ژاپن

علی‌رغم هشدارهای چین درخصوص تحرکات دریایی خارجی در آب‌های مجاور این کشور، یک ناو هواپیمابر انگلیسی با عبور از دریای جنوبی چین وارد آب‌های ژاپن شد.

به گزارش مشرق، علی‌رغم هشدارهای پیشین دولت چین، ناو هواپیمابر انگلیسی «اچ‌ام‌اس ملکه الیزابت» برای برگزاری رزمایشی مشترک، وارد آب‌های ژاپن شد.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، وزیر دفاع ژاپن ضمن استقبال از ورود این ناو هواپیمابر به کشورش، مدعی شد ایفای نقش کشورهای اروپایی در حوزه اقیانوس هند-آرام برای صلح و ثبات آن اهمیت کلیدی دارد.

این ناو انگلیسی پیش از ورود به آب‌های ژاپن در رزمایشی با حضور آمریکا، هلند و کانادا و تحت عنوان ادعای «هند-آرام باز و آزاد» شرکت کرده بود.

خبرگزاری کیودو ژاپن درباره این رزمایش نوشت: «وزارت دفاع (ژاپن) اعلام کرد که ژاپن و بریتانیا یک رزمایش دریایی مشترک در جنوب جزیره اوکیناوا در اقیانوس آرام برگزار کرده‌اند، در حالی که دو کشور در بحبوحه افزایش قدرت رو به گسترش نظامی چین همکاری‌های دفاعی خودشان را تقویت می‌کنند».

بنابر گزارش کیودو، ناو هواپیمابر ملکه الیزابت و ناوگروه همراه آن در ماه می و به منظور نشان دادن افزایش تعامل لندن در منطقه ایندوپاسیفیک در مواجهه با حضور فعال پکن در دریاهای جنوبی و شرقی چین، انگلیس را ترک کرده بود.

«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنشی گفت، کشورش به آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد اما به شدت با فعالیت‌هایی که اهداف تحریک‌آمیز را دنبال کنند مخالف است.

سخنگوی وزارت دفاع چین ادامه گفت: «نیروی دریایی چین هرگونه اقدام لازم را برای مقابله با چنین رفتارهایی، اتخاذ خواهد کرد».

علاوه بر این، روزنامه چینی «گلوبال تایمز» نیز روز جمعه با اشاره به این تحرکات نوشت: «ایده اصلی حضور بریتانیا در دریای جنوبی چین، خطرناک است».

این روزنامه افرود: «اگر لندن تلاش کند حضور نظامی خود در این منطقه دارای اهمیت ژئوپولیتیک تثبیت کند، فقط وضع فعلی منطقه را مختل می‌کند و اگر اقدامی واقعی علیه چین صورت گیرد، با شکست مواجه خواهد شد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس