کتاب «اسطوره‌های عشق»

تاریخ عراق، سرشار از فراز و فرودهایی است که بسیاری از ما از آن آگاه نیستیم؛ مسیری که منجر به سرکارآمدن صدام حسین، آن جنایتکار بزرگ منطقه شد، در تاریخ عراق بسیار درس‌آموز و عبرت‌آور است.

به گزارش مشرق،تاریخ عراق، سرشار از فراز و فرودهایی است که بسیاری از ما از آن آگاه نیستیم؛ مسیری که منجر به سرکارآمدن صدام حسین، آن جنایتکار بزرگ منطقه شد، در تاریخ عراق بسیار درس‌آموز و عبرت‌آور است.این کشور، قرن بیستم را با جنگ جهانی اول، اشغال انگلیسی‌ها و قیام ۱۹۲۰م معروف به «ثورة العشرین» آغاز کرد؛ انقلابی که گرچه ظاهرا به شکست انجامید ولی پر از حماسه مردم عراق در برابر استعمارگران انگلیسی بود.همچنین می‌توان به سلطنت چنددهه‌ای خاندان هاشمی و پس از آن، قیام نظامیان علیه سلطنت، مانند اکثر کشورهای عربی چون مصر، لیبی و... و شکل‌گیری کودتایی پس از کودتای دیگر، آمدن قاسم، عارف، بکر و... اشاره کرد.


در تمام این سال‌های استبداد، کسانی بوده‌اند که متاثر از اسلام و انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با استبداد بعثی قیام کردند و مظلومانه و در گوشه‌ای از تاریخ، خون‌شان زمین را رنگین ساخت.در سال۲۰۰۳م با سقوط صدام حسین، راه برای معرفی شهدای عراقی-که در طول سال‌های حکومت بعثی در برابر آن رژیم ایستادگی می‌کردند-باز شد و با خروج اسناد از دستگاه‌های اطلاعاتی و استخباراتی رژیم بعث و همچنین با بازشدن قفل زبان‌هایی که از ترس رژیم سخن نمی‌گفتند، کتاب‌های متعددی درباره این شهدا نوشته شد؛ این کتاب که در دست شماست، رمانی الهام‌گرفته از همین اسناد و خاطرات جمع‌آوری‌شده پس از سقوط صدام است.


«علی العراقی» و همسرش «فاطمه العراقی» که سال‌ها در زندان‌های رژیم بعث بوده‌اند، پس از سقوط صدام، کتابی با عنوان مذاکرات سجینه (خاطرات زنان زندانی) منتشر می‌کنند که در آن، سرنوشت ده‌ها زندانی زن عراقی-که در زندان‌های مخوف صدام محبوس بودند و بعدها اعدام شدند-  معرفی و داستان آن‌ها را با استفاده از اسناد و روایت شهود بیان می‌کنند.یکی از آن زنان، شهیده «میسون غازی» است که آقای «کمال السید» این رمان را با الهام از خاطرات و اسناد منتشرشده در کتاب مذکرات سجینه(خاطرات زنان زندانی) نگاشته است.


کمال السید که خود از اهالی بغداد است در جریان انتفاضه صفر۱۹۷۷ برای اولین‌بار به زندان می‌افتد و در سال۱۹۸۱ از دست ظلم رژیم بعث به ایران فرار می‌کند و اولین کتاب خود با عنوان «خداحافظ وطنم» را به رشته تحریر درمی‌آورد و تاکنون بیش از ۲۰۰کار نویسندگی، تالیف و ترجمه کتاب را انجام داده است.«اسطوره‌های عشق»، کتابی است که در قالب یک رمان در میانه بین‌النهرین (دجله و فرات) ما را از این فراز و فرود ۲۰، ۳۰ساله عبور می‌دهد. نکته مهم‌تر در این کتاب آن است که بسیاری از حوادث اجتماعی را که جامعه عراق و به‌ویژه جامعه شیعی عراق را شکل داده، به خواننده معرفی می‌کند. چگونگی برخورد با نحله‌ها، اثرات مدرنیته و نوگرایی در کنار بعثی‌گرایی و اعتماد و اعتقاد به اصول مذهبی و دینی و قیام علیه ظلم و ستم حزب بعث، با وجود خفقان آن دوران جامعه شیعی عراقی کم‌وبیش در این کتاب، در قالب داستانی موثر معرفی شده است.

مقاومتی حماسی در برابر رژیم بعث


گفتنی است که در این بین نمی‌توان نقش انقلاب اسلامی ایران را در تکوین مسیر انقلابی مردم عراق نادیده انگاشت؛ مساله‌ای که هم در واقعیت داستان و هم در روایت جناب استاد کمال السید، به زیبایی به چشم می‌آید؛ روایتی از زمینه‌ها، ریشه‌ها و مقوم‌هایی که منجر به شکل‌گیری صحنه‌های زیبا و حماسی داستان شده است.در بخشی از کتاب آمده است:‌«اسطوره‌های عشق» داستان جذاب و گیرایی دارد. زوج جوانی که در آستانه تشکیل زندگی مشترک راه متفاوتی را انتخاب می‌کنند تا هدف‌شان محقق شود اما سر از زندان‌های مخوف درمی‌آورند. کتاب شرایط سخت کشور بعد از کنار رفتن حسن البکر و روی‌کارآمدن صدام را توصیف کرده است. شرایطی که علاوه بر ایجاد اختناق سعی داشت مرجعیت حوزه نجف را هم تضعیف کند: «نوبت به تجار شیعه رسیده بود و تصمیم داشتند از طریق لغو مجوزهای واردات به بهانه مختلف آن‌ها را تضعیف کنند. یکبار به بهانه سوسیالیسم یکبار به بهانه اینکه تاجر این کالا را بالاتر از قیمت می‌فروشد و یکبار به بهانه اینکه فلان تاجر کالایی را وارد می‌کند که کشور به آن‌ها نیاز ندارد... اما چرا تاجران شیعه؟ آیا هدف اصلی ضربه زدن به نجف اشرف است».


 حزب بعث آمده بود تا با شیعه مقابله کند «کتاب‌های اسلامی قدغن شده. کتاب‌های سیدقطب ممنوع است. کتاب‌های البنا ممنوع است. کتاب‌های آیت‌الله صدر ممنوع است. حتی کتاب‌های علمی مثل الاسلام یهتدی ممنوع است». علاوه بر این مسائل شرایط اجتماعی هم بحرانی است، «بعضی وقت‌ها بحران  راه می‌اندازند مواد غذایی کمیاب می‌شود و گاهی مواد ساختمانی» و «میلیون‌ها درخت در یکی از شنیع‌ترین جنایت‌های کشاورزی تاریخ بشری از بین رفتند».

بنابرین گزارش، کتاب «اسطوره‌های عشق» با ترجمه اسماء خواجه‌زاده در ۳۸۴صفحه و قیمت ۴۵هزار تومان ازسوی انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شده است و علاقه‌مندان برای تهیه آن، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به صفحات مجازی ناشر @raheyarpub مراجعه کنند.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس