کد خبر 1268654
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۹
مرتضی عزتی

یک توجیه‌کننده رویکرد اقتصادی سیاست‌زده دولت روحانی،‌ ادعا کرد ایدئولوژی باید از اقتصاد جدا شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: مرتضی عزتی در ارزیابی شرایط اقتصادی به سایت عصر ایران گفته است: ایدئولوژی باید از اقتصاد جدا شود و این امر به‌راحتی قابل انجام است. چنانچه چین با این کار توانست اقتصادش را از بن‌بست نجات بدهد. یعنی تصمیم‌گیران نظام این کشور به این درک رسیدند که برای نجات «کمونیسم» باید ابزارهای علمی اقتصاد را به کار بگیرند تا اقتصادشان رشد کند و از قِبَلِ منافع اقتصادی در سطح جهانی و همین‌طور قدرت اقتصادی در سطح داخلی بتوانند جایگاه چین در دنیا را تثبیت کنند و در ادامه به سبب قدرت اقتصادی منافع سیاسی و... را به دست آورند.

ما هم در ایران باید به این درک اصلی و اساسی برسیم که قدرت سیاسی کشور ریشه در قدرت اقتصادی خواهد داشت و اگر دنبال ثبات سیاسی و اجتماعی هستیم، باید وضعیت شلخته را ترمیم و با تحقق آرامشِ اقتصادی آرامش را به افکار عمومی تزریق کنیم.

وی می‌گوید صاحبان نگاه ایدئولوژیک در کشور، یا درک چندانی از بایدها و نبایدهای علم اقتصاد ندارند و گرفتار توهمات شبهِ ایدئولوژیک هستند و یا اینکه آنچه به معنی ایدئولوژی را نشناخته و برداشتی غلط دارند. اگر غیر از این موارد باشد، احتمالا عامل خارجی و تخریب‌کننده به‌صورت عالمانه و عامدانه هستند.

یادآور می‌شود مرتضی عزتی، مهر ۹۷ در دیدار شماری از کارشناسان اقتصادی با روحانی حضور داشت و پس از آن گفت: در این نشست نکات مختلفی مطرح شد که خیلی از نکات در این زمینه بودند که برخی از سیاست‌های دولت مناسب بوده است و برخی سیاست‌ها نیز می‌توانست مناسب‌تر باشد. به عنوان مثال در بحث بازار ارز یا سود بانکی، برخی نظراتی داشتند امان توضیحات و توجیهاتی هم رئیس‌جمهور داشتند که خیلی‌ها با نظر دولت و شیوه عملکرد دولت موافق‌تر بودند.

او همچنین اسفند ۹۵ در واکنش به نامه انتقادی ۴۰ اقتصاددان به روحانی نوشته بود: «این دولت به طور نسبی از همه دولت‌ها پس از انقلاب موفق‌تر بوده است.

غیر از اینکه تحریم را که دیگران موجب آن شدند بر طرف کرد و کشور را از فشار آن نجات داد، در این دولت، تورم ۴۰ درصدی به ۸ درصد کاهش یافت و رشد منفی ۶ درصدی به بیش از مثبت ۶ درصد افزایش یافت. یعنی ۳۲ درصد تورم کاهش یافت و ۱۲ درصد رشد بهبود پیدا کرد. رقم‌هایی که در هیچ دولتی تحقق نیافت.

وی افزوده بود: من هم منتقد سیاست‌های اقتصادی هستم، زیرا از نگاه من و بر پایه ضابطه‌های علمی اقتصاد، ظرفیت اقتصاد ایران رشد بیش از ۱۵ درصدی است، ولی مهمترین علت اینکه ما به این ظرفیت نمی‌رسیم، شعارزدگی، علم ستیزی و تصمیم‌های غیرعلمی و بر پایه نظر شخصی در سطح کلان اقتصاد کشور است. تصمیم‌هایی که سال‌ها در اقتصاد کشور نفوذ کرده و رشد، رفاه، توسعه و پیشرفت کشور را فدای سیاست‌بازی و توهم‌های شعاری کرده است. پیشرفت اقتصاد نیازمند شعار نیست، نیازمند ابزار علمی آزمون شده است. دست‌کم اگر تاریخ و علم اقتصاد را نمی‌دانیم و یا مدعی پیروی از دین هستیم یا به توان عقلانی خود اعتقاد داریم، باید از تجربه امروز بشر استفاده کنیم. از تجربه شوروی و چین و کشورهای مشابه که با جایگزین کردن شعار و پیروی از آن به جای پیروی از سیاست‌های علمی، مردم و کشور خود را به فلاکت کشاندند، درس بیاموزیم. شوروی با پیروی از شعار و جنگ سرد از هم پاشید. چین با پیروی از ایده عدالت کمونیستی، مردم را به فقر و فلاکت رساند، به‌گونه‌ای که در دهه پایانی حکومت کمونیستی، سالانه میلیون‌ها نفر از گرسنگی می‌مردند و تنها با تغییر نگاه رهبران چین و به‌کارگیری سیاست‌های مبتنی بر علم اقتصاد، چین توانست رشد پایدار ۴۰ ساله بالای ۱۰ درصدی را تجربه کند و مردم خود را از فقر و فلاکت نجات دهد».

البته آقای عزتی پس از جابه‌جایی همه رکوردهای منفی اقتصادی توسط دولت مورد ستایش، سکوت اختیار کرده و شجاعت اعتراف به کج‌فهمی خود و همفکران سیاسی‌اش را نداشته است. اما باید از او پرسید آیا چین برای رشد اقتصادی، به آمریکا اعتماد کرد و امتیازهای یکطرفه مانند دولت روحانی داد، یا کوشید ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی اقتصادی در رقابت با غرب را احیا کند؟ آیا مثلاً می‌شود سراغ گرفت که دولت چین حتی ۸ ماه- و نه ۸ سال- آرزواندیشانه مدیریت اقتصادی را رها کرده و به انتظار وعده‌های فریبنده آمریکا نشسته باشد؟

در عین حال باید از این مثلاً کارشناس پرسید که آیا توهم «رونق اقتصادی به واسطه تعطیلی توانمندی‌های خود و جلب رضایت و اعتماد کدخدا»، یک نگاه ایدئولوژی یک متصلب هست یا نه؟ آیا عدم جبران اشتباهات حتی پس از آن که نتیجه اعتماد به غرب آشکار شد، ‌نگاه متصلب و ایدئولوژیک و ناشی از نفوذزدگی محسوب می‌شود یا خیر؟ و آیا اساساً بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب براساس تجارت متعدد تاریخی، رویکردی ایدئولوژیک است و یا اعتماد بلاوجه با وجود همه نقیض‌ها؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 0
    ایدئولوژی یعنی نگاه مفهوم دار به جهات متفاوت حیات بشری. اولا باید دید که ایدئولوژی در حکمرانی از اساس با اقتصاد پیشرفته تنافی داره یا فقط در مواردی اینطور بوده! شوروی از هم پاشید اما این بخاطر وجود ایدئولوژی بود یا بخاطر یک ایدئولوژی تک بعدی و نگاه ناقص به حیات بشر و سرخوردگی مردمش بخاطر پوچ بودن ایدئولوژیش؟ وقتی انسان را به چشم یک مورچه کارگر نگاه کردی و لذات را ازش گرفتی نتیجش این میشه که امپریالیسم امریکایی میاد و با جلوه پردازی دنیوی و رفاه طلبی مادی،خلأ ایدئولوژی کمونیست را پر میکنه و جوون عصرش را جذب میکنه تا کمونیست به شکست برسه.همینطور در چین... البته همونطور که کمونیسم از اونطرفی غش کرد و حذف شد،نظام سرمایه داری امریکایی هم از این طرف غش کرد و داره فرو می پاشه و هر دوتا تفکر نتونستن با ایدئولوژی به اقتصاد متعالی برسند. ثانیا مگه ایدئولوژی در طول تاریخ نتونسته در زمینه اقتصاد کار آمد باشه؟تاریخ گواهه که ایدئولوژی اسلامی تونست چقدر سرمایه و توسعه به سمت کشورهای اسلامی سرازیر کنه.بله بخاطر نقص در اجرا به فساد رسیدن اما مسئله اینه که ظرفیت توسعه اقتصادی در ایدئولوژی دینی را اثبات کرد. ثالثا امروز مشکل کشور ما چیه؟تبعیت از ایدئولوژی یا فرار از ایدئولوژی.شما بررسی کنید ببینید در دوروان چهل ساله انقلاب کجاش تونستیم کشور را از پرتگاههای خوفناک نجات بدیم و کجاش درمونده شدیم! از اونجایی که همفکران هاشمی و نولیبرالها همیشه این گردونه را چرخوندن،امروز یک اقتصاد مریض روی دستمون گذاشتن اما نکته اینه که بخاطر اصالت وجودی ایدئولوژی در متن جامعه و حکومت،تونستیم ۸سال جنگ و ۴۹سال تحریم را بگذرونیم و مثل چین و شوروی فروپاشی نشیم. پس معلومه که ایدئولوژی معیوب یا منافی با توسعه نبوده بلکه بی مسئولیتی و غربزدگی و تبعیت از نظام لیبرال باعث درجا زدن شده. اقای هاشمی در یک سخنرانی نیگه چه اشکالی داره یک نفر پروژه ای را بسازه و حالا روی پروژه فلان مبلغ را هم بخوره! آیا این نگاه ایشون به عنوان موثرترین فرد در چینش نظم اقتصادی ما تابع ایدئولوژی بوده یا بر ضد ایدئولوژی اقتصاد در اسلام؟ اقتصاد در ایدئولوژی اسلامی یعنی خاموش کردن چراغ بیت المال هنگام انجام کار شخصی. مشکل اقای عزتی ایدئولوژیه اما نه بخاطر نقص ماهوی و تناقضش با توسعه بلکه بخاطر بسته شدن دست همفکراشون در چاپیدن بیت الماله.
  • بختیاری IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    این خباثت ها دقیقا خواسته استکبار وصهیونیست هست تا انقلاب وارمان های ان از درون متلاشی شود.با وعده های سرخرمن گلابی و...دقیقا مشابه سراب هایی که شیطان به انسان داده..این اقای قشنگ کلام واقعا نمیدونه همه دشمنی این وحشی ها ایدولوژیک هست وموشک وهسته ای و...فقط بهانه؟ شماها اگر ایدولوژیک میدونستید چی هست میفهمیدید تحت هیچ شرایطی صلح یا همراهی ایران وکدخدای وحشی ممکن نیست.مگر اینکه کسی یاکسانی ماموریتی خاص داشته باشند!
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    امثال اینا چندسال افزون برمصایب گذشته واتفاقات مملکت رو به عقب کشوندن باهمین توجیه های غلط سراب حباب اخرشم هیچ وشاعرمیگه برهیچ مپیچ که کاراینجورادما همه هیچ است وهیچ
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    انسان بدون ایدئولوژی وجود ندارد. منظور این آقایان از کنار گذاشتن ایدئولوژی، این است که ایدئولوژی اسلامی و الهی را کنار بگذارید و ایدئولوژی غالب دنیا که می گوید انسان حیوانی که تنها هدفش تامین معاش و شهوت است را بپذیرید و اقتصاد تنها هدف و اولویت شما باشد. اتفاقا خود آمریکا هم این ایدئولوژی را قبول ندارد و با وجود آنکه نگه داشتن اسراییل و یا مخارج نظامی سنگین آن کاملا به ضرر اقتصادش هستند، ولی با اهداف آخرالزمانی این هزینه را می پردازد. آن به بقیه می گوید ایدئولوژی را کنار بگذارید!
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 1
    نه خير عزيزم نگاه ايدئولوژيك يعني آمريكا ستيزي حتي بعد از مالباختگي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس