ویژه ها

دولت روحانی و به عبارتی دولتِ اصلاح طلبان و به عبارت دیگر «دولتِ سوم خاتمی» میراثی شوم در حوزه اقتصادی برای دولت سیزدهم به جای گذاشته است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**رئیسی هم مثل روحانی از داخل پاستور مدیریت کند

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«عملکرد باید نمود پیدا کند یعنی مردم احساس کنند که اتفاقاتی در شرف انجام است. به صرف حضور در بین مردم نمی‌توانیم به اعتماد سازی دست پیدا کنیم مگر اینکه عملکرد هم در کنار آنها چاشنی این کار باشد و توامان نشان دهنده حرکت‌هایی باشد که نویدبخش روزهای خوب برای کشور است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«باید به هر جهت رئیس جمهور و مردمی که در تجمع‌ها حضور پیدا می‌کنند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را هم داشته باشند».

رئیسی هم مثل روحانی از داخل پاستور مدیریت کند/ میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان» و کارِ سخت دولت سیزدهم

اصلاح طلبان در هفته های اخیر به دفعات علیه سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی رئیس جمهور و هیات دولت هجمه کرده و آن را مصداق پوپولیسم و مردم فریبی جا زده است.

این طیف به دلیل آلودگی به اشرافی گری و روحیه ارباب-رعیتی نسبت به مردم، روحیه مردم داری را کسر شأن برای یک دولتمرد می داند. بخش قابل توجهی از جریان اصلاح طلب، ساده زیستی مسئولان را ریاکاری جا زده و بازدید میدانی را نیز مصداق بی اطلاعی مسئول مربوطه از مشکلات معرفی می کند.

در روزهای گذشته محمد هاشمی رفسنجانی گفته بود:«مدیری که اطلاع ندارد و می خواهد به صورت میدانی کسب اطلاع کند مدیر نیست اگر هم اطلاع دارد و می رود و هزینه گزاف روی دست مردم و بیت المال می گذارد در علم مدیریت، محبوبیتی ندارد».

در دولت روحانی، امتناع رئیس جمهور و بخش قابل توجهی از دولتمردان از حضور در میان مردم، انتقادهای بسیاری در افکار عمومی در پی داشت. 

** میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان» و کارِ سخت دولت سیزدهم

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«مرکز آمار گزارشی از شاخص تورم تولیدکننده منتشر کرد که براساس آن، نرخ تورم در بهار سال جاری به بالاترین رقم از زمان محاسبه این شاخص در کشور رسیده است؛ تورم نقطه به نقطه 73درصد و تورم سالانه نیز 60.4 درصد بود. با استناد به داده‌های این مرکز، تورم سالانه همه رسته‌های تولیدی کشور، از خدمات تا برق در بهار سال جاری نسبت به زمستان 99 افزایش داشته است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«تورم نقطه‌ای تولیدکننده بخش صنعت در بهار سال جاری به حدود 95درصد رسید؛ رقمی که در کل دهه 90 بی‌سابقه بوده و از این جهت نیز بر نگرانی‌ها درخصوص آینده بازار تاثیر می‌گذارد. بسیاری از کارشناسان اشتباهات در سیاستگذاری‌های پولی و ارزی و البته ادامه دادن آن سیاست‌های نادرست که نمونه واضح آن ارز دولتی بود را مهم‌ترین دلیل افزایش تورم نقطه‌ای در این بخش می‌دانند».

رئیسی هم مثل روحانی از داخل پاستور مدیریت کند/ میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان» و کارِ سخت دولت سیزدهم

واقعیت این است که دولت روحانی و به عبارتی دولتِ اصلاح طلبان و به عبارت دیگر «دولتِ سوم خاتمی» میراثی شوم در حوزه اقتصادی برای دولت سیزدهم به جای گذاشته است.

رکوردزنی دولتِ اصلاح طلبان در تورم، بیکاری، نقدینگی، ضریب جینی، تصمیم غلط و غیرکارشناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی، اجرای غلط طرح سهمیه بندی بنزین، حذف کارت سوخت، بی عملی در ساخت مسکن، عدم مدیریت صحیح بازار خودرو، تورم ۴۳ درصدی، افزایش ۸ برابری قیمت دلار، حمایت از مدیران نجومی، توتال، تبعات قرارداد کرسنت، حسین فریدون، مهدی جهانگیری، شبنم نعمت زاده، مهدی آخوندی، هادی رضوی و...تنها بخشی از کارنامه غیرقابل دفاع دولت روحانی در ۸ سال اخیر است.

طبق آمارها، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اقتصاد کشور چهار بار با رشد منفی مواجه شده و درمجموع رشد اقتصادی را در هشت‌سال اخیر به حدود صفر رسانده است. این برای اولین‌بار است که در سه‌دهه اخیر چنین دوران طولانی رشد منفی اقتصادی در کشورمان به‌وقوع پیوسته است. پیش از دولت‌های دهم و یازدهم، شاهد وقوع رشد منفی اقتصادی برای سال‌های مختلفی بوده‌ایم اما دولت دوازدهم، بدترین رکورد را در این زمینه به‌جای گذاشته است.

** دستپاچگی روزنامه حامی دولت روحانی از پیام طرف اروپایی

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت:«قدرت‌های اروپایی تاکید دارند که هر چه سریعتر باید مذاکرات آغاز شود. شب گذشته امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای دومین بار با ابراهیم رئیسی گفت و گو کرد.
براساس بیانیه دولت فرانسه مکرون در این تماس خواهان از سرگیری فوری مذاکرات هسته ای در وین برای احیای برجام شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مکرون خواستار از سرگیری مذاکرات با هدف یافتن نتیجه و پایان دادن سریع به آن دسته از فعالیت های ایران شد که ناقض توافق هسته ای است».

رئیسی هم مثل روحانی از داخل پاستور مدیریت کند/ میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان» و کارِ سخت دولت سیزدهم

رسانه های جریان اصلاح طلب دچار «خودتحقیری حاد» هستند. یکی از مصادیق این رفتار نوع مواجهه با طرف اروپایی و آمریکایی در پرونده برجام است.

تروئیکای اروپا در کنار آمریکا جزو بدهکارهای برجام هستند. این دولت ها به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده اند. با اینحال اصلاح طلبان بدون اشاره به طلبکاری ایران در پرونده برجام، طوری وانمود می کنند که گویا این دولت ها به تعهدات کاملا عمل کرده و این ایران است که اصلا به تعهدات خود عمل نکرده است.

دیپلماسی انفعالی دولت قبل موجب شد که برجام هیچ دستاوردی برای کشورمان نداشته باشد. علیرغم بی دستاوردی برجام در دولت روحانی، اصلاح طلبان اصرار دارند که همین رویکرد در دولت جدید ادامه یابد.

گویا بخشی از جریان اصلاح طلب سخنگوی کاخ سفید در ایران هستند. یک سوال، همصدایی بخشی از جریان اصلاح طلب با ترامپ و بایدن و نتانیاهو و نفتالی بنت و ماکرون و جانسون و...نشانه سهل اندیشی است یا خیانت؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    15 2
    مکرون وقتی برای تبریک به آقای رئیسی زنگ زد امثال زیباکلام و تاجزاده برآشفتند که چرا آقای رئیس جوابش را داده است! اما اکنون که برای برجام به آقای رئیسی زنگ زده است از هول هلیم دارند خودشان را در دیگ می اندازند که آقای رئیسی زود و با احترام خواسته مکرون را برآورده کند! بیشتر از این یک بام و دو هوا !!!؟؟؟
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      2 7
      طرفدار زیباکلام نیستم ولی با توجه به شناختی که ازش دارم و داریم بعیده از صحبت رییسی با مکرون ناراحت باشه.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      8 2
      رئیسی اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام نخواهد کرد.
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      8 2
      اصلاح طلبان باید سکوت کنند و در کار دولت جدید فضولی نکنند.
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 5
      اصلاح طلبان باید سکوت کنند و در کار دولت جدید فضولی نکنند./ جواب/ اولا شما هم اول صحبت کردن یاد بگیر بعد نظر بده . دومااگر قر زدن وانتقاد کردن دشمنی بود پس زن و بچه ادم اولین دشمن او هستند . سوما انتقاد موجب پیشرفت کشور می شود بشرطی که همراه با راهکار باشد . چهارما خود حضرت ایه الله رئیسی حفظه الله از انتقاد و پیشنهاد سازنده استقبال می کنند شما چرا عصبانی می شوید .
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      2 2
      تو که به این دوستمون ایراد میگیری خودت حرف زدن بلد نیستی که!! برو جای "قر" زدن "ادم" شو و از قول "ایت الله رئیسی" هم حرف نزن!!!
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 2
      انتقاد اصلاح طلبان که از سر دلسوزی نیست کشور رو 8 سال به گند کشیدن الان توصیه هم میکنن
    • احمد IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 0
      پاسخگويى هم كه حضرت حجت الاسلام والمسلمين رئيسى را ايت الله خطاب كرده باعث رنجش اقاى رئيسى ميشود كه بار ها تذكر داده است
  • مسعود IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 1
    روحانی در مدت 20 ماه کرونا از دفتر کارش خارج نشد اینطور نمیتوان مملکت را اداره کرد رئیس جمهور باید پای کار باشد.
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    7 1
    روحانی اگر بلد بود کشور را مدیریت کند اکنون تورم 1000 درصدی نداشتیم.
  • سامان IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    7 2
    در 8 سال گذشته انگار رئیس جمهور نداشتیم حالا رئیس جمهور دار شدیم که به استان ها سفر می کند و در بین مردم حاضر می شود و مشکلات را بررسی و چاره اندیشی می کند.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 0
    روحانی رئیس جمهوری اشرافی و ناکارآمد و بی تدبیر بود که توان اداره مملکت را نداشت و ایران را 200 سال عقب برد.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 0
    چرا به تیتر اصلی روزنامه ها اشاره نمی کنید
  • محمدایوب IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    4 0
    رفتن درمیان مردم پوپولیستی هست مدیر باید دوسال از کاخ سعدآباد نیرون نیاد واز پشت شیشه دودی ماشین نظرسنجی کنه مردم باید عمل رو احساس کنند مثل 18میلیارد دلار ذخیره ارزی و80تن ذخیره طلای کشور رو بین قبیله وفامیل تقسیم کردند بدون رفتن در میان مردم اولا. افراد قبیله وباند وفامیل تا عمق جان احساس ومردم هم در زندگیشان واقعا احساس کردند.
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 0
    وزیر می‌فرستید مجلس توجیه کنید برای کدام وزارت نامزد شده
  • حسین IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 1
    اه اه دوباره این روزنامه ها شروع کردند
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 0
    اقای رئیسی عزیز حداقل مایحتاج ضروری وخورد وخوراک مردم را نگذارید صادروقاچاق بشه-یا حداقل درامد کشور را  فقط هزینه جاری نکنید وبین همه اقشار توزیع وایجاد اشتغال کنید
  • چکاوک IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 1
    اتفاقا مردم ببینن رییس جمهور بینشون میاد امید به زندگی پیدا میکنن و روحیه ی کار و تلاش میگیرن
  • كريم IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    روحاني با انتخاب اين دولت مردانش، اقتصاد و همه ي سياسيگري هايي كه براي رسيدن به تدبير و اميد به آن اشاره كرده بود را نابود کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس