نگاهی به تاریخچه فرار اسرای فلسطینی از زندان‌های اسرائیل؛ از حمله مسلحانه تا فرار با قاشق غذاخوری

ستون نویس یک روزنامه صهیونیستی در مقاله‌ای به نقل از منابع ارشد اسرائیلی انتقادات تندی به بخش اطلاعاتی و امنیتی زندان «جلبوع» در پی فرار اسرای فلسطینی وارد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری العهد، مسئولان زندان‌های رژیم صهیونیستی به دنبال فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان «جلبوع» به سهل انگاری و شکست خود اعتراف کردند.

در همین راستا «یهوشگ براینر» ستون نویس روزنامه اسرائیلی هآرتص در مقاله‌ای به شکست و کوتاهی مسئولان رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف پرداخته و نوشت، عوامل شکست امنیتی که به ۶ اسیر فلسطینی اجازه داد تا از زندان جلبوع فرار کنند مدت‌ها در برابر چشم مقامات زندان و پلیس بود. این همان چیزی است که مسئولان ارشد زندان گفته‌اند؛ اما کسی به آنها توجه نکرده است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به تاریخچه فرار اسرای فلسطینی از زندان صهیونیست‌ها

در ادامه این مقاله آمده است، بنا به گزارش‌هایی که از مسئولان رسیده، مسئولیت این شکست بزرگ برعهده مقامات زندان و تیپ اطلاعاتی می‌باشد و به نظر می‌رسد که ناکامی سرویس‌های اطلاعاتی در ایجاد امنیت کافی برای زندان مدت‌ها قبل از برنامه فرار این ۶ اسیر فلسطینی وجود داشته است. این در حالی است که سه نفر از این اسرا پیش‌تر در دسته اسرای خطرناکی که امکان فرار آنها وجود دارد طبقه بندی شده بودند.

این نویسنده صهیونیست به نقل از یک مقام ارشد در زندان جلبوع گفت، با وجود اینکه این زندان کاملا امنیتی و بسیار محافظت شده است اما هیچگونه خودرو گشتی در اطراف آن برای شناسایی تحرکات یا تلاش‌های اسرا برای فرار وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

هشدار جهاد اسلامی به صهیونیست‌ها درباره ترور ۶ اسیر فلسطینی

روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد که پیشتر یک منبع در سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نسبت به این خطرات هشدار داده بود؛ اما باوجود اختلال و نقصی که در سناریوهای فرار از زندان از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ مشاهده می‌شد مقامات زندان این هشدارها را نادیده گرفتند. یک بار در سال ۲۰۱۴ نیز اسرای فلسطینی تلاش کردند از طریق یک تونل از زندان فرار کند اما این عملیات در آخرین لحظه خنثی شد و نکته جالب توجه اینجاست که دریچه خروجی این تونل همان جایی بود که دیروز صبح باز شد و۶ اسیر فلسطینی توانستند از آن فرار کنند.

بیشتر بخوانید:

از خواب بودن زندان‌بان تا ممنوعیت درز اطلاعات اسرای فراری

نویسنده مذکور اسرائیلی ادامه داد، در بخش مدیریت زندان نیز مسئولان مربوطه به زندانی شدن همه این اسرا در یک سلول اعتراض کرده و گفتند نباید زندانیان از یک منطقه واحد در یک سلول نگهداری می‌شدند به ویژه اسرای متعلق به منطقه جنین که بسیار نزدیک به این زندان است؛ چرا که نزدیکان آنها از بیرون به این افراد کمک می‌کنند تا فرار کنند. به عنوان مثال اگر یک اسیر از منطقه جنین در زندان است باید او را در زندان کاملا دور از این منطقه که احتمال داده می‌شود افرادی برای فرار به او کمک کند بازداشت کنید.

وی افزود، این شکست اطلاعاتی بسیار بزرگی است و به گفته چندین منبع موثق تیپ‌های اطلاعاتی برخی اطلاعات درباره قصد زندانیان برای فرار را داشتند؛ اما مشخص نیست که چگونه با این موضوع برخورد کرده‌اند. تحقیقات اولیه نشان داد که این ۶ اسیر در سلول شماره ۵ در بخش ۲ که مربوط به اسرای جنبش فتح است زندانی بودند و توانستند این تونل را زیر سلول خود حفر کنند. همچنین اطلاعات نشان می‌دهد که این ۶ نفر به واسطه یک تلفن همراهی که به داخل زندان قاچاق شده بود از افرادی در بیرون از زندان کمک گرفتند.

بر اساس این مقاله اکنون مقامات زندان بسیار تعجب می‌کنند که خاکهای حاصل از حفر تونل‌ها طی این چند ماه به کجا ریخته شده و زندانبانان چگونه متوجه این موضوع نشدند.

از طرف دیگر رسانه‌های صهیونیستی گزارش می‌دهند که تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر بازگشت ۶ اسیر فلسطینی به منطقه جنین وجود ندارد. «آلون بن دیوید» تحلیلگر امور نظامی در شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت، تاکنون هیچ شاهدی که نشان دهد این زندانیان به منطقه جنین رفته‌اند دیده نشده است.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین به نقل از افسران سابق ارتش این رژیم گزارش می‌دهند که عملیات فرار اسرای فلسطینی در نوع خود بزرگترین عملیات طی سال‌های اخیر بوده و اهمیت آن به اندازه ربودن یک سرباز اسرائیلی است؛ چراکه فلسطینی‌ها موفق شدند اسرائیل را غافلگیر و نگران کنند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت که اسرای فلسطینی با یک قاشق زنگ‌زده تونلی در زندان حفر و فرار کرده‌اند. اسرای فلسطینی این قاشق را ماه‌ها به‌دور از دید زندان‌بان‌ها پشت یک کاغذی پنهان کرده بودند.

پنج تن از زندانیان فراری از اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین هستند و ششمی نیز زکریا الزبیدی است که از فرماندهان سابق گردان‌های الاقصی است.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که اسرای فلسطینی زمانی موفق به فرار از زندان شده‌اند که نگهبان زندان در برج دیده‌بانی خواب بود.

فرار این ۶ تن تأثیری گسترده در افکار عمومی فلسطین اشغالی گذاشته است.

هم‌اکنون بین پلیس و اداره زندان‌های اسرائیل بر سر اینکه این اسرا در چه ساعتی فرار کرده‌اند اختلاف نظر است، ولی آنچه مسلم است دوربین‌های زندان لحظه فرار این ۶ اسیر را ثبت کرده‌اند ولی مأموران صهیونیست به آن حساسیتی نشان نداده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین گزارش دادند که مقامات صهیونیستی دستور داده اند که اطلاعات مربوط به فرار اسرای فلسطینی منتشر نشود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس