تصاویر

سعودی‌ها از سوی دیگر می‌خواهند به  برخی طرف‌های غربی از جمله کانادا، آلمان و بلژیک که در نتیجه جنگ شش ساله ضد کشور قحطی زده یمن، صادرات سلاح به این کشور را محدود کرده‌اند، هشدار دهد که می‌تواند از کانال‌های دیگری سلاح مورد نظر خود را تامین کند. البته این سیاست در قبال آمریکایی‌ها با احتیاط بیشتری دنبال می‌شود. چرا که آمریکایی‌ها پیش از این در پرونده ترکیه و حتی ریاض نشان داده‌اند که خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ روسیه توسط متحدان این کشور خط قرمز کاخ سفید است.

ابعاد شباهت عرصه داخلی افغانستان و عربستان

نگرانی بن سلمان از تحولات افغانستان مبتنی بر سه رکن اساسی شباهت عرصه داخلی اوضاع کنونی افغانستان با شرایط داخلی حاکم برعربستان سعودی است. این سه رکن را می توان در «عدم بومی سازی ارتش»، «عدم حمایت آمریکا از متحدانش در شرایط خاص» و «عدم همراهی افکار عمومی داخلی با حاکمیت» در این دو کشور دانست که در ادامه به تشریح هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

الف: عدم بومی سازی توانمندی‌های ارتش:

ارتش عربستان سعودی گرچه از نظر رتبه‌بندی محافل مطالعاتی و تحقیقاتی نظامی بر اساس تجهیزات پیشرفته نظامی و پتانسیل بالای انسانی در رده نسبتا قابل قبولی قرار دارد، اما مشکل اساسی که ریاض به ویژه طی ۶ سال اخیر جنگ در یمن با آن مواجه شده، عدم بومی سازی ارتش و هماهنگ سازی تجهیزات پیچیده و پیشرفته خریداری شده از کشورهای غربی و اروپایی با پتانسیل منابع انسانی موجود در داخل ارتش است. این موضوعی بود که در فروپاشی سریع ارتش مجهز افغانستان در برابر نیروهای انسانی طالبان که تنها مجهز به سلاح سبک بودند، خود را نشان داد.

کابوس بن سلمان در تکرار سرنوشت اشرف غنی/ کسی که آمریکا او را پوشش می‌دهد، عریان است +تصاویر
تانک آبرامز نابود شده سعودی در یمن

این پدیده در عربستان نیز به صورت ویژه خود را طی سالهای اخیر جنگ در یمن نشان داده و گسترش پدیده مزدوران جنگی که از کشورهای فقیر آسیایی و آفریقایی برای دریافت پول خود را برای جنگ به مرزهای عربستان رسانده‌اند، نشان می‌دهد که ارتش عربستان پتانسیل داخلی لازم برای مقابله با تهدیدات حاکمیتی را ندارد. این موضوع گرچه یکی از مولفه‌های هشدارآمیز برای ارتش سعودی است، اما نکته خطرناک‌تر اینکه روحیه ملی گرایانه و نظامی ارتش نیز در حمایت از حاکمیت سعودی بالا نیست.

ب: عدم حمایت آمریکا از متحدانش در مواقع خاص:

طی ۱۰ سال اخیر، متحدان آمریکا در منطقه مکرراً مشاهده کرده‌اند که آمریکا در مواقع خاص و هنگامی که متحدان این کشور نیازمند کمک اساسی واشنگتن برای مقابله با اعتراضات داخلی هستند، به بهانه‌های مختلف از حمایت آنها طفره می رود. این موضوع طی دهه دوم هزاره جاری در مصر، تونس و یمن مشاهده شد و امروز نیز بار دیگر با فرار اشرف غنی از افغانستان این کابوس برای حاکمیت‌های وابسته به آمریکا در منطقه زنده شده است.

کابوس بن سلمان در تکرار سرنوشت اشرف غنی/ کسی که آمریکا او را پوشش می‌دهد، عریان است +تصاویر

به این ترتیب سعودی‌ها می دانند گرچه در حال حاضر آزادی عمل بیشتری برای کنترل اوضاع داخلی و استمرار جنگ در یمن دارند، اما اگر ابتکار عمل را در مهار فضای امنیتی پیرامونی خود از دست بدهند، نباید منتظر حمایت‌های آمریکا برای بقای حاکمیت خود باشند. نگرانی حاکمان ریاض از نحوه تعامل واشنگتن با آنها زمانی بیشتر می‌شود که می‌بینیم پرونده‌های اختلافی متعددی از جمله درخواست غرامت آمریکا از عربستان برای خانواده ۳ هزار تن از قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر همچنان مطرح است و «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا حمایت حداکثری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق از سعودی‌ها را کنار گذاشته است.

ج: عدم همراهی افکار عمومی با حاکمیت‌ها

بررسی مجدد تحولات مربوط به انتخابات افغانستان و روی کار آمدن اشرف غنی در انتخاباتی جنجال برانگیز نشان دهنده بستر ضعیف حمایتی وی در میان افغان‌ها است. حاکمیت آل سعود نیز در حال حاضر با چالش‌های متعددی در بستر اجتماعی خود مواجه است. افکار عمومی عربستان گرچه رویکرد حمایتی نسبت به مقامات سعودی ندارند و در نتیجه فشارهای اقتصادی و تبعیض و فساد موجود در بدنه حاکمیتی عربستان، انتقادهای زیادی را متوجه آل سعود می‌دانند، اما فضای امنیتی این کشور اجازه بروز این اعتراضات را نمی‌دهد. البته محمد بن سلمان به خوبی می‌داند که این روند در کوتاه مدت قابلیت استمرار دارد و وی در بلند مدت برای جلوگیری از سقوط حاکمیت خود باید اقداماتی در مسیر تأمین مطالبات عمومی مردم انجام دهد.

این در حالی است که شکاف‌های اجتماعی متعدد از جمله اختلاف‌نظر میان جریان رادیکال و لیبرال موجود در عربستان که در نتیجه سیاست‌های بن سلمان افزایش پیدا کرده، عمق تناقض‌های اجتماعی موجود در عربستان را نشان می دهد.

یکی دیگر از نگرانی حاکمیت سعودی، بستر اجتماعی جریان اخوان المسلمین است که با وجود رویکردهای افراطی و نزدیک هر دوی این گروه‌ها نسبت به مقوله دین، مقامات آل سعود از دیرباز آن را یکی از مخالفان ایدئولوژیک خود بر می‌شمارند. این اختلافات زمان بیشتر می‌شود که می‌بینیم بن سلمان سیاست فضای باز دینی را در عربستان ترویج می‌دهد.

منافع متقابل تعاملات عربستان با روسیه و چین

تمامی این مولفه‌ها نشان می‌دهد که محمد بن سلمان نه‌ تنها در پروسه رسیدن به حاکمیت قبل از مرگ طبیعی سلمان بن عبدالعزیز نمی‌تواند روی آمریکا حساب کند، بلکه در حمایت آمریکا از شخص وی و حتی نظام سعودی در برابر تهدیدات جدی داخلی و خارجی نیز تردید وجود دارد.

سعودی‌ها در حالی سیاست گرایش نسبی به سمت چین و روسیه را در دستور کار خود قرار داده‌اند که به نظر نمی‌رسد در نتیجه فشارهای آمریکا آزادی عمل قابل توجهی در این زمینه داشته باشند، این موضوع مورد توجه مسکو و پکن قرار دارد و آنها نیز با احتیاط بیشتری وارد مذاکرات با ریاض شده‌اند

کابوس بن سلمان در تکرار سرنوشت اشرف غنی/ کسی که آمریکا او را پوشش می‌دهد، عریان است +تصاویر

با این وجود مسکو به دلیل تلاش برای تحت کنترل گرفتن قیمت جهانی نفت و چین برای جلب توجه بازار عربستان روی تعامل با ریاض حساب کرده‌اند. از سوی دیگر سیاست گزاران این کشورها معتقدند در شرایطی که تصمیم آمریکا برای خروج از خاورمیانه جدی باشد، این خروج باعث ایجاد خلأ در منطقه می‌شود که کشورهای مذکور با حضور مناسب در موقعیت‌های راهبردی منطقه می‌توانند از این خلاء به نفع خود استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    31 14
    روسیه اگر همپیمان مطمئنی برای ایران باشد باید دست رد به عربستان بزند آنهم زمانی که امریکای دموکرات به عربستان پشت کرده است. الان بهترین زمان برای ضعیف شدندعربستان است
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      21 46
      ما زیر نظر روسیه درباب در منطقه حرکت میکنیم و سیاست مادر منطقه نباید باغث مکدرشدن روسیه اربابمان شود
    • GB ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      30 0
      روسیه منافع ملی خودش مهم هست همینطور که با ایران در مسئله سوریه همکاری میکنه از اون طرف با اسرائیل ترکیه و عرب‌های خلیج فارس همکاری میکنه.
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      27 0
      روسیه هم پیمان ایران نیست ردس ها فقط به دنبال منافع حداکثری خویش هستند مانند هر کشور دیگری ...
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      2 0
      هر کشوری برای منافع خودش تصمیم گیری می کند . از اینکه فکر می کنید روسیه و چین و آمریکا مهربان شوند و یا خشن شوند ، بستگی به منافع انها در کشورهای مختلف دارد . همپیمان مطمئن نداریم . همپیمان واقعی ایران است که که با قطر و عمان و کویت و حزب الله لبنان و حماس و حشدالشعبی عراق و کردستان عراق و سوریه و ... کار می کند و پشت انها را خالی نمی کند . در عوض هم منافع مادی و معنوی انها برای کشور ایران و بخصوص همبستگی شیعه و سنی جهت رفع کدورت میان اقوام و ملل و آسایش و رفاه ، به دنیا می ارزد . ولی آمریکا در صورتی که منافع کارتلهای بزرگ در خطر نیفتد ، پشت پادشاهان هست . ما در مورد پادشاهی کویت و عمان خاطره بدی نداریم و حسن همجواری زیادی هم داریم . ولی در مورد پادشاهان عربستان و بحرین ، توطئه های زیادی دیدیم . ور در مورد پادشاهی امارات و قطر که تقریبا با ایران مشکلی نداشتند و بین این دو گروه قرار می گیرند .
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    26 41
    دست از حسادت و بدبختی بردارید عربستان یکی از بالاترین سرانه های درآمد در دنیا را دارد. به شخصه وقتی به پیج های عربی مشاهده میکنم کافیه عکس یک مقام سعودی قرار بگیره تا مردم بریزن و براش دعای خیر کنن چون از ثروت و رفاه سیرابشون کرده. امروز به گواه وزارت بهداشت 30 درصد مردم ایران گرسنه هستند و نان شب ندارند. عربستان و ترکیه با سرعت هرچه تمام تر رو به توسعه و پیشرفت هستند و شما درگیر دشمنی و نفرت پراکنی و نژاد پرستی و...... به قول بزرگی خداوند همه ما را آدم کند!
    • رضا IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      25 19
      بالای 70 درصد مردم عربستان در فقر مطلق هستن مخصوصا شیعیان عربستان
    • پاپک آذری iran IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      14 20
      پانترکیسم بی خرد وقتی لب به سخن می‌گشاید بی خردی و نادانی خویش و همفکرانش را فریاد می‌زند .. بی جهت نیست بزرگان آذربایجان عزیز ایران فرمودند : پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی !
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      3 2
      امان از تعریف آدمیت وقتی توسط کسانی لقلقه زبان شود که نفت دزدی از یک کشور همسایه را مجاز و آن را به دشمنان اسلام می فروشند ، امان از مسلمان نمائی که هشت سال است بمب بر سر مردم مظلوم یمن میریزند ، امان از بد عهدانی که یک خبرنگار هموطنش را در یک کشور ثالث و در سفارتشان به قتل می رسانند و جسدش را محو می کنند و داعیه مسلمانی هم دارند !!!! امان از اسلامی که خوارج و ناکثین و مارقین و قاسطین بر زبان بیاورند و باور هم ندارند که اینگونه اند!!!! امان ، امان ، امان . پناه بر خداوند سبحان از این نوع مسلمان نمائی که خون مسلمان را مباح و دست دوستی به کافر حربی می دهد . بالاخره عمرتان به پایان میرسد و هر چه را در دنیا به ظلم اندوخته اید را در آن دنیا به شما خواهند داد البته با آتش جهنم . الله اعلم
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      9 3
      23:02 طبق آمار رسمی 70 درصد مردم عربستان از فرط ثروت حتی کار نمیکنن و به تن پروری روی آوردن ، 100 درصد نیروی کار عربستان از فیلیپین و کشورهای دیگه تامین میشه بعد تو میگی 70 درصد مردم عربستان در فقط مطلقن؟
    • محمد IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      5 4
      این آقای محترم اگر نمی داند بداند که دو - سه سال پیش همین محمد بن سلمان در مصاحبه ای علنا و بی ملاحظه اعلام کرد که فقط جهل در صد از مردم عربستانی که هنوز کمتر از چهل میلیون جمعیت دارد، خانه ملکی دارند؛ پول نفت و ثروتهای عربستان در جیب آل سعود است که بزرگترین دزدان جهانی و تاریخی هستند مراجعه به اینترنت و کسب اطلاع که زحمتی ندارد البته باید زبان بلد باشی و استفاده نکنی .
    • حسین IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      6 3
      به ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹ پانترکسیم؟ پانترکیسسسسسم؟! حالا کاری ندارم یه کلمه ای انداختن دهنت حتی معنیشم نمیدونی و هی تکرارش میکنی ولی خداییش از کجا فهمیدی ایشون پانترکیسسسسم هستند؟
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      2 2
      در کشتار شیعیان هم آمار بسیارررر بالایی دارم من از این مقدر دموکراسی و حقوق بشر اصلا کف و خون بالا آوردم!!!!!اگه عربستان نفت نداشت تا الان هزار بار اروپا به جرم نقض حقوق شیعیان و سرکوب محکوم می کرد ولی چون نفت داره با اروپا و آمریکا میسازه کسی کارش نداره!!!!
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      1 2
      فعلا که تو یمن له شدند هههه
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      2 0
      چشماتو که وا کنی قشنگ میفهمی پانترکیسم یعنی چی و هر حرفی که به زبون میاره معناش چیه.کافیه خودتو به اون راه نزنی کینه و نفرت چنین اشخاصی از مردم ایران توی تمام حرفاشون پیداست دیوونه و شیدای اونایی هستن که با حلوا حلوا کردنشون عقده های حماقت و جهلشونو سر مردم ایران خالی میکنن مردم حواستون باشه با اسامی اصیل ایرانی و فارسی مثل گشتاسب و..پای خبرها کامنت به ظاهر موافق خبر میذارن بعد گله ای خودشون میریزن به طرف فحش میدن و بحث رو میکشونن سمت قومیت ستیزی و نژادپرستی و توهین به مردم مذهبی و انقلابی با انگ زدن و برچسب زدن تا بین همه افراد جامعه تفرقه و دشمنی ایجاد کنن،اینبار تعارض و حمله رو کشیدن سمت اقشار مومن و مذهبی که ولایت مداری اونارو چشم ندارن ببینن و چشم ندارن ببینن همه مردم ایران از هر قشری به ایرانی بودن خودشون افتخار دارن و با کسی سر ستیز ندارن،کار این گروهها فقط تفرفه افکنیه،کاملا لحنشون پیداست که هیچ علاقه ای به دین و مذهب و جمهوری اسلامی ایران ندارن،لهله برای کشورهای همسایه میزنن،فریب این دست آموزها رو نخورین،دشمن همیشه قصد ضربه زدن به انقلاب رو داشته و داره.اینجا رو انتخاب کردن که پایگاه مردم شهیدپرور هست.از راس مملکت بگیر تا مردم عادی رو مورد اهانت قرار میدن،خودتون رو وارد بازی کثیف این جماعت نکنید با اونا دهن به دهن نشید چون همینو میخوان در اصل جو متشنج و نا آرام برای از بین بردن اتحاد و انسجام مردم ایران که هویت تاریخی مذهبی و ملی خودش رو نمیخواد انکار کنه،به گفته رهبر معظم بصیرت و آگاهی خودتونو به کار بگیرید و حفظ کنید.امت واحد اسلامی نباید جلوی هیچ دشمنی ضربه پذیر باشه و با تعصب و قومیت گرایی آب توی آسیاب دشمن بریزه.اینها رفتارشون مدام در حال تحریک کردن افکار مردمه.آقای پاپک آذری عزیز منظورم شما نیستید،قطعا حس وطن پرستی شما قابل تحسینه ولی این مزدورهای منافق دنبال همچین نظرها و کامنتهایی هستن تا اتحاد مردم رو برهم بزنن،نقاط ضعف نظام رو نشانه بگیرن،انشااله که به کمک هم مشکلات مملکت رو پشت سر بذاریم،ناخواسته در دام بازی کلامی این شیادان خودت رو ننداز برادر عزیز،دشمنی کردن اینها با نظام و مردم از ظاهر کلام و عمق تفکراتشون پیداست،هر جا کوچکترین حفره ای ببینن برای ابراز وجود عقایدپانترکی خودشون از همونجا میخوان به نظام و مردم و این سرزمین ضربه بزنن.
  • ابوالفضل IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    8 9
    کسی که روسیه اونرو پوشش میده چگونه هست حالش
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      15 2
      کسی که به بیگانه تکیه کند سرنوشتی بهتر از حسنی مبارک و اشرف غنی نخواهد داشت .. تفاوتی بین روسیه و آمریکا نیست .. بیگانه همیشه بیگانه است
  • مصطفی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    14 7
    لطفاً درباره کشور دوست و برادر چین هم اخبار غیر فعال کردن گوشی های شیائومی در ایران قرار بدهید تا مردم متوجه نامرد بودن چین خفاش خور بشوند. هیچکس با ما دوست نیست.
  • نیما HK ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    7 17
    ۲۱۳۰ دادش ساقی تو عوض کن عربستان کشوریی که حتی پزشکاشهم بیکار هستند برخلاف ایران تمام پول مردم آل سعود در جنگ یمن حمایت از داعش فوتبال به هدرمی رود و یک چهارم کودکان عربستانی در معرزه آزار جنسی هستند
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      10 0
      از سعودی خوشم نمیاد. ولی لطفا بگو این همه اطلاعات ناب و دست اول رو از کجا گرفتی؟
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      6 1
      مثل اینکه حالت خوش نیست این اطلاعات را از کجا آوردی. اگر چه رژیم سعودی یک رژیم دیکتانوری است ولی 16 اقتصاد جهان است. وضعیت مردم خودش (نه مهاجرین که به عنوان کارگر در آن کشور هستند) بسیار خوب است. جهت اطلاع شما فقط تولیدات پتروشیمی این کشو حدود 300 میلیون تن در سال است و بیش از 100 میلیارد دلار ارزش دارد (بیش از کل درآمد ارزی ما) سعودی یکی از غول های تولید پتروشیمی جهان است. در امریکا بیش ار 800 میلیارد دلار سرمایه گداری کرده که هیچ رئیس جمهور امریکا نمی تواند به سعودی ها فشار آورد. تعداد زیادی پالایشگاه در کشورهای دنیا مانند هند چین و اندونزی و خیلی کشورهای ساخته که مسقیم نقت سعودی را می خرن و حتی پمپ بنزین های زیادی در سراسر دنیا دارد. حتی اگر یک بشکه نفت هم صادر نکند با سرمایه گذاری های خارجی می تواند کشورش را بخوبی اداره کند. فقط شرکت نفت ارامکوی سعودی گرانترین شرکت جهان با ارزش 1000 میلیارد دلار است.
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      1 1
      جناب 8.51 من به بقیه نظرات کاری ندارم ولی ببین کی آمریکا تمام آن سرمایه های آل سعود را در زمانی مناسب به تشخیص خودش به یک بهانه هاپولی کند و همه اش را بلوکه کند و آل سعود بماند و سماقی که باید بمکد!!!! آن وقت دیگر نه راه پس دارد و نه راه پیش . تفاله آل سعود هم به درد هیچ کسی نمی خورد چون هیچ چیزی غیر از سرمایه از دست رفته ندارند نه آبروی دینی و نه حمایت مردمی، تمام آنچه آل سعود دارد غصب مال مسلمین حجاز و اسم خادم الحرمینی است که به بدترین شکل ممکن از آن سوء استفاده کردند و متاسفانه بر علیه مسلمین و نه به نفع آنها . این طایفه وهابی تکفیری خیلی وقته تاریخ مصرفش تمام شده و هزینه نگهداریش بیشتر از صرفه ای است که برای غرب دارند . تتمه اش را که دوشیدند می شود بلا استفاده برای غرب . پتروشیمی و حفاری چاه نفت و میعانات گازی همه صنایع بالادستی انرژی است و مستقیما توسط شرکتهای چند ملیتی غربی اداره و نگهداری می شود ، عربستان فقط دریافت کننده سهم سهامداری خود است . ( آن سهم را هم برایش با فروش سلاح جهت نگهداری سرمایه غرب با پول عربستان می خورند ) . از افغانستان با معادن غارت شده و شناسائی شده خارج شدند . ببین کی با شرکتهای درجه دو یا چند ملیتی به اسم ترکیه و قطر و حتی چین و شرکتهای کشورهای اقماری با پائین ترین قیمت بر می گردند و خیلی نا محسوس و با کمترین هزینه آنها را می چاپند بدون اینکه حساسیت حضورشان در آنجا احساس شود.دنیای سهامداری خیلی پیچیده تر از این حرفهاست که اعراب آل سعود فکر می کنند . وقتی سهامشان را به قیمت بز رساندند آن را بز خر می کنند و همان کار را با آنها خواهند کرد ، این منفعت طلبی قارون صفتانه آمریکائیهای صهیونیست اصلا دوست و رفیق نمی شناسد فقط پول را می شناسد و در این راه بعضی ها مثل ایران که دشمن هستند و مقاومت می کنند ، باید اجناسی را که خودشان تولید نمی کنندبه بهانه تحریم و بلوکه کردن پول ، با قیمت چند برابر از کشورهای اقماری تهیه کنند بعضی هم مثل آل سعود که دست نشانده و جاده صاف کن آنهاست تا زمان مناسب باقی می مانند و وقتی دیگر نیازی نبود در بهترین حالت می شوند حاکم پروازی ، باید مثل اشرف غنی بروند یک جای دیگر به زندگی مخفی خود ادامه دهند . شرکتهای چند میلیتی قرنهاست که دارند همین کار را می کنند . تاریخ را درست بخوانید و بفهمید!!!!!
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    7 17
    بزودی طالبان از شرق کشور را ناامن و وارد کشور ما خواهد شد حافظ
    • DE ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      20 3
      خخخخخ پوشک یادت نره بپوشی
    • ایرانی IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      7 2
      به همین خیال باش هنوز نفهمیدی ایران با دیگر کشورها فرق دارد
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      1 0
      خخخخخخ همشو درو می کنیم
  • US ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    6 7
    بن سلمان مزدور باید در عراق مورد هدف قرار گیرد وگرنه این فتنه‌گر بعد از چهار سال بایدن ،با آمدن ترامپ و پامپو دمار از روزگار ایران درخواهد آورد، حذف وی واجب است. همان کاری که اسرائیل با ما و سران مقاومت می کند
  • DE ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    7 2
    کابوس بن سلمان از تکرار سرنوشت اشرف غنی-- بن سلمان و اشرف غنی جفتشون بایستی برن تعویض روغنی .هر دو شون گریپاژ کردند از بس زور زدند. همین اشرف روغنی نبود که برای ایران شاخ شونه میکشید نفت در مقابل آب چه تکبری و چه زود پنچر شد.
  • AF ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    4 1
    این تحلیل کاملا شهوانی نگاشته شده است. نویسنده به واقعیت های موجود در افغانستان توجه نکرده و فقط به موضوعاتی پرداخته است که حب و بغض اش را خالی کند.
  • علی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    مشرق! خوش‌خبر باشی ان‌شاالله. هیچ خبری تو دنیا خوشحال کننده‌تر از نابودی رژیم منحوس آل‌سعود نیست!
  • سعید. IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    5 1
    عربستان با افغانستان زمین تا آسمان تفاوت دارد میلیاردها دلار درآمد و ذخیره ارزی دارند آنها آمریکا و روسیه را سهل است خود ایران را هم می توانند بخرند ادم وطن فروش کم نیست
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 1
    جوانی که ثروتش اورا کفایت نخواهد کرد » این یک جمله از کتابی بود که خواب گذاشتند آنرا بخوانم ، آنهم چندروز بعد از به شهادت رساندن سردار سلیمانی بزرگ مرتبه که ازخدا خواستم دلم را آرام کند ! این همراه بود به ریشه کنی همه عوامل آمریکا در ایران توسط رای مردم و شکست آمریکا در منطقه حتی اگر بمیرد این وعده الهی است . شک ندارم آنچه دیدم محقق می‌شود بعون الله
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    3 0
    اوضاعشون خیلی هم آروم و خوبه شما ماستتو بخور خخخخخ
  • مهری IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    2 0
    تمام کشورها دنبال منافع خودشان هستند بخصوص روسیه بیشتر ازهمه دنبال منافع روسیه ست اصلا به متحد وهمسایه توجهی نداره کار خودش میکنه ماباید روی این کشورها حساب باز نکنیم
  • هادی ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    گاوهای چاق ترامپ قاتل
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    امام علی:اسب ستم آخر سوارش را سرنگون می کند
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    صاحب واقعی مکه و شهر پیامیر او که عدالت را معنا خواهد بخشید حجت ابن الحسن عج است
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    اونهایی که به روسیه دل بیست حتما ریگی توکفش دارن باید مسئولان ارشد تیز بین باشن
  • رضا IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    کلا وابستگی به هرکدو از اینا چه آمریک .روسیه و چین و.. در آینده خسارت باره . باید باهشون تعامل داشته باشیم ولی وابسته نباشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس